Bukefalos 28 år!

Sprenger stigbyglarna....

ylvalill

Trådstartare
...som är ledade tycker jag verkar väldigt bra men dom är så otroligt dyra. Är det nån som vet om det finns nåt annat märke som har samma typ av stigbyglar fast lite billigare (iaf under 1000-lappen...)?

Alternativt, vart kan man köpa sprengerstigbyglarna till lägst pris, gärna via nätet?
 
Jag har ett par fast inte Strenger!
Tycker de är kanon att rida, lite läskiga att hoppa upp i men det finns pallar! :angel:
Köpte mina på h**ks, tror att de kostade typ 400kr.
Mina har inte gummi där de är ledade. Märkligt tyckte jag till en början, men de funkar bra ändå!
 
Men Hööks stigbyglar går ju egentligen inte alls att jämföra med Sprengers, eftersom de bara är ledade åt ett håll. De underlättar bara hälnedtrampningen, så att säga.

Vitsen med Sprengerstigbyglarna är ju att fotplattan är vridbar fritt i alla riktningar, något som tydligen är bra om man får ont i lederna av vanliga stigbyglar. Dock funkade det inte alls på mina knän... :(
 
har ett par som jag köpt på eurohorse av svensk ridsport. tror nästan säkert att det är samma märke som de har i börjes och dom funkar bra. har ej ridit i sprenger men jag har känt på dom och skillnaden är att dom går att vrida åt ett håll till, lixom vrida plattan framåt lite, dock ej så mycket och jag kan ej tänka mej att det är så stor mening. De som jag har gör att jag inte får ont i knäna lika lätt eftersom de sviktar. Återstår att se om de bli sämre med åren, men man har ju råd att köpa te par sådana mot ett par sprenger!
Dom är billigare i börjes än hööks men jag har ju inte känt på hööks.
 
Jag tycker att mina är bra från h**ks, det underättar verkligen att trampa ned hälarna! :idea:
Ont i knäna har jag inte, så det kan jag inte uttala mig om! :cool:
 
Ok, det är sådana som är 4-ledade som jag är ute efter. Finns det ingen annan tillverkare som gör sådana?
 
tycker inte att det verkar så stor mening med fyraledade eller? kände på sprenger och tyckte att det verkade värdelöst men jag har ju ej testat rida i dessa så.. hm..
 
Köp inte dom på Hööks som är ledade längst ner, dvs de utan svart gummi över. Jag fick dessa i julklapp, men lämnade tillbaka dom. Det var för det första så gott som omöjligt att komma upp på hästen och dessutom böjer de sig FÖR mycket, FÖR lätt... Ca 90 grader. Vet inte hur Sprenger är, men jag har ridit med stigbyglar som böjer sig på mitten, utan gummi. De var helt okej.
 
Hööks har vl för rung 500:-, granngården har ett märke för ca 750:-, ekohallen har ett märke för ca 250:-.

Jag vet inte hur de andra äår för jag har Sprenger, men efgersom de har varit så bra så hade det fått kosta de dubbla jag hade köpt dem ändå.
 
Jag har Sprenger men har för mig att Hööks eller om det var Börjes som har sånna nu, för runt 400 tror jag :confused:
 
köpte först kopia av dessa stigbyglar som kostade runt 600:-. De var inte alls bra, gummit blev torrt och sprack, ingen kvalite alls. Har nu köpt originalet o det är jäkla stor skillnad både kvalite o kännsla att rida i.
Så dyrare lönar sig i längden, skulle aldrig igen köpa sån skit.
 
Rider också med Sprengers och är helnöjd. Tydligen så finns det inga likvärdiga kopior - så jag skulle satsat på ett par såna!

/C
 
Hu, då blir det nog till att hosta upp 1300:- kr till ett par sprengerstigbyglar i alla fall då. Eller är det nån som vet vart man kan få tag på dem lite billigare? Pållens senaste veterinärräkning kommer nog snart och jag har en känsla av att det blir rätt tomt på kontot efter den :crazy:
 

Liknande trådar

Utrustning hej, jag håller på att kolla på bra stigbyglar just nu, men vet inte riktigt vad jag ska kolla efter. jag är hoppryttare och vill ha...
Svar
14
· Visningar
1 431
Senast: caballus
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
887
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 618
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 393
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Uterätt för kor
  • Vad nynnar ni på?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp