Springcykel

Positron

Trådstartare
Tanken är att sonen som fyller två i januari ska få en springcykel. Han testade en hos en bekant och blev väldigt förtjust!
Frågan är vilken sort som passar oss bäst?
Där vi bor är det mest grusvägar och mycket backar. Jag skulle tro att man ska satsa på en med lufthjul eller gör det någon skillnad när de är så små? Vissa ser jag har handbroms, bra eller dåligt?

Så dela med er av era erfarenheter!:)
 
Vet inte vart bonusen var ifrån. Var ingen handbroms på utan han bromsade med fötterna. Otroligt bra investering för balansen skull, gick smidigt att börja cykla på vanlig cykel sen (ja så fort han vågade tro på sig själv)
 
Kolla storleken, är mitt råd. Mitt barn blev nämligen sjukt besviken när cykeln var för stor. (Sen kom hon på att det var roligt att leda den också...) Köpte en begagnad Kettler till henne i somras, och det är egentligen först nu som hon precis når ner med båda fötterna. Hon fyllde nyss två och är ganska lång för sin ålder, 89 cm sist vi mätte.
Höj- och sänkbar sadel är bra, verkar inte vara alla modeller som har det.
 
Springcykel är väldens bästa grej för mindre barn.
UTAN handbroms! Små barn kan inte hantera handbroms! De bromsar med fötterna och det funkar utmärkt.
//ameo med 4 barn som misshandlat de två inköpta springcyklarna och som sen lärt sig cykla vanlig trampcykel på 10 minuter...

signespringcykel1.jpg
 
Vi köpte en Specialized Hotwalk till tvåårsdagen. Den är mycket lätt, 3,9 kg, och har funkat utmärkt på grusväg och i backar. Handbroms behövs inte och det tror jag snarare är en nackdel - ungarna bromsar bättre med fötterna. Höj- och sänkbar sadel.

Nu har barnet gått över till trampcykel (4 år) och det gick ju lätt som en plätt efter balansträningen på springcykeln och lite trampträning på kompisens trehjuling.
 
De springcyklar jag sett som inte haft lufthjul har haft hårda plasthjul. De har vi ratat då de blir skramliga och stötiga. Vi har köpt en från Intersport med lufthjul och höj- och sänkbar sadel. Jag gjorde inte så mycket research utan tog en som jag tyckte verkade bra.
 
Ja höjden är viktig!
Biltemas är låg, min dåvarande tvååring körde järnet med sin i somras :eek::love:

Vi hade en cykel med stödhjul till äldsta barnet. Men hon förlitade sig för mycket till stödhjulen och fick inte till det med balansen när vi provade utan hjulen.
Så vi köpte en springcykel till henne och efter det blev det inga problem att lära sig cykla med trampcykel!
Yngsta kommer inte få ha några stödhjul på sin cykel och så som han far runt på springcykeln så tror jag inte att det blir några som helst problem att lära sig cykla.

Springcykeln var verkligen ett bra köp för oss :)
 
Vi har en Pinepeak springcykel 10" med handbroms (som aldrig används). Eva-hjul.

En 12" hade vart alldeles för hög för henne, men hon gillar den skarpt, behöver dock växa några mm till. Så den är undanstoppad fram till våren då hon bör ha växt i den ordentligt. Men hon springer runt med den på tå när hon är med ut i garaget och ser den :)
 
De springcyklar jag sett som inte haft lufthjul har haft hårda plasthjul. De har vi ratat då de blir skramliga och stötiga. Vi har köpt en från Intersport med lufthjul och höj- och sänkbar sadel. Jag gjorde inte så mycket research utan tog en som jag tyckte verkade bra.
Det är ju alltid lättare när man är i butik men jag kommet behöva beställa från nätet så då blir man ju lite mer velig när det finns möjlighet att jämföra i det oändliga ;)
Men ja, lufthjul och höj/sänkbar sadel känns som ett måste!
 
Vi har en Pinepeak springcykel 10" med handbroms (som aldrig används). Eva-hjul.

En 12" hade vart alldeles för hög för henne, men hon gillar den skarpt, behöver dock växa några mm till. Så den är undanstoppad fram till våren då hon bör ha växt i den ordentligt. Men hon springer runt med den på tå när hon är med ut i garaget och ser den :)
Hur lång är hon nu? Jag hittade ett märke, puky, som hade springcyklat som ska funka från 85 cm. Nästa storlek var från 90 och han är typ 89-90 så det känns lite veligt med hur jag ska tänka!
 
Hur lång är hon nu? Jag hittade ett märke, puky, som hade springcyklat som ska funka från 85 cm. Nästa storlek var från 90 och han är typ 89-90 så det känns lite veligt med hur jag ska tänka!
Jag vet inte helt säkert hur lång hon är, inte vart på 2års koll än. Inte fått kallelse heller iof. Men i oktober var hon (hemma mätning) ca 89-90cm
 
Jag vet inte helt säkert hur lång hon är, inte vart på 2års koll än. Inte fått kallelse heller iof. Men i oktober var hon (hemma mätning) ca 89-90cm
Alla har inte tvåårskontroll om jag förstått det rätt utan nästa officiella kontroll är nog vid 2.5 år.:)
89-90 är hemmamätning för oss med tumstock;)
 
Alla har inte tvåårskontroll om jag förstått det rätt utan nästa officiella kontroll är nog vid 2.5 år.:)
89-90 är hemmamätning för oss med tumstock;)
Gjorde en mätning nu (har en sådan mätgrej på väggen som hon fick i doppresent) 91cm fick vi det till nu. Och hon börjar precis växa i sin 10" med sadel och allt längst ned.
 
Gjorde en mätning nu (har en sådan mätgrej på väggen som hon fick i doppresent) 91cm fick vi det till nu. Och hon börjar precis växa i sin 10" med sadel och allt längst ned.
Jag tänker att man kanske inte helt kan förlita sig på tumstorleken med tanke på att raminfästningen ser så olika ut beroende på märke/modell.
Vi skulle helt klart behöva prova ut en men jag är verkligen inte sugen på att lämna huset särskilt mycket innan hans födelsedag:arghh:
 
Jag har kommit fram till kriterierna:
- Lufthjul
- höj- och sänkbar sadel och styre
- utan handbroms
- hyfsat låg vikt så man orkar bära med sig

Är det priserna kring hotwalken man kommer upp i då eller har någon annan nåt bra tips?:)
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 468
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 465
Senast: Krumben
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 916
Senast: Nox
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 575
Senast: Kraxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp