Bukefalos 28 år!

springer in i galopp

rombing

Trådstartare
Det är såhär att min häst springer in i galoppen och även efter avsaktning så springer han i ökad trav. Självklart har jag försökt tränat bort detta men funkar inte, kanske gör jag fel... tänkte om ni kan några knep? Brukar försöka rida i en 8 så att han ska koncentrera sig ordentligt hålla i honom så att han inte får springa iväg, även använda mig av mycket halvhalter. Detta brukar bli bättre in i galoppen men inte till traven sedan.. förslag?
 
Sv: springer in i galopp

Har inga bra tips mer än att inte låta hästen springa in i en annan gångart om det så tar 30min att få hästen i den andra gångarten.

Har själv fått arbeta med en galoppfatning i ca10 min innan han fattade en galopp och sedan det viktigaste några steg i den galoppen sedan stälde jag mej i lätt sitts och lät han galoppera under mycket beröm och efter det avsaktning och avskrittning.

Kram och lycka till.
 
Sv: springer in i galopp

du kanske kunde longera och lära honom ordet galopp. alltså när du vill att han ska galoppera kan du förtydliga och förstärka genom att samtidigt som du tar fattningen säga "GALOPP". hur du ska göra efter, i traven, vet jag inte.. öva in ordet "sakta" kanske :rofl:

EDIT: får jag fråga vad det är för en häst?
 
Sv: springer in i galopp

Ta hjälp av tränare.

Bukefalos forum är bra men kan inte ersätta en tränare som SER och kan komma med konkreta råd, vi andra kan bara gissa.

Mycket övergångar och tempoväxlingar. Att hästen springer kan bero på att den inte är stark eller balanserad nog att göra det du ber den om.
 
Sv: springer in i galopp

Tack så mycket alla! :) Det är ett halvblod jag har, 6 årig och det stämmer att han har svårt att balansera sig själv ibland då han är rätt stor. Det är nu på senaste tiden detta problem har kommit till, vet inte om det beror på att jag har blivit för snäll vid träning och låtit honom göra så någon gång men detta ska vi ta oss ur igen!! Tack ännu en gång!
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 138
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 884
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 808
Senast: Ramona
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 568
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp