Stå still vid uppsittning

Har liknande problem faktiskt, bara det att min bara backar i oändligheter, när man får foten i stigbygeln stannar han dock, men han börjar backa så fort jag kommer upp vid sidan av honom, och han ger sig inte, så pall är inte ett alternativ, har funkat perfekt med uppsittningen fram tills för några månader sedan, och får inte ordning på det! Många gånger kan det ta över en halvtimma bara att få han att stanna, har försökt nästan allt men han bara fortsätter backa, och när jag inte ger upp så börjar han stampa argt med frambena haha..
 
Hade exakt samma problem med min förra häst! :D Med han fungerade det att hålla helt lösa tyglar då jag närmade mej och skulle sitta upp. Det fungerade en tid. Som den lata men extremt kloka häst han var, så märkte han ju att han slapp jobba en tid om han jäklades först, så han började pånytt. Men han gjorde det ALDRIG åt någon annan av mina kompisar som bara kom för att "åka" han emellanåt, sådana som inte hade ordentliga ridkunskaper än, men ville lite skritta och trava. Sen blev jag bara arg på han en gång ordentligt, och efter det slutade det så gått som helt. Nu och då hamnade man påminna han att man nog kan bli arg. Lite senare sen så slutade det helt. Han såldes senare som aktivt tävlande hopphäst, och gör stora framgångar helatiden, och står blickstilla även på tävlingsplatserna då man sitter upp. :)
 
Har liknande problem faktiskt, bara det att min bara backar i oändligheter, när man får foten i stigbygeln stannar han dock, men han börjar backa så fort jag kommer upp vid sidan av honom, och han ger sig inte, så pall är inte ett alternativ, har funkat perfekt med uppsittningen fram tills för några månader sedan, och får inte ordning på det! Många gånger kan det ta över en halvtimma bara att få han att stanna, har försökt nästan allt men han bara fortsätter backa, och när jag inte ger upp så börjar han stampa argt med frambena haha..
Omvänd psykologi kan funka på din häst.
Om hästen inte vill stå still så ska du gör så han tycker det blir lite jobbigt om han flyttar sig.
Ställ han vid pallen, flyttar han sig när du ska sitta upp går du ner från pallen lugnt och sansat, sen flyttar du hästen runt som en framdelsvändning ett par varv.
Ställ han vid pallen igen, flyttar han sig igen så upprepar du framdelsvändningarna åt andra hållet.
Det kanske tar tio försök första gången men till slut tröttnar han

När du suttit upp så ska du stå still 1-2 minuter, tills hästen slappnat av och väntar på att du sätter igång honom.
 
Jag har gjort likande upplägg som @AliceZeta. Hästen backade, trängde med bogen och ville absolut inte att man skulle få en chans att komma upp - med eller utan pall.

Jag gjorde helt sonika att så fort han konstlade drev jag runt honom runt pallen när jag stod på den med lätta duttar med ett dressyrspö. När han stod still och stod bra i förhållande till pallen satt jag upp, sedan fick han karra. Satt av, provade igen. Det tog verkligen inte många försök, nu är han still i alla uppsittningslägen.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 102
Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
2 915
Senast: Liten
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 402
Senast: Emtherlia
·
Kropp & Själ Är det någon här som har varit med om liknande eller har några tankar? Jag tror att jag börjar bli utbränd av "bara" vardagen. O_o Och...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 562
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp