Stå upp vid skrivbordet

Hur ser balansdynan ut? Har samma problem men vill gärna stå lite brett isär med fötterna och inbildar mig att balansdynan då är för kort, eller?
Pga att jag får ont i svanken använder jag aldrig mitt bord stående, däremot kan jag justera det till perfekt höjd när jag sitter = ingen värk i axlar :)
 
Det är en sådan där uppblåsbar sak. Visst är den kort och visst är det en nackdel att man inte kan stå bredare än tio centimeter mellan fötterna. Men man kan ju alternera mellan den och golvet. Man kan även stå på bara ett ben ibland. :)

12210_250.jpg
 
Jag försöker ibland stå men tycker inte att det blir bekvämt när man ska skriva på datorn. Det är nåt med vinkeln som blir oskönt oavsett hur jag justerar skrivbordet. Däremot sitter jag på en sån där uppblåsbar balansboll lite då och då, förvånansvärt jobbigt.

Men ärligt talat, ska jag koncentrera mig ordentligt så vill jag inte störas av att känna eller spänna något i kroppen.
 
@mino Jag tycker att man vänjer sig ganska bra och jag tycker själv inte att jag måste tänka mer på hur jag står än hur jag sitter. Men jag förstår hur du menar, när jag ska läsa något så sätter jag mig helst i en skön fåtölj.
 
Jag växlar mellan stående och sittande. Igår stod jag upp i 11 timmar och arbetade, andra dagar sitter jag hela dagen. Har även en balansplatta som jag står på korta stunder åt gången :)
 
Försöker stå en stund på fm och en stund på em. Längden varierar, men ibland lyckas jag komma i ett riktigt "flow" (dvs glömmer tid och rum en stund) och då har det hänt att jag stått över en timma.

Jag får lätt ont i ryggen om jag står länge eller går sakta (typ om man flanerar på stan eller på en mässa) så jag antar att det är en träningssak. Balansplattan tror jag skulle vara bra för mig, eftersom jag gärna "svankar ihop". Brukar tänka yoga-rotlås och då står jag med bra hållning en stund - tills jag glömt bort det :)
 
Jag står upp och jobbar stora delar av dagen; de dagar jag jobbar lite kortare (5,5 h) står jag oftast hela tiden, på mina 8 h-dagar växlar jag med att sitta en stund då och då, men det blir sällan långvarigt, det är bekvämare att stå. Dessutom tycker jag att jag håller mig piggare i huvudet, får ingen "lunchkoma" etc. Men i början så var det jättejobbigt att stå upp, min rygg blev trött nästan direkt och jag fick växla mellan att stå i 15-20 minuter och sen sitta en stund - det tog kroppen några veckor att vänja sig.
 
Ni som har kontorsjobb, hur många av er står upp och arbetar? :) Hela dagen eller någon timme då och då? Känner/upplever ni någon märkbar skillnad?

Funderar på att försöka bli bättre på det. Kanske till och med ställa undan kontorsstolen helt? :idea: Jag försöker träna en del men vad hjälper det egentligen när jag sitter ner i princip all annan vaken tid känns det som. Utöver lite prommisar med valpen.

När jag arbetade på kontor varierade jag. Den första tiden satt jag ned hela tiden (MVH lat :D) men fick problem med ryggen av det. Blev mycket bättre när jag växlade mellan att stå och sitta.
 
Har sedan länge höj- och sänkbart skrivbord, varierar under dagen lite beroende på vad jag skall göra. Fungerar bra att stå för det mesta och sitta ner en kvart då och då.
 
På nuvarande jobbet kan jag inte hissa upp skrivbordet då jag sitter bakom en sorts receptionsdisk. På förra kunde jag och försökte stå halva dagarna, men det blev ju inte alltid så...
 
Jag har ett skrivbord från stenåldern, så jag sitter ner hela arbetsdagen. Med en stol som är alldeles för hög för skrivbordet...
 
Står bara när jag är på kontoret, dock sitter jag en del i bil under dagarna och har en del möten som jag sitter ner under.
 
Jag står upp och jobbar nästan hela dagarna nuförtiden, bara en liten stund efter lunchen då det är skönt att sitta.

Det var jobbigt i början helt klart, och då stod jag bara kortare stunder, men utökade successivt tiden. Nu känns det inte alls jobbigt utan helt naturligt. Jag märker två fördelar: ryggen mår mycket bättre och är mindre stel, samt att jag känner mig piggare, som att blodcirkulationen hålls igång och gör huvudet piggare.
 
Jag har gjort likadant som Aroma och börjat med kortare stunder och utökat successivt. Nu brukar jag stå hela förmiddagen (med undantag för en halvtimmes fika då jag sitter ner) och andra halvan av eftermiddagen. Precis efter lunch tycker jag det är skönast att sitta ner, men efter typ en timme känns det bättre att stå igen. Om inte annat så är det lättare att smådansa till musiken i hörlurarna när man står upp jämfört med sitta i en kontorsstol. ;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 380
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 275
Senast: MML
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 477
Senast: Grazing
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
876
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp