Stå upp vid skrivbordet

Sedan jag fick bort en hylla till ovanför skrivbordet och kunde hissa det några cm högre står jag ganska ofta, tidigare var det väldigt jobbigt men inte nu längre. Har lagt mig till med tre höjder, en skriva-på-datornhöjd, en lite lägre som är kuvertera/sortera/sätta in i pärmar-höjd och så sitthöjden. Den enda (och ganska stora) nackdelen när jag står upp är alla besökare som ställer sig bredvid mig och tittar på skärmen istället för att sätta sig på besöksstolen, eftersom den blir för låg när jag hissat upp bordet. Jag vet inte hur stor betydelse det har men jag har blivit mycket bättre i ryggen sedan jag började gå "rumpgång" framåt och bakåt på golvet några gånger i veckan.
 
Ni som har kontorsjobb, hur många av er står upp och arbetar? :) Hela dagen eller någon timme då och då? Känner/upplever ni någon märkbar skillnad?

Jag har inte höj- och sänkbart skrivbord än men ska få. Ergonomen sa att vitsen är att man ska växla mellan sittande och stående ofta, ca en halvtimme åt gången. Att sitta på förmiddagen och stå på eftermiddagen är inte någon mening med. Växling ofta är poängen, menade han. Ni som har provat, håller ni med?
 
Växling ofta är poängen, menade han. Ni som har provat, håller ni med?
Vad skulle den poängen vara? Jag står hela dagen. Meningen är ju att ryggen ska vara rak, att jag inte ska sjunka ihop över tangentbordet och att jag använder bålen hela tiden. Jag har vant mig.
 
Vad skulle den poängen vara?

Hm... måste nog återkomma angående det. Frågade inte utan tog det för en sanning. Men i mina öron låter det logiskt ändå. Det jag alltid fått höra från "kroppsmänniskor" är att man inte ska vara stilla för länge, utan byta position och röra på sig då och då. Kanske någon annan vet?
 
Jag jobbade för en massa år sedan på ett ställe där vintertid spenderades sittande och sommartid mest stående. Lika jobbigt både höst och vår att vänja om sig... :)

Numera brukar jag köra skrivbordet upp och ner mest hela tiden, mycket beroende på arbetsuppgifterna. Om jag är stressad och vill få struktur på arbetet så funkar det absolut bäst att stå. Ska jag däremot koncentrera mig genom att exempelvis läsa ett tungt dokument eller korrekturläsa så gör jag det helst bakåtlutad i soffan med upplagda ben...

Ryggproblemen har i princip försvunnit sedan jag lärt mig att även stretcha då och då. Lår, rumpa och särskilt piriformis gör susen för mina ländryggssmärtor!
 
Jag har inte höj- och sänkbart skrivbord än men ska få. Ergonomen sa att vitsen är att man ska växla mellan sittande och stående ofta, ca en halvtimme åt gången. Att sitta på förmiddagen och stå på eftermiddagen är inte någon mening med. Växling ofta är poängen, menade han. Ni som har provat, håller ni med?
Nja, jo, man ska undvika den statiska positionen oavsett om den är stående eller sittande har jag fått höra. Så viss poäng finns säkert i det. Man måste stå "rätt" för att det ska vara bra också. 90 grader i armbågen till skrivbordet, lätt böjda knän, ej raka knän. Huvudet ska titta lite nedåt, om man tittar exakt rakt fram ska ögonen vara i samma höjd som datorskärmens övre kant. Så om man tittar i mitten på skärmen ska det vara lätt nedåt.
 
Huvudet ska titta lite nedåt, om man tittar exakt rakt fram ska ögonen vara i samma höjd som datorskärmens övre kant. Så om man tittar i mitten på skärmen ska det vara lätt nedåt.

Stämmer det, och vad är anledningen? En ergonom vi anlitade envisades med att höja skärmen rejält, så att den hamnade ca 15 cm högre än ditt exempel. Med förklaringen att det är bättre för rygg och nacke. Jag tyckte det var obekvämt då men har vant mig. Kanske borde jag testa sänka skärmen och känna hur det känns idag..
 
Spännande, det var vår ergonom som sade detta! Om man har blicken något nedåt som i mitt exempel stretchar du ut nacken och kotpelaren är rak, ryggraden blir lång (tänker typ som länga överlinjen på en häst). Tittar du uppåt "bryts" den linjen. Minns inte riktigt men det var kontentan. Man ska inte titta ner så mycket att dubbelhakorna kommer fram ( :D ) utan lätt nedåt bara.
 
Jag har inte höj- och sänkbart skrivbord än men ska få. Ergonomen sa att vitsen är att man ska växla mellan sittande och stående ofta, ca en halvtimme åt gången. Att sitta på förmiddagen och stå på eftermiddagen är inte någon mening med. Växling ofta är poängen, menade han. Ni som har provat, håller ni med?

Numera försöker jag stå, så det är en annan sak.

Men jag har länge misstänkt att min frekventa rutt till kaffemaskinen berodde på något helt annat än behovet av att dricka kaffe!
 
Spännande, det var vår ergonom som sade detta! Om man har blicken något nedåt som i mitt exempel stretchar du ut nacken och kotpelaren är rak, ryggraden blir lång (tänker typ som länga överlinjen på en häst). Tittar du uppåt "bryts" den linjen. Minns inte riktigt men det var kontentan. Man ska inte titta ner så mycket att dubbelhakorna kommer fram ( :D ) utan lätt nedåt bara.

Jag tror att skälet till att man hissar upp skärmen är för att man inte ska sitta så här:
images-7.jpg


Men samtidigt så håller jag med dig om att det är skönare för nacken att snegla något nedåt. Vår ergonom på jobbet har sagt att ett riktmärke är att ögonen ska vara i höjd med den övre listen på datorn. Jag har gärna datorn något lägre ned (vilket den automatiskt också hamnar när man som jag bara använder laptop).
 
Jag står när jag känner mig kry. Håller träningsvärken från löparrundorna bättre under kontroll än att sitta.
Är jag väldigt trött eller på väg att bli sjuk så sitter jag. Eller om jag stått ett tag i dumma skor, då måste jag också sitta. Och så på möten oftast. Är det mycket folk så kan jag vara frivillig stående vid en vägg.
 
Vår ergonom på jobbet har sagt att ett riktmärke är att ögonen ska vara i höjd med den övre listen på datorn. Jag har gärna datorn något lägre ned (vilket den automatiskt också hamnar när man som jag bara använder laptop).

Det där såg inte skönt ut :P
Men precis sådär sa min ergonom också. Kollar man då på mitten av skärmen sänks ju blicken något.
 
Jag står en del men mitt problem är att jag gillar att ha skor med hög klack. Det är liksom där mitt självförtroende och pondus sitter :o
Inser nu att jag borde jobba lite på mitt självförtroende!
 
Jag tror att skälet till att man hissar upp skärmen är för att man inte ska sitta så här:
images-7.jpg


Men samtidigt så håller jag med dig om att det är skönare för nacken att snegla något nedåt. Vår ergonom på jobbet har sagt att ett riktmärke är att ögonen ska vara i höjd med den övre listen på datorn. Jag har gärna datorn något lägre ned (vilket den automatiskt också hamnar när man som jag bara använder laptop).

Tror också att det var gamnacken han ville åt... :) Ska ändå testa med att sänka skärmen och se vad som händer! En negativ konsekvens med hög skärm som jag upplever är att jag har ögonen mer öppna vilket också gör dem lite trötta och torra.
 
Stämmer det, och vad är anledningen? En ergonom vi anlitade envisades med att höja skärmen rejält, så att den hamnade ca 15 cm högre än ditt exempel. Med förklaringen att det är bättre för rygg och nacke. Jag tyckte det var obekvämt då men har vant mig. Kanske borde jag testa sänka skärmen och känna hur det känns idag..

Ergonomen på mitt förra jobb för tio år sedan menade att skärmen skulle vara bra mycket länge ner än det ergonomen säger idag. Antingen har de olika synsätt eller så har man kommit fram till nya rön vartefter?
 
Står hela dagen. Sitter bara ned i möten.

Har blivit beroende av det och klarar inte att sitta ned och arbeta med datorn mer än 10-15 minuter.....
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 380
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 276
Senast: MML
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 479
Senast: Grazing
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
876
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Just nu funderar jag på... Del 3
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp