Bukefalos 28 år!

Stå uppbunden

Sv: Stå uppbunden

Håll det där i handen du!

sätt det sedan över ansikte o nacke o ryck med en hästs tyngd o styrka.

hört talas om whiplash?

du o ditt att den ska lära sig om ngt som är helt onaturligt för ett flyktdjur.
Vad har du för betydelse/ uppgift som ägare/ tränare/ mentor?
bara stå o se på när hästen är dum o korkad. Quick fix.

usch!

Eller så är du bara avundsjuk för att du inte har ett lika igenomtänkt inlärningssystem där allt hänger ihop. Tryck från nacken i arbete från marken och tryck från nacken uppbunden är för en häst tryck från nacken oavsett. En erfarenhet som man kan lära den hantera på ett sätt som inte medför några olyckliga paniksituationer och trauman som man sedan får problem med resten av hästens liv.

För övrigt är det min absoluta övertygelse att det värsta som kan hända är att en häst sliter sig loss och därmed får DEN erfarenheten, därför binder jag aldrig upp den på ett sätt som möjliggör det. Men jag binder heller aldrig upp en oförberedd häst som tenderar att testa detta dragande. Så hur man än vrider och vänder på det, så är grunden viktigast, lär hästen ge efter för tryck FÖRST.
 
Sv: Stå uppbunden

"Wanna-Bee häst folk och deras ouppföstra hästar."

Vad vet du om det, vare sej det gäller mej eller trådstartaren?
För att inte kapa tråden kommer jag inte att besvara dej mer.
 
Sv: Stå uppbunden

"Wanna-Bee häst folk och deras ouppföstra hästar."

Vad vet du om det, vare sej det gäller mej eller trådstartaren?
För att inte kapa tråden kommer jag inte att besvara dej mer.

Har haft en hel del att göra med såna hästar och deras äger som hovslager.
Hästen för inte vara ett fara för sig själv eller andra omkring sig!
Det värsta för yrkets folk är ett ouppföstred häst som har lärt sig såna olatter!
 
Sv: Stå uppbunden

Eller så är du bara avundsjuk för att du inte har ett lika igenomtänkt inlärningssystem där allt hänger ihop. Tryck från nacken i arbete från marken och tryck från nacken uppbunden är för en häst tryck från nacken oavsett. En erfarenhet som man kan lära den hantera på ett sätt som inte medför några olyckliga paniksituationer och trauman som man sedan får problem med resten av hästens liv.

För övrigt är det min absoluta övertygelse att det värsta som kan hända är att en häst sliter sig loss och därmed får DEN erfarenheten, därför binder jag aldrig upp den på ett sätt som möjliggör det. Men jag binder heller aldrig upp en oförberedd häst som tenderar att testa detta dragande. Så hur man än vrider och vänder på det, så är grunden viktigast, lär hästen ge efter för tryck FÖRST.
Jo men den europeiska hanteringen är inte ngn neanderthalarmetod.
Där använder man inte tryck tills HÄSTEN ger efter, utan man ger en signal o eftergift o ERHÅLLER då eftergift.
Jag vet att du inte har upplevt det- varken till fots eller uppsuttet, men du borde prova.
Till det så pratar man med hästen o den lär sig rena ord, vilket kan kompensera för vårt kroppspråk.

På så sätt LÄR sig hästen förvisso inte lika snabbt, men utan incidenter o man har fått hästens förtroende- den man kan lita på- mentorn.

Ditt nedre citat visar på liten kunskap om hästars flyktbetéende.

om hästen kastar sig o kommer loss så stannar den som regel iom att hotet o medföljande smärtan är borta.
då förutsätter det att grejorna går sönder(lagom hållbarhet) o att man givetvis inte binder i repgrimma vilket förövrigt är förbjudet! Samma med träns för att skaderisken är skyhög.
Ge fasen i hästens ömtåliga nacke!

Såsom du resonerar så marktrimmar du t o m föl.

kunniga uppfödare vet att man inte DRAR i huvud / nacke,utan att man föser- bakifrån i början.

Är tydlig o LÄR den unga hästen. Hjälper den att fungera.

du pratar om hot till respekt istället för att förtjäna det.

Vi har inte med vuxna vildhästar att göra o dessutom många. Därför passar inte quickfixmetoder

vi tar oss TID o börjar med små saker tidigt för att vänja hästen för dess framtida liv o förväntningar.

Har du hört talas om skillnaden på tam resp. vildhästar.

jag har aldrig haft med vilda hästar att göra o tänket att vi måste behandla våra fina unghästar som vi ser till dagligen med 1700-tals kunskap BORDE vara för länge sedan passé
Men så här går det när folk är rädda för hästar, men envisas med att skaffa en o helst då en unghäst som man har ringa eller noll erfarenhet av.
Det är även en maktdemonstration- att stå där o se på när hästen kämpar emot med ibland katastrofala följder- bara för att...
Helt empatilöst!

Den är "galen". Precis samma sker med hundar.
 
Senast ändrad:
Sv: Stå uppbunden

Binder aldrig upp en häst med repgrimma och liknande, de är inte till för det. Hellre en lös häst än en som får bestående men. Stickeriet, om det har blivit ett problem (dvs hästen flyr inte för att den blir rädd utan för att den kan ;)) går att träna bort. Finns lite olika varianter. Just när hästen står uppbunden och lirkar loss var och varannan gång hade jag stått där, ej lämnat hästen uppbunden. På det sättet får jag koll. Skulle hästen komma lös och man ändå inte hinner med gå tillbaka till uppbindningen. Gör proceduren sån att om hästen vill iväg gå tillbaka. Jag brukar säga "vänta" och då vet hästen att vi inte är färdiga (vissa har så bråttom ut). Inte själva ordet i sig men att man lyckas förmedla lugn och att nu står vi här och det är trevligt och ingen stress.

I början vid invändning ger jag gärna kraftfoder i samband med uppbindning. Borstar, masserar, myser. Har alltid sällskap av kompishäst. På så sätt blir det en väldigt positiv erfarenhet att stå uppbunden.
 
Sv: Stå uppbunden

Jag tror du missförstått lite hur en repgrimma ser ut. Den har dubbla rep över nacken, =dubbel anläggningsyta. Men absolut skarpare än en lädergrimma och går inte sönder, helt rätt.

repgrimma_187731462.jpg


repgrimma.gif


För övrigt gör jag som du, binder upp korta stunder med säkerhetsknut. Sen håller jag också med om att det handlar om att lära in reflexen att gå framåt vid tryck från nacken, det lär jag in utan att binda upp, vid den förberedande markträningen, då har jag möjlighet att, utan risk för paniktryck och ryck, lägga ett lätt tryck på nacken och sen driva hästen fram mot eftergiften. Det behövs då oftast inget hårt tryck och hästen lär sig ge efter för tryck i nacken, som en reflex.

Binder för övrigt alltid upp med säkerhetsknut och alltid (utom hos veterinären) bara med ett grimskaft. Jag lär hellre hästen stå still och ser uppbindningen mer som en psykologisk grej som får hästen att stå kvar även om jag lämnar den utom synfält några sekunder.

En häst som redan fått panik och lärt sig "dra tills det släpper" skulle jag göra som Leafhillranch säger, binda upp högt där den inte kan skada sig och inte har någon kraft, kanske i ett träd, och låta den göra sig egen erfarenhet av att ge efter för tryck.

Bra skrivet Fi:
Vill att vi titta lite närmar på "PANIK
Vi har två typ av "pullers" dom som har lärt det som ett olatthet, nonstans i bakgrund har hästen lärt sig tack vara okunnig hästhantering att "dra jag tillräcklig, kommer jag loss.

Och sen har vi den som Axel var inne i, "rena panik", när hästen kännar sig lås och kommer inte lös, då stängs av järnen, lika a black whole hästen kännar varken tid eller rum, bara ett survival instinkt att komma lös.
For en sån häst kravs det ett "trigger" för att sätta igång panik knappen:

I båda fall är det brist av kundskap från uppförderans siden i hästens unga år.
Som jag sa, vi alltid bind fäst babys till mamma, då lära dom sig att i lung o rå stå still, då släpper man panik slettning och olatter i främtiden.
 
Sv: Stå uppbunden

OK, redan en klassiker, då? Och jag skulle inte binda upp en häst och låta den bråka sig less, tyckte du det var det det lät som? Men vettigt använd och som en del i annan träningsutrustning är den ofta ett bra hjälpmedel där andra grimmor inte ger samma tydliga signaler, helt enkelt. Om du sedan inte vill använda den är det ditt val. Ingen utrustning i världen ersätter träning - rätt utrustning är helt enkelt ibland en förutsättning för att rätt träning över huvud taget ska kunna ske.
 
Senast ändrad:
Sv: Stå uppbunden

Jo absolut, men det förutsätter att man har en mamma att binda upp den unga hästen vid, eller att uppfödaren har gjort det när den var liten.

Men i Sverige har vi inga såna traditioner kvar längre som det verkar. Kanske dom gamla hästkarlarna som finns kvar gör så, men inte vanligt hobbyryttarfolk, eller ens professionella uppfödare, man förstår inte vikten av att lägga en bra grund på det viset, tyvärr.
 
Sv: Stå uppbunden

Var får du ifrån att man drar hästen framåt? Så här skrev jag:

lägga ett lätt tryck på nacken och sen driva hästen fram mot eftergiften

Att lägga ett lätt tryck på nacken är inte att dra, det är att lägga ett lätt tryck. Hästen kan känna en fluga på sin kropp, därmed kan den känna väldigt lätta tryck på nacken också, allt handlar om timeing med eftergiften. Grejen är att den lär sig reflexmässigt att följa denna lätta beröring i nacken framåt, reflexmässigt, en reflex som kommer väl tillhands sedan vid uppbindning.

Så var är hotet?

Marktrimmar föl? Så du menar att lära sig följa en människa i grimma och grimskaft är att marktrimma? Om man följer en människa i grimma och grimskaft så lär det någon gång inträffa att det tar stopp, dvs grimskaftet tar slut, fölet/unghästen vill en annan väg än du, vad gör du då? Stannar du och följer med fölet/unghästen istället då bara för att det inte får bli ett tryck någonstans? Vad lär sig fölet/unghästen då? Själv låter jag trycket ligga kvar, vänder mig om och driver den framåt (bakifrån). Trycket försvinner direkt den tar ett steg fram.
 
Sv: Stå uppbunden

Många resonerar olika. Islandshästar tex är vanligt att man gör så lite som möjligt när de är små (inte alla såklart tänker så men många) och det blir trevliga hästar av dem med :). Så jag tycker inte att det ena är sämre än det andra. Men som när jag jobba på ett stall (ej islandshästar) så gick vi med grimma till hagen även som föl, fast det var nog mkt min förtjänst för jag vill att de lär sig som små. Sen kan de gå lösa med såklart vid ridturer. Jag ser inget " trimmande" med att tidigt lära att grimma är helt ok och även stå uppbunden, underlättar längre fram. En del är väldigt snabba och andra mer avvaktande så olika hur lång tid det tar men viktiga är att det är positivt från början och med säkerhetstänk bakom allt man gör :).
 
Sv: Stå uppbunden

Ska försöka göra "problemet" så kort som möjligt... Känns som vi behöver en lösning på detta.

Jag arbetar i ett stall med mellan 15-20 hästar (inte så att jag inte vet hur många vi har, men det ändrar sig med tiden, fram och tillbaka så att säga).

Stallet är ett tävlingsstall (galopp) vilket gör att hästarna var för sig inte har EN ägare som ägnar sig åt varsin häst osv...

En av mina passhästar har stora problem med att stå uppbunden. Av säkerhetsskäl har vi på alla grimmor i stallet balsnören i "hak-öglan" och "sidoögglorna" på grimmorna. Vi använder gummiinklädda kedjor som är vanlig hake på ena sidan och s.k. "panikhake" på andra, dessa brukar vi dubbelvika så att panikhaken sitter i balsnöret och vanliga haken sitter i panikhakens ögla.



"min" häst går inte att binda upp! Han rycker inte såpass att balsnöret går sönder, han lutar och sedan twistar snarare loss sig själv (för det mesta) utan att snöret går av?!. när det bara gäller grimma så kommer han ju "bara" lös i box eller spolspilta, men ibland vill man ju kunna ha en häst stående i tio min och veta att den står på samma ställe, eller? (skoning ex.)

Det är såklart otroligt irriterande. Jag har försökt att sätta utan balsnöre, vilket då resulterat i att han dragit sönder utrustning, uppbindningskrokar osv... jag vågar inte riktigt "sätta hårt mot hårt" och sätta vanlig hake (utan snöre) direkt i grimman...känns som han skulle kunna bryta nacken...

Han drar i princip aldrig när man står tillsammans med honom, men så fort man inte syns för honom så gnäggar han och sedan tar det inte lång tid innan han tagit sig loss eller är skitstressad kring uppbindningen.

Hästen är 4 år och vallack.

Ett problem (förutom problemet) är ju att jag inte kan träna flera timmar varje dag med honom, såklart. Det är en väldigt intelligent häst, men jag vill som sagt inte riskera varken hälsa eller psyke på honom genom träningen...

Så, bukeoraklet. Har ni tips?

(Om jag lagt tråden fel ber jag om ursäkt....moderator är som vanligt fri att flytta)

Hur har det gått nu de senaste dagarna :)? Trots allt är det "din" häst tråden handlar om, lätt att komma in på sidospår som vänja föl osv.
 
Sv: Stå uppbunden

Vet inte om det är så hip i USA eller.
Den Tennessee Walking Horse Ranch i Arizona jag jobba på var inte så hi på mark träning och använda mamma för grov jobb med dom små :meh:
Jag fick grim-lead träna alla när jag kom dit. Det gick fort, men tänkt att det slarves med en sån enkel sak.

Tråkig dom gamle kundskaper gå i graven.
 
Sv: Stå uppbunden

Du får ursäkta mig men jag tänker främst på deras minst sagt brutala metoder till höga benlyft osv. Säger inte att alla uppfödare av den rasen gör så, men att kulturen är mer förlåtande till grymhet. Men du har säkert en annan uppfattning som jobbat där? Eller?
 
Sv: Stå uppbunden

Absolut, men nu pratar jag inte specifikt små föl, eller att man måste börja tidigt. Har man dom ute i stora lösdrifter utan behov av hantering så börjar man väl först när man behöver hantera dem av någon anledning. Sen kan jag ju ändå tycka att det är en stor fördel om dom tidigt fått lära sig gå i grimma och bli ledd och uppbundna utan att dom sliter och drar. Det är ju ändå en av dom viktigaste grunderna som man behöver ha under kontroll resten av deras liv och som dom behöver kunna oavsett vad dom ska användas till.
 
Sv: Stå uppbunden

Ja det är verkligen tråkigt, och ställer till med så mycket onödigt lidande för hästarna sen som sedan måste ledas i kedjegrimskaft och vet inte allt.

Till TS

Jag tror faktiskt att det är alla dessa "säkerhetsanordningar" som skapat problemet, hästen har lärt sig komma loss genom att slita och dra. Det är det värsta som kan hända eftersom en sån häst alltid kommer att minnas detta och därmed så fort han får behov, känner sig ensam eller uttråkad, kommer att dra och slita för att komma loss. Han vet ju att det funkar. Inlärning och betingade reflexer fungerar alltid på samma sätt, även när dom lärt sig något dumt. Dessutom har han ju befäst detta rejält genom att slita sig loss, om och om och om igen.

Sen har kanske hästen har fler problem, gillar inte att var ensam? Kanske kan det hjälpa att jobba med det, att stå kvar helt lös, ensam, utan att bli orolig? Men det kommer ändå alltid att finnas en osäkerhet där.

Annars så är mitt råd till dig att anpassa dig till situationen. Tyvärr. Det sista jag skulle ta till är ett stort träd och uppbindning högt och plan mark där han inte kan göra sig illa. Men det finns inga garantier för att det är helt riskfritt det heller.
 
Sv: Stå uppbunden

TWH är updelet i bruks, show och dess extrem ben aktion.
Dom TWH´s jag jobba med var av bruks typ, såna som kunde ta sig igenom den Arizona öken på ett snabb och bekväm sätt.

Jag är inte så pigg på dom stora hovar och hög aktion typ, jag vägra att sko på det sätt och anse sånt skadlig för hästen.
 
Sv: Stå uppbunden

Tycker det låter mer som att bli lämnad ensam/osäkerhet är det större problemet än uppbindningen? Du märker säkert av det även i andra situationer? Mao är det något du kan jobba på i fler situationer. Just med uppbindningen hade jag nog gått runt hörnet och kommit tillbaka direkt igen o utökat efterhand. Poängen är inte att kunna vara borta längre o längre utan att hästen ska inse att han kan stå och slappa på gången själv oxå i väntan på matte.
 
Sv: Stå uppbunden

Repgrimma är det inget fel på. Inte heller träns eller kapson. Men de ska inte användas till uppbindning. Det är fel ändamål för sakerna.

Har man hästar som lärt sig lägga tryck så saker går sönder får man antingen träna dem gradvis eller så får man binda så som LHR säger mellan framben, runt kroppen för att fördela trycket. Men då ska man veta vad man gör och stå beredd med kniv att skära loss om något skulle skita sig.

Ska man låta en häst testa en uppbindning som inte går sönder bör man ha mer än bara grimma. Halsring och ev runt kroppen om man tror den kommer testa riktigt. Nacken ska man vara rädd om.

Jag är dock mer för att gradvis träna dem. Det finns som sagt sätt och tekniker för det. Men fel använda kan de ge motsatt effekt. Så därför är det inget som folk ska tipsas om via nätet. Däremot kan man alltid tipsa om att ta hjälp av proffs. Det finns ett par riktigt duktiga problemlösare. Man kan snoka i sitt område om det finns någon sån där.
 
Sv: Stå uppbunden

Hur har det gått nu de senaste dagarna :)? Trots allt är det "din" häst tråden handlar om, lätt att komma in på sidospår som vänja föl osv.

De senaste dagarna har det faktiskt gått bättre än vanligt...dock har vi mest sysslat med att ha honom uppbunden på vårt vibrationsgolv (ser ut som en liten Box, med ett speciellt golv som vibrerar. Han kommer alltså inte loss/lös där om han drar loss panikhaken (samma visa som beskrivet tidigare, gummiklädd kedja, panikhaken i balsnöret). Han stod så att han inte såg mig riktigt, om han inte vände sig och verkligen försökte...
Satte fast honom och stod och klappade och kliade en stund innan jag gick därifrån. Stod i början så att jag nådde att nudda honom (han såg fortfarande inte mig) om/när han började "hänga" i grimman petade jag till honom lite och smackade liiiiite framåt, så att han liksom tog ett ministeg/flyttade vikten till framdelen. När han gjorde det fick han det beröm han brukar få av just mig " braaaaa, duktig" med glada rösten.
Upprepade detta kanske 5-6 ggr. Sedan tog jag bort "petandet" men hade kvar lilla smackningen. Medan jag gjorde detta flyttade jag mig längre ifrån honom, men såg honom bra hela tiden. Han hörde mig, men fattade ju såklart att jag var längre och längre bort. (Måste ju kunna vara längre bort än att jag når honom i slutändan).

Känns som han under "passen" allt mer sällan bråkade och "hängde", samt att han lite grann iofs var nyfiken på hur jag kunde förekomma honom varje gång (han såg ju inte mig :P ). Jag har gjort på samma sätt i boxen och på gången men där har det inte haft samma effekt...

Jag tror jag fortsätter på vibrationsgolvet med samma övning ett par gånger för att liksom se att jag inte inbillar mig... Vad tror ni?

Jag är också lite orolig för att jag ska prägla in MIN röst FÖR mkt på honom (är ju trots allt många fler som ska arbeta med honom, även när jag inte är där), han har jättelätt för röster och lukter på olika personer...upplever jag.

I övrigt såg jag snabbt något inlägg som handlade om "wannabe-hästmänniskor" vet inte om det gällde mig, men tycker isf att det är lite hastigt att bedöma mig som en sådan utan att känna mig, med enda anledning att jag inte haft det här problemet tidigare....


Tack för alla tips, det är jätteintressant
 
Sv: Stå uppbunden

Många bra tips om man har en häst som panikar jämt, men det har inte jag. Bara en häst som panikar i vissa situationer. Det är en tämligen "fipplig" häst när det kommer till sår etc och vid rengöring backar hon tills hon får panik av trycket (upplever jag iaf) och bara vevar på med benen så det nästan varit risk för att hon ska gå omkull- numer ber jag alltid om hjälp att hålla vid såna tillfällen.

Samma sak när jag som med tidigare hästar binder i transporten vid sadling eftersom jag nästan alltid är själv. Som tur är är hon lätthanterlig och det är inga problem att hålla och sadla samtidigt.
Tendenser fanns vid lastning innan, nu är (peppar peppar) det problemet borta med en hel del lugn och tålamod och jag lastar själv på 5 minuter.

Under vanliga omständigheter står hon snällt och stilla där man ställer henne utan det verkar vara när hon är lite extra spänd som det här uppkommer.

Inget jätteproblem kan tyckas, men vore skönt att få bort.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag behöver verkligen tips! Min häst började med börja backa bak en gång när jag hade grimman runt halsen på honom när jag tränsade...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 440
Senast: Sofiiiia
·
Hästhantering igår när jag kom till stallet så ser jag att en liten c-ponny står uppbunden i sin box, med träns och bett. Ett balsnöre har bundits...
2
Svar
26
· Visningar
4 840
Senast: Moonchild
·
Hästhantering Ja, jag vet, ALLA hästar är klaustrofobiska, men här är det mycket mer än normalt… Det är inte min häst, men jag hjälper en kompis...
Svar
2
· Visningar
1 873
Senast: Fideli
·
S
Hästhantering Hejsan jag vill ha lite tips angaende att lära hästen sta uppbunden. Han är nu tre ar och har lärt sig att slita sig, en gang har han...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 889
Senast: Vivo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp