Bukefalos 28 år!

"Stackars tävlingshästar"...

Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Jag har dock beskådat min beskärda del av hästar som går i alla fall MSV A-Svårklasser som överutfodras som bara den inom dressyr också. :crazy:
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Jag har gjort samma iakttagelse men det rör sig då inte om svårklasshästar utan vanliga hobbyhästar på LA-MSV nivå. Min uppfattning är att det oftast är "wannabe"-ryttarna som faller i den fällan.

Håller helt med och det är väl egentligen inga konstigheter. Det är samma enligt övrig hästvård att det är hobbysvenssons hästar som tex. är mest övertäckade, mest övergödda och går sönder mest. osv osv.
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

KL
jag kan väl tycka att det faktiskt är lika sorgligt att man ö.h.t reagerar på att 2 tävlingshästar går i en gräshage som om det vore en stor ovanlighet - det är det faktiskt inte, "snacket om tävlingshästar till trots".
Hippson magazine eller Equipage (minns inte vilken av de två), drog en undersökning runt just den här "myten" för ngt nummer sen, och det visade sig att endast en försvinnande liten del av tävlingshästarna inte gick i hage många timmar om dagen. De riktiga Elithästarna går nog iof inte med sällskap så ofta i hagen, men de svenska går i hagen dagligen vad jag vet, helt i enighet med djurskyddslagen.

Sorgligt att man reagerar? Hrmmm.. fattar du vilka pengar dessa hästar är värda och vilken risk ägare därmed tar genom att släppa ihop dem? Hage ja..så här stor njau..men ihop..njet..min går inte S men får vackert klara sig med nos o kli över staketet på säkert sparkavstånd.
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Ja, "Min häst ska se ut så h*n är kraftig".

Jag och vet. pratade om detta. Jag var så stolt för att ponnyn hade gått ner i vikt, men vet. dödade det ganska snabbt med "hon har många kilo kvar till idealvikt". Men så sa hon att senaste åren har hästar gått upp ganska mkt i medelvikt. Det som nu är normalt var "förr i tiden" övervikt. frågan är bara var ska det sluta?

Och med människor är det tvärt om efter införande av BMI, det som för 20 år sedan var normalvikt kallas idag grav övervikt. Titta bara på en byxa storlek 36 och jämför, idag är den 10 cm mindre midjeomfång än för 20 år sedan.

Förövrigt tycker jag hästar ska få vara hästar och gå ute på grönbete så länge de mår bra av det, och har möjlihet att söka skydd mot hätta och regn antigen med stor skogsdunge och/eller vindskydd.
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Verkar som att halvblod sparkas mer än andra raser om man vill hålla dem åtskilda för att de inte ska sparka varandra...
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

japp jag fattar och är fullt medveten. Läser du mitt inlägg noga ser du även att jag skrivit att det är sällsynt att hästarna går med sällskap.

bortsett från detta finns det ingen statistik som stödjer att hästar med sällskap skadas oftare än hästar utan sällskap. den enda statistik som finns är att skaderisken ökar om det är för många individer i en flock. det är en viss skillnad mot 2 individer : )
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Verkar som att halvblod sparkas mer än andra raser om man vill hålla dem åtskilda för att de inte ska sparka varandra...

Till största del handlar det om att dagens hästägare inte vet att det normalt för hästar att "visa muskler" för att avgöra rangordning. Även MED skor blir det mycket sällan några märken annat än lite oordning på pälsen efter att de har gjort upp om vem som bestämmer. Och enligt djurhållningslagen måste det väl bevisas att en häst inte kan gå med andra med betydligt starkare argument än att "Han kostar ju så mycket" eller "Det är en tävlingshäst för svåra klasser", tex med video eller annat bevisa att den egna hästen är oförmögen att gå med övriga hästar.
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Lagen säger inget om att hästar måste ha sällskap inne i hagen, det går lika bra att den har en kompis i en hage bredvid.

Jo, det är ju som du säger, folk blir knäsvaga för minsta lilla tendens till bus eller uppgörelse. Tror också att mycket ligger i att folk kanske inte är så måna om att hästarna måste fungera ihop som individer också. Vi har haft hästar som absolut inte fixat att gå tillsammans. När folk sedan släpper ihop hästar som inte fungerar ihop och det blir bråk utgår folk ifrån att det kommer vara likadant med alla hästar, och hästen får gå själv.

Min häst stod hos en tidigare ägare i hage ensam då man ansåg att han inte kunde gå med andra hästar. Hos ägaren efter det gick han i flock med 8 andra hästar, och nu går han ihop med mammas häst och det var inga problem alls.

Så individerna måste ju fungera ihop också.
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

det finns inget i djurskyddslagen som reglerar att hästar måste gå i samma hage som andra hästar. dock finns det en paragraf att de ska erbjudas sällskap ur social aspekt, så att de kan se andra hästar närainpå.

det har även gjorts studier på hur hästar i separata hagar interagerar, och studierna styrker att de, om de går i angränsande hagar, fortfarande ser sig som en flock. det primära i studien visade att så länge hagarna är angränsande så tillfredställs flockbehovet till mkt hög grad, i det att hästarna kunde koppla av och vila medans en vaktade osv. det som går förlorat i den sociala aspekten är kroppskontakt.
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

det finns inget i djurskyddslagen som reglerar att hästar måste gå i samma hage som andra hästar. dock finns det en paragraf att de ska erbjudas sällskap ur social aspekt, så att de kan se andra hästar närainpå.

Jo, är väl det jag egentligen försökte få ner i skrift:laugh:
Men många anser ju att de har "erbjudit sällskap" när de vänder 10 meter från grinden för att hästen är överlycklig och gör små sidosprång för att den tror att "nu kommer jag in till de andra", och ursäktar sig sedan med att "han blev helt tokig redan innan jag kom fram till hagen", utan äns att ärligt försöka släppa ihop dem
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

har jag aldrig varit med om ngnsin. endera vill folk släppa ihop sina hästar och då gör de det, eller så vill de inte och då försöker de inte ens.
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Håller med dig.

Det beror ju också lite på hur stor mark hästarna släpps på, möjlighet att gå undan. Och även på vilka hästar man släpper ihop och hur de är i mental balans just då(utfodring, hantering, träning, miljö etc påverkar ju "här och nu"-balansen mentalt).
En del erfarna kan lite förutse vilka djur som kan funka ihop eller ej. Andra försöker släppa ihop vilka som helst, när som helst och på liten yta. Då kan det gå illa i vissa fall.

Jag vet en del olika svårklassryttare ur olika grenar som låter sina hästar gå med sällskap i stora hagar. De verkar inte hålla sämre än de som står ensamma i smårutor och har heltäckande skydd. Snarare tvärtom.. De blir avrastade fysiskt och psykiskt i hagen och får inte spel av uppdämd energi. Dessutom får de röra sig mer naturligt och håller bra och länge. De har även tillridningshästar i prisklass strax under miljonen så.
Här har man kollat av vilka individer som funkar ihop och har dem på stora ytor. Ingen av dem har vad jag vet haft någon allvarlig skada.
Hingstarna går ju dock ensamma.
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Nu tycker jag du är lite åt det negativa hållet faktiskt. Bra mycket grönare och större hage än vad jag ser häromkring ibland till tävlingshästar som inte går de största tävlingarna direkt

Man ser ju heller inte hela hagen den kanske är ännu grönare utanför bilden. Det ser lite upptrampat ut framför grinden men det gör det i många hagar gräset i denna hage räcker nog mer än väl.

Kul att se faktiskt

Bilden är som sagt trevlig och hagen fyller säkert sitt ändamål. Däremot känns det för mig främmande att kalla den "grön" när det inte är något bete att tala om (visst kan den se annorlunda ut på andra delar). Den är i så fall grön i betydelsen "inte uppgrusad". Ingen kritik mot hagen i sig alltså.
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Jag skulle vilja påstå att den är ganska "lagom" grön. Många har sina hästar i hagar med gräs upp till magen (i vissa fall tom odlad vall :eek:).

Det finns ju mellanting. ;) Hagen på bilden är inte "lagom grön" för att fungera som bete åt tävlande varmblod. Men det lär knappast vara syftet heller.
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

fast i detta läge fyller ju hagen precis den funktion den är ämnad för. dvs inte att föda hästar utan att erbjuda naturligt beteende och harmoni i hagen, dvs det finns att plocka med vilket tillfredsställer det naturliga beteendet att gå och plocka och peta i sig grässtrån. Perfekt för en tävlingshäst och det skulle passa en hel drös hobbyhästar också för den delen :cool:.
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Hagen på bilden är inte "lagom grön" för att fungera som bete åt tävlande varmblod. Men det lär knappast vara syftet heller.

Jag som har ett varmblod som betar just nu, känner nog lite att "bete" och "tävlande varmblod" inte riktigt passar ihop i samma mening. Snarare "bete" och "varmblod med temperament som en idisslande ko". :p

Jag tror inte att det är synd om hästarna som inte får livnära sig på bete. Den där hagen erbjuder långa ättider och fri rörlighet, utan att hästarnas värde som tävlingshästar går förlorat. Är inte det en rätt ok lösning? Finns det något som talar för att det vore bättre ur ett trivselperspektiv för hästarna om de - som min - fick bete som de kan leva på, tycker du? (Jag är uppriktigt intresserad av frågan.)
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Jag tycker faktiskt inte att det är upp till var och en .. alla hästar borde ha rätt till stora hagar och fler vänner i hagen.

Sen undrar jag varför speciellt tävlingshästarna får små hagar och står mycket på box? när det är vetenskapligt bevisat flera gånger om att hästar mår bäst, både psykiskt och fysiskt, håller längre och presterar bättre osv. när de får gå i stora hagar dygnet runt i flock? (kan förstå om man vill raka på vintern och ha hästarna inne på nätterna då)

Där jag har jobbat får alla gå på lösdrift (utom några hingstar). ex. "stjärnan" som kom 7a på VM år ute dygnet runt, året om. Han har tävlat 10 SM och aldrig varit skadad eller utsliten. idag är han 20år, men har alltid gått på lösdrift.. tom. de åren då han tävlades som mest och på högsta nivå.
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Jag tycker faktiskt inte att det är upp till var och en .. alla hästar borde ha rätt till stora hagar och fler vänner i hagen.

Sen undrar jag varför speciellt tävlingshästarna får små hagar och står mycket på box? när det är vetenskapligt bevisat flera gånger om att hästar mår bäst, både psykiskt och fysiskt, håller längre och presterar bättre osv. när de får gå i stora hagar dygnet runt i flock? (kan förstå om man vill raka på vintern och ha hästarna inne på nätterna då)

Där jag har jobbat får alla gå på lösdrift (utom några hingstar). ex. "stjärnan" som kom 7a på VM år ute dygnet runt, året om. Han har tävlat 10 SM och aldrig varit skadad eller utsliten. idag är han 20år, men har alltid gått på lösdrift.. tom. de åren då han tävlades som mest och på högsta nivå.

alla hästar kan inte gå i stora hagar. min hade fått fång direkt! sätta på munkorg mitt i krypp invasionen finns inte på tal! det räcker gott med en kompis i hagen.men min ponny vill helst gå själv. hon går med andra ibland men trivs bäst själv. fast hon har sina stallgrannar på båda sidor om sig.

hur är det bevisat? hur kan då elit hästarna prestera och vara just elit om dom nu inte kan prestera lika bra som hästar på lösdrift? ;)
dessutom finns det faktiskt rätt många hästar som går dom största klasserna när dom närmar sig 20. hur kommer det sig om dom inte får gå på lösdrift?

förövrigt tycker jag det är en grön hage. min stackars ponny kan inte ens gå på sånt gräs :(
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

alla hästar kan inte gå i stora hagar. min hade fått fång direkt! sätta på munkorg mitt i krypp invasionen finns inte på tal! det räcker gott med en kompis i hagen.men min ponny vill helst gå själv. hon går med andra ibland men trivs bäst själv. fast hon har sina stallgrannar på båda sidor om sig.

hur är det bevisat? hur kan då elit hästarna prestera och vara just elit om dom nu inte kan prestera lika bra som hästar på lösdrift? ;)
dessutom finns det faktiskt rätt många hästar som går dom största klasserna när dom närmar sig 20. hur kommer det sig om dom inte får gå på lösdrift?

förövrigt tycker jag det är en grön hage. min stackars ponny kan inte ens gå på sånt gräs :(

Har hästen fång så är det ju en helt annan sak. Då kanske man kan lösa det med munkorg? eller att hästen får gå i grushage under "grässäsongen" och sen gå ut i större hage under sen höst, vinter & tidig vår?

Hur vet du att hon trivs bäst själv? Hästar är fortfarande flockdjur och är väldigt styrda av de "fyra F:en" (flock, flykt, föda & fortplantning)

Det finns flera studier som har gjorts. Hästar håller längre om dem får gå på lösdrift. Det står ex. bland annat i boken "Ridlära" av Bo Tibblin.. Den boken används som studiemedel när man ex. läser till Hippolog.

Visst kan en häst prestera fast den står på box mycket och liten rasthage, men den kanske hade presterat ännu bättre och hållt längre som tävlingshäst om den fått gå ute mer och i flock..
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Har hästen fång så är det ju en helt annan sak. Då kanske man kan lösa det med munkorg? eller att hästen får gå i grushage under "grässäsongen" och sen gå ut i större hage under sen höst, vinter & tidig vår?

Hur vet du att hon trivs bäst själv? Hästar är fortfarande flockdjur och är väldigt styrda av de "fyra F:en" (flock, flykt, föda & fortplantning)

Det finns flera studier som har gjorts. Hästar håller längre om dem får gå på lösdrift. Det står ex. bland annat i boken "Ridlära" av Bo Tibblin.. Den boken används som studiemedel när man ex. läser till Hippolog.

Visst kan en häst prestera fast den står på box mycket och liten rasthage, men den kanske hade presterat ännu bättre och hållt längre som tävlingshäst om den fått gå ute mer och i flock..

som sagt munkorg när det är så grymt mycket flugor och knott är inget alternativ, bättre hon får gå i en lagom stor hage(cirka 80 m lång och 40 m bred) med så lite gräs i som hon klarar av. på vintern kan hon gå i dom större hagarna. att sätta henne i en stor grushage är inget värdigt häst liv för min pålle.
jag känner min pålle, hon kan gå med andra men trivs bäst själv. gå och pilla gräs i lugnan ro. min andra häst däremot trivs bäst med sällskap vilket hon har. att man bara har en häst på lösdrift och tar för givet att den håller längre är inte så smart . hur hästen rids, tränas och skötts om spelar också in.
Jag tycker hästar ska gå ute så mycket som möjligt men att säga att alla hästar mår bäst på lösdrift kan jag inte hålla med om. kanske möjligtvis om dom inte rids utan bara går och "är".
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 472
Äldre Detta är alltså ingen debatt-tråd om rätt eller fel, om för eller emot utan snarare en tråd för de som faktiskt hjälper eller vill...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
17 232
Senast: honung
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 586
Senast: Efwa
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 088
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp