Bukefalos 28 år!

"Stackars tävlingshästar"...

Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Jag som har ett varmblod som betar just nu, känner nog lite att "bete" och "tävlande varmblod" inte riktigt passar ihop i samma mening. Snarare "bete" och "varmblod med temperament som en idisslande ko". :p

Jag tror inte att det är synd om hästarna som inte får livnära sig på bete. Den där hagen erbjuder långa ättider och fri rörlighet, utan att hästarnas värde som tävlingshästar går förlorat. Är inte det en rätt ok lösning? Finns det något som talar för att det vore bättre ur ett trivselperspektiv för hästarna om de - som min - fick bete som de kan leva på, tycker du? (Jag är uppriktigt intresserad av frågan.)

Jag vet inte, finns det något som tyder på att det är bättre för hästkroppen att sommartid leva på färskt bete jämfört med torkat/konserverat? Försökte söka lite smått efter artiklar men hittade inget. Tuggbehovet ska ju tillgodoses alldeles oavsett, vinter som sommar.

Jag tycker heller inte synd om hästar som inte går på bete. Det är allt det andra som är viktigt: många timmar ute i stor hage med sällskap. Är hagen tom på ätbara växter så ska det självklart kompenseras med fodringar.
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

min pålle kan inte klia sig med tänderna med munkorgen.
hur det är med andra hästar och sina låter jag vara osagt.
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Min skrapar sig med betesreduceraren plus att dom andra hjälper till att "tugga". Hästar kommer f ö heller inte åt att klia sig med tänderna på en speciellt stor del av kroppen.

För min del ett mikroskopiskt problem jämfört med alternativen.

LIA
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

och varit lyckligare för den fått vara "häst":)
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

tyvärr vill inte min ponny bli kliad av andra hästar så någon hjälp får hon icke.
jag gör som jag gör för att min ponny ska må så bra hon bara kan och att HON trivs med det. hon är 23 år så tänker inte tvinga på henne en munkorg bara för hon "MÅSTE" gå med dom stora hästarna i dom större hagarna.
hon är pigg och glad och trivs som hon har det nu. där är tillräckligt med gräs så hon behöver inte något hö i hagen. hon har att hitta på dom 16 timmarna hon är ute :)
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

*kl*

Orkar inte leta upp ursprungsinlägget, men svarar ang. lösdrift/icke lösdrifts-frågan.

Jag är överlag för lösdrift samt att hästarna får gå ute dygnet runt sommartid, har visserligen aldrig haft häst på lösdrift, främst för att det inte finns någon lösdrift här i närheten och att jag har stall 50m från huset (men utan lösdriftsmöjlighet), däremot har jag alltid haft mina hästar ute dygnet runt sommartid i stora hagar med flera andra hästar och mycket gräs.

I februari köpte jag dock en ny häst - och han ställde till det lite för min hjärna. Han visade sig inte alls trivas med att gå ute dygnet runt, vi hade honom ute i några veckor (tillsammans med vänner som han trivdes med - lekte, busade och kelade), men tog jag in honom och red var han som fastväxt i marken när vi skulle gå ut igen. Visade tydligt att han hellre stannade i sin box. Dessutom märkte jag stora skillnader i hans sätt, han var trött, matt och dämpad - i vanliga fall är han sprudlande och har en personlighet som ingen kan missa. Jag började ta in honom på nätterna, och det tog någon vecka och sedan var han sig själv igen. Gick glatt med ut när man ville så fort han förstod att han skulle få komma in igen, och kom springande fram i hagen när det var dags för insläpp.

Denna hästen hade jag aldrig någonsin satt på en lösdrift, eftersom han så tydligt visat att han inte trivs med utevistelse dygnet runt. Han gillar sin box helt enkelt. Däremot är jag som sagt för lösdrift överlag, men jag tror inte det finns en universallösning för alla hästar, man får anpassa sig till individen.
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Jag vet inte, finns det något som tyder på att det är bättre för hästkroppen att sommartid leva på färskt bete jämfört med torkat/konserverat? Försökte söka lite smått efter artiklar men hittade inget. Tuggbehovet ska ju tillgodoses alldeles oavsett, vinter som sommar.

Jag tycker heller inte synd om hästar som inte går på bete. Det är allt det andra som är viktigt: många timmar ute i stor hage med sällskap. Är hagen tom på ätbara växter så ska det självklart kompenseras med fodringar.

Då förstår jag. Det var mest din kommentar om att hagen inte var så grön. Det är den förvisso inte heller, men betydligt grönare än stäppen. :laugh:

Jag tror inte att det finns något alls som talar för/mot hö/gräs (annat än näringsvärden/övervikt/undervikt beroende på kvalitet och mängd foder).

Grovfoderbaserad foderstat, långa ättider, fri rörelse och sällskap, är ju de stora välfärdsgrejerna när det gäller hästar. Långa ättider med magert hö, bör därför vara bättre än kortare ättider med fett gräs, tex.

Alltför ofta ser man hästar stå timme ut och timme in i små hårdgjorda rutor, utan både sällskap (annat än på andra sidan staketet, i nästa fålla) och utan något att tugga på, förutom något kilo hö vid "lunch". Enda fördelen med de fållorna jämfört med att ha dem inne hela tiden, är väl utomhusluften och att de får lite utsikt.

Men jag tror egentligen inte att elitryttarnas hästar har det sämst i dessa avseenden.
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Till största del handlar det om att dagens hästägare inte vet att det normalt för hästar att "visa muskler" för att avgöra rangordning. Även MED skor blir det mycket sällan några märken annat än lite oordning på pälsen efter att de har gjort upp om vem som bestämmer. Och enligt djurhållningslagen måste det väl bevisas att en häst inte kan gå med andra med betydligt starkare argument än att "Han kostar ju så mycket" eller "Det är en tävlingshäst för svåra klasser", tex med video eller annat bevisa att den egna hästen är oförmögen att gå med övriga hästar.

Jag vet inte om du syftade på mig men jag antar inte det eftersom mitt argument sa just "nos och kli med staket emellan på säkert sparkavstånd".

Jag vill att min häst ska vara så mycket häst som det är möjligt men jag är inte beredd på att förlora min fantastiska (änsålänge) 1,40-häst pga ett avsparkat ben i hagen likaväl som att jag håller avstånd på ridbana till okända hästar/ryttare. Hon går i stor hage med sällskap på andra sidan staketet från 8-17, rids ute varje dag det bara är möjligt underlagsmässigt och arbetas gärna på skogsvägar/fält istf ridhus. Största delen av kosten består av stråfoder och det läggs till lite havre och mineral+betfor. Har dock använt Krafft Muskel för att rätta till för lite protein i gamla höet.

Jag är alltså inte den "typiska tävlingshästryttaren" (vilket f.ö. inte är så vanligt som folk med annan inriktning tror) som alltid rider i ridhus, vars häst går på 4x4mhage 1 timme/dag och mest får olika pulver till middag.

Och jo det händer! Har varit med om ett antal händelser från det att min tränares Sklass-häst dräktig fick benet avsparkat av sällskapsponny i hagen till långdragen bogskada på min förra häst (efter spark). Så jag tar kalkylerade risker för att min häst ska vara så mycket häst som möjligt, dock inte sällskap i hagen...

Och jag förstår fullt ut de som känner att de inte kan riskera hästar i flera hundratusen-kronors klassen eller mer utan hittar olika lösningar att tillfredställa deras behov så långt det är möjligt. Det är MYCKET pengar att förlora bara för att man "ska" ha hästar i samma hage enligt vissa när man kan hålla dem happy på andra sätt!
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

som sagt munkorg när det är så grymt mycket flugor och knott är inget alternativ, bättre hon får gå i en lagom stor hage(cirka 80 m lång och 40 m bred) med så lite gräs i som hon klarar av. på vintern kan hon gå i dom större hagarna. att sätta henne i en stor grushage är inget värdigt häst liv för min pålle.
jag känner min pålle, hon kan gå med andra men trivs bäst själv. gå och pilla gräs i lugnan ro. min andra häst däremot trivs bäst med sällskap vilket hon har. att man bara har en häst på lösdrift och tar för givet att den håller längre är inte så smart . hur hästen rids, tränas och skötts om spelar också in.
Jag tycker hästar ska gå ute så mycket som möjligt men att säga att alla hästar mår bäst på lösdrift kan jag inte hålla med om. kanske möjligtvis om dom inte rids utan bara går och "är".

ja, klart att ridning, skötsel osv. har en stor betydelse för hästens hållbarhet! men fortfarande finns det studier som visar att hästar håller längre i större hagar och i flock .. Har man tillräckligt stor hage så kan "ensam-vargarna" gå undan om de vill vara ifred. Flocken är fortfarande en viktig del av hästens liv. -även om alla hästar inte visar det.
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Jag vet inte om du syftade på mig men jag antar inte det eftersom mitt argument sa just "nos och kli med staket emellan på säkert sparkavstånd".

Jag vill att min häst ska vara så mycket häst som det är möjligt men jag är inte beredd på att förlora min fantastiska (änsålänge) 1,40-häst pga ett avsparkat ben i hagen likaväl som att jag håller avstånd på ridbana till okända hästar/ryttare. Hon går i stor hage med sällskap på andra sidan staketet från 8-17, rids ute varje dag det bara är möjligt underlagsmässigt och arbetas gärna på skogsvägar/fält istf ridhus. Största delen av kosten består av stråfoder och det läggs till lite havre och mineral+betfor. Har dock använt Krafft Muskel för att rätta till för lite protein i gamla höet.

Jag är alltså inte den "typiska tävlingshästryttaren" (vilket f.ö. inte är så vanligt som folk med annan inriktning tror) som alltid rider i ridhus, vars häst går på 4x4mhage 1 timme/dag och mest får olika pulver till middag.

Och jo det händer! Har varit med om ett antal händelser från det att min tränares Sklass-häst dräktig fick benet avsparkat av sällskapsponny i hagen till långdragen bogskada på min förra häst (efter spark). Så jag tar kalkylerade risker för att min häst ska vara så mycket häst som möjligt, dock inte sällskap i hagen...

Och jag förstår fullt ut de som känner att de inte kan riskera hästar i flera hundratusen-kronors klassen eller mer utan hittar olika lösningar att tillfredställa deras behov så långt det är möjligt. Det är MYCKET pengar att förlora bara för att man "ska" ha hästar i samma hage enligt vissa när man kan hålla dem happy på andra sätt!

Har hästar tillräckligt stora ytor så händer det sällan större olyckor. Sen händer det faktiskt fler olyckor om hästen tidigare inte gått med andra hästar.. eftersom dem då inte vet hur dem ska bete sig riktigt jämtemot andra.

Jag skulle nog inte välja att "ta bort" min häst ifrån flocken som är lika viktigt för dem som att äta (psykiskt).. bara för den lilla risken att hästen kan bli sparkad. Men vi alla har olika syn på det hela.. men jag hade iallafall inte gjort det då jag vet hur viktigt det är med flock och stora ytor.

En ensam häst i mindre hage bygger för den delen inte upp samma immunförsvar, muskler osv. Det är bevisat att hästar som står mer på box och i mindre hagar är mer "sköra".. blir lättare förkylda, större risk för hosta, skadar sig lättare, sträcker sig lättare osv. osv. Så risken är egentligen större för en "box/ensamhage-häst" att bli sjuk/skadad än vad det är för en lösdrifts häst.
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Vill bara tillägga en liten sak till, till tråden.. som många glömmer bort:


Hästar vanedjur också. Tas dem in samma tid varje dag så står de oftast i grindhålet och väntar på att få gå in.. och då tolkar "tyvärr" många det som om hästen vill in... när det egentligen bara handlar om att hästen följer sina rutiner. Låter man ex. bli att ta in hästen några dagar/veckor så kommer hästen sluta stå vid grindhålet och vara lika nöjd med att vara ute.
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

våra hästar är en flock i stallet. när min ligger ner och vilar i sin hage så står alltid någon av dom andra hästarna nära henne på andra sidan staketet.
alla hästar kan även nosa och hälsa på varann över staketet, den hingstiga valacken kan även stå och putsa och små naffsa på mitt sto när hon är brunstig. hade tråden inte varit där så hade han hoppat upp på henne vilket inte är så kul.
dels för skaderisken dels för hon ska få föl igen om några år och vill då inte ha in massa bakterier från valacken.

stora hagar tycker jag absolut hästar ska ha. det är lösdrift och stora flockar jag inte håller med om, eller ja iaf inte när det gäller mina pållar ;)
unghästar och hästar som funkar bra på lösdrift är ju toppen. men det går inte med alla hästar.
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Men visst blir det alltför egotrippat och sorgligt tycker jag när människan håller hästar alltför långt från det naturliga. Självklart långt från djurplågeri men att ha hagsällskap är en självklar rättighet för hästen, den är ju ett flockdjur
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Hästar vanedjur också. Tas dem in samma tid varje dag så står de oftast i grindhålet och väntar på att få gå in.. och då tolkar "tyvärr" många det som om hästen vill in...

Folk måste säga sånt där för att lindra sina samveten lite. Hur annars skulle folk förklara sina sätt att ha hästarna på. Jag har sett så många hästar som "inte kan" gå i stor hage eller vara ute dygnet runt etc för att sen några månader senare lärt sig gå ute i lugn och ro utan stress.

Människor utnyttjar hästen på det sättet på ett dåligt sätt, sätt hästen i en box från början och hästen vill inget annat än att stå i sin box. Hästen vet inget annat och det utnyttjar folk och påstår sen att hästen trivs och mår bra när man egentligen tar ifrån den hela sitt hästliv.
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Folk måste säga sånt där för att lindra sina samveten lite. Hur annars skulle folk förklara sina sätt att ha hästarna på. Jag har sett så många hästar som "inte kan" gå i stor hage eller vara ute dygnet runt etc för att sen några månader senare lärt sig gå ute i lugn och ro utan stress.

Människor utnyttjar hästen på det sättet på ett dåligt sätt, sätt hästen i en box från början och hästen vill inget annat än att stå i sin box. Hästen vet inget annat och det utnyttjar folk och påstår sen att hästen trivs och mår bra när man egentligen tar ifrån den hela sitt hästliv.

vi tar ifrån hästen hela sitt narutliga hästliv genom att sätta grimman på den, alternativt hanterar den. i det naturliga är vi rovdjur för dom om vi ska gå så naturligt långt tillbaka i tiden. ;)
att hästen bara står på box och aldrig får gå ute tycker jag också är hemskt.
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Naturligt visst, man behöver inte vara extrem. Men grundförutsättningen för att hästen ska må bra är ju kompisar den passar ihop med, större hage så den får ströva runt och helst leta mat, ha hagar så dom kan gå och äta hela tiden utan att bli överviktiga av det. Egentligen är det ju inte så mycket krav hästen har för att må bra.

Jag tror att hästar som är uppvuxna med att arbeta och ridas och träna faktiskt tycker om det. Det är naturligt för dom att arbeta på det sättet för dom flesta hästar, dom börjar ju oftast när dom är såpass små och växer upp med det. Men hästar är endå alltid hästar och kräver större hagar, kompisar och utevistelse. Sen kan vi använda dom för våran skull med gott samvete.
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Tyvärr är det alltför vanligt att hästar går ensamma i sin lilla rasthage,dessutom i bara några timmar. Var på en föreläsning med en känd uppfödare/tränare av varmblodiga travhästar som verkligen ifråga satte varför hingstar behålls som hingstar om de inte ska användas i avel.. Jag vet iallafall vad jag skulle välja...Gå ensam och rastlös i en hage, full av hormoner som far runt i kroppen så att jag är uppe i varv,finner ingen ro och bara längtar efter brudar. Eller gå avslappnad i hagen tillsammans med några mysiga polare, bli kliad och kliar tillbaka. Tiden i hagen blir längre eftersom vi är fler som delar hagen.. Detta gäller säkert innom alla hästsporter. Nej,släpp ut hästarna tillsammans med kompisar i hagarna och låt dem gå ute i minst 10 timmar. Du får en nöjd häst som håller sig frisk både mentalt och kroppsligt.:banana:
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Naturligt visst, man behöver inte vara extrem. Men grundförutsättningen för att hästen ska må bra är ju kompisar den passar ihop med, större hage så den får ströva runt och helst leta mat, ha hagar så dom kan gå och äta hela tiden utan att bli överviktiga av det. Egentligen är det ju inte så mycket krav hästen har för att må bra.

Jag tror att hästar som är uppvuxna med att arbeta och ridas och träna faktiskt tycker om det. Det är naturligt för dom att arbeta på det sättet för dom flesta hästar, dom börjar ju oftast när dom är såpass små och växer upp med det. Men hästar är endå alltid hästar och kräver större hagar, kompisar och utevistelse. Sen kan vi använda dom för våran skull med gott samvete.

absolut. håller med dig. jag hade aldrig satt mina hästar i små rutor.
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

våra hästar är en flock i stallet. när min ligger ner och vilar i sin hage så står alltid någon av dom andra hästarna nära henne på andra sidan staketet.
alla hästar kan även nosa och hälsa på varann över staketet, den hingstiga valacken kan även stå och putsa och små naffsa på mitt sto när hon är brunstig. hade tråden inte varit där så hade han hoppat upp på henne vilket inte är så kul.
dels för skaderisken dels för hon ska få föl igen om några år och vill då inte ha in massa bakterier från valacken.

stora hagar tycker jag absolut hästar ska ha. det är lösdrift och stora flockar jag inte håller med om, eller ja iaf inte när det gäller mina pållar ;)
unghästar och hästar som funkar bra på lösdrift är ju toppen. men det går inte med alla hästar.

Stora flockar behöver det inte vara.. ibland kan det räcka med en eller två kompisar :) sällskap tycker iallafall jag att alla hästar bör ha. Sen om de står ute dygnet runt eller inte måste man anpassa efter individen. Ex. jag äger två hästar, en vallack och ett sto. Båda står i stora hagar och i större flockar (vallack hagen ca 10 individer , stona är ca 15 individer) . Min vallack går ute dygnet runt för : han trivs bäst i hagen - han klarar av betet då han inte lägger på sig särskilt mycket & han störs inte så mycket av flugfän, han är den som kliar sig minst och har minst bett också. Mitt sto däremot börjar bli tjock och hon är lite mer "kli-ig" så hon kommer in på nätterna och får bli fri från alla flugor osv. och samtidigt kan jag reglera hennes ätande lite grann.

I vinter kommer hon ocskå stå inne på nätterna för att hon kommer behövas klippas (kommer rida i uppvärmt ridhus). Innan har jag inte haft uppvärmt ridhus och då har hästarna bara blivit klippta vid halsen och har då kunnat gå ute dygnet runt som vanligt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 461
Äldre Detta är alltså ingen debatt-tråd om rätt eller fel, om för eller emot utan snarare en tråd för de som faktiskt hjälper eller vill...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
17 159
Senast: honung
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 505
Senast: Efwa
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 085
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp