Bukefalos 28 år!

"Stackars tävlingshästar"...

Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Men du lämnar ju motsägande uppgifter. Du hänvisar till en "studie" men lämnar motsatt åsikt. :confused:

Jag sätter studie inom citat, eftersom jag har ganska dåliga erfarenheter av sådana. Man måste först veta förutsättningar och omständigheter innan man kan gå efter dom.

Jag redogjorde för några tankar kring stora hagar. Håller du inte med om dom heller?

LIA
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Du hänvisar till en "studie" men lämnar motsatt åsikt. :confused:

Nej, det gjorde jag inte. Jag hänvisade till en studie utifrån vilken vi egentligen inte kan dra slutsatsen att hästar rör sig mer ju större hage de har, vilket du däremot påstod.

Tex säger studien inget om skillnaden mellan småhagar på förslagsvis 10x10 m, 10x30 m och 30x30 m. Vi vet inte (utifrån de studier jag fått refererade) om hästar rör sig mer på 30x30 än på 10x30, men relativt sett är ju storleksskillnaden stor mellan de hagarna.

Vi vet inte heller om hästar rör sig mer på en "dubbelt så stor stäpp" som på en "vanlig stäpp".

Ej heller vet vi om skillnaden mellan, säg, 1, 2, 3, 4 och 5 ha har någon större betydelse (givet samma typ av bete i de jämförda hagarna).
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Du skriver att:
fålla= 100-300 m/dag, stor hage (vad nu det innebär)= 1-3 km/dag samt i frihet= 1-3 mil/dag.
Om inte det innebär att dom rör sig mer ju större hagarna är, vad innebär det då???
Hur får du det till att, mot bakgrund av dessa siffror, "... att storleken på hagen inte spelar särskilt stor roll i praktiken." En tiodubbling mellan fålla och "stor" hage, är inte det stor skillnad?

Jag menar inte att det följer någon linjär eller logaritmisk mall, men nog kan man dra en slutsats av dom uppgifterna? Dvs, med dom reservationer jag redan framfört. Om inte, fattar jag inte varför dom alls kom upp här.

LIA
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Hur får du det till att, mot bakgrund av dessa siffror, "... att storleken på hagen inte spelar särskilt stor roll i praktiken." En tiodubbling mellan fålla och "stor" hage, är inte det stor skillnad?

Jag menar att skillnaden i hur mycket hästen rör sig mellan "liten hage" och "stor hage" (vilket inte är definierat, men säg 2 ha, det var något i den stilen i studien vill jag minnas - alltså en hage större än vad de flesta ridhästar i Europa går i, men absolut ingen enorm hage) inte är så stor att det är rimligt att tala om den stora hagen som "naturlig" map hästens rörelse. Det finns fortfarande utrymme för ytterligare en tiodubbling, om man ska komma till samma mängd rörelse som en häst i "frihet".

Att en ökning av hästens rörelse sker när man jämför dessa hagar, är helt enkelt inte samma sak som "ju större hage desto mer rörelse". Det kan finnas tröskelvärden och avtagande marginalnytta, tex. Tröskelvärdena vet vi väldigt lite om, att det finns avtagande marginalnytta kan vi nog anta (dvs mycket oklart om en "dubbelt så stor stäpp" skulle göra någon skillnad).

Jag förstår inte varför du måste skälla på mig. Jag berättar bara vad jag har hört från forskare, jag driver inte ens någon direkt åsikt.
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Jag skäller väl inte, däremot försöker jag få klarhet i vad du skriver.
Du påstår att den hagyta våra hästar går på är för lite, fast dom flesta har mindre, men sedan så spelar storleken ingen roll. Därpå lämnar du uppgifter om en studie som säger motsatsen.
Och så skriver du att man måste ha mycket större hagar och motiverar med att dina är översvämmade osv.
Väl inte konstigt om man blir brydd.

Egentligen tror jag vi är överens om hur vi vill att våra hästar ska ha det.

LIA
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Skitkul? Förklara gärna humorn så jag också får skratta.
Annars försöker jag föra diskussioner utan att håna övriga deltagare.

LIA

Att du argumenterar för att man ska ha hästarna i stora hagar av vissa anledningar. När jag hävdar att dessa anledningar inte alls har med hur stor hagen är finns överhuvudtaget inte anledningarna. Och om de inte finns, då behöver vi inte ha hästarna i stora hagar.

Du argumenterar även för att vi ska ha hästarna på ett visst sätt för det är bäst. När det sen framkommer att det vi tror är på detta sätt inte alls stämmer, bla har användare i tråden hänvisat till det, ja då har de helt klart fel.
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Att du argumenterar för att man ska ha hästarna i stora hagar av vissa anledningar. När jag hävdar att dessa anledningar inte alls har med hur stor hagen är finns överhuvudtaget inte anledningarna. Och om de inte finns, då behöver vi inte ha hästarna i stora hagar.
Så man hånas för att man vill ha stora hagar till hästarna. Suck!
Du skrev en lista med sådant som du anser fyller hästens samtliga behov. Tänkte inte kommentera den närmre, men eftersom den visar på våra olikheter i hästsyn ska jag försöka hinna med det.

Rörelsebehov - Ridning, skrittmaskin, hage.
Hage behövs ju inte enligt dig, så varför tog du med den? Verklighetsfrämmande att tro att hästens rörelsebehov täcks av dom stunder människan har tid och vilja att röra på dom. Hästar rör sig då och då under hela dygnet.
Matbehov - Ensilage, kraftfoder.
Täcker inte alls hästars naturliga behov av mat. Dom vill ha alternativ efter eget tycke och tid.
Vattenbehov - Vattenkopp, vattenhink.
Stämmer.
Stimulansbehov - Hönät, socialkontakt, ridning, borstning.
Hönät fyller inget stimulansbehov. Socialkontakt- i en box? Ridning och borstning? Ja, under en timme vissa dygn. Typiskt människa att se det som tillräckligt- hästen kanske vill ha social kontakt med andra hästar vid helt andra tillfällen.
Vilobehov - Stall, ligghall, vindskydd.
Ingetdera behövs annat än i undantagsfall. Hästar som är vana vid frigång i stora och bra hagar hittar sina egna platser och stunder att vila på.

Ganska enkelt att uppfylla utan att ha dem på en stäpp.
Att du tror dig uppfylla hästars behov med din lista, visar på bristande insikt och kompetens i hästars behov.

Att ha 5 hästar i en 8 hektar stor hage är långt ifrån naturligt. Att anse det naturligt är att dels göra det fruktansvärt enkelt för sig själv men också att inte ta till sig hela bilden och förstå hästen och dess behov fullt ut.
Avsevärt närmare det naturliga än den hästhållning du förespråkar. Du är nog en av de sista att kritisera mig för att inte förstå hästen och dess behov. :mad:

Du argumenterar även för att vi ska ha hästarna på ett visst sätt för det är bäst. När det sen framkommer att det vi tror är på detta sätt inte alls stämmer, bla har användare i tråden hänvisat till det, ja då har de helt klart fel.
Vilka vi tror inte att stora och bra hagar är det bästa för hästar? Att du har fel i din syn på hästars behov är korrekt, men jag hoppas och tror att du tillhör en liten minoritet.

LIA
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Du skrev en lista med sådant som du anser fyller hästens samtliga behov. Tänkte inte kommentera den närmre, men eftersom den visar på våra olikheter i hästsyn ska jag försöka hinna med det.

LIA

Om du vill undvika :rofl::rofl::rofl: i svaren till dig så här har du en hint:
Tillskriv inte den du diskuterar med åsikter, egenskaper, uppfattningar och argument den personen inte har och inte har yppat.

Detta svar ger mig ännu mer känslan av :rofl:, allvarligt. Om du skriver lögner om mig, hur tror du då att jag skulle svara dig på ett sakligt sätt. Om du inte förstår det jag skriver kanske du skulle sätta dig in i det i stället för att dikta upp massa saker som är helt tagna ur luften och dessutom inte är sanna.
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Är det någon mening att fråga vilka osanna hemskheter jag skrivit om dig?

Ha f ö en snäll och god resterande julhelg.

LIA
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Är det någon mening att fråga vilka osanna hemskheter jag skrivit om dig?

Ha f ö en snäll och god resterande julhelg.

LIA

Tror inte det skulle hjälpa om jag förklarade för dig vad du har skrivit.

Min Jul har varit trevlig tackar som frågar. Hoppas din har varit bra:)
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Hästar är ju inte direkt gjorda för att gå på odlad vall och äta sig vrålfeta som många tror, så jag tycker att gräset är alldeles lagom grönt.

Jag håller verkligen med. Dessutom ser man faktiskt inte hela hagen, hästar har en tendens att gnaga av mest på vissa ställen.
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Så man hånas för att man vill ha stora hagar till hästarna. Suck!
Nej det gör du inte men sättet du ändrar din argumentation på beroende på vem du svarar finner jag fortfarande underhållande eftersom du i ett inlägg motiverar argument på ett sätt som du i nästa svar helt bortser ifrån.

Du skrev en lista med sådant som du anser fyller hästens samtliga behov. Tänkte inte kommentera den närmre, men eftersom den visar på våra olikheter i hästsyn ska jag försöka hinna med det.
Det gjorde jag inte. Jag skrev saker som kan fylla behovet tillsamman, det är en väldig skillnad. Bland annat att du anser att dina hästar får sina behov tillgodosedda trots att du bara uppnår 10% av det stäppen ger.

Rörelsebehov - Ridning, skrittmaskin, hage.
Hage behövs ju inte enligt dig, så varför tog du med den? Verklighetsfrämmande att tro att hästens rörelsebehov täcks av dom stunder människan har tid och vilja att röra på dom. Hästar rör sig då och då under hela dygnet.
:rofl::rofl: Antingen har hästar ett rörelse behov eller så har de det inte. Du får bestämma dig någon gång. Inte ändra argumentation i varje svar.

Matbehov - Ensilage, kraftfoder.
Täcker inte alls hästars naturliga behov av mat. Dom vill ha alternativ efter eget tycke och tid.
Nej nej nej grovfoder täcker inte alls födobehovet. :rofl: Allvarligt vad vill du att någon ska svara på det? Är det så i din värld javisst då får det stå för dig men ja det är i din isolerade värld.
Vattenbehov - Vattenkopp, vattenhink.
Stämmer.
Jo jag vet.
Stimulansbehov - Hönät, socialkontakt, ridning, borstning.
Hönät fyller inget stimulansbehov. Socialkontakt- i en box? Ridning och borstning? Ja, under en timme vissa dygn. Typiskt människa att se det som tillräckligt- hästen kanske vill ha social kontakt med andra hästar vid helt andra tillfällen.
Nu förstår jag över huvud taget inte vad du menar alls? Menar du att hästar inte behöver socialkontakt? Varför har du då dina i samma hage om de enligt dig inte behöver det?

Typiskt människa att tro att en hage är det som gör att en häst mår bra och får allt den behöver. Du kanske skulle ta dig en funderare på vad det är du skriver egentligen? För man en argumentation om att allt ska vara så likt stäppen som möjligt och sen själv inte på långa vägar lever upp till det själv, varför vara så ihärdig att kritisera andra när du själv inte ens har den hästhållning du anser att andra ska ha för att inte vara elaka mot sina stackars hästar?

Vilobehov - Stall, ligghall, vindskydd.
Ingetdera behövs annat än i undantagsfall. Hästar som är vana vid frigång i stora och bra hagar hittar sina egna platser och stunder att vila på.
Nej inga hästar har en trygghet i stallet. Aldrig. Bara därför beteshästar om man tar in dem lägger sig och sover. För att de är tryggare där än ute.

Ganska enkelt att uppfylla utan att ha dem på en stäpp.
Att du tror dig uppfylla hästars behov med din lista, visar på bristande insikt och kompetens i hästars behov.
:rofl::rofl: Återigen din personliga åsikt grundad på sådant du hittar på om mig.
Avsevärt närmare det naturliga än den hästhållning du förespråkar. Du är nog en av de sista att kritisera mig för att inte förstå hästen och dess behov. :mad:
Det är ju frågan om det verkligen är det på ett positivt sätt. Plus att jag har inte förespråkat någonting. Jag har visat på brister i din argumentation och då fått till svar att jag är inkompetent;) Inget av det jag skrivit strider mot studier, fakta och forskning. Bland annat att har man 5 hästar på 8 ha får de inte sitt rörelsebehov tillgodosett enbart genom att vara i hagen om du jämför med de 1-3 mil de går på stäppen. Det hävdar du att jag har fel i trots oberoende källor. Kanske en ide att rannsaka sig själv istället för idiotförklara mig?

Vilka vi tror inte att stora och bra hagar är det bästa för hästar? Att du har fel i din syn på hästars behov är korrekt, men jag hoppas och tror att du tillhör en liten minoritet.
LIA
Du. Haha ja a du. Återigen din personliga åsikt. Din rätt att yttra den eftersom detta är ett diskussionsforum men bara för att du skriver något är det inte korrekt eller sant:angel:
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Du påstår att den hagyta våra hästar går på är för lite, fast dom flesta har mindre, men sedan så spelar storleken ingen roll.

Din hage blir ju inte större av att många andras är mindre.

Med den lerjord och de nederbördsmängder jag är van vid, och de livliga hästar som "min" flock råkar bestå av, räcker inte din mark om man tycker att det är viktigt att hästarna varken står i en liten grusad, hårdgjord fålla eller blir leriga om fötterna.

Samma areal kanske klarar de kraven på andra håll, vad vet jag.

Därpå lämnar du uppgifter om en studie som säger motsatsen.

Nej. Jag trodde att det var uppenbart att 10% av den rörelse som livet på stäppen ger, är väldigt långt från vad som kan kallas naturligt. Att det samtidigt är tio gånger så mycket som den rörelse en fålla erbjuder, beror ju faktiskt på att vi nästan utgick från helt stillastående.

Själv eftersträvar jag inte direkt naturlighet, utan välfärd. Eftersom ett "naturligt" liv inte är vad jag önskar min häst. Jag skyddar henne så gärna mot rovdjur, sjukdom, knott etc vid behov.
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Själv eftersträvar jag inte direkt naturlighet, utan välfärd. Eftersom ett "naturligt" liv inte är vad jag önskar min häst. Jag skyddar henne så gärna mot rovdjur, sjukdom, knott etc vid behov.

Där skriver du ett väsentligt ord: Välfärd

Om hästen själv får välja så väljer den välfärd.

Inte svält eller törst eller hovböld eller oväder på någon uttorkad stäpp.

/V
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Själv eftersträvar jag inte direkt naturlighet, utan välfärd. Eftersom ett "naturligt" liv inte är vad jag önskar min häst. Jag skyddar henne så gärna mot rovdjur, sjukdom, knott etc vid behov.
:bow::bow::bow: Och om prärien var som en vall så skulle troligen inte hästarna vandra så långt heller. Vuxna djur ödslar inte med energi i onödan menar jag. Ett påstående som givetvis inte berättigar små fjutthagar till våra tamhästar för det...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 435
Äldre Detta är alltså ingen debatt-tråd om rätt eller fel, om för eller emot utan snarare en tråd för de som faktiskt hjälper eller vill...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
16 960
Senast: honung
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 311
Senast: Efwa
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 081
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp