Bukefalos 28 år!

Städa jämställt?

Ja mig gav den ångest, herreminje, borde jag göra det där
Jag hittade ganska många som definitivt inte behövs göras om man just inte explicit vill det och sedan många där behovet att genomföra är så sällan att det svårligen är ett problem (men det kan ju vara det, om flera i hushållet inte bidrar med nästan något alls av det). Om det är någon som ska ta ansvar för allt detta för både sig själv och andra är det ett enormt curlande som jag inte tror gynnar en enda själ i världen.

"Planera in fritid åt partner" är en sån som jag inte ens förstår. Eller "håller kontakten med släkten", det gör väl var och en på det sätt man önskar helt utan andra krav som ska hållas reda på? Jag menar alltså att delar av listorna handlar om sådant som ligger på varje självständig individ att både bestämma värdet av, ta initiativ till och genomföra. Och sedan andra delar som handlar om ett gemensamt ansvar för hem och familj, där fördelningen måste vara jämn för både initiativ och genomförande. Och sedan delar som är basala för en förälder eller djurägare eller bilägare, och de måste såklart tas om hand enligt samma rimliga initiativ- och genomförandefördelning.

Här kommer 2 konkreta som helt handlar om eget val och finns noll och intet annat behov av att tynga sig med:
Visa bifogad fil 112317


Fast inte heller det har jag påstått en endaste gång. Inte ens antytt.

I instruktionen på listan står det klart och tydligt att man kan stryka det som inte gäller er och lägga till om man saknade något. Vill ni inte ha stearinljus eller krukväxter så stryk. Det är ett sätt att se vem som gör de uppgifterna i hemmet. Gör ingen dem så behöver ni väl inte det. Gör person A 80% av det ni tycker är viktigt så är det inte jämställt. Det är inte en handbok om hur man har ett drägligt eller perfekt liv, utan ett sätt att synliggöra uppgifterna som kan finnas i ett hem och sen får man som familj utvärdera om allt på listan som görs verkligen behövs/ger glädje till familjen (även om det för en individ gör varken till eller från så kan det ha större betydelse för andra individer och ändå bli en viktig punkt för att hela familjen ska må bra och trivas) eller om man gör vissa saker för att man tror det och framförallt att man ska kunna fördela de viktiga uppgifterna så arbetsbördan blir jämn. Är ni och era partners nöjda med fördelningen hemma så behövs inte listan alls. Men faktum är att så ser inte samhället ut.

Edit: tvåa på bollen ser jag
 
Alltså. Jag har koll på projektledarproblemet, jämställdhet och könsmaktsordningen.

Och kanske tänker jag nånstans att de kvinnor som inte bara faktiskt torkar ur alla skåp och "håller koll" på om det finns tillräckligt mycket helt porslin, nog delvis har ett problem som inte enbart handlar om att hennes man inte håller koll på de sakerna. Dock, det är ett jämställdhetsproblem ändå, tänker jag mig, och det behöver hanteras - och kvinnans man bör ta aktiv och konstruktiv del i den hanteringen. Det har jag dock tyvärr aldrig sett ske i verkligheten.

(Försäkringsbolagen håller koll på våra försäkringar. Kostnaden dras varje månad från kontot.)
Okej, vilket är problemet då menar du?

Fast nu sa jag ju att det till exempel innebär att kunna berätta för veterinären om och i så fall var hunden är försäkrad. Och att man är medveten om hur det förhåller sig till ens budget. Jag pratade inte om autogiro, men för att bemöta även det kan det ju innebära att man t.ex. inte lägger pengar som ska kunna dras från kontot till annat.
 
Jag tror ni missförstår. Att man "måste" torka ur skåp är det liksom ingen som har påstått? Det är ingen husmorsguide från 50-talet. Poängen är att detta är saker som i de allra flesta hushåll görs någon gång, beroende då på hur hushållet ser ut. Då är det relevant att titta på vem tar initiativ och utför och hur ofta.

Så bara för att ni inte gått hundkurs med er hund betyder det inte att detta är en lista över onödiga perfektionist-grejer som kvinnor tar på sig för skojs skull. Utan det betyder att OM hunden (eller, egentligen människorna) behöver gå på hundkurs, vem är det då som noterar behovet? Vem som frågar kollegan som varit på kurs hos en bra instruktör vad nu den där instruktören hette? Vem kollar hemsidan, bokar kurs, går kursen, förklarar vad instruktören sa, påminner om att det är viktigt att göra som instruktören sa?
Jo det var ju det jag menade med att jag tyckte mycket i listan var valbart.
 
Jag tror att du missförstår listan. Men jag uppskattar att du kom med exempel. Jag tycker faktiskt att det US-amerikanska uttrycket "homemaker" är bra på ett sätt, eftersom det synliggör och lyfter värdet av dessa saker. För som jag redan förklarat är det så att tjugo såna "valbara" saker tillsammans skapar ett trivsamt hem. Ett trivsamt hem är ingenting som bara sker av sig självt. Ja, man kan självfallet klara sig utan gardiner, mattor, stearinljus, konst på väggarna, krukväxter, kuddar i sofforna, filtar, någon som helst tanke om hur saker och ting passar ihop. Helt klart. Men det blir en ganska trist plats att bo på. Precis som det går att ha en arbetsplats där ingen frågar hur helgen var och ingen kommer ihåg namnen på ens barn och man aldrig fikar. Men det blir ett ganska tråkigt jobb att gå till. Och det går kanske att ha en relation där ingen nånsin frågar den andre hur hen mår, eller påminner om en läkartid, eller ger en komplimang. Men det är ingen relation man mår särskilt bra av.

Alla dessa saker ser till att vi mår bra. Det finns ett enormt värde i det. Så jag tycker det är väldigt förringande att prata om dem som valbara saker. Och särskilt när man plockar ner dem till sina beståndsdelar och säga att varje enskild är valbar. Det är de kanske, men inte helheten som uppstår av dem. Ingen kommer dö eller kanske må märkbart sämre av att man inte har krukväxter hemma. Fast det finns studier som visar att vi mår mycket bättre i miljöer med växter. Och att vi blir lugnare av tända ljus. Och om man plockar bort alla dessa valbara saker, då har man ju en bostad som inte alls är trevlig eller mysig. Så det är meningslöst att peka ut dessa enskilda detaljer om man inte ser dem i sin kontext. De flesta föredrar ett trevligt hem framför en kal bostad.
Men listan blir väldigt lång om man ska ha med 10 punkter som ska täcka alla där man sedan kanske väljer en eller två för att skapa ett trivsamt hem. Vi har inte haft krukväxter eller julgran sedan 2004 och det har i hindsight varit ett extremt bra val för just oss.

Men visst, ser man listan som en förteckning över tänkbara arbetsmoment där 60-80% (?) är applicerbara för en specifik instans av en familj. Samtidigt kan man göra under för sin känsla av att hinna med genom att skruva ned det procenttalet så mycket man kan och behålla det man personligen , och som familj, verkligen tycker är viktigt. Det har hela tiden varit en av mina poänger.

På temat har vi väldigt mycket levande ljus för det ger oss mycket trivsel. Förmodligen väldigt mycket mer än många andra och till en hög kostnad, men det är värt både pengarna och arbetet.

Om man anlägger en tro att allt på listan är sånt som bör göras av en familj tänker jag att den nästan blir kontraproduktiv.
 
I instruktionen på listan står det klart och tydligt att man kan stryka det som inte gäller er och lägga till om man saknade något. Vill ni inte ha stearinljus eller krukväxter så stryk. Det är ett sätt att se vem som gör de uppgifterna i hemmet. Gör ingen dem så behöver ni väl inte det. Gör person A 80% av det ni tycker är viktigt så är det inte jämställt. Det är inte en handbok om hur man har ett drägligt eller perfekt liv, utan ett sätt att synliggöra uppgifterna som kan finnas i ett hem och sen får man som familj utvärdera om allt på listan som görs verkligen behövs/ger glädje till familjen (även om det för en individ gör varken till eller från så kan det ha större betydelse för andra individer och ändå bli en viktig punkt för att hela familjen ska må bra och trivas) eller om man gör vissa saker för att man tror det och framförallt att man ska kunna fördela de viktiga uppgifterna så arbetsbördan blir jämn. Är ni och era partners nöjda med fördelningen hemma så behövs inte listan alls. Men faktum är att så ser inte samhället ut.

Edit: tvåa på bollen ser jag
Så är det när man inte läser instruktioner. :o
 
Jo det var ju det jag menade med att jag tyckte mycket i listan var valbart.
och här var första delen i svaret jag fick

Nu vet jag ju inte vilka du syftar på, men att ingen gör dem hos just er betyder ju liksom inte att de är valbara i allmänhet eller att det inte får konsekvenser om man väljer bort dem?
och

Var ser du alla valbara punkter? Förutom att ”hålla reda på fysiska kuponger” kanske.
 
Jo det var ju det jag menade med att jag tyckte mycket i listan var valbart.
Och min poäng är att det är inte valbart om man har en hund som man behöver gå kurs med.

Alltså jag utgår inte ifrån specifika personer i den här tråden och att just någon här inte råkar ha hund/barn/whatever eller inte gillar stearinljus.

Det handlar om att människor i allmänhet vill ha ett trevligt hem, visst mått av umgänge, vill ge sina barn ett bra liv. Då krävs sakerna på den här listan generellt sett. Därför är de inte valbara.
 
I instruktionen på listan står det klart och tydligt att man kan stryka det som inte gäller er och lägga till om man saknade något. Vill ni inte ha stearinljus eller krukväxter så stryk. Det är ett sätt att se vem som gör de uppgifterna i hemmet. Gör ingen dem så behöver ni väl inte det. Gör person A 80% av det ni tycker är viktigt så är det inte jämställt. Det är inte en handbok om hur man har ett drägligt eller perfekt liv, utan ett sätt att synliggöra uppgifterna som kan finnas i ett hem och sen får man som familj utvärdera om allt på listan som görs verkligen behövs/ger glädje till familjen (även om det för en individ gör varken till eller från så kan det ha större betydelse för andra individer och ändå bli en viktig punkt för att hela familjen ska må bra och trivas) eller om man gör vissa saker för att man tror det och framförallt att man ska kunna fördela de viktiga uppgifterna så arbetsbördan blir jämn. Är ni och era partners nöjda med fördelningen hemma så behövs inte listan alls. Men faktum är att så ser inte samhället ut.

Edit: tvåa på bollen ser jag

Det är viktigt att arbetsbördan blir jämn och så ser det inte ut. Men det är också en viktig aspekt att det totala resultatet ger någorlunda lika mycket värde, upplevt av de individer som pytsar in de lika delarna hårt arbete, annars kan det bli extremt svårt att få ihop en fungerande situation. Om någon verkligen vill ha krukväxter och den andre inte alls vill det, så är det ganska naturligt att huvuddelen av arbetet med krukväxterna åligger den som verkligen vill ha dem där. Det resonemanget kan vissa män (som inläggats om tidigare i tråden) dra in absurdum och göra till ett chicken race där de säger något annat än de verkligen tycker och då är det givetvis just absurt. Men nånstans måste man komma till rimlig överenskommelse om ambitionsnivån på allt som måste göras, vad och till vilken grad det är viktigt.
 
Okej, vilket är problemet då menar du?

Fast nu sa jag ju att det till exempel innebär att kunna berätta för veterinären om och i så fall var hunden är försäkrad. Och att man är medveten om hur det förhåller sig till ens budget. Jag pratade inte om autogiro, men för att bemöta även det kan det ju innebära att man t.ex. inte lägger pengar som ska kunna dras från kontot till annat.
Jag menar, i lösa drag, att problemet är att världen är så beskaffad att kvinnor upplever ett så stort behov av att "hålla koll".

En del av det problemet är värdelösa män som drar nytta av kvinnans kompetens och dubbelarbete.

En annan del är mängden och graden av "kollhållandet" som landar på kvinnor. Där väldigt många av detaljerna är helt onödiga, stresskapande och/eller skulle hanteras bättre på andra vis. (Tex om samhället ser till att alla skolor är ok bra, slipper kvinnor lägga tid på att välja skola åt barnen.)

För mig visar listan en blandning av 50-tal, romantiska populärkulturideal, och typ "instagramideal". Som om den del av livet som en del personer visar upp på sociala medier, faktiskt skulle vara hela livet. Och OM det där är hela livet, DÅ kommer jobbet att landa på kvinnor. Säkert som amen i kyrkan.
 
Men listan blir väldigt lång om man ska ha med 10 punkter som ska täcka alla där man sedan kanske väljer en eller två för att skapa ett trivsamt hem. Vi har inte haft krukväxter eller julgran sedan 2004 och det har i hindsight varit ett extremt bra val för just oss.

Men visst, ser man listan som en förteckning över tänkbara arbetsmoment där 60-80% (?) är applicerbara för en specifik instans av en familj. Samtidigt kan man göra under för sin känsla av att hinna med genom att skruva ned det procenttalet så mycket man kan och behålla det man personligen , och som familj, verkligen tycker är viktigt. Det har hela tiden varit en av mina poänger.

På temat har vi väldigt mycket levande ljus för det ger oss mycket trivsel. Förmodligen väldigt mycket mer än många andra och till en hög kostnad, men det är värt både pengarna och arbetet.

Om man anlägger en tro att allt på listan är sånt som bör göras av en familj tänker jag att den nästan blir kontraproduktiv.
Alltså jag orkar inte fortsätta diskutera om levande ljus med folk som uppenbarligen inte förstått vitsen med den här listan eller brytt sig om att läsa föremålet för diskussionen ordentligt.
 
Jag menar, i lösa drag, att problemet är att världen är så beskaffad att kvinnor upplever ett så stort behov av att "hålla koll".

En del av det problemet är värdelösa män som drar nytta av kvinnans kompetens och dubbelarbete.

En annan del är mängden och graden av "kollhållandet" som landar på kvinnor. Där väldigt många av detaljerna är helt onödiga, stresskapande och/eller skulle hanteras bättre på andra vis. (Tex om samhället ser till att alla skolor är ok bra, slipper kvinnor lägga tid på att välja skola åt barnen.)

För mig visar listan en blandning av 50-tal, romantiska populärkulturideal, och typ "instagramideal". Som om den del av livet som en del personer visar upp på sociala medier, faktiskt skulle vara hela livet. Och OM det där är hela livet, DÅ kommer jobbet att landa på kvinnor. Säkert som amen i kyrkan.
Jag tror du missuppfattar syftet med den här listan.
 
Alltså jag orkar inte fortsätta diskutera om levande ljus med folk som uppenbarligen inte förstått vitsen med den här listan eller brytt sig om att läsa föremålet för diskussionen ordentligt.
Jag är inte säker på att det behövs någon fortsatt diskussion, men det var ditt inlägg om att inte mycket var valbart på listan som satte missförståndet - ihop med min oförmåga att läsa hela den inledande instruktionen på rätt sätt.
 
Jag tror du missuppfattar syftet med den här listan.
Det är möjligt.

Men, jag tror inte att jag (helt) missförstår projektledarproblemet. Och då skulle jag säga att om situationen kräver att mamman antingen fixar allt med barnens skola själv, eller påminner sin man in absurdum - ja, då har vi ett problem på riktigt.

Men också, om mamman känner att hon måste ha koll på att garderoberna torkas ur regelbundet - ja, då har vi också ett problem på riktigt.

Jag vet inte vilket av de problemen som är det värsta. Men jag vet med säkerhet att evinnerligt städande av garderober inte är en nödvändighet som skolan är, och INTE är ett intresse jämförbart med att den som gillar växter sköter krukväxterna.

Om ingen av parterna gillar växter, kan visst fixande med krukväxter absolut ingå i att hålla hemmet trevligt - alltså något som det är ett problem om kvinnan med outtalad självklarhet tar hand om, eller måste be om "hjälp" med.
 
Det är möjligt.

Men, jag tror inte att jag (helt) missförstår projektledarproblemet. Och då skulle jag säga att om situationen kräver att mamman antingen fixar allt med barnens skola själv, eller påminner sin man in absurdum - ja, då har vi ett problem på riktigt.

Men också, om mamman känner att hon måste ha koll på att garderoberna torkas ur regelbundet - ja, då har vi också ett problem på riktigt.

Jag vet inte vilket av de problemen som är det värsta. Men jag vet med säkerhet att evinnerligt städande av garderober inte är en nödvändighet som skolan är, och INTE är ett intresse jämförbart med att den som gillar växter sköter krukväxterna.

Om ingen av parterna gillar växter, kan visst fixande med krukväxter absolut ingå i att hålla hemmet trevligt - alltså något som det är ett problem om kvinnan med outtalad självklarhet tar hand om, eller måste be om "hjälp" med.
Det är väl lite onödigt att tolka diskussionen som om det handlar om överdrivna typ tvångsbeteenden?
Är det verkligen så svårt att generalisera lite om man nu har problem med specifika exempel?
Ni får det ju att låta som om delar av projektledarproblemet skulle försvinna om kvinnor bara chillade lite mer och slutade vara så överdrivna?
 
Det är möjligt.

Men, jag tror inte att jag (helt) missförstår projektledarproblemet. Och då skulle jag säga att om situationen kräver att mamman antingen fixar allt med barnens skola själv, eller påminner sin man in absurdum - ja, då har vi ett problem på riktigt.

Men också, om mamman känner att hon måste ha koll på att garderoberna torkas ur regelbundet - ja, då har vi också ett problem på riktigt.

Jag vet inte vilket av de problemen som är det värsta. Men jag vet med säkerhet att evinnerligt städande av garderober inte är en nödvändighet som skolan är, och INTE är ett intresse jämförbart med att den som gillar växter sköter krukväxterna.

Om ingen av parterna gillar växter, kan visst fixande med krukväxter absolut ingå i att hålla hemmet trevligt - alltså något som det är ett problem om kvinnan med outtalad självklarhet tar hand om, eller måste be om "hjälp" med.
Va? Du menar att problemen inte är på riktigt redan nu? Tycker du använder en rätt förlöjligande argumentering.
 
Att flytta fokus från strukturella patriarkala problem till att kvinnor i princip har psykiska besvär som gör att de måste torka ut garderoberna tvångsmässigt är ju så urbota dumt att jag måste skyffla upp hakan från golvet.

Vad är detta ens att tjafsa om? Kvinnor generellt drar ett tyngre lass i hemmet med osynligt arbete som "bara görs". Det var liksom ingen som hittade på eller upptäckte detta igår, det är fakta som vi har vetat i många år nu. How about se den bredare bilden istället för att välja att titta genom ett nålöga?
 
Jag har ju en förmåga att bara hoppa in och skriva i trådar. Jag läser sällan diskussionerna för att inte bli färgad av sido-debatterna som blir. Jag uppskattar forum för att man kan få så många mångfacetterade vyer över hur människors uppfattning ser ut. Så jag brukar flika in när jag själv har en alternativ invinkling till något för att kanske kunna berika ett eventuellt svart-vitt åsiktsutbyte.

Jag tänker såhär. Allt kokar tillslut ner till ömsesidig respekt. För hur hårt ska vi dra reglerna för jämställdhet när vi alla är så olika? Jag tycker inte att det är en jämställdhetsfråga att bli skrattad åt för att man vill att ens partner ska slänga sina strumpor i tvättkorgen. Det är rätt och slätt en respektfråga. Och jag vet inte riktigt om mitt första inlägg blev missförstått. Men jag lever idag i ett väldigt jämställt förhållande. Vi båda gör det vi är bra på och kompletterar med det partnern inte gillar att göra. Ex. Disken. Jag förstår att folk blir upprörda över jättebäbisarna. Jag skulle aldrig investerat så mycket tid i mitt förhållande om jag hade blivit hånad eller skrattad åt av min partner.
Och han hade aldrig velat möta mig halvvägs i hushållsarbetet om jag hade skrikit och skällt mig till att få min standard igenom. Nu låter jag som värsta hippien men vi hittade jämställdhet genom kärlek och förståelse. Inte genom en lista med millimeterprecision.
Vad gör det om nån är "sluskig" om dom inte vet bättre och är villiga att lära sig? Man lär sig massor av sin partner i en relation. Om man respekterar varandra varför måste just hemhushållningen vara ett färdigt paket innan relationens början?
 
Jag är inte säker på att det behövs någon fortsatt diskussion, men det var ditt inlägg om att inte mycket var valbart på listan som satte missförståndet - ihop med min oförmåga att läsa hela den inledande instruktionen på rätt sätt.
Men jag tycker inte det är något som är valbart på det sättet du menar. Jag tycker det är saker som utgör ett rimligt hem och liv. Jag tycker inte det är överkurs något av det.
 
Jag tror att du missförstår listan. Men jag uppskattar att du kom med exempel. Jag tycker faktiskt att det US-amerikanska uttrycket "homemaker" är bra på ett sätt, eftersom det synliggör och lyfter värdet av dessa saker. För som jag redan förklarat är det så att tjugo såna "valbara" saker tillsammans skapar ett trivsamt hem. Ett trivsamt hem är ingenting som bara sker av sig självt. Ja, man kan självfallet klara sig utan gardiner, mattor, stearinljus, konst på väggarna, krukväxter, kuddar i sofforna, filtar, någon som helst tanke om hur saker och ting passar ihop. Helt klart. Men det blir en ganska trist plats att bo på. Precis som det går att ha en arbetsplats där ingen frågar hur helgen var och ingen kommer ihåg namnen på ens barn och man aldrig fikar. Men det blir ett ganska tråkigt jobb att gå till. Och det går kanske att ha en relation där ingen nånsin frågar den andre hur hen mår, eller påminner om en läkartid, eller ger en komplimang. Men det är ingen relation man mår särskilt bra av.

Alla dessa saker ser till att vi mår bra. Det finns ett enormt värde i det. Så jag tycker det är väldigt förringande att prata om dem som valbara saker. Och särskilt när man plockar ner dem till sina beståndsdelar och säger att varje enskild är valbar. Det är de kanske, men inte helheten som uppstår av dem. Ingen kommer dö eller kanske må märkbart sämre av att man inte har krukväxter hemma. Fast det finns studier som visar att vi mår mycket bättre i miljöer med växter. Och att vi blir lugnare av tända ljus. Och om man plockar bort alla dessa valbara saker, då har man ju en bostad som inte alls är trevlig eller mysig. Så det är meningslöst att peka ut dessa enskilda detaljer om man inte ser dem i sin kontext. De flesta föredrar ett trevligt hem framför en kal bostad.

Jag skulle vilja flika in att stearinljus finns med på MSBs lista och varje hem bör ha dom i krisberedskap.

Vem har koll på vart den broschyren är i hushållet? Vem läste den? Vem såg till att grejerna köptes in...

Visst är det "valbart" men det är rätt taskigt mot alla oss andra om det värsta skulle hända och den oförberedda familjen behöver dela förråd med familjer som har förberett sig. Det kommer vara nog mycket sånt av socioekonomiska skäl, folk som inte haft råd.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 894
Senast: Linda_A
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 806
Senast: Exile
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 362
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 791
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp