Ställa in ridning pga väder?

Problematisk

Trådstartare
Främst en fråga till er som INTE har tillgång till ridhus (då påverkas man ju inte lika av vädret).
Hur ser ni på att ställa in ett planerat ridpass pga vädret?
Jag har hittills inte gjort det en enda gång med nuvarande häst (haft den i ca 7 månader), dels pga min beslutsamhet att jag SKA rida oavsett väder och inte "fega ur" så fort vädret är lite trist, och dels för att vi har varit ganska förskonade från skitväder.

MEN idag funderar jag verkligen. Det är bara -10, så i sig absolut ingen fara och jag har utan problem ridit i kallare än så. Men det blåser nåt så in i bomben idag! Det snöar horisontellt, drivbildningen är inte av denna värld, och när jag nyss tog en kort promenad med hundarna riktigt värkte det i ansiktet pga kyla/blåst.

Egentligen VILL och behöver jag rida idag, men... Vi har ett par km skritt mellan stora åkrar innan vi kommer upp i skogen och jag fasar för den biten. Har visserligen även en ridbana, men jag är inte ett dugg sugen på att rida där då den är oplogad. Så jag överväger, för hittills första gången på drygt ett halvår, att erkänna mig besegrad av vädret.

Hur gör ni? När ställer ni in ridningen, vid vilket väder?
 
Främst en fråga till er som INTE har tillgång till ridhus (då påverkas man ju inte lika av vädret).
Hur ser ni på att ställa in ett planerat ridpass pga vädret?
Jag har hittills inte gjort det en enda gång med nuvarande häst (haft den i ca 7 månader), dels pga min beslutsamhet att jag SKA rida oavsett väder och inte "fega ur" så fort vädret är lite trist, och dels för att vi har varit ganska förskonade från skitväder.

MEN idag funderar jag verkligen. Det är bara -10, så i sig absolut ingen fara och jag har utan problem ridit i kallare än så. Men det blåser nåt så in i bomben idag! Det snöar horisontellt, drivbildningen är inte av denna värld, och när jag nyss tog en kort promenad med hundarna riktigt värkte det i ansiktet pga kyla/blåst.

Egentligen VILL och behöver jag rida idag, men... Vi har ett par km skritt mellan stora åkrar innan vi kommer upp i skogen och jag fasar för den biten. Har visserligen även en ridbana, men jag är inte ett dugg sugen på att rida där då den är oplogad. Så jag överväger, för hittills första gången på drygt ett halvår, att erkänna mig besegrad av vädret.

Hur gör ni? När ställer ni in ridningen, vid vilket väder?
Jag planerar ridning efter väderprognosen, och efter hästarnas personlighet och behov av träning förstås. De accepterar skitväder lite olika :-D Idag med -7, 20 m/s och snö rider jag inte någon - och jag försöker inte ge mig iväg till ridhus heller. Det ger helt enkelt för lite. Hästen jag ska tävla i helgen kommer jag förstås försöka få några pass på under veckan, eventuellt genom att åka till ridhus.
 
Det är inte speciellt ofta jag ställer in mina planerade ridpass pga vädret utan jag härdar oftast ut. Men det har hänt. T.ex för ett par veckor sen när det var liknande väder som du beskriver. Är så trött på iskall blåst och snö på tvären så jag sket helt enkelt i det den dagen :p Idag är det svinkallt, -10 grader och blåser nordost men solen skiner i alla fall så jag ska klä på mig en massa kläder och rida unghästen ändå idag.

Mina hästar är inte speciellt påverkade av väder utan beter sig lika oavsett om det blåser storm och regnar eller är vindstilla och sol :)
 
Jag har samma väder som du och skulle inte ge mig ut med häst i det. Helt enkelt för att jag tycker inte att det är värt det och det tycker nog inte hästen heller. Jag såg knappt vart jag gick när jag gick hem tidigare idag, jag har ingen lust att sitta på en häst och inte se var jag är, och jag kan inte föreställa mig att hästen kommer att se mer än jag gör.
Visst, hästen ska motioneras för att må bra, men EN dag med inställd träning dör de inte av. Inte två heller.
 
Jag kan lägga in en extra vilodag eller lägga vilodagen de dagar när det blåser och regnar extra mycket :p kyla är sällan problem även om man får blinka lite extra så inte ögonfransarna fryser ihop - gäller bara att ha på sig rejält med kläder och sen är barbacka en fantastisk bra grej just när det är kallt - inbyggd rumpvärme - om man har en häst som det funkar med ;) :D är det skitväder flera dar får man ta på sig regnrocken och göra det bästa av saken. tycker dock det är mer trist att rida på banan än att rida ut när det är "skitväder".
 
Ställer enbart in p.g.a kraftig vind eller när det regnar riktigt kraftigt. Då blir det skrittmaskin för damen istället.
Snö är inga problem, heller inte duggregn. Jag vill att min häst skall kunna prestera i alla väder men vill inte utsätta henne för det obehag som stormvindar ger - särskilt i samband med nederbörd. :wtf:
 
Jag ställer in även om jag har ridhus när det är för kallt.. Jag är för gammal och stel för att utsätta mig för det . I ditt scenario hade jag definitivt ställt in även om jag hade varit yngre och smidigare.
 
Jag tycker inte att det är någon katastrof om hästen får stå oplanerat någon gång ibland. Jag var nyligen så pass förkyld att jag inte orkade göra mer än att mocka ur boxen och fixa hö. Då fick häst chilla i hagen i en vecka. Inget att göra. Som bonus känns hästen riktigt bra nu efter vilan. Men det förutsätter kanske att man har en häst som fixar att ha vilodagar. När det snöar/regnar småspik har jag inte heller någon lust att rida ut, då får jag väl ta igen det någon annan gång.
 
Hur gör ni? När ställer ni in ridningen, vid vilket väder?

Jag ställer in ridningen om det är spöregn, kallare än -10 grader (är det kallare än -5 grader blir det ett kort pass barbacka då mina luftrör inte klarar kyla), eller åskar. Med mitt sto ställer jag även in ridningen om det blåser, då hon blir så stressad vid blåst (ledarsto som vill ha koll på flocken) dvs ridpasset kommer ändå inte ge oss något.

Eftersom jag endast rider henne 3-4 dagar/vecka, så gör det ingenting om jag får byta ut en vilodag mot en riddag pga dåligt väder den dag det skulle vara riddag. :)
 
När hästarna inte vill vara ute så ställer jag in. Dvs. det krävs i stort sett storm. Idag med 12 minus 10-14 m/sek enligt yr, kastvindar och snö som känns som ispiggar så rider jag inte.
 
Jag rider inte om jag inte tycker att det är roligt. Dvs är det för kasst väder så vilar hästarna eller gör annat där jag inte behöver frysa ihjäl. Det ska vara närmare -30 för att hästarna ska vila för deras skull men jag är väldigt frusen av mig. Men mina hästar går i hagar på ett par hektar så det är inte direkt så att de står stilla hela dagarna om de inte rids.
 
Jag planerar ridningen efter vädret. Rider inte om det är kallare än -20, vilket det varit rätt ofta i vinter. Spöregn i sidled går också bort. Dock aldrig mer än max två vilodagar i rad.

Åker till ridhuset om planeringen kräver ett ridpass trots skitväder.
 
Jag ställer in vid snö. Som, förutom just nu, faktiskt inte sker så ofta här. Det blir bara blankis och hästen är svår att ha broddad.

Regn rider jag i ändå. Blåst kan det hända att jag stannar på marken, alltså promenerar hästen vid handen. Min förra gick knappt att rida i blåst på grund av stissigt humör, så jag vill gärna undvika att denna reagerar likadant.
 
När jag stått utan ridhus kan jag absolut ställa in ridning vid extremt väder.
Snö är jag inte så rädd för sas. Men hellregn och snålblåst ihop med kyla får mig att ridvägra ofta om det inte är ngt speciellt jag måste träna för.
 
Hur tänker ni kring kyla? Blåst är ju en riktig säkerhetsrisk men bara kyla? När man var yngre red man ju i alla väder men nu är man gammal och klen... Jag rider helst inte längre om det är kallare än -20, kan longera eller tömköra om det är några grader kallare. Jag gör i ordning hästarna ute så det gör att man är kall redan innan man sitter upp.

Jag tänker också på om man åker av och blir liggandes. Man lär inte klara så länge i 25 graders kyla...
 
Hur tänker ni kring kyla? Blåst är ju en riktig säkerhetsrisk men bara kyla? När man var yngre red man ju i alla väder men nu är man gammal och klen... Jag rider helst inte längre om det är kallare än -20, kan longera eller tömköra om det är några grader kallare. Jag gör i ordning hästarna ute så det gör att man är kall redan innan man sitter upp.

Jag tänker också på om man åker av och blir liggandes. Man lär inte klara så länge i 25 graders kyla...
Har ridit i -30, men har nog gräns vid -20, fingrar och tår är svåra att klä ordentligt vid ridning efter det tycker jag:)
 
Vid snö på tvären och bredden grund av blåst och kyla på 10 minus eller mer får jag inte ut speciellt mycket av ett ridpass. Kan dock rida vid minus 10 till minus 15 om det inte blåser och snöar så mycket. Är det kallare än minus 15 utan nämnvärd blåst eller bara lite blåst så lägger jag hellre in en aktivitet där jag rör på mig mer än jag gör vid ridning t.ex. tömkörning eller promenad. Min kropp klarar inte av så sträng kyla längre att jag klarar av att sitta i sadeln i den kylan. @Problematisk nu kanske du redan har hunnit bestämma dig men att ställa in ridningen en dag på grund av överdjävligt väder det klarar hästen.
 
Främst en fråga till er som INTE har tillgång till ridhus (då påverkas man ju inte lika av vädret).
Hur ser ni på att ställa in ett planerat ridpass pga vädret?
Ja, jag har ställt in ridpass pga skitväder, i brist på annat bättre ord för det. Då talar vi om åska, hällregn och bitande kyla. Jag föredrar nästan att rida utomhus på vintern även om det finns tillgång till ridhus, det är oftast varmare utanför ridhuset än i, förutom när det blåser bitande isvindar förstås..
 

Liknande trådar

Träning Hur många grader ska det vara för att ni ska ställa in ridningen/rida lugnare än tänkt? Hade en liten diskussion i stallet ang det...
Svar
15
· Visningar
3 425
Träning Vet inte riktigt var jag ska lägga detta för det är en kombination av NH, western och "vanlig" ridning...men jag lägger det här eftersom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 485
Senast: FridaW
·
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 312
Senast: Spirax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp