Ställa ut icke raskatter??

lakrits

Trådstartare
Jag har två urfina kattbröder( säger det inte enbart för att de är mina :D ). Den ena är korthårig med jättefin teckning och är lagom grov i typen. Den andra är jättelik en norsk skogskatt med fin päls, tofsar i öronen, jättelånga morrhår och maffiga tassar. Eftersom de är så fina så skulle jag vilja ställa ut dom men vet inte vart jag ska vända mig. Finns det någon avdelning på en kattutställning för ej raskatter? Jag kan lägga ut bilder så får ni se men jag vet inte riktigt hur man gör så jag får be min man hjälpa mig.
 
Det går att ställa ut 'huskatter ja'.

Finns lite krav dock. Är de över 10 månader måste de vara kastrerade. (Med veterinärintyg på att de är det)

Måste vara vacc mot kattpest och kattsnuva.

I övrigt samma som för raskatterna, frisk, i gott hull, ren och tovfri päls, rena öron och ögon och klippta klor.

Och så måste du vara medlem i en kattförening.

Det som brukar ställa till 'värst' problem är kravet på kastrering om de är över 10 månader, annars är det inga större saker.
 
Glömde ju, jag vet inte säkert om det gäller för huskatter med men tror det (gäller iaf raskatter), de måste vara märkta med (chippade eller tatuerade)
 
Jo, kanske är det som är meningen. Fast å andra sidan så tror jag dom flesta ID-märker med chip om man ska ställa ut katten och det kan man ju göra från 12 v. Fast jag vet inte så noga.
 
Nu kanske jag är ute och cyklar.
Men jag är tämligen säker på att ALLA huskatter som ställs ut skall vara märkta dvs även dom under 10 mån.
Det ska väl vara samma regler vad gäller märkning som
för raskatter.
Jag är alltså inte 100 på detta men 99 i allafall :)
 
Inte heller raskatter under 10 mån behöver vara märkta (om de inte använts i avel innan dess) så det är samma regler :)

Detta är väl för att vissa inte vill märka ungar, även om jag tycker det är lättare att märka en unge med tunnare hud och bra läkkött.
 
Du har så rätt så det var jag som var ute och cyklade :)
Jag har själv chipat mina avkommor samtidigt som andra vaccinationen, såsom de flesta uppfödare jag känner.
Det var väl därför jag fick fö mig att det var så :D
 

Liknande trådar

Övr. Katt Kollar på mycket kattannonser och det verkar som att folk blandar kattraser på samma sätt som tonåringar brygger häxblandningar. Vad...
2
Svar
38
· Visningar
4 842
Senast: MissFideli
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 516

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp