Stämmer detta?

Golden_Heart

Trådstartare
Stämmer verkligen detta, att om ett dagis/ skolbarn är hemma för magsjuka eller liknande så måste hela familjen vara hemma tills alla är friska? Hur får de detta att gå ihop då? Blir ju oerhört dyrt för kommunen i längden.
Hörde när jag var på öppna förskolan, att några nya regler har kommit ut.
Varierar dessa regler från kommun till kommun?
Hur är det hos er?
 
Sv: Stämmer detta?

här är det inte så iaf, däremot vill de att den sjuka ska vara pigg o kräkfri, är de 48 el 72H? innan man återgår till dagis/arbete osv..
 
Sv: Stämmer detta?

Det har jag faktiskt inte hört. Men det kan nog vara olika direktiv i olika kommuner kanske? Vi har att barnet ska ha varit kräkfritt i 48 timmar och pigg och feberfri innan h*n kommer tillbaka.

Nu när min dotter hade kräksjukan så var jag ju hemma med henne (så klart), min sambo gjorde som så att han ringde till sitt jobb och sa att Jo, jag mår dåligt och dottern har kräksjukan, vill ni chansa på att jag kommer in för då testar jag.
Men de ville ICKE ha dit honom. Och tur var det, på kvällen började han också och jag dagen efter...USCH!
Men just kräksjukan känns ibland som nya sortens pest. Ingen vill ha med en att göra. ;)
 
Sv: Stämmer detta?

syskon måste vara hemma i denna kommun.
Vi har bara ett barn och maken sköter all vab (jag är sjukskriven) så har vi aldrig haft några problem..... men vi blir i regel sjuka hela högen samtidigt ;)
 
Sv: Stämmer detta?

Syskonen skall vara hemma och det ska gå 48 timmar från sista kräkningen tills barnen får gå tillbaka. På förskolorna här vill de att barnan ska vara hemma 72 timmar efter att de förra året aldrig blev friska från maginfluensa :crazy:

Efter att vi insjuknat i maginfluensa 2 år i rad så tycker jag att hela familjen faktiskt skall vara hemma när någon får maginfluensa. De som aldrig varit riktigt magsjuka verkar inte förstå vad de ger sig in på när den ena föräldern ändå åker och jobbar när resten av familjen ligger och kräks.

Det har inte blivit dyrt för oss, den ena sjukskriven och den andra vård av barn.
 
Sv: Stämmer detta?

Elin har lunginflammation just nu och går på penicillin, men jag har även Isaac hemma eftersom jag inte får lämna en och ha den andra hemma. Eric går första dagen i skolan i dag, på två veckor....
 
Sv: Stämmer detta?

72 timmar vill de helst på våran förskola, men de kan bara "kräva" 48 timmar, jag ser ju helst 72 timmar och ialla fall alla syskon, det är rätt smittsamt även efter att man har slutat att kräkas. Peppar peppar har vi klarat oss än så länge i år, men vi har ju varit hemma med sjuka barn i dryga fem veckor ialla fall, även om det är feber och hosta...
 
Sv: Stämmer detta?

*Hugger sista*

Jag vikar inom Kalmar kommuns förskolor, vet att en av dem har satt upp lappar om att barnen ska vid magsjuka och liknande sjukdomar vara hemma minst 48 timmar. Då ska barnet kunna äta normalkost och kunna vara med på det som händer på en dag vilket kan vara flera timmar ute. Samt att syskon ska vara hemma, blir ett syskon sjuk på förskolan skickas alla syskon hem.

Något mer som är viktigt för smitt spridningen mer än god handhygien är att gosar,snuttar och nappa tvättas efter kräksjukor då dem stora smitt spridare. Så ett smart tips är att ha två snuttar så att barnet kan sova även fast snutten tvättas.
 
Sv: Stämmer detta?

Stämmer verkligen detta, att om ett dagis/ skolbarn är hemma för magsjuka eller liknande så måste hela familjen vara hemma tills alla är friska?

Det kan de ju aldrig bestämma, att jag som förälder ska vara hemma från mitt arbete så länge någon i min familj är sjuk. Hur skulle en kommun kunna bestämma det? Hur jag jobbar eller inte när det finns sjukdom i familjen är ju något mellan min arbetsgivare och mig, inga andra.

Att de däremot kan bestämma att barn som deltar i verksamheten inte ska komma om de riskerar bära på smitta.
 
Sv: Stämmer detta?

På min dotters dagis gäller det att hela familjen är hemma vid magsjuka, för att inte magsjukan ska gå runt runt, som den dessvärre gör nu på dagiset. Detta har resulterat i att jag har varit hemma i tre veckor under mycket kort period nu, vilket har gjort att jag själv ligger mycket efter i mitt eget arbete! :(

Nu har vi dock senaste turen kommit underfund med att jag nog är immun mot kräksjuka (eftersom alla i familjen utom jag har haft det:bow:), så jag sköter sjuka barnet, så slipper vi ha att det går runt i familjen i alla fall!
 
Sv: Stämmer detta?

Dyrt i längden för familjer om hela familjen ska vara hemma så snart det är någon sjukdom!

För den enskilda familjen blir det dyrt, ja. Men om man ser det i ett större perspektiv skulle det bli billigare om folk kunde följa de rekommendationerna och faktiskt stanna hemma. Det borde ju rimligtvis minska ner sjukskrivningarna och bli billigare.
Men tyvärr är det kostsamt att vara hemma och folk chansar :(.
 
Sv: Stämmer detta?

Har aldrig varit så här. Det barn som är sjukt är hemma, syskonen går till skolan och pappa jobbar som vanligt.

Eftersom jag jobbar hemifrån, så är jag ändå hemma och kan oftast jobba på nästan som vanligt för det mesta även om något/några barn är hemma.
 
Sv: Stämmer detta?

Här på barnens förskola är det 48 timmar efter senaste symptomet som gäller, och inga syskon till dagis om magsjuka finns hemma. Inga krav på föräldrar eller annat.
 
Sv: Stämmer detta?

På min dotters dagis gäller det att hela familjen är hemma vid magsjuka, för att inte magsjukan ska gå runt runt, som den dessvärre gör nu på dagiset.

Att ingen i familjen kommer till dagis då menar du? För hur 17 skulle de kunna bestämma att du är hemma från ditt jobb? Det är väl ändå upp till din arbetsgivare och dig? Och som ag-representant kan jag säga att jag skulle inte godkänna att någon är hemma i flera veckor när de själva inte är sjuka (eller är hemma för VAB). Om deras sambo är sjuk så finns ju liksom ingen giltig frånvaro för vår anställde att vara hemma för den sakens skull.
 
Sv: Stämmer detta?

Det är nog snarare så att partnerna är sjukskriven och den som är frisk vabbar, sen vet jag att FK ibland inte godkänner att en är sjukskriven och en vabbar, men i magsjukeläge så har jag aldrig hört några problem. Och ärligt talat, vill du som AG få in en medarbetare som med all säkerhet smittar ner restän av personalen?

Nu pratar jag enbart magsjuka, vanliga förkylningar så skickar vi syskon till dagis/skola och en är hemma med den som är sjuk.
 
Sv: Stämmer detta?

Det är nog snarare så att partnerna är sjukskriven och den som är frisk vabbar, sen vet jag att FK ibland inte godkänner att en är sjukskriven och en vabbar, men i magsjukeläge så har jag aldrig hört några problem. Och ärligt talat, vill du som AG få in en medarbetare som med all säkerhet smittar ner restän av personalen?

Ja, om alla är sjuka så blir det ju så. Men om bara en av parterna är sjuk och inget av barnen; hur ska de då kunna tvinga alla i familjen att vara hemma? Hur kan de överhuvudtaget kolla en sån sak? Att jag eller sambon inte är på vårt jobb?

Jag tror inte heller en ag vill ha smitta på arbetsplatsen. Men det är knappast så att man plötsligen godkänner att folk är hemma sskr utan (eget) sjukintyg. Det skulle i alla fall inte vi (den ag jag jobbar för) godkänna. Är arbetsgivaren tillräckligt intresserad av att hindra smitta så kan de ju stänga av anställda (med lön). Annars så får de ju liksom ta att folk kommer dit när de är friska (även om deras make eller någon annan närstående råkar vara sjuk).
 
Sv: Stämmer detta?

Elin har lunginflammation just nu och går på penicillin, men jag har även Isaac hemma eftersom jag inte får lämna en och ha den andra hemma. Eric går första dagen i skolan i dag, på två veckor....

Varför får du inte det? :confused:

/Timsetim
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 630
Senast: Enya
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 858
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 091
Senast: kolblakkur
·
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 217
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp