Bukefalos 28 år!

Stängsel råd

E

Elisabethh

Hej!

Jag skulle behöva lite råd om val av stängsel och vill gärna höra folks erfarenheter. Ska stängsla upp ett stort område till mina hästar (såpass stort att risken att de frestas att sticka ut ialla fall är mindre)
och det är rättså blöt mark. Måste sätta stängsel ut i sjön dessutom.
El går inte eftersom det blir så uppvuxet och det är så stor yta.

Har funderat på att sätta ett ca 80 cm fårstängsel längst ner och en extra taggtråd på ca 120 cm höjd (hästarna är 145 cm max)
Det viktiga är att minimera risken att någon av hästarna skadar sig (har föl där också) och att stängslet samtidigt tål att det växer upp väldigt mycket runt det. Sen är det ju bra med så låg kostnad och så underhållsfritt som möjligt...

Någon som har några tips att dela med sig?
 
Sv: Stängsel råd

Både fårstängsel och taggtråd är ytterst olämpligt som häststaket!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stängsel råd

Jag har precis tagit över ett stort bete med fårstängsel nederst och taggtråd överst. Jag håller på att sätta ett nytt staket två meter innanför med vanlig eltråd för att kunna släppa hästar där. Hade aldrig släppt sto med föl på ett sådant stängsel som du tänker sätta upp. Rekommendationen för stängsel från djurskyddet är ju att hästar inte ska gå i hagar med fårnät eller taggtråd.
Jag har redan beten som går över vatten och som är stora fler kilometer om man räknar omkretsen, alla har eltråd. Det är inte förstort gäller bara att ha ett tillräckligt kraftigt elagregat. I sjön har vi plaststolpar och trä på resten.
Det är ingen låg kostnad att sätta fårnät, det är bland det dyraste man kan ha. Det är därför många låter sina får gå på eltråd istället. Att ha taggtråd och hästar kan också bli väldigt dyrt om något händer. Brukar bli svåra och fula skador på hästar av taggtråd. Sedan är det inte så enkelt att sätta upp heller.

Så vill du inte ha el så hade jag satt "vanligt" trästaket. Dyrt men mindre farligt för hästarna. Troligen inte dyrare än fårnät heller om du köper mycket trä eller sågar själv.
 
Sv: Stängsel råd

Skulle aldrig i världen släppa mina hästar i en hage av fårnät och taggtråd.. :eek: Bättre då med el. Det finns elaggregat som går att koppla till vanliga bilbatterier om man inte har ett eluttag i närheten...
 
Sv: Stängsel råd

Mina goda vänner fick förra veckan avliva sin gamla Cponny valack sedan han under lek med kompisarna i hagen fått in ena bakbenet emellan två eltrådar och fastnat, skurit av senorna i ena bakbenet!!!
Detta på väluppsatt,spänd 2cm eltråd...med el i... :cry: :crazy:

Så vad som är bäst eller inte... :confused:

Fårnät är iallfall helt förkastligt vad det gäller hästar,särskilt föl...
 
Sv: Stängsel råd

Bästa eltråden är en sådan som går av om hästen skulle fastna.
 
Sv: Stängsel råd

El är tyvärr omöjligt eftersom trådarna inte skulle klara växtligheten och därmed skulle det heller inte bli någon el vilket gör det mycket farligare eftersom hästarna inte respekterar tråden.

Tanken med fårnät är att det klarar växtligheten och hindrar hästarna från att få för sig att stoppa huvudet emellan för att nå bakom så som de gör med elstaketet. Taggtråd är väl knappast farligt om det sitter längst upp på 1.20 i höjd? Visst de lutar sig kanske och kliar sig men det farliga är ju om de skulle fastna med benen om den var långt ner.

Trästaket är helt klart ett alternativ som jag funderar över.
 
Sv: Stängsel råd

Hur har du fäst plaststolparna i botten av vattnet?

Jag fick höra om någon som använde bojor i vattnet och något form av stängsel på det viset - någon som har en idé om vad de tkan vara?
 
Sv: Stängsel råd

Och hur tror du inte dina hästar kommer se ut om dom stoppar in hoven i fårstaket! Som dessutom är väldigt dyrt vad jag sett.

Kan du absolut inte använda el tycker jag du ska satsa på att bygga ett ordentligt trä-staket, eller använda dig av sånadär järn/plast stolpar och grejjer det håller ju längre än trä speciellt om det ska stå fuktig.
 
Sv: Stängsel råd

Vi har slagit ner dom. Det gäller att se till att de är tillräckligt långa bara. Tror de längsta vi har är 4 meter. Vi har köpt elrör av modell större och borrat hål att trä tråden igenom.
Sedan är trådarna kopplade så att det är lätt att ta bort strömmen från enskilda trådar om vattnet stiger över tråden.
 
Sv: Stängsel råd

Varför är el otänkbart?
Jag har bitar som är värsta snårskogen med riktiga täta buskage i vissa av mina gränser. Med ett kraftigt högspänningsagregat så rensar det tillräkligt för att vi ska ha mellan 3000 och 6000 ut på tråden beroende på vädreleken. något mindre när det regnar och gräset böjer sig över tråden. Har försökt räkna ut omkretsen på mina hagar och det rör sig om mil inte kilometer som är kopplade på agregatet nu på sommaren. Hur stora är dina hagar egentligen och hur mycket pengar har du om har råd att sätta trästaket runt om dom?
 
Sv: Stängsel råd

Håller helt med Masse o flera andra - el fungerar ypperligt, det är bara att köpa rätt aggregat.
Helt säkra staket existerar inte. Har sett en mycket lugn valack bli trängd försöka sparka sig fri och få en trästaketstolpe rakt upp i ljumsken - otur kan man alltid ha.

Fårnät däremot är fullständigt vansinne - jag har haft 3 hästar som fastnat i nät - trots eltråd längst upp på stolparna, hästarna åt helt enkelt långt ner med nosar o hovar genom maskorna (även taggtråd hade pappa för att hindra fjorden från att hänga över innan vi skaffade elaggregat - hjälpte icke)
Det första jag gjorde när jag tog över gården var att riva bort fårnät.
Nu har jag eltråd som går av vid tillräckligt tryck - älgarna har testat - och speciella skarvar som också löser ut. Elen är så pass stark att vid normal vegatation bränns gräset av och det trots en längd på tråden på minst 1 mil, över o undertråd runt 8 ha med 4 olika hagar.
Ska väl tillägga att alla hästar klarade sig utan men, dom fick hjälp fort och var lugna,2 fastnade med hoven, den tredje var en minishettis som rullade fast, utan direkt hjälp med hovtång och fasthållning hade han garanterat blivit nödslaktad då tråden satt så hårt runt benet att blodtillförseln ströps. Vi stog 15 m bort när han fastnade - kompisen rusade dit och höll fast medans jag hämtade hovtången, jag knipsade på 5 ställen för att få loss honom, det tog max 5 min totalt men han var rejält medtagen i benet en lång stund efteråt. Så aldrig mer fårnät till häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Stängsel råd

Elisabethh skrev:
Hej!

Jag skulle behöva lite råd om val av stängsel och vill gärna höra folks erfarenheter. Ska stängsla upp ett stort område till mina hästar (såpass stort att risken att de frestas att sticka ut ialla fall är mindre)
och det är rättså blöt mark. Måste sätta stängsel ut i sjön dessutom.
El går inte eftersom det blir så uppvuxet och det är så stor yta.

Har funderat på att sätta ett ca 80 cm fårstängsel längst ner och en extra taggtråd på ca 120 cm höjd (hästarna är 145 cm max)
Det viktiga är att minimera risken att någon av hästarna skadar sig (har föl där också) och att stängslet samtidigt tål att det växer upp väldigt mycket runt det. Sen är det ju bra med så låg kostnad och så underhållsfritt som möjligt...

Någon som har några tips att dela med sig?

1 Skulle ALDRIG I HELA MITT LIV släppa ut mina hästar med taggtråd.

2 El funkar även om det "växer" på det !
(om du nu ändå ska stängsla kommer ni ju springa ner gräset iaf !)

3 Bra bete är det BÄSTA stängslet, så om du nu har ett så bra bete som du tror så gör det inget om elen skulle hinna bli lite sämre...

mina åsikter !
 
Sv: Stängsel råd

Elisabethh skrev:
Har funderat på att sätta ett ca 80 cm fårstängsel längst ner och en extra taggtråd på ca 120 cm höjd (hästarna är 145 cm max)

Taggtråd är totalförbjudet till hästar står i djurskyddslagen. Fårstängsel är ju helt olämpligt.
Hade det varit jag så hade jag röjt väg för eltråden. Känns som att det är det bästa.
 
Sv: Stängsel råd

Du kan sätta upp två elband/elrep (väl synliga och som går av lätt om någon skulle fastna), och ha el endast i det övre bandet :idea:

Då gör det inget om det växer över den understa tråden, eller om den skulle stå i vatten på vissa ställen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stängsel råd

Vad har du för elaggregat? Måste du ha det kopplat till uttag? Är det som är mitt problem.. har inte närhet till elförsörjning så jag behöver ett alternativ. Har haft ett litet aggregat i min lilla hage och det har aldrig klarat växtligheten (trots att den verkligen inte är stor) och hästarna har rymt = fått mig att fundera på alternativ till el. Men med ett liknande aggregat som ditt borde det ju inte vara något problem (även om växtligheten är ca 1,5 m hög, men den lär ju stoppas innan den når den höjden nästa år! :) )

Hagen i fråga är ca 20 ha men med sjö på ena sidan.

Trästaket är väl dock mindre underhåll och ännu säkrare än eltrådar? Smälter ju in bra i landskapet dessutom. Plast och järnstolpar går inte att sätta där och är tydligen inte lika bra som riktiga träpålar (de jag har fått möjlighet att sätta är ek pålar som är brända = håller en evighet tack vare kolet och bästa möjligheten i ett så blött och uppvuxet område sägs det)
Funderar på ett enkelt trästatket i lilla hagen också (pga elbands historien). Hur gör ni för att hindra hästarna från att gnaga på plankorna?

I vilket fall som helst, fårnät har gått bort som alternativ, klart jag inte vill riskera mina hästar så jag tackar för att ni delat med er av erfarenheterna. Visste inte att det var så farligt.

Millan;För upplysning: taggtråd är ej förbjudet. Det är förbjudet med taggtråd med el i.

En sak till; ni som har hästar intill vatten; avgränsar ni så att de bara kan gå en bit ut i sjön? Någon som har erfarenhet av att ha hage intill en bred å och om det har varit problem att hästarna går ut i den? Vad gör ni på vintern och vattnet fryser?
 
Sv: Stängsel råd

På ridskolan använder dom bilbatteri till hagarna som är på många ha, går ju 30 hästar där!

På min gamla skola använde dom ståltråd inget med massa rep, för ståltråden orkar leda ström även om massa snö och is ligger på, dessutom är risken mindre att hästen fastnar och trasslar in sig och flår sig själv.

Om du sätter trästaket kan du sätta tråd en bit ovanför så dom inte kommer åt, ev koppla ström så dom får sig en lite snyting på nosen och håller sig i hagen.

Sen på vintern, om det blir is osv, skulle jag inte låta mina hästar gå där, staketet får ta riktigt mkt stryk och dessutom är risken stor att någon häst går igenom isen och drunknar (om det är så pass djupt d.v.s)
 
Sv: Stängsel råd

Har du råd med ett trästaket så är det bästa alternativet, självklart.
Om du nu ska hästar på 20 ha, ska du ha dom över hela arealen samtidigt?
Annars är ett alternativ att bara ha igång elen i den hage där dom vistas, då räcker batteriet till.
Sen är alternativa energikällor värt att titta på, solceller kan ladda rejäla batterier - dom är väldigt stöldkänsliga bara.
 
Sv: Stängsel råd

En del av mina sommarhagar är bara plaststolp och elband.
Det växer upp mycket sly mm över den nedersta tråden men
jag har batteri + aggregat. Funkar hur bra som helst.
Har bara koll att det alltid finns kräm i batteriet och byter det så fort
jag märker att det börjar bli tomt.
Funkar bra på mina hästar i allafall.

Vinterhagen har jag trästolp och elrep!!!!
 

Liknande trådar

L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 727
Senast: Lyckan i Halland
·
Övr. Hund Sitter och klurar på stängsel. Har nu elnät, fast utan el givetvis. 2 sidor av tomten (exkl grindhål) är det syrenhäck, och där fungerar...
Svar
2
· Visningar
751
G
Hästvård Jag har en nära bekant som jag just nu är hästvakt åt pga att h*n har åkt utomlands .Jag har påpekat brister upprepade gånger för...
Svar
8
· Visningar
1 314
Foder & Strö Jag sitter här i mina funderingar över mitt sto. Hon är väldigt fet och i våras befarade jag att hon fått fång, vilket så inte var...
Svar
8
· Visningar
1 135
Senast: _moa_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp