Bukefalos 28 år!

Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

hoppsan .... inlägget slank iväg för tidigt...

TeasmLundVer raljerar dessutom över när man ska kalla in dressyrtränare. Jag påstår att de flesta (eller i alla falll väldigt många) distansryttare jobbar dressyr (eller markarbete som jag kallar det för att undvika missförstånd kring den nivå jag är på) för tränare. Och då använder man sig ofta av dressyrtränare som hjälper med sits etc etc. Precis som alla andra ryttare. Vad är det för kostigt med det? Men varför skulle en distanstränare utbilda sig för det? Jag anlitar distanstränare för att diskutera konditions- och hållbarhetsträning - hur tränar jag min häst för att klara de där 120 km i 16 km/h och fortsatt hållbarhet?

Så TeamLundVer du missar hela poängen i debatten. Den handlar om vår A-tränares uttalanden och vad SvRF kräver av en distanstränare. Inte om vi är motståndare till dressyr. Eller att vi inte har förstått att dressyr handlar om grunderna i ridning.

Du avslutar ditt inlägg såsom du börjar, med okunskap och utan att ha läst ordentligt. Vi pratade om att framförallt araberna rider i stolsits (vilket inte är korrekt sists enligt svensk modell som Staffan sa) och att de rider snabbast av alla på alla banor OCH hästarna håller. Du visar samma fördomsfullhet gentemot trav och galopp gemnom påståendet att det får konsekvenser för hästarna. Du har säkerligen ingen statistik som underlag för det uttalandet och det har inte jag heller när jag kontrar med att troligtvis har vi flest problem med dressyrhästar. De driver upp försäkringskostnader med alla sina hältutredningar och A1-avlivningar för att de sliter sina hästar så ensidigt.
 
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

Det jag reagerade på var inte enbart ditt inlägg utan i mångt och mycket de efterföljande inläggen där det påpekades att dressyr är totalt onödigt och att man som ryttare inte behöver kunna detta, än mindre som distanstränare.

Nej jag tycker inte att en dressyrtränare ska kunna lägga upp en 120km runda i 16km/h tempo då detta är ett för mig tävlingsspecifikt moment (även om man givetvis tränar på det också) precis som jag inte anser att en distanstränare ska behöva kunna hur momenten halt-hälsning görs snyggast eller hur man gör en snygg hörnpassering.

Däremot tycker jag att det ska vara lika naturligt för mig att kunna få hjälp av min dressyrtränare med hur jag bäst bygger upp konditionen på min häst som det ska vara av en distansryttare att få hjälp av sin tränare att göra en korrekt halt (dvs stopp där det var tänkt, utan att ryggen sänks eller att bakbenen tappas) eller hur man får med bogen när man ska svänga. Dvs sådant som inte är tvälingsspecifikt utan ren grundutbildning av häst såväl som ryttare.
 
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

Bra svar TeamLundVer. Här visar du att du inte har en susning om vad en distanstränare gör. Men det är du inte ensam om, även många oerfarna distansryttare vet inte vad en distanstränare gör.

Det är lätt att förstå vad en hopp- eller dressyrtränare gör. Förenklat så rider du lektion och tränaren tittar på och korrigerar och tipsar.

Det gör inte en distanstränare.

Förenklat: En distanstränare ger dig ett konditionsträningsprogram utifrån din och hästens status som du själv ska genomföra för att nå de mål du har satt upp tillsammans med din distanstränare.

Exempelvis att genomföra en 120 km i 16 km/h.

Det är inte tävlingsspecifikt. Det är vad en distanstränare gör.


(Sedan kan de hjälpa till med fler saker än så, men enklast att hålla det förenklat)
 
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

Dressyr är att låta hästen arbeta i en KORREKT form dvs med ryggen och bära så mycket vikt som möjligt på bakbenen. Var huvudet befinner sig är totalt orelevant.

Tack för att du nu drar slutsatsen att vi distansryttare inte kan något som helst om form på hästen.
De flesta av oss är inte skogsmullar som lärt oss rida bakom knuten.
Men det är detta som Staffan vill inbilla Sverige att vi är och har tydligen lyckats.
Vi distansryttare har koll på vad vi andra menar med dressyrträning men det blir inte rätt när dressyrryttare läser samma.
Form, rakriktning, takt, mm måste man träna på alla hästar men det behöver man inte göra genom dressyrträning.
 
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

hoppsan .... inlägget slank iväg för tidigt...

TeasmLundVer raljerar dessutom över när man ska kalla in dressyrtränare. Jag påstår att de flesta (eller i alla falll väldigt många) distansryttare jobbar dressyr (eller markarbete som jag kallar det för att undvika missförstånd kring den nivå jag är på) för tränare. Och då använder man sig ofta av dressyrtränare som hjälper med sits etc etc. Precis som alla andra ryttare. Vad är det för kostigt med det? Men varför skulle en distanstränare utbilda sig för det? Jag anlitar distanstränare för att diskutera konditions- och hållbarhetsträning - hur tränar jag min häst för att klara de där 120 km i 16 km/h och fortsatt hållbarhet?

Jag raljerar inte det minsta. Jag bara visar på vad det i praktiken blir om man som en del i tråden menar ska använda sig utav en dressyrtränare för att lösa problem inom området dressyr. De problem jag tog upp är just dressyr men BORDE kunna lösas av alla tränare oavsett disciplin. Att använda sig utav en särskild tränare just för de moment jag beskrev (och liknande) blir att slänga iväg onödiga pengar när man borde kunna få den hjälpen av sin ordinarie tränare.

Så TeamLundVer du missar hela poängen i debatten. Den handlar om vår A-tränares uttalanden och vad SvRF kräver av en distanstränare. Inte om vi är motståndare till dressyr. Eller att vi inte har förstått att dressyr handlar om grunderna i ridning.

Jag kan inte tala om vad ditt syfte med trådstarten var (jag är inte tankeläsare) men ett flertal inlägg i tråden påvisar just att det råder stor okunskap om vad som är dressyr..

Du avslutar ditt inlägg såsom du börjar, med okunskap och utan att ha läst ordentligt. Vi pratade om att framförallt araberna rider i stolsits (vilket inte är korrekt sists enligt svensk modell som Staffan sa) och att de rider snabbast av alla på alla banor OCH hästarna håller. Du visar samma fördomsfullhet gentemot trav och galopp gemnom påståendet att det får konsekvenser för hästarna. Du har säkerligen ingen statistik som underlag för det uttalandet och det har inte jag heller när jag kontrar med att troligtvis har vi flest problem med dressyrhästar. De driver upp försäkringskostnader med alla sina hältutredningar och A1-avlivningar för att de sliter sina hästar så ensidigt.

Vem är det nu som inte läser ordentligt :confused:
Jag har inte nämnt ett dyft om stolsits, eller sits överhuvudtaget för den delen.. Jag har t om i mitt svar till en annan användare förklarat att korrekt sits (enligt dressyrläran) samt ridning på tygeln (som rent faktiskt inte är en term som används inom dressyr) INTE är lika med dressyr...

Jag påstår att en häst som inte rids med korrekt ryggverkan och inte bär merparten av vikten på bakbenen så småningom får ont just pga detta. Och ja travare och galoppörer rids/ körs inte korrekt. Travare bär inte med ryggen och använder inte bakbenen som bärkraft utan enbart som skjutkraft och galoppörer har samma "problem" med användandet av bakbenen...

Så ja det får konsekvenser. Med det inte sagt att dessa toppar skadestatistiken (förutom just på den typ av skador som blir resultatet utav detta). Dressyrhästar och hopphästar har även de sina kategoriskador pga just ensidig träning. Skillnaden är att här pratar vi (om vi håller oss till grenspecifika skador) om ensidig ridning medan vi annars pratar om felaktig...

Båda delar är lika fel och jag argumenterar lika "gärna" emot en hoppnisse eller dressyrnörd som kommer med direkt skadliga påståenden som jag argumenterar emot ngn annan.
 
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

En fråga.
Hur ofta tror du att man tränar för sin distanstränare?
// Linda
 
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

då får jag verkligen ursäkta, jag uppfattade det som att en distanstränare rent faktiskt var en tränare och inte ngn som enbart sköter "pappersexercis".

Isf anser jag att antingen bör en distanstänare göra mer än så eller så bör de inte kalla sig tränare övht :grin: Ta vilken benämning du vill men inte tränare för det är isf oerhört missvisande.

En tränare är (oavsett sport) den som står "och gapar och skriker på en " så att man blir bättre. Om man enbart lägger upp ett program så är man ngn typ av rådgivare (jmfr kostrådgivare).

Vore kanske en idé att man inte använder missvisande??

BTW

det var oerhört förenklat vad en dressyrtränare håller på med... men visst som utomstående ser det kanske ut så..
 
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

Tack för att du nu drar slutsatsen att vi distansryttare inte kan något som helst om form på hästen.
De flesta av oss är inte skogsmullar som lärt oss rida bakom knuten.
Men det är detta som Staffan vill inbilla Sverige att vi är och har tydligen lyckats.
Vi distansryttare har koll på vad vi andra menar med dressyrträning men det blir inte rätt när dressyrryttare läser samma.
Form, rakriktning, takt, mm måste man träna på alla hästar men det behöver man inte göra genom dressyrträning.

Det är inte Staffan som lyckats med det. Den bedriften klarar ni så galant själva i den här tråden...

Form, rakriktning, takt mm är dressyr. Tränar du på detta så spelar det ingen roll vad du kallar det. Du tränar dressyr. Dressyr är inte lika med ridning i paddock. Dressyr är ALLT sånt här. Tar du en förhållning (och väntar dig en respons från hästen) när du rider ut så är det just dressyr du rider. Kanske inte enbart dressyr men nog :devil: är det dressyr iaf. (oavsett vad du kallar det)

Dressyr är inte (om vi undantar REN dressyrträning - tävlingsförberedande) en egen enhet. Dressyr är en del av ALLT vi gör som ryttare om vi försöker uppnå ett korrekt resultat (t ex rakriktning).

Dressyr är den enda gren som faktiskt ingår i ALLA andra grenar, även distans. Men det blir inte mindre dressyr för det.
 
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

*delvis kl*

Och egentligen en fråga till övriga: Då vill jag verkligen veta VAD en distanstränare gör, jag är nyfiken!

Tror jag tänkte mig något i stil med en terrängtränare (jag rider fälttävlan), där ingår ju dock hoppning på begränsad yta - självklar del. Men träningsupplägg (inkl de andra momenten, där man dock ofta ha extra/andra tränare med grenspecifika) och till viss del även galoppträning ingår självklart.

Hur ser era tränare förresten hur era hästar är "ute på banan" på träning? Rider ni långa pass tillsammans eller hur går det till? För att säga att hästen kändes "fräsch", hade det tempot och den pulsen säger väl inte så mycket om tränaren inte noga känner ekipaget (sett ekipaget mycket) OCH dessutom känner till sträckningen av banan man rider? Tänker nu endast på träning, med bana kanske jag borde skriva runda i stället, hmm.

Och hur anpassas träningsupplägget efter ekipaget? Jag tänker nu på att mina tränare efter x-antal träningar har gett mig x-antal olika råd om vad min häst behöver i det stadiet vi är i nu, samt ett mer långtgående upplägg - vad som bör orkas med/tränas längre fram och hur vi kommer dit. Men det är ju efter att ha sett oss på "vanliga träningar" (rider både dressyr/hopp/terräng för ena, hopp/terräng för andra och bara terräng för den tredje).

Gud va rörigt det blev! Men jag är nyfiken på vad för tränare ni har och vad de gör/hur de gör det (förutom då för mig självklara grejer som dressyrtränare och hopptränare) runt kondition/hållbarhet.
 
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

Men herregud människa! Du har absolut ingen susning av vad som krävs av häst och ryttare för att genomföra en elittävling i distans. Sköta pappersexercis!

Vad tror du att en tränare av en maratonlöpare gör. Står bredvid och gapar och skriker på en? Nej de tar fram och följer upp ett konditionsträningsprogram. Precis som en distanstränare.

Samma sak inom de allra flesta sporter som exempelvis inom friidrotten. Grunden är konditions- och styrketräningen där tränaren lägger upp ett träningsprogram. Sedan har de i olika grad teknikträning där tränaren fungerar mer som en dressyrtränare.

Grunden till de svenska framgångarna inom skidskytte är Wolfgand Pieschlers enormt tuffa konditionsträningsprogram. Sedan måste de åka skidor tekniskt och träna skytte. Men grunden till framgångarna är konditionsträning.

Ditt svar är att du skulle vilja kalla alla tränare som tränar inom sporter som kräver styrka eller fysik uthållighet för rådgivare.
 
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

En fråga.
Hur ofta tror du att man tränar för sin distanstränare?
// Linda

Den uppfattning jag får efter förklarandet av vad en distanstränare är i denna tråden så skulle jag säga att man har väl kontakt med denne person (inte nödvändigtvis öga mot öga) 1-2 gånger i månaden, max.

Men som sagt det baserar jag enbart på den beskrivning Dinamith gav i tråden. Inget annat.
 
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

Men herregud människa! Du har absolut ingen susning av vad som krävs av häst och ryttare för att genomföra en elittävling i distans. Sköta pappersexercis!

Vad tror du att en tränare av en maratonlöpare gör. Står bredvid och gapar och skriker på en? Nej de tar fram och följer upp ett konditionsträningsprogram. Precis som en distanstränare.

Samma sak inom de allra flesta sporter som exempelvis inom friidrotten. Grunden är konditions- och styrketräningen där tränaren lägger upp ett träningsprogram. Sedan har de i olika grad teknikträning där tränaren fungerar mer som en dressyrtränare.
Grunden till de svenska framgångarna inom skidskytte är Wolfgand Pieschlers enormt tuffa konditionsträningsprogram. Sedan måste de åka skidor tekniskt och träna skytte. Men grunden till framgångarna är konditionsträning.

Ditt svar är att du skulle vilja kalla alla tränare som tränar inom sporter som kräver styrka eller fysik uthållighet för rådgivare.

Hur då?


Snälla, bli nu inte arga på mig bara för att det verkar vara sådan hätsk stämning i tråden. Jag frågar pga 1. min nyfikenhet och 2. min egen del, kanske kan man komplettera med en distanstränare.
 
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

Dressyr är inte (om vi undantar REN dressyrträning - tävlingsförberedande) en egen enhet. Dressyr är en del av ALLT vi gör som ryttare om vi försöker uppnå ett korrekt resultat (t ex rakriktning).

Dressyr är den enda gren som faktiskt ingår i ALLA andra grenar, även distans. Men det blir inte mindre dressyr för det.

Men det är ju här det blir så löjligt tjafsigt. Dressyr - dressage är lika med att dressera hästen, att få den att lyda. Om dressyr är lika med allt vi gör för att få hästen att göra som vi vill - vad skulle det då finnas för någon konflikt någonstans med distansmänniskor. Det är inte så att hästen själv har memorerat kartan och de olika slingorna den ska springa.

Så i ena stunden pratar man om dressyr i den mening som du beskriver ovan och i den andra så menar man egentligen tävlingsmomentet dressyr. Varför skulle Staffan Strandberg annars prata om "korrekt sits" och att distansryttare rider dåligt. Så när man pratar om dressyr så tänker folk generellt automatiskt på tävlingsmomentet dressyr. Och i villken form hästarna går på dressyrtävlingar är ganska enkelt att se.

Och så ska inte en distanshäst gå!
 
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

Men herregud människa! Du har absolut ingen susning av vad som krävs av häst och ryttare för att genomföra en elittävling i distans. Sköta pappersexercis!

Vad tror du att en tränare av en maratonlöpare gör. Står bredvid och gapar och skriker på en? Nej de tar fram och följer upp ett konditionsträningsprogram. Precis som en distanstränare.

Samma sak inom de allra flesta sporter som exempelvis inom friidrotten. Grunden är konditions- och styrketräningen där tränaren lägger upp ett träningsprogram. Sedan har de i olika grad teknikträning där tränaren fungerar mer som en dressyrtränare.

Grunden till de svenska framgångarna inom skidskytte är Wolfgand Pieschlers enormt tuffa konditionsträningsprogram. Sedan måste de åka skidor tekniskt och träna skytte. Men grunden till framgångarna är konditionsträning.

Ditt svar är att du skulle vilja kalla alla tränare som tränar inom sporter som kräver styrka eller fysik uthållighet för rådgivare.

Nej, varför skulle jag behöva veta exakt vad som krävs av en elitryttare i distans??? Jag är helt ärlig med att jag inte vet vad en distanstränare gör. Jag kan stå för min okunskap där. Det intressanta är att NI inte kan stå för er okunskap på andra områden. Ni vägrar envist gå med på att ni inte har full koll på vad dressyr är (vilket ju lyser igenom vartenda inlägg). Jag vet däremot vad som krävs av en distansryttare på lite lägre nivå (lätt klass) och det var här vi jämförde med dressyren (lätt klass). Att jämföra lätt dressyr med elit distans känns bara löjligt..

En tränare för en maratonlöpare lägger säkerligen upp ett träningsschema (det gör min dressyrtränare också.. :grin:). Densamme står garanterat och skriker vid sidan om under träning oavsett om det är kondition (behöver inte vara 4 mil, annars finns det dem som cyklar bredvid som tränare..) teknik, styrka osv. En maratontränare agerar som tränare.

En friidrottstränare agerar ännu mer likt min dressyrtränare (tränade friidrott förut så..)

Inom skidskytte har de också sin tränare som just tränare precis som inom friidrott och dressyr.

Jag kan fortfarande vara helt ute och cykla vad det gäller en distanstränare men just nu svarar jag enligt den information du gett i tråden..
 
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

Vill bara säga att Staffan uttryckt sig otroligt klumpigt och onödigt. Om man kuggar på dressyrteorin ska det väl bara vara att plugga och göra om just det provet eller? Hans lösning verkar väldigt överdriven och förnedrande.

Meeeeen... :grin:

Det ingår i C-tränarutbildningen att behärska Grundridning t.o.m LA dressyr och 1.20 Hoppning. då även självklart teoretiskt! Detta gäller för ALLA, dressyr/hoppning/voltige eller distans.

Detta ska alla som går tränarutbildningen drillas i, tillsammans:

Delkurs 1
• Ledarskap – kravprofilsarbete, ryttare och tränare
• Prestationspsykologi
• Pedagogik
• Företagande inom hästnäringen
• Kostlära
• ABC

Delkurs 2
• Träning - hållbarhet
• Hästens exteriör
• Hovlära
• Avel/Sport
• Etik och Moral - Tävlingsreglemente

Delkurs 3
• Exteriör, bedömning av gångarter och hoppteknik
• Löshoppning
• Tömkörning – arbete vid hand
• Utrustning, anpassning
• Sits, position och inverkan
• Grundridning tom LA – 1,20 m

Sedan börjar den mer grenspecifika utbildningen och i just distansutbildningen är det dessa ämnen:


Sits och Position
Säkerhet vid utbilding
Utbildning7träning av unghästar
Utbildning/träning av tävlingshästar
Träningsmetoder
Markarbete
Tävlingsförberedelser
Konditions- och styrketräning
Instruktörsmetodik i praktiken
Med mera...

Jag kan inte ett skit om hur distanstränare tränar sina elever, men ville bara klargöra att de måste faktiskt kunna utbilda i dressyr & hoppning upptill LA i vilket fall. Sedan om de behöver göra det är en annan femma. Det är väl detta kravet som ger tränarutbildningen kvalitet, eller? Att de utexaminerade tränarna har en bra bas, utöver sin specialitet?
 
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

Knapplån

Jag är tyvärr inte alls förvånad. Tråkigt nog. Strandberg har i många år fällt liknande kommentarer och talat illa om distansen. Det här är kanske första gången det kommer på pränt men attityden och åsikterna har funnits där och uttalats under lång tid.
Han har dissat flera av Sveiges bästa ryttare och hästar.

Jag har under flera år undrat över hur det här med tränarutbildningen går till och vem som utbildar och certifierar. Kanske jag äntligen kan få några svar här?

Vem har utbildat Staffan Strandberg? Vem kollar av att hans kunskaper är relevanta?

Tack för länken till Strömsholm. Jag hann inte längre än till första sidan innan det föll för Sveriges enda A-tränare.

"Kunskap är en av nyckelorden inom tränarkåren - alltid med hästen i centrum. Tränare som är engagerade, delaktiga, ständigt söker ny kunskap och har en inneboende vilja att utveckla sin egen förmåga är den yttersta drivkraften i hela tränarsystemet."

Distansritten har vad gäller både träning och tävling utvecklats enormt mycket under senare år. Vem kollar av att tränarna har hängt med i utvecklingen och tagit till sig nya rön? Staffan Strandberg?
Han som gång efter annan i både små och stora sammanhang uttryckt sitt förakt för sportens utveckling och dess utövare. Har hört fler än en gång hur han tycker att det är "helt åt helvete".
Vem kollar Staffans kunskaper och att han håller sig ajour med vad som händer i distansvärlden? Vem utfärdar A-tränarlicensen och vem håller A-tränarens licens aktuell?
 
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

*delvis kl*

Och egentligen en fråga till övriga: Då vill jag verkligen veta VAD en distanstränare gör, jag är nyfiken!

Hur ser era tränare förresten hur era hästar är "ute på banan" på träning? Rider ni långa pass tillsammans eller hur går det till?

Och hur anpassas träningsupplägget efter ekipaget? Men jag är nyfiken på vad för tränare ni har och vad de gör/hur de gör det (förutom då för mig självklara grejer som dressyrtränare och hopptränare) runt kondition/hållbarhet.

Kul att en icke-distansare kommer in med öppna nyfikna frågor. Vanligtvis brukar utomstående komma in för att provocera eller inta en von oben attityd (ingen nämnd, ingen glömd)

Som distansryttare kan du ha olika upplägg med din distanstränare, beroende på dina behov och din ekonomi.

Det allra enklaste - och billigaste - upplägget är att du beskriver vad ni som ekipage har genomfört, hur status ser ut idag och vad dina mål/tankar är. Utfirån det får du ett förslag på konditionsträning under säg tre månader.

Nästa "nivå" är att du träffar din tränare som ser och provrider din häst samt ser hur ni genomför en tävling. Utifrån detta ger man motsvarande förslag med avstämningar ett par gånger per månad. Löpande uppföljning av konditionstest med pulsåterhämtningstider.

På "högsta" nivå har du en kontinuerlig dialog med din tränare som även ser ekipaget på de flesta tävlingarna. Man diskuterar löpande kost och konditionsträningsupplägg samt tävlingsupplägg, svagheter man måste jobba med (exempelvis med hjälp av dressyrtränare!) och följer löpande upp konditionstester för att se att konditionen utvecklas rätt. Fokuserar på olika saker, exempelvis hur förkorta pulsåterhämtningstider, hur rida fortare i nedförsbackar, förberedelser för specifika tävlingar, exempelvis asfaltsträning, upptrappning och toppning inför viktig tävling.
 
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

• Grundridning tom LA – 1,20 m

Är det någon som på ett pedagogiskt sätt kan förklara varför alla ska kunna hoppa 120 cm för att få bli tränare? Det kan väl bara vara intressant för hopptränare. LA dressyr tycker jag är begripligt men 120 cm hoppning :confused:
Jag skulle aldrig kunna bli tränare enligt den kursplanen (nej jag har inga planer på en tränarkarriär) då jag är livrädd för att hoppa.
 
Senast ändrad:
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

Vill bara säga att Staffan uttryckt sig otroligt klumpigt och onödigt. Om man kuggar på dressyrteorin ska det väl bara vara att plugga och göra om just det provet eller? Hans lösning verkar väldigt överdriven och förnedrande.

Meeeeen... :grin:

Det ingår i C-tränarutbildningen att behärska Grundridning t.o.m LA dressyr och 1.20 Hoppning. då även självklart teoretiskt! Detta gäller för ALLA, dressyr/hoppning/voltige eller distans.

Detta ska alla som går tränarutbildningen drillas i, tillsammans:

Delkurs 1
• Ledarskap – kravprofilsarbete, ryttare och tränare
• Prestationspsykologi
• Pedagogik
• Företagande inom hästnäringen
• Kostlära
• ABC

Delkurs 2
• Träning - hållbarhet
• Hästens exteriör
• Hovlära
• Avel/Sport
• Etik och Moral - Tävlingsreglemente

Delkurs 3
• Exteriör, bedömning av gångarter och hoppteknik
• Löshoppning
• Tömkörning – arbete vid hand
• Utrustning, anpassning
• Sits, position och inverkan
• Grundridning tom LA – 1,20 m

Sedan börjar den mer grenspecifika utbildningen och i just distansutbildningen är det dessa ämnen:


Sits och Position
Säkerhet vid utbilding
Utbildning7träning av unghästar
Utbildning/träning av tävlingshästar
Träningsmetoder
Markarbete
Tävlingsförberedelser
Konditions- och styrketräning
Instruktörsmetodik i praktiken
Med mera...

Jag kan inte ett skit om hur distanstränare tränar sina elever, men ville bara klargöra att de måste faktiskt kunna utbilda i dressyr & hoppning upptill LA i vilket fall. Sedan om de behöver göra det är en annan femma. Det är väl detta kravet som ger tränarutbildningen kvalitet, eller? Att de utexaminerade tränarna har en bra bas, utöver sin specialitet?

Men gud vad bra! Jag har aldrig funderat över vad tränarutbildningarna innefattat.

Jag hade velat lägga till något med körning (kan inte klasser osv) och fälttävlan (klass vet jag inte vad som motsvarar LA/120, 100 eller * kanske?) - då blir det en bra bas som dessutom täcker lite mer. Fälttävlan ses ju ofta som en bra grund innan man specialiserar sig och körning tycker jag är tråkigt att det inte är mer "självklart" för ridhästar. Men allt kan väl knappst hinnas med.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp