Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

Hihi, fast jag menade m/min till km/h men tack ändå :) Och ja, jag kan alldeles utmärkt räkna om enheter, jag är bara lat :angel:

Och tack för länken!
 
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson


Jag skrev inte med den värsta av alla: tvångshalt under täckmantel att pålle är stressad på hemvägen, när det egentligen är matte som med sina korta ben och onda knän som inte orkar hänga på när hon äntligen börja få hästen att kliva på ordentligt genom kroppen :devil: Jag gör åtm allt för att inbjuda till sådan skritt och hänger minsann inte i tömmarna inte när den väl kommer, då blir det mikropauser (tvångshalten ovan :D) eller springande matte istället :angel:
 
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

Sakfrågan från början handlade om att Anneli inte klarade sitt teoretiska prov i dressyr

Jag vill bara se om jag förstått det hela rätt.
Hon fick inte reda på att hon inte klarat av teroridelen som bestod av 6st dressyrfrågor och 4st distansfrågor (varför fler om dressyr?).
När hon kom till fortbildningen för tränare på Strömsholm en månad senare så fick hon reda på resultatet. Hon hade alltså inte blivit informerad om att hon kuggats?

Där ändras förutsättningarna. Förutom teroriprovet så skulle hon hålla en övervakad dressyrlektion samt blev rek att gå brevid en ridlärare ett år.

Detta gjordes av omtanke för henne och sporten distans.:confused:

För mig låter det som om Staffan gjort det som sin uppgift att dressyrträna distanssverige. Med de uttalande som han också gjort så förstärker ju detta misstanken om att han ville använda henne som exempel.

Sen är ju frågan om en korrekt sits samt en häst i dressyrform är det optimala för en distanshäst. Jag kan inte ens sitta i en korrekt dressyrsits i min distanssadel.

Uttalanden som att distansryttare inte gått på ridskola och att det är mycket skador på distanshästar visar ju att Staffan har noll koll på distansen idag.
Kanske är det där skon klämmer. Hans erfarenheter och kunskaper i distans håller inte måttet idag:eek:. Distans är inte i 1990 års upplaga längre.
 
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

Hihi, fast jag menade m/min till km/h men tack ändå :) Och ja, jag kan alldeles utmärkt räkna om enheter, jag är bara lat :angel:

Och tack för länken!

Så, nu har jag skummat igenom TR. "Hjälm godkänd för distanstävling" = vanligt ridhjäm eller? Dvs godkänd ridhjälm.

Prova På kräver inte gul bok? Har PP min och max tid? Om PPn är under 31 km kan hela gå i ett sträck eller? Gör de det eller är det alltid en vetgrind på vägen?

Roligaste var ju att man inte "fick hugga ner träd" :D :rofl:
 
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

Jag red PP20 för två år sedan, då fanns det min. och maxtid men det var inga problem att hålla sig inom tiden. Det var ingen vetgrind på vägen. Jag red i min vanliga hjälm, var ingen som kommenterade det. Visade inte heller upp någon gul bok.
 
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

En sådan hade jag nog med velat testa någon gång, tror jag :p Egentligen är jag dock en extremt "oskrittande" människa. Jag vill rida riktigt effektiva, kortare pass och tycker inte om att sitta på ryggen i onödan. Varvar hellre med långa skittpass på lång töm, körpass eller liknande. Red du hela rundan eller gick du bredvid också? Hur lång tid tog det för er?

Gud vad OT det blev förresten, förlåt :o Får väl skapa en egen tråd på distans istället :p
 
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

Hej!
Va kul att du blivit intresserad och vill prova på distans. Det finns mycket info här på forumet för dej. I den här tråden tror jag du får reda på många av dina frågorhttp://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=922823
 
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

Sedan kommer det en massa personangrepp på Staffan Strandberg som jag inte har någon lust att kommentera eftersom jag inte ens vet vem det är.

Han är en mycket kompetent hästmänniska, det han inte vet om häst är nog inte värt att veta. Dessutom är han inte rädd för att säga sin mening, och den är faktiskt värd att lyssna på.

Ps. Jag började själv rida för Staffan för 40-år sedan när han fortfarande jobbade med dressyr. Och han är en personlig vän sedan dess. Ds.
 
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

Jag vill bara se om jag förstått det hela rätt.
Hon fick inte reda på att hon inte klarat av teroridelen som bestod av 6st dressyrfrågor och 4st distansfrågor (varför fler om dressyr?).
När hon kom till fortbildningen för tränare på Strömsholm en månad senare så fick hon reda på resultatet. Hon hade alltså inte blivit informerad om att hon kuggats?

Där ändras förutsättningarna. Förutom teroriprovet så skulle hon hålla en övervakad dressyrlektion samt blev rek att gå brevid en ridlärare ett år.

Detta gjordes av omtanke för henne och sporten distans.:confused:

För mig låter det som om Staffan gjort det som sin uppgift att dressyrträna distanssverige. Med de uttalande som han också gjort så förstärker ju detta misstanken om att han ville använda henne som exempel.

Sen är ju frågan om en korrekt sits samt en häst i dressyrform är det optimala för en distanshäst. Jag kan inte ens sitta i en korrekt dressyrsits i min distanssadel.

Uttalanden som att distansryttare inte gått på ridskola och att det är mycket skador på distanshästar visar ju att Staffan har noll koll på distansen idag.
Kanske är det där skon klämmer. Hans erfarenheter och kunskaper i distans håller inte måttet idag:eek:. Distans är inte i 1990 års upplaga längre.

Jag har ingen aning om hur förfarandet har gått till. Men det var ett teoriprov i dressyr så där har du väl svaret på varför det var fler frågor i dressyr ?

Sen känns det som att Annelie Eriksson säkert har fått mer av sin beskärda del kritik och att det nu skulle statueras exempel rejält om grundridningen (säkert inte helt utan grund) och att A verkligen kanske hamnade i kläm här. Jag vet inte för jag har aldrig sett henne rida.
 
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

Men det var inte dressyrprov hon gjorde det var för tränarprov i distans.
// Linda
 
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

Däremot kommer du säkert att mötas av etablerade distansryttare på tävlingsplatsen, eftersom det i princip alltid arrangeras fler klasser än PP

Ja det var det jag tänkte på, att man ska liksom stå där som en fjortis och beundra idolerna...;) så kommer dom o rider som kråkor :eek:

Jag förstår att det är som ni säger att det är mest i dom lätta klasserna - men det kan väl knappast vara skogsmullarna som SS syftade på?
 
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

Men det var inte dressyrprov hon gjorde det var för tränarprov i distans.
// Linda

Jo jag vet att det var för tränarprov i distans, men det ingår väl dressyr i det C-tränarprovet som i alla andra tränarprov? Jag har inte läst artikeln i Ridsport för jag har inte den. Jag läste bara det första inlägget i tråden där det står :



I dagens Ridsport finns ett reportage om att Annelie Eriksson inte fick sin C-tränarlicens på grund av att hon blev kuggad i ett teoretiskt dressyrprov. Hon skulle då få göra ett omprov och dessutom hålla en dressyrlektion och hon rekommenderades att gå bredvid en dressyrtränare i ett år. Anneli tackade nej till omprovet. Jag förstår henne.
 
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

Men det var inte dressyrprov hon gjorde det var för tränarprov i distans.
// Linda


Det vore intressant att veta vad det var för frågor som ingick. Antagligen var det ren baskunskap, som man tycker tränare oavsett gren ska kunna för att förmedla kunskap inom sin gren på ett korrekt sätt.

Ex på en sådan kunskap är ex utbildningsskalan och hur den med hjälp av ryttarens ridning ger en starkare, mer balanserad och hållbar häst, varför ska distanstränare slippa sådant bara för att hästen tävlar i skogen?
 
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

kl*
Sluttjafsat i denna tråden.

/ricca, moderator på distans
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp