Bukefalos 28 år!

Stall eller lösdrift?

muppia

Trådstartare
Nu hamnade man i en såndär jobbig fundering utan att komma nånvart.

Jag har ett hoppsto i tävlingskondition och jag går emot de rutinerna som finns för tävlingshästar, dvs ofta okuperad och fyrkantig hage och typ halva dagen ute om ens det.

Idag står vi i ett stall med ridhus och jag stormtrivs, hon också men med en synpunkt.
Hon går i en flock om 5 hästar och hon är drottningen vilket hon trivs jättefint med och jag ser att hon rör på sig mycket och är mycket trevligare i sinnet. Hon rids inne i ridhus max 3 dagar i veckan och resten av dagarna är jag ute och rider i skogen eller är på tävling.
Allt har fungerat som en glans tills mörkertiden ökat och jag märker alltmer på henne att hon blivit piggare och krångligare att rida. Mycket pekar på att hon inte får vara ute tillräckligt mycket.

Jag har aldrig fått kläm på tiderna men som det ser ut så går hästarna ute ca 7 timmar om dagen nu, jag betalar inte insläpp och tar därför ofta henne senare men eftersom hon inte ska bli ensam ute går hon in tidigare än jag egentligen vill.

Det sämsta med det hela är att hon är en boxvandrare, så varje dag måste hon ALLTID gå ut först, annars blir det ett helvete för mig att mocka + det sliter på henne både psykiskt och fysiskt och jag får en stressad häst.

Hon har inga problem sommartid då hon står inne ca 9 timmar som max (in 21 tiden ut vid 6)

Hon har aldrig haft det problemet innan jag köpte henne eftersom hon vuxit upp utan hagkompis, fyrkantiga hagar på 15 kvm (typ) och hagtid på 4 timmar om dagen och i stort sett endast riden i ridhus (inga uteridningsmöjligheter där hon är uppfödd). Alltså helt normalt för en riktig tävlingshäst.

Jag är ju av den åsikten att man får en mer hållbar häst om den får vara ute så mycket som möjligt och ha kompisar, hästen är mer tillfreds och kvickare och framförallt så hålls den igång fysiskt så den inte blir skadad av minsta lilla ojämnhet på marken.

Så... Tror ni att hon kan passa in på en lösdrift och ändå inte bli slö utan fortfarande lika pigg och kvick att rida och orkar flänga runt på tävlingar? Självklart förutsatt att hon får rätt kraftfoder + bra hö?
Självklart ska lösdriften ha stall med box som jag betalar för så hon kommer in vid FÖR dåligt väder (hon är ju självklart klippt).


Det är ju skitsvårt att hitta stall som vill ta ut hästar kl 6 på morgonen och in vid 22 tiden eller, iallafall runt tidigast sextiden.
Egen gård är inte aktuellt än :D

Nu behöver jag få igång en diskussion här så jag kan komma fram till något! :banana:
 
Sv: Stall eller lösdrift?

Jag har alla mina hästar på lösdrift. De är pigga och glada att rida och väldigt harmoniska. De behöver aldrig bli rastlösa eller hungriga.

MEN! Jag råkade ha dom hos en kompis ett tag där hon satte in ett monstersto som jagade de andra hästarna, sen stod hon som en drottning och åt själv ur foderringen. Detta var ju katastrof för mina, de fick sönderbitna täcken och bitmärken. Flyttade dem nyligen och nu går mina tre för sig själva och mår så himla bra. :) Alltså, sammansättningen på flocken är viktig, att dom trivs med varandra.

Jag är ju iofs alltid av den meningen att djurhållning ska vara så naturlig som det bra går. Men det verkar ju som att det vore ett gott alternativ till din. Kan du kanske stalla in henne natten för tävling så hon är optimalt utvilad?

Lycka till/ Gg
 
Sv: Stall eller lösdrift?

Självklart ska flocken fungera bra, hon må vara ledare men hon umgås med alla andra hästar i hagen och jag har t.o.m sett henne låta en av ungstona äta ur samma hög som henne utan att hon vikt öronen bakåt. Så jag tror att hon gillar att styra och bestämma samtidigt som hon är väldigt mild när hon vill.

Bra förslag, stall natten till tävling, det är nog ok så länge hon har en kompis inne, annars vill hon bara ut.

Jag vill hon ska ha det så bra som möjligt, trots att jag vill hålla henne i tävlingsskick. Bara för hon är en tävlingshäst med stor kapacitet behöver hon inte bli instängd mer än 8 timmar/dygn. Jag ser ju de positiva effekterna när hon är ute mer och de negativa effekter av att vara innestående träder fram allt kraftigare.

Jag tycker bara att man hör så ofta om hur slöa hästar lätt blir av att gå ute dygnet runt och jag känner mig lite ställd eftersom hon är precis vad jag vill ha men skulle hon bli slö skulle allt inte kännas lika roligt.

Stall finns ju enbart för praktiska orsaker, lätt att kontrollera foderintag, hälsa samt utfodringarna m.m. och sällan för hästens skull.
Angående foder är det ju en annan fråga, hon ska ju ha tillräckligt med energi, hur kan jag veta hur mycket hon äter av hösilaget/hö varje dag för att kunna komplettera med mineralfoder/kraftfoder?
 
Sv: Stall eller lösdrift?

Hittar du en bra lösdrift så låter det jättebra för din häst. Stora stall och ridskolor har ju oftare lite kortare hagtider för hästarna. Finns det ingen mer hästägare som vill ha sin häst ute längre? Då kanske ni kunde dela på att ta in dem på kvällarna? Annars kanske du kan hitta ett mindre stall som har möjlighet till att ta in hästarna senare.
 
Sv: Stall eller lösdrift?

Jag har haft alla mina hästar på lösdrift och så länge man har en fungerande grupp tror jag att alla hästar mår bäst av det.

Såhär såg min hästs tillvaro ut innan hon kom till mig:
Stod i box med fleece och vintertäcke (ja hon hade det på sig inne i boxen).
Utfodring med 0,5 kg kraft innan utsläpp någon gång mellan 06.30-09.00.
Lunchfodring någon gång mellan 11.00-16.00.
Insläpp någon gång mellan 18.00-21.00 varpå hon utfodrades med 0,5kg kraft och 8 kg hö i boxen. Notera att ingen ridning nämnts.
Hon hade skor runt om och dom få gånger som någon red henne utrustades hon med gummisnodd, benskydd runtom och skarpa bett. Hon var skodd runtom.
Min häst skrämde många i det stallet då hon var rent av för j****g att hantera.
Hon stegrade sig i stallgången och knäckte både grimmor och kedjor. Hon kunde tendera att kicka mot folk som skulle ta på henne benskydden, både fram o bak. Hon trampade och kastade sig i kedjorna när hon stod i stallet.
I hagen var hon närmast mobbad av de andra...(halvblodssnusk) och kunde nog klassas som stallets hackkyckling.
När dom hämtade in henne från hagen sprang hon nästan över dem...eller så sprang hon ifrån dem. Hon var TVUNGEN att ha grimma på sig i hagen annars fick dom inte tag på henne.

Detta har hänt sedan i maj då hon kom till mig:
Först o främst går hon på lösdrift med tre andra kallblod på en yta som är 5 hektar. Inga mer täcken, oavsett väderlek. Barfota bak.
Dom utfodras endast med hö, utomhus i foderhäck 2ggr/dag. 3 dl müsli inför visitation nästan varje morgon eller kväll. Visiteringen sker dagligen men inte alltid med någost snask.
Hon rids varannan dag, oftast barbacka. Ytterst sällan med sadel. ALDRIG med snodd eller inspänning. Hon rids enligt den akademiska läran på rakt bett, repgrimma, kapson eller hackamoore.
Hon har aldrig grimma i hagen och hon kommer alltid fram när jag kallar på henne.

Jag förstår inte vad folk har för problem när dom klagar på sina hästar som är för vilda och svårhanterliga. Låt dom vara hästar och lyssna på dem.
Om min häst av någon anledning inte kommer fram i hagen är det ju ngt som är fel o då låter jag henne vara i några dagar. Aldrig att jag skulle tvinga henne till något. Jag ber min häst att bära mig...jag begär det inte.

Jag menar absolut inte att T.S klagar på sin häst . Jag bara påpekar att många gör det och rör sig bland hästar med fel inställning. Det ska visas ledarskap och respekt m.m.
Hoppas T.S hittar en lösning. För min häst var det lösdrift:banana:.
 
Sv: Stall eller lösdrift?

Tack för ditt svar.

Hon behöver mycket foder, hon fick havrefritt kraftfoder innan och går bättre på havre. Sen har hon inte några onödiga saker och jag gör som sagt allt möjligt med henne, hopptränar, tävlar, trimmar, rider ute i skogen (offroad på sommartid, för blött nu + massa jägare så håller mig endast till grusvägarna) Uteturer varar upp till 2 h och vi har alltid roligt. Jag kan rida ut henne barbacka och i grimma utan problem.

Det jag ser av henne är som sagt hennes ovillighet att stå i box. Hon vill in på eftermiddagarna men det är för alla hästar ska in då. Hon kommer inte när man kallar, hon är ju drottning ;) Men jag tränar på detta nu, jag brukar behöva gå halva sträckan o sen kommer hon. Så småningom kommer hon när man kallar. Sist fick jag gå på nitlott, ropade på henne, inga hästar syntes till. Skrek för full hals. Nä, kände mig stressad så knallade, halvvägs in i hagen kommer alla de 5 hästarna med min häst först galopperande förbi mig till öppningen för att bli intagen :rofl:

Vad jag funderar över är ju varför det inte är några tävlingshästar som går på lösdrift? Din häst är väl ingen tävlingshäst. VARFÖR hör man inga tävlingshästar som går på lösdrift?

Bigganl - Vi ska ha julmys på fredag, ska då ta upp detta med dem och se om det finns. Men jag skulle inte hoppas på det för då är det ju mörkt och hästarna ser ju ingenting! :grin:
 
Sv: Stall eller lösdrift?

Jag tror att den största orsaken till att "tävlingsägarna" inte vill ha hästen på lösdrift är att de är rädda för skador. Har arbetat som hästskötare och har då också fått förklaringen att de vill ha bättre kontroll på hästen i mindre hagar där de går ensamma och står inne mycket för att samla sina krafter till tävlingarna. Många av de hästarna var "ohanterliga" och krävde två ledare som gick på varsinn sida vid intag/uttag. Är själv väldigt positiv till lösdrift eller så nära lösdrift man kan komma med ex stora hagar där de går som flock och långa utetider. Tror att hästar skall vara hästar för att må bra! Kuperad terräng för att bygga allsidiga muskler och så att de får tillgodosett sin nyfikenhet och framåtanda. Har dock upptäckt att det är svårt att hitta bra lösdriftstall i närheten av göteborg där jag bor vilket är synd...!
 
Sv: Stall eller lösdrift?

Nu har jag ingen tävlingshäst, men vi tränar på hobbynivå och åker på lite clearrounder o klubbtävlingar ibland.

Min häst är också drottning i hagen ;) och hon har aldrig trivts så bra som nu, på lösdrift i en flock om 11 ston. Jättestor, kuperad hage med blandning av skog och äng, samt fri tillgång till grovfoder (ensilage)
Vi har även tillgång till box, så jag brukar ta in henne om vädret är överjävligt grisigt ELLER kvällen före tävling. Tar såklart in varje dag för ridning/visitering också, och i samband med det får hon sitt kraftfoder.

Här har vi stått snart ett år, och jag ser en markant skillnad mot innan i ffa hennes humör. I det tidigare stallet var det mer traditionell uppstallning...ut vid 7-8, in vid 17-19, lite för lite hö i hagen (feta ponnyer som hagkompisar) små tråkiga hagar osv. Min häst var mycket bitchigare då, mer tjurig och envis och ansågs som 'svår' av andra.
Och som sagt, det är stooor skillnad på humöret nu, hela hästen utstrålar trivsel :love:
Jag upplever inte att hon blivit slöare/tröttare nu...men så är hon ju bara hobbyhäst, vet inte hur det vore om det sattes mer press.
Naturligtvis rör de på sig mycket mer i lösdrift och i större flock, och det behövs mer mat för att hålla värmen...så fri tillgång på grovfoder tycker jag är helt nödvändigt.
Har man som du en tävlingshäst kanske det ändå inte räcker?

Jag skulle nog ändå velat testa om jag var du :banana:
 
Sv: Stall eller lösdrift?

Hej

Jag har haft samma funderingar som du. För mig så är ett stall som inte har hästarna ute i bra hagar med bra foderrutiner i minst 15 timmar försvarbart. Jag vill inte att min häst ska stå inne i en box och glo halva sitt liv. Har ju precis som du konstaterat att sådana stall knappt går att hitta men var, också som du, rädd att min häst skulle bli trött av att stå på lösdrift. Han blev nämligen väldigt trött i somras på sommarbete, men då hade de ej tillgång till ligghall och det verkar ha varit anledningen. Nu står han på en lösdrift med toppen foder och bra ligghall, och framförallt många bra kompisar till buspålle, och han är tvärtemot vad jag trodde superpigg! Han verkar verkligen trivas, inte för att han direkt vantrivdes i sitt förra stall heller (där jag förövrigt tog in själv och lät hästarna vara ute i ca 15 timmar) men nu slipper även jag vara orolig de timmar jag vet att han förut stod och glodde i sin box. Han står på fri tillgång så jag slipper oroa mig för dåliga foderrutiner utan får istället masa mig ut och skritta mycket mycket så han inte ska få en ännu större kagge, men det är det värt!
Kan verkligen verkligen rekommendera en bra lösdrift! (att man slipper mocka en box vareviga dag är ju heller inget jag direkt klagar på... ;))
 
Sv: Stall eller lösdrift?

Knapplånar mig själv

Kan kanske inte kalla min häst tävlingshäst än, men vi knatar oss uppåt i klasserna, planen är att debutera fälttävlan till våren, även debutera 1 m, har tragglat på 90 nu i höst. Dessutom har jag startat honom i lätta distansklasser och där ska vi också avancera i vår. Så han är absolut ingen extrem skogsmullehäst heller :)
 
Sv: Stall eller lösdrift?

Ska hon vara ute dygnet runt är det självklart att hon ska ha fri tillgång till hösilage, det har aldrig funnits annat i mina tankar.
Förutsättningen är ju att hon får kraftfoder två gånger om dagen, då kan man ju ge ganska mycket åt gången om det skulle behövas.
Och tillgång till box är obligatoriskt just av den anledningen att jag vill kunna ta in vid behov.

Där vi står nu har jag en enda anmärkning på och det är hagtiden... Ska bara se om det går att ändra på den. Men som sagt, inga större förhoppningar.


absolution - jag vet att folk med tävlingshästar är rädda för skador (gått på strömsholm, jobbat i tävlingsstall m.m.) men jag förstår inte hur de resonerar... En häst som står i frimärkeshagar i 2 timmar och får 3-5 kg kraftfoder och max 10 kg hö om dagen och rids en timme, klart som korvspad att de blir besvärliga att hantera, är ju sjukt mycket överskottsenergi, varför behöver då de SÅ mycket energi till tävlingar? Vilken energi behöver de spara på, överskottsenergin? Nej jag må tävla och har sikte på 130 med min häst då hon gått den höjd och hoppas sedan på högre men jag anser inte att hon behöver mer mat än hon får idag...
Sen att hästarna skulle hållas skadefria i frimärkeshagar är ju en myt, tycker mig se ofta att dessa hästar behöver rundsmörjas varje år om inte oftare och att de inte håller så länge pga det inte är tillräckliga påfrestningar på leder, ligament och senor och allt det där. De blir ju så himla känsliga för minsta lilla grop i hagen...

Men det hör inte till min ursprungliga fråga :D

Ottisen, underbart svar!!! Sommarvärmen gör ju sitt, men min dam, den rår inte på henne :D Hon stod inne under dagen och ute på natten eftersom då var det mindre flygfän... Det kan ju ha haft betydelse också. Kommer nog också försöka ha henne inne några timmar om dagen sen i sommar.
Blir till att höra mig för och åka runt lite o se om jag hittar mindre stall. Ska nog också föreslå det för stallägaren, hon har en jävla massa mark. Men inget ligghall så där kan det tryta till.
Det är ju så förbannat svårt att hitta lösdrift tycker jag...
 
Sv: Stall eller lösdrift?

För hållbarheten på hästen så är det rätt att mycket utevistelse ökar den OM den ges till hästen redan från början när den är föl. För en vuxen häst så har det ingen betydelse för det kan inte påverka på samma sätt som på en växande fölunge.
Finns en studie på 1500 föl som säger att det som en häst missar i början (redan från första dygnet) i utevistelse inte kan tas igen senare.

Men för övrigt så visst finns det tävlingshästar som klarar det bra på lösdrift. Precis som det finns hästar som inte alls klarar sig ens som mullehästar på lösdrift. Jag har själv mest lösdrift till mina hästar men är ändå tvungen att hålla vissa på stall i box. En som blir för fet med fri tillgång dygnet runt och resten för att de både har höga behov och äter långsamt. Så de behöver en natt i box för att kunna äta allt de foder de behöver.
 
Sv: Stall eller lösdrift?

Jag har haft tävlignshäst på lösdrift utan några problem. Det var heller ej nödvändigt att ge speciellt mkt kraftfoder eftersom han hade fri tillgång på hösilage med bra värden.

Han fick stå inne nätter före tävling/träning och om jag tränat sent på kvällen och varit tvungen att duscha honom. Nemas problemas!
 
Sv: Stall eller lösdrift?

Min häst var oxå boxvandrare och hagen han hade då var verkligen en frimärkshage. Han var snäll men väldigt hypad när man skötte om honom och krävde verkligen mycket jobb för att må bra.

I maj flyttade jag honom till lösdrift och efter en inkörselperiod på två veckor när han var lägst i rang så tog han kommandot och blev kung i hagen. :love:
Jag måste säga att jag fick en betydligt gladare häst, keligare men med lite mer förmåga att slappna av. Vi har i år tävlat i dressyr (LB) och hoppning (1 m) och han funkar kanonbra.
Den enda haken är att de har fri tillgång till ensilage och de hade de även i somras så han blev rejält rund innan vi kom överrens att ta bort ensilaget och låta dem leva på gräset som fanns i hagen. Jag har nu även en munkorg som jag kan sätta på om han går upp för mycket och det funkar kanonbra även om han blir rätt sur på mig när han måste ha den. :o

Jag ger bara kraft när jag ridit och han behöver inte mer fördå han blivit hemsk att rida. Min häst stortrivs på lösdrift där han går in och vilar när han vill och äter ensilage elelr gräs när han vill. Ett härligt hästliv som dessutom innebär att jag inte behöver ha dåligt samvete om jag inte hinenr till stallet någon dag.

Men nu har vi en ponny i lösdriften som INTE trivs så han ska snart få en boxplats för just nu mår han inte bra. Alla hästar trivs inte på lösdrift.:crazy:
 
Sv: Stall eller lösdrift?

+ Sar

TACK, då vet jag, då skall jag pröva då :laugh: Om jag nu hittar någon i närheten...

Som jag ser det på henne är effekten mycket positiv ju mer hon är ute så jag tror det kan passa henne. En annan förutsättning är helt enkelt att låta henne vara ute längre tid. Det var bara det att innan jag flyttade min häst till det stallet sa stallägaren att hästarna går ut runt 7 på vintertid vilket de INTE gör idag :crazy:

Masse - intressant! Där vet jag tyvärr inte något om men det borde ändå ge en liten effekt även som vuxen, det är ju lite ungefär som att låta en föl stå på bra strö och stallgrund men sen i vuxen ålder i 50 cm spån som är alldeles för mjukt, det ger ju en negativ effekt... Sen har jag ju sett betydligt många hästar i topptrim ta slut för petitesser, blir de halta tycks de inte bli bra igen. Jag tror ändå som sagt att en lagom och regelbunden belastning på senor, leder och ligament är positiv för hästen och gör dem mindre känsliga för skador.
 
Sv: Stall eller lösdrift?

Jag har haft tävlingshäst på lösdrift och det fungerade jättebra.
Första veckorna var hon lite segare än vanligt att rida men sedan var hon piggare och gladare än tidigare. Det kan ta ett tag innan dom vänjer in sej.

Vi hade en jättehage, en stor ligghall och en flock med 7-8 hästar som såklart min häst var drottning i. :)

Första tävlingen efter att jag släppt på lösdriften fick hon stå inne i box på natten före men efter det hämtade jag henne i hagen på morgonen och åkte iväg och tävlade. Inga som helst problem.

Om man bara har en bra lösdrift med en fungerande flock och ligghall så tror jag dom flesta hästar mår bättre av det än box.
Men jag har även sett några skräckexempel på lösdrift med lerpölar till hagar och där vissa hästar aldrig kan komma in under tak.
 
Sv: Stall eller lösdrift?

Hej! Apropå tävlingshästar o lösdrift så har jag en kompis som tävlade sina hästar godkänt (ofta med placering) i klasser upp till 12 mil (distansritt) när de gick på lösdrift. Hon hade inte tillgång till box heller utan de hade vad de hade, stor hage med mycket bete, ligghall och kraft bara efter ridning. Fungerade utmärkt, aldrig att hennes hästar skulle kallas slöa, och de tävlade som sagt på ganska hög nivå.
 
Sv: Stall eller lösdrift?

Självklart ställer jag höga krav på lösdriften om det nu finns någon. Lera får ju finnas men i begränsad omfattning. Ligghallen ska vara som boxar, rena och torra enligt mitt tycke, dvs vid behov ska den ju mockas och få nytt strö inlagt.
Såklart kan det bli lite annorlunda i hästens temperament vid ridning när man håller på att vänja in något nytt för den. Det jag tänkte på var i längden.

HumleMumlan
Skönt att höra att det faktiskt finns hästar som tävlar och är pigga att ridas trots att de går på lösdrift.
 
Sv: Stall eller lösdrift?

Det låter som om din häst skulle trivas med lösdrift. Har själv nyss flyttat min häst från en lösdrift som tyvärr inte fungerade av olika anledningar till en som funkar jättebra. Stora hagar, stor ligghall och en flock som fungerar mycket bra tillsammans :D Jag tror inte att hästarna generellt blir slöa men i början när de ska vänja sig vid att vara ute hela tiden så kan de nog vara tröttare.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 134
Senast: Smurfoff
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 553
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 984
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 406

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp