Bukefalos 28 år!

Stall eller lösdrift?

Sv: Stall eller lösdrift?

Jag tror inte att hästarna generellt blir slöa men i början när de ska vänja sig vid att vara ute hela tiden så kan de nog vara tröttare.

Började fundera på hur min blev i början, men kom på att hon vandes in naturligt vid att vara ute eftersom det blev som fortsättning på sommarbetet...hon stallades helt enkelt inte upp efter betesperioden utan fick bara fortsätta med lösdrift. Så någon skillnad i temperament märktes inte öht, annat än att hon som sagt blev mer tillfreds med livet.

Kanske ett tips på invänjning?
 
Sv: Stall eller lösdrift?

svarar även giovanna

Börjar luta alltmer åt lösdrift så småningom. Hoppas jag bara hittar en :crazy:

Invänjning går bra, man får ju ta det lite lugnare ett par veckor bara. Jag känner väl av min häst när det väl är aktuellt.

Är glad att jag frågade och nu känner jag att jag nog kan testa utan att riskera för mycket :laugh:
 
Sv: Stall eller lösdrift?

Självklart ställer jag höga krav på lösdriften om det nu finns någon. Lera får ju finnas men i begränsad omfattning. Ligghallen ska vara som boxar, rena och torra enligt mitt tycke, dvs vid behov ska den ju mockas och få nytt strö inlagt.
Såklart kan det bli lite annorlunda i hästens temperament vid ridning när man håller på att vänja in något nytt för den. Det jag tänkte på var i längden.

HumleMumlan
Skönt att höra att det faktiskt finns hästar som tävlar och är pigga att ridas trots att de går på lösdrift.

Min häst har ingen ligghall med strö att ligga i. Dom har en ombyggd ladugård på gjuten betongplatta. Däremot har dom som sagt 5 hektar hage med blandad terräng (skog, vildäng, gräsmark) och nivåskillnad att hitta liggplats på. Lerigt som attan på vissa ställen och ganska torrt på andra.
För min del finns inget annat alternativ för min häst.
 
Sv: Stall eller lösdrift?

Om jag har en häst som behöver vara klippt, täckad, tränas hyfsat hårt och tävlas skulle jag inte vilja ha den på lösdrift faktist. Det optimala vore ju om hästen kunde vara ute ifrån tidig morgon och komma in sen kväll, men det är kanske inte så lätt ordnat alla gånger om man inte kan ta in och släppa ut själv eller om alla man står med i stallet har olika åsikter.
 
Sv: Stall eller lösdrift?

Rätt lösdrift med bra underlag (inte halvmeter lera..), med rätt flock så hon är trygg i att kunna gå och vila när hon vill, täcke och bra foder, så tror jag hon kommer trivas ypperligt och må väldigt bra!

Min häst var piggare på lösdrift än uppstallad, med massor av energi osv.
 
Sv: Stall eller lösdrift?

Hekla2001 - Vi har tyvärr inte skog eller vindskydd i naturliga former i våra hagar så lösdrift där känns inte ypperligt. Och ladan jämte hagarna är upptagen till maskinhall + kossorna som står inne under vintern.
Lera får som sagt finnas här och där så länge de har möjlighet att stå torrt också när de vill ;)

gulkiwi - Det är nästintill omöjligt att hitta ett bra stall med folk av samma åsikt som mig, iallafall inte stall där enbart skogsmullar och mindre fint stall/folk som står där (missuppfatta mig rätt nu, många fint hästfolk är vääääldigt rädda om sina porslinshästar och fina stall drar till sig fint folk). Det stallet jag står i går inte att resonera och att jag åker upp dit för att ta ut min häst tidigare och ta in henne senare funkar inte, det blir alldeles för mycket åkande och jag bor inte så nära stallet längre.

Lydia - gott att läsa ditt inlägg!
 
Sv: Stall eller lösdrift?

Hej, hej!

Nu verkar diskussionen redan vara uttömd men jag skulle bara vilja lägga till min erfarenhet av inne- eller utehäst. Min pålle gick förut på lösdrift men nu är han inne på nätterna. Själv kan jag tycka att det kan vara bra för hästen både fysiskt och psykiskt att gå på lösdrift, men han blir lätt 'förvildad' och svårare att hantera (trots daglig hantering). Att ha honom inne på nätterna innebär att han blir hanterad flera gånger per dag och då funkar det mycket bättre. Det verkar alltså bero lite på pållen om lösdrift funkar för båda häst och ägare.

Lycka till!
 
Sv: Stall eller lösdrift?

Nu har jag väl aldrig riktigt haft någon tävlningshäst (mest ridigt in unghästar eller tagit hand om älder häster som skulle sättas igång) men måste säga att lösdrift verkligen är super! Många hästar med beteende störningar blev bättre redan efter någon veckas tid. Skulle vilja säga att alla blev väldigt mycket lätthanterliga också.

Hade aldrig problem med inridning av någon av unghästarna, dem var så lugna i sig själv att bocka och busa iväg inte ens fanns i skallen på dem.

Men jag tror det är viktigt VAR stallet ligger. Vi har lösdrift där jag står nu, men min häst klara inte av lösdrift pga. att det är för mycket rörelse runt om (40 meter till tungt trafikerad 90 väg) och på andra sidan är där en gång väg som används flitigt av små moppe ungar (som inte får lov att köra där:devil:)

Hon gick ned otroligt i vikt. Oridbar. Jätte sur, helt hemsk blev hon. Så nu får hon stå inne, tyvärr för länge (oftast från 18.00-08.30) :( dessutom har hon vad man kan kalla frimärks liten hage. Alltså blir hon hyper.. tittig för allt och bara "plöjer" fram vid ridning =(

MEN! Jag skulle absolut testat om jag var du. Man märker rätt snabbt om det funkar eller inte. För oftast trivs alla hästar mycket bättre i det =)
 
Sv: Stall eller lösdrift?

Måste bara uppdatera lite om min häst angående pigghet. Idag var jag iväg på en liten klubbtävling och hoppade två klasser ( bara 80 och 90 visserligen) Vi skrittade dit och skrittade (taktade) hem, 45minx2. Dessutom så fick jag rasta honom innan klasserna för att han var så överpigg, tre varv i galopp runt travbanan de hade där. När jag släppte in buskillen i hagen så gjorde han en praktrodeo så leran flög och sprang upp till sina kompisar. Ett tag senare var det rullkalas i hagen.
Summa summarum, lösdrift verkar verkligen inte ha lugnat ner min häst, snarare tvärtom! Var bara tvungen att berätta, är så glad i att ha honom där han får vara lycklig :)
 
Sv: Stall eller lösdrift?

Min häst har ingen ligghall med strö att ligga i. Dom har en ombyggd ladugård på gjuten betongplatta. Däremot har dom som sagt 5 hektar hage med blandad terräng (skog, vildäng, gräsmark) och nivåskillnad att hitta liggplats på. Lerigt som attan på vissa ställen och ganska torrt på andra.
För min del finns inget annat alternativ för min häst.

Låter ju inte riktigt som en godkänd ligghall. Ska dom ligga på betongplattan?
 
Sv: Stall eller lösdrift?

Bra att tråden hålls i liv, man får lära sig hur andra hästar fungerar och tänka till lite extra på att läsa av ting som man annars inte märker något av!
 
Sv: Stall eller lösdrift?

Jag skulle aldrig acceptera att min häst låg direkt på betongen. Skulle hellre köpt eget strö och fakturerat lösdriftsägaren för det, vad säger djurskyddet?
 
Sv: Stall eller lösdrift?

Jag skulle aldrig acceptera att min häst låg direkt på betongen. Skulle hellre köpt eget strö och fakturerat lösdriftsägaren för det, vad säger djurskyddet?

Nej det skulle inte jag heller. Dom föredrar att vara ute i skogen. När vi hade strö var dom inte inne mer än nu. Enda gången dom står inne är på sommaren för att komma undan alla flygfän.
Djurskyddet har gett ok på vår anläggning/lösdrift med hänvisning till att våra hästar har så stora ytor och varierande terräng (öppen, tät, blöt torr samt att dom får så mkt mat och alltid har fri och även naturlig tillgång till vatten.
 
Sv: Stall eller lösdrift?

hade lite samma dilemma med ett av mina ston.
fyra av mina hästar går på lösdrift, men jag har mitt hbl-sto i box då hon är helklippt och lite frusen av sig.
(vågar inte riskera att det ska börja regna över natten så att hennes täcke blir blött)
de andra behöver jag inte ha helklippta, för de tränas inte lika hårt som hbl-stoet.
jag personligen tycker att alla hästar ska stå ute så mycket som möjligt i stora, kuperade hagar.
våra boxhästar går ut mellan 6 och 7 på morgonen och går in tidigast 8 på kvällen.
de går ut på bete, då de står ute dygnet runt i början av maj och kommer in när det börjar bli dåligt med bete (september-oktober, beroende på hur sommarn har varit)
jag tror att ditt sto skulle bli lugnare psykiskt och behålla sin fysik (alltså inte bli trött och seg) om hon fick stå på lösdrift.. :bump:
 
Sv: Stall eller lösdrift?

Kan man få namnet på den inspektören.

Haha! Vad ska du med det till?

Måste finnas annat du kan engagera dig i än min hästs situation. Som f.ö är helt o hållet godkänd av djurskyddet, senast i juli var dom där. O då på vår egen anmodan.

Hoppas du får ett långt o lyckligt förhållande med din häst. Jag har diskuterat färdigt (iaf den här saken) med dig.
Hejsvejs o ha det bra Korven...:banana:
 
Sv: Stall eller lösdrift?

Att ha täckad häst på lösdrift tycker inte jag är något problem. Har en som inte sätter någon vidare vinterpäls (hur jag än gör) och hon har täcke från ungefär september till maj. September och maj åker det på och av en del men de andra månaderna har hon täcke på dygnet runt. Jag byter endast täcke om hon behöver tjockare/tunnare eller om det behöver torka. Någon var orolig för att täcker ska regna igenom, har man bra täcken så händer inte det. Det är faktiskt inte speciellt ofta jag byter täcker för att det behöver torka, min häst går iofs ofta in i ligghallen om det regnar även fast hon har täcke. Skulle absolut inte byta bort lösdriften, täckeshästen har aldrig varit så trevlig att ha och göra med som efter införande av lösdrift.

Det finns ju dessutom högpresterande travhästar osm går på lösdrift så jag tror inte att man behöver vara rädd för att ha sin hopphäst på lösdrift. Om alla yttre förutsättningar är bra.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
749
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 134
Senast: Smurfoff
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 900
Senast: lizzie
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 554
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp