Bukefalos 28 år!

Stall & Gårdsbilder!

Sv: Stall & Gårdsbilder!

Tyvärr är det ju alldeles för långt bort :p hade det legat på rimligt avstånd hade jag inte tvekat för en sekund att flytta in! :D

Överväger faktiskt att byta stall just nu men jag vet inte hur jag ska göra riktigt. Min syster har tagit morgon o lunchfodringar mot fri stallyra tidigare men nu ska hon lägga ner hästeriet och har inte alls lust och fortsätta med det längre, vilket jag mycket väl förstår eftersom hon måste släppa ut hästarna innan hon börjar jobba dvs. innan kl. 7 varje morgon och det är ca 15-16 hästar att släppa ut, dessutom har hon flyttat så hon har några km att åka nu varje dag också och är hon ledig en dag måste hon ändå dit och släppa ut dom.

Detta ställer till en hel del bekymmer eftersom att var och en kanske måste släppa ut sin egen häst nu varje dag samt se till så de får lunch. Lunchen är inget problem eftersom i min hästs hage så har dom en stor hösilagebal att dela på (5-6 hästar) men morgonen blir det problem med.. jag har visserligen nära, men jag kommer troligen alltid bli den första som kommer dit eftersom mitt tåg går kvart i sju varje morgon (pendlar ju ut till Kvinnersta varje dag) så då måste jag slänga till alla hästar kraftfoder innan och sedan bara släppa ut min häst.. jag bör vara i stallet runt 6.10 eller liknande varje morgon, för att det ska kunna funka o ja tror inte jag kommer palla detta i längden :crazy:

Samtidigt kan vi inte dela upp morgnarna eftersom folk jobbar etc. och ingen hinner släppa ut 15 hästar innan man börjar jobba osv.



Det stallet jag funderar på att flytta till är stället där Trollet kommer ifrån ;) men jag tycker dom har lite tråkiga hagar där tyvärr :( Om det inte vore för hagarna skulle jag gladeligen flyttat min häst dit på direkten. Visst blir det resväg också, det nudvarande stallet trakar jag i väg till på 3 minuter liksom.. men samtidigt är det mycket smidigare där då det är mer service som ingår samt som man kan köpa till. Stallhyrorna är ungefär lika..

Gud det är så svårt... :crazy:
 
Sv: Stall & Gårdsbilder!

Gud jag blir ju grön av avvund när jag ser dit fina stall... :love:
Har sett nån gammal tråd med boxarna också, det är ju så himla tjusigt ! Tänk och vara häst och bo så lyxigt ! :love:
 
Sv: Stall & Gårdsbilder!

Har samma funderingar här. Jag har nästan 8 km till stallet, inga bussförbindelser, jag ska pendla och vara i helsingborg mellan 09.00-19.00 totalt. Sen har jag hästar morgon o kväll.
Ingen paddock, dålig stallbelysning, sköter allt själv osv.
Hade inte skadat att vara närmre :crazy:
 
Sv: Stall & Gårdsbilder!

Vad är det för underlag ni har i ridhuset?
Btw så var det längesedan jag såg ett så fint och ljust ridhus :)
 
Sv: Stall & Gårdsbilder!

Jag vet inte exakt vad de har, men det är en blandning iaf. Träflis och sand tror jag att det är sen om det är något mer det kan inte jag svara på :crazy: .
Men det är grymt bra att rida på!
 
Sv: Stall & Gårdsbilder!

fröken_skåne - ditt stall är oxo jättefint. Ljust och fräscht.

cactus - ja hästarna mår finfint i stallet. :)

mitrolle - jättefint är ditt stall. Ser så himla gediget ut med de där boxarna!!

immer - vad kul att ni flyttat in nu. Superschyssta boxar!
 
Sv: Stall & Gårdsbilder!

Mitrolle skrev:
Inte min gård, står i stallet :) Men visst är det fint! :love:

Ridhuset är grannens. Just nu står här 2 hästar (mina) men det finns plats för ca 5 till. =)


ja de va jätte fint! =)
va har du för hästar?
varför står det itne fler hästar där?
 
Sv: Stall & Gårdsbilder!

Jag har 2 halvblodsston. Varför det inte står fler hästar där, ja du.. det är skitsvårt att hitta hyresgäster just nu, verkar finnas för mycket stall här i stan :(
Vi annonserar, men det är inte direkt jättemånga som letar stall vad jag märkt. Lite tråkigt är det, för det är ju ett väldigt fint och bra stall så vi vill inte behöva flytta heller.
 
Sv: Stall & Gårdsbilder!

Cactus: ja det där med stall är ju inte alls lätt. Vi står ju skitbra nu, men får dra hela lasset själva eftersom det inte är några andra hyresgäster just nu :(
Hagarna i det stallet du funderat på är ju verkligen inte skoj, men hästen får ju vara ute iaf... :crazy:
Trollet hade det bättre i våra hagar :) och nu går hon på de evigt gröna ängarna så nu har hon nog gräs så det räcker :love:
 
Sv: Stall & Gårdsbilder!

Jo jag förstår att era hästar mår gott där ! :)
Men bor du nära stallet då eller, hur långt har du dit själv?
Är det inte svårt att få det att funka praktiskt med fodringarna o dyl?


Nej det är verkligen inte lätt...

Men jag tror jag väljer att stå kvar för att sedan avvakta med vad som händer. Det är i alla fall tur att dom har så dom kan stå ute och äta på hösilagebalen hela dagen.

Hästen min trivs nåt så grymt bra i den hagen med sina kompisar också. Dom är 6 st fast syrrans & A:s 5-åring ska säljas. Sedan är det en äldre d-ponny valack runt tjoguårsåldern som håller ordning på övriga ynglingar typ :p. Nej men det är ett tioårigt sto också, som kom från Lettl. samtidigt som min häst, så dom är bästa kompisar. Och så är det en 3-åring och en fölis som min häst har adopterat och har som sin egen. :love:


Nej hagarna är inte skoj alls..
Saken är den också att det finns en hel del mark på en plätt längre bort, bortanför våran stora ridbana. Där finns det en jääääkla stor och fin hage men den är det ingen som utnyttjar? :confused: Jag förstår ju att det kan bli svårt om precis varandra häst ska släppas ut dit bort men 2-3 st kunde ju få gå där i alla fall.. och så skulle man ju kunna fixa så de hade fri tillgång på grovfoder eller så, så att dom alltid skulle kunna så slipper man gå ända dit bort och fodra också. Den hagen är jättefin :love:. Förr var det väll egentligen tänkt som beteshage till ridskolehästarna tror jag, på somrarna gick det ett tiotal ridskolehästar där :love: Men nu har vi nästan bara ponnysar och de flesta är dessutom inhyrda och åker tillbaka till sina ägare (dvs. t.ex. Öknehult som bedriver ridlägerverksamhet på sommarhalvåret). Och därför utnyttjas inte dessa marker heller..

Skulle pållan kunna gå där med ett par kompisar vore det perfa..
Dock är jag inte säker på hur andra där skulle ställa sig till detta och jag är inte alls säker på att de kommer gå den biten för att t.ex. släppa ut hästarna tyvärr.

Sedan trivs hon ju så bra i sin lilla flock just nu, alla hästar står så gott och mumsar vid sin bal och dom fostrar liksom varandra.. dock är det väll ett smärre problem om man skulle kunna hitta några som skulle kunna gå ihop och släppa sina hästar i en större hage i stället.. min häst är rätt ranglåg men samtidigt brukar hon alltid ha nån kompis, i alla fall som det har varit nu. :)


Min farbror har byggt två väldigt mysiga boxar också.
Och där finns bra, stora hagar etc. De har till och med löst det så dom kan gå ut och in ur sina boxar om de vill, och min häst får bo där om hon vill med hans sambos nordsvensk som dom köpte i Augusti-September nån gång där (jag, experten var med och valde häst :angel: ) men tyvärr är ridmöjligheterna urkassa.. jag kommer tvingas rida ut själv etc. och jag vet inte riktigt om jag vågar ge mig ut på vägarna (bland bilförare som inte har den minsta respekt :mad: ) så vet jag inte om jag riktigt vågar detta med min femåring liksom.. Så där känns det inte heller som om jag kan ställa henne :( Annars hade jag gärna gjort det, det skulle bli bra mycket billigare också.. då skulle min häst bara kosta runt en tusenlapp i månaden inkl. allt. Men som sagt tyvärr tyvärr... :(

Inget alternativ som funkar i dagsläget i af, har ju Ingen stanns att rida när det är mörkt etc.. :(
 
Sv: Stall & Gårdsbilder!

Hoppas det löser sig för er i alla fall och att fler hör av sig och vill stalla upp sig hos er. Jag hade som sagt gärna gjort det om det hade varit närmare ;)

Men det finns ju väldans massa stall nära Örebro att välja på.
Priserna är ju överlag rätt låga också, så jag kan förstå att det är rätt stor konkurrens..
 
Sv: Stall & Gårdsbilder!

Jag bor 1 mil från stallet, men det tar bara 10 min att åka dit, så det är inte nån fara. Blir ju fodringspass varje dag, men man ska ju ändå ut till hästen så jag tycker inte det gör nåt..
 
Sv: Stall & Gårdsbilder!

Ok, det är ju tur att du har så pass nära i alla fall!

Annars hade det ju varit svårt att få det att gå ihop och jobbigt att åka dit ut. Men har dina hästar fri tillgång då eller? Eller behöver du åka fram och tillbaka flera gånger om dagen..?

Hur långt har ni till ridhuset då? :)
 
Sv: Stall & Gårdsbilder!

Just nu när vi är så få (bara mina hästar) så får de ut 1-2 balar hö i hagen på morgonen, dvs. fri tillgång.
Ridhuset ligger hela 200 m bort ;)

När vi är flera brukar vi fodra ut lunchhö och så.
 
Sv: Stall & Gårdsbilder!

Kan ju visa lite av mitt paradis..

Omgivningen med sjön

Elofshult4.jpg


Stallet

Elofshult5.jpg


Inuti (boxarna till vänster)

Bild401.jpg


Trikkalas box inifrån

box.jpg


Del av stora hagen (och första bilden på nyfödd Alioth :love: )

hage.jpg


Annan del av samma hage på hösten (och något större Ali)

gang.jpg
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 568
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 368
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 676
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 168
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp