Stall & Gårdsbilder!

Sv: Stall & Gårdsbilder!

Targa skrev:
Här är mitt stall färdigbyggt i november 2004


Helena-1.jpg



DSC00764.jpg



Carizma2.jpg

Stilrent men ändå mysigt! :D :love:
 
Sv: Stall & Gårdsbilder!

Åh vad mysigt :love:
Inte alls avundsjuk :angel:
två frågor; vad är det för slags spån du har? Ser inte ut som kutterspån. Och Boxskylten var super fin..vart har du fått från?
 
Sv: Stall & Gårdsbilder!

Fröken_Skåne skrev:
Åh vad mysigt :love:
Inte alls avundsjuk :angel:
två frågor; vad är det för slags spån du har? Ser inte ut som kutterspån. Och Boxskylten var super fin..vart har du fått från?


Numera har jag kutterspån men då hade jag "vanligt" spån. Kan inte förklara bättre än så, det är finare, tyngre och mindre än kutter, kutter är inte alls så vanligt på Åland som det är i Sverige, här har vi mest sådant som syns på mina bilder.
Boxskylten fick jag med när vi köpte ponnyn som har den, det var en vän till hennes förra ägare som målat den för hand. :)
 
Sv: Stall & Gårdsbilder!

Nu ska jag med lägga in en bild på vårt stall :)
IM0004831kopia.jpg
 
Sv: Stall & Gårdsbilder!

Ok..en kompis till mig har haft sådant spån men kunde inte riktigt sätta fingret på vad för slags spån det var. Är det från sågverk?
Skylten var btw väldigt fin :love:
 
Sv: Stall & Gårdsbilder!

Fröken_Skåne skrev:
Ok..en kompis till mig har haft sådant spån men kunde inte riktigt sätta fingret på vad för slags spån det var. Är det från sågverk?
Skylten var btw väldigt fin :love:



Ja, det är direkt från ett sågverk i närheten av oss. Även kutterspånet får vi därifrån. :)
Jo, skylten är riktigt fin.
 
Sv: Stall & Gårdsbilder!

Jag vet inte om jag ska erkänna min enorma avundsjuka direkt, eller om jag helt enkelt ska bli sur och dissa Buke för ett par veckor framåt... :angel:

Herregud så fint stall:love: Ge mig nu, jag blir yr av avund ju!
 
Sv: Stall & Gårdsbilder!

Mysigt ställe...
Jag blev även nyfiken på täckestorken, hur fungerar den?
 
Sv: Stall & Gårdsbilder!

Yamaha skrev:
Mysigt ställe...
Jag blev även nyfiken på täckestorken, hur fungerar den?

jag vill också veta mer om hur den där täckestorken fungerar!
 
Sv: Stall & Gårdsbilder!

Ah, den bilden såg jag i en annons för stallplats. Tyckte det var lite udda att lägga in hagbild på ensam häst. Hästen såg lite desperat ut, tyckte jag.
 
Sv: Stall & Gårdsbilder!

mizz skrev:
Ah, den bilden såg jag i en annons för stallplats. Tyckte det var lite udda att lägga in hagbild på ensam häst. Hästen såg lite desperat ut, tyckte jag.

vad var det för en bild då?
 
Sv: Stall & Gårdsbilder!

*Knapplån*

Gud vilka härliga stall ni har! Har precis "slängt ihop" (phu!) ett stall på 3 dagar... det var tufft, men måste man så måste man! Kanske lägger in lite bilder sen, man vet aldrig...;)

Skulle eg. byggt uteboxar till våren/sommaren, men nu när vi fått ihop ett stall inne så vet jag inte riktigt...
 
Sv: Stall & Gårdsbilder!

äntligen har då kameran följt med in i stallet!
tyvärr blev en del bilder lite mörka, men håll till godo!
(observera hur lådorna i oragne matchar fläktsystemet perfekt:D )

stallgången sett från stora dörren.
stallgngfrnstoradrren.jpg

sadelkammaren ligger i den gamla delen.
sadelkammaren.jpg

tilldelat förvaringsutrymme/gäst. (hm, garderoben ser full ut. vems kan den vara:angel: )
foderplatsenhst.jpg

vår täckesförvaring för torra täcken. sväljer hela garderoben för 15 hästar. helt kanon.
sadelkammaren-tcken.jpg

och utsidan igen
sundbyfrnhll.jpg
 
Sv: Stall & Gårdsbilder!

Man hänger upp täckena parallellt bredvid varandra i bogspännen/bensnöreringarna så de hänger slätt rakt ner med luft mellan varje täcke. Dvs de hänger med endera bogdelen uppåt eller den bakre delen av täcket (beror ju på täckets modell med spännen o sådär)
På vår tork får 6 st täcken plats bredvid varandra. Har man värme på i sadelkammaren så torkar samtliga täcken över en natt.

Har man lägre i tak än vi har, kan man ju skruva krokar direkt i taket. Men vi valde att sänka det för att slippa klättra så himla högt.
 
Sv: Stall & Gårdsbilder!

Nu kommer jag med en hel drös :D

Utsidan (ful bild, jag vet)
1712331399.jpg


Stallgången +dörr till fodret och loft (8 boxar + 3 bakom ryggen)
1712344656.jpg


stallgången med söt häst
34911002917.jpg


Spolspiltan + dörr till gödselstack
1712351272.jpg


Sadelkammaren (uppvärmd) + fönster mot hagarna
1712385690.jpg

1712394961.jpg

1712402196.jpg

1712412178.jpg


En box med häst
1712470767.jpg
 
Sv: Stall & Gårdsbilder!

Tänkte förnya den här tråden med några bilder på vårt nyaste stall:rofl: Sadelkammaren är inte riktigt klar än, men vi får in hästarna iallafall:banana:

Casablancakommithem001.jpg


Casablancakommithem002.jpg
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 458
Senast: Fiorano
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 573
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 958
Senast: hundtant
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 762
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp