Bukefalos 28 år!

Stallbandage

niikon92

Trådstartare
Vad har ni för Stallbandage och paddar?

Tror jag ska börja linda min om nätterna i höst...

Mvh Niikon92
 
Vad har ni för Stallbandage och paddar?

Tror jag ska börja linda min om nätterna i höst...

Mvh Niikon92
Vrför vill du linda?
Om hästen är svullen så kyl ist för linda, gallor är en varning att nått är fel så länge de inte kommer vid betssläpp.
Så det är et tecken på att man rider för hårt och trappa ner ett tag så leden får vila lite å kommer gallorna försvinna=)

Linda på natten var mkt vanigt på90 talet och hästarna gick rnt med fula ränder som blir permanent på benn ch an kom fram till att i långa loppe är nattlindning mer skadligt än bra
 
Vrför vill du linda?
Om hästen är svullen så kyl ist för linda, gallor är en varning att nått är fel så länge de inte kommer vid betssläpp.
Så det är et tecken på att man rider för hårt och trappa ner ett tag så leden får vila lite å kommer gallorna försvinna=)

Linda på natten var mkt vanigt på90 talet och hästarna gick rnt med fula ränder som blir permanent på benn ch an kom fram till att i långa loppe är nattlindning mer skadligt än bra


Min får gallor när han står för länge på box (8 timmar eller mer) och i perioder rids han inte alls och får ändå gallor.
Så kan inte stämma helt att gallor är en varning på att något är fel eller att man rider för hårt.

Var har du hittat den infon att man kom fram till att nattlindning är mer skadligt än bra?
Beror nog på hur man lindar.
Själv använder jag Stallbandage från Equi-Guard, ineopren med tjockare paddar i.
 
Vrför vill du linda?
Om hästen är svullen så kyl ist för linda, gallor är en varning att nått är fel så länge de inte kommer vid betssläpp.
Så det är et tecken på att man rider för hårt och trappa ner ett tag så leden får vila lite å kommer gallorna försvinna=)

Linda på natten var mkt vanigt på90 talet och hästarna gick rnt med fula ränder som blir permanent på benn ch an kom fram till att i långa loppe är nattlindning mer skadligt än bra

Min får lite små gallor i benen när han står inne över natten, oftast i samband med vilodagar.
Sedan länge andvänds kyllera efter hårdare träning, och vill förlänga kyleffekten samtidigt.
 
Vrför vill du linda?
Om hästen är svullen så kyl ist för linda, gallor är en varning att nått är fel så länge de inte kommer vid betssläpp.
Så det är et tecken på att man rider för hårt och trappa ner ett tag så leden får vila lite å kommer gallorna försvinna=)

Linda på natten var mkt vanigt på90 talet och hästarna gick rnt med fula ränder som blir permanent på benn ch an kom fram till att i långa loppe är nattlindning mer skadligt än bra

Själv tycker jag att lägga stallbandage är bra i förebyggande också (i måttliga doser) vissa dagar, efter vissa träningar bla.
Många stall har inte heller tillräckligt med vatten för att kunna spola ben så länge som det krävs för att det ska vara hjälpligt (minst 30 min = mycket vatten går åt!), då kan man linda kylpaddar i stället.

Gamla hästar får ofta cirkulationsproblem som man kan hjälpa på traven genom att linda nattetid. Det som inte förvärrar är inte heller skadligt mao.

Blir det ränder eller andra skador ska man inte linda överhuvudtaget för det är ett bevis på att man inte gjort rätt och garanterat lindan för hårt och kanske lyckats stasa benet vilket kan sluta mycket tråkigt.
 
Använder mest BoT paddar och fleecelindor (alt snabbandage när stallägaren släpper ut)
Vill jag ha ett stadigare bandage så blir det skumgummipaddar och akryllindor men det är inte så ofta.
Jag använder bara lindor på natten när jag ser att han blir gallig, inte rutinmässigt.
 
Vrför vill du linda?
Om hästen är svullen så kyl ist för linda, gallor är en varning att nått är fel så länge de inte kommer vid betssläpp.
Så det är et tecken på att man rider för hårt och trappa ner ett tag så leden får vila lite å kommer gallorna försvinna=)

Linda på natten var mkt vanigt på90 talet och hästarna gick rnt med fula ränder som blir permanent på benn ch an kom fram till att i långa loppe är nattlindning mer skadligt än bra
Ähum min får enbart gallor när han inte rids. Så fort han är igång försvinner de så att det beror på överansträngning tror jag inte ett dyft på. Snarare i hans fall dålig blodcirkulation.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, skulle behöva köpa nya benpaddar och lindor. Vad ska man köpa? Tips på ngt prisvärt?Ska inte användas vid ridning utan mer som...
Svar
3
· Visningar
558
Senast: Fiorano
·
Utrustning Behöver ev köpa ny padd och blivit tipsad om foampadd typ ogilvy eller snarlik. Ser att både Börjes och Hööks har nåt liknande, någon...
Svar
7
· Visningar
755
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: caballus
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
768
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp