Bukefalos 28 år!

Stallbygge/renovering

Sv: Stallbygge/renovering

Så brukar det heta när de tagit slut ja ;)

Du får tro vad du vill. Men det stör mig att du påstår att t ex. Elle har fel i sitt påstående att bristande/felaktig ventilation är ett omfattande problem i häststall, särskilt när flera har samma uppfattning och att det är uppenbart att folk behöver hjälp att få ventilation förklarat för sig (vilket visar sig i en hel del trådar här bland annat).

När det gäller att ventilera genom dörrar och fönster medför det bland annat:

Fönster och dörrar ligger på samma nivå = ett fönster kan lika gärna agera frånluftsdon som tilluftsdon beroende på vilken vindstyrka som är starkast för tillfället. (därav svårtämjd) På grund av att det inte är någon nivåskillnad mellan den tänkta tilluften och frånluften är man dessutom beroende av att det blåser och dessutom från alla håll så att luften kommer in i boxarna först och sedan ut genom dörren. Är det däremot vindstilla blir luftutbytet i stallet för lågt.

Öppen dörr i stallgång ger god ventilation i stallgången. Luften tar alltid den enklaste vägen = friskluften går inte in i boxarna från stallgången om inte boxväggen består av exempelvis galler eller nät ända ner till golvet. Ett system som inte används i Sverige särskilt ofta.

Den varma och framförallt fuktiga luften stiger i ett stall. Kan denna luft inte ventileras ut via innertakets högsta punkt ligger den fuktiga luften kvar och medför kondens på kalla ytor och i förlängningen mögelangrepp på byggnaden. Något som i förlängningen drabbar hästarna och kan medföra luftvägsproblem.
 
Sv: Stallbygge/renovering

Ja, och sedan var det det där med reglerbara friskluftsintag. Det är dock en punkt som kontrollmyndigheterna sällan har några strängare krav om. Av den enkla anledningen att de anser att det är bättre att inte kunna strypa ventilationen alls än att kunna göra det men inte veta vad man gör. Nej, jag kan tycka att det inte är så bra att inte kunna göra det, men, men... De konventionella friskluftsintagen som går att köpa är reglerbara (allihop faktiskt). Har man inte såna får man se till att kunna reglera frånluften istället (eller både och) genom exempelvis en skjutlucka eller reglerbar fläkt. Rekommenderar jag att man hänger av alla fönster och sätter vindnät istället (t ex över vintern för att få en snabb lösning som kan fixas till bättre senare) så medför det att stallet ska räknas som väderskyddande byggnad = ha i stort sett samma temperatur ute som inne. Den ventilationstyp som du beskriver (och som jag beskriver ovan) är för en klimatreglerad byggnad. Man måste alltså bestämma sig. Antingen har man en väderskyddande byggnad och låter fönster och dörrar stå på vid gavel samt tillåter fuktig luft att på ett enkelt sätt ta sig ut (exempelvis via en öppning i gavelspetsen om man har öppet till nock eller via trumma om man har innertak). Eller så har man klimatreglerad byggnad och måste då kunna reglera ventilationen för att få ett bra klimat i stallet. I det senare fallet krävs att det är en höjdskillnad mellan friskluftsintag och frånluftsventilation. Vare sig man använder sig av trumma, fläkt i trumma eller fläkt i vägg. Den modellen som Heidi Maria beskriver är exempel på en lösning som fungerar utmärkt. Dessutom dämpar trumman ljudet från fläkten vilket hon också påpekar.
 
Sv: Stallbygge/renovering

Fast det är ju väldigt vanligt att dörrar och fönster skall vara stängda för annars fryser vattnet. Att det sedan blir kondens så att det droppar från tak och väggar spelar mindre roll.

Vet inte hur många gånger jag flyttat för att folk bommar till stallet på vintern. Nu för tiden står jag helst i lösdrift med min häst så slipper jag det problemet.
 
Sv: Stallbygge/renovering

Nu missar du nog något väsentligt, frånlufttrummorna.

Vi har hela tiden pratat om luftintag inte någonstans om att sköta både till och frånluft genom fönster och dörrar. Det är enbart luftintag vi talar om.

Och nej det är sannerligen inte samma nivå på våra fönster som på frånlufttrummorna som släpper luften 11 meter upp från backen. Och nej ingen risk att något fönster blir frånluft med två öppna frånluftstrummor tror de är 70cmx70cm som släpper luften 11meter upp de skapar ett konstant undertryck och suger effektivt in luft genom minsta lilla springa. Inte heller är det, det minsta svårt att styra ventilationen inte det minsta svårt att veta vilken väg luften tar då den alltid dras till någon av frånluftstrummorna som är strategiskt placerade i olika delar av stallet.
 
Sv: Stallbygge/renovering

Jo både du och jag kan vara helt säkra på att dörren inte är inräknad i ventilationen iom att det är så nytt och det INTE är godkänt att räkna in dörrar (eller fönster) för den delen i ventilationen numera. Alltså kan man med säkerhet veta att ventilationen där skall inte vara beroende av dörren då hade den inte blivit godkänd vid nybygge. Det är ju precis det diskussionen handlar om att det inte är godkänt att räkna in fönster eller dörrar i ventilationen ens för att uppnå hög sommarventilering vid nybygge.
 
Sv: Stallbygge/renovering

Nu missar du nog något väsentligt, frånlufttrummorna.

Vi har hela tiden pratat om luftintag inte någonstans om att sköta både till och frånluft genom fönster och dörrar. Det är enbart luftintag vi talar om.

Och nej det är sannerligen inte samma nivå på våra fönster som på frånlufttrummorna som släpper luften 11 meter upp från backen. Och nej ingen risk att något fönster blir frånluft med två öppna frånluftstrummor tror de är 70cmx70cm som släpper luften 11meter upp de skapar ett konstant undertryck och suger effektivt in luft genom minsta lilla springa. Inte heller är det, det minsta svårt att styra ventilationen inte det minsta svårt att veta vilken väg luften tar då den alltid dras till någon av frånluftstrummorna som är strategiskt placerade i olika delar av stallet.
Men snälla du! För det första har jag har inte tagit upp ditt stall som exempel över huvud taget. För det andra är det ytterst få stall (som inte byggts nya inom de senaste tio åren) som har öppet upp till nock. Många av de stallen (med öppet till nock)har dessutom saknat frånluft på grund av "rymden" och dessa har ganska snart stått med stall med både dålig luft och mögelproblem. Jag har själv gjort mätningar och utrett ventilationen i ett sånt stall ( i övrigt väldigt fint och påkostat stall) Och jajamensan, avsaknad av frånluftsventilation är precis lika vanligt som avsaknad av friskluftsintag.


Om du istället orkar tänka dig hur ett vanligt ordinärt stall brukar se ut så kanske du förstår problemet med att ha dörrar och fönster som enda ventilation.

Om du vill att vi ska ta upp ditt stall som exempel så: Tänk dig scenariot att det blåser från öster i ert stall. Ni låter fönstren stå öppna mot väster (eftersom det är så ni gör enligt din beskrivning). Hur försäkrar du då att hästarna i boxarna på den östra sidan får tillgång till tillräckligt med frisk luft utifrån utan att luften ska ta med sig den smutsiga luft som kommer från boxarna på den västra sidan (om man bortser från att kastlängden på friskluften sällan överstiger 6 meter = friskluften går på sin höjd ner i stallgången).

Du visar ju själv genom din beskrivning över hur ni gör i ert stall att ventilation genom fönster och dörrar inte är lämpligt av den enkla anledningen att ni stänger på den sidan det blåser ifrån = samtliga hästar får inte tillräckligt med frisk luft utifrån.

Ett friskluftsintag på lämplig höjd och rätt placerat (inte mitt i boxen alltså)medför att man inte oroar sig för drag (eftersom man sinte känner det som människa) och man behöver då inte stänga det i sin oro att hästarna ska få drag på sig. Värt att notera är det är människan som avgör om det drar på hästen och om det kan skada hästen. Hästen själv kanske inte alls anser att det drar på den.

Ytterligare en liten notering: Ventilation är beroende av både tilluft och frånluft som bekant. Man kan därför inte diskutera det ena utan att ta hänsyn till det andra.
 
Senast ändrad:
Sv: Stallbygge/renovering

Jo både du och jag kan vara helt säkra på att dörren inte är inräknad i ventilationen iom att det är så nytt och det INTE är godkänt att räkna in dörrar (eller fönster) för den delen i ventilationen numera. Alltså kan man med säkerhet veta att ventilationen där skall inte vara beroende av dörren då hade den inte blivit godkänd vid nybygge. Det är ju precis det diskussionen handlar om att det inte är godkänt att räkna in fönster eller dörrar i ventilationen ens för att uppnå hög sommarventilering vid nybygge.

Jag har ingen aning om vad det är för stall Buck har jobbat i, och det framgår ju bara att det var nybyggt då. Det kan ju ha varit både 1 och 10 år sedan... Det intressanta hade ju varit att få veta precis hur ventilationen var utformad där, om tilluft/frånluft var öppna eller igensatta osv. Dvs var det ventilationen som sådan som var kass, eller handhavandet av den.
Min diskussion handlar om att många stallägare är för okunniga för att kunna hantera dörrar och fönster som ventilation, alternativt stänger av andra anledningar, som drag, snö eller vatten. I ljuset av det tycker jag det är klokt att inte tillåta det som enda ventilation just vid nybygge. Personligen tycker jag det är mysigt att kunna stänga till om sig vid ruggiga vinterkvällar, och ändå veta att luften är bra.
 
Sv: Stallbygge/renovering

det var ett stort försäljningsstall för 2,5 år sedan, 22 hästar i stallet. de hade helt enkelt inte installerat fläktarna till frisklufts intagen.
 
Sv: Stallbygge/renovering

Vilken intensiv argumentation från din sida helt i onödan. Om dina frånluftsttummor och fönsterkombinationer sköts rätt är det nog perfekt. Problemet med att godkänna dörrar och fönster som enda luftintag är att de flesta stänger dem på vintern, vilket gör att många hästar lider. Hade de haft fasta luftintag och en frånluft med trumma eller lättreglerad fläkt hade luften varit Brå för alla de hästar som inte har vebtilationsexperter som samtliga kvällsfodrare.
 
Sv: Stallbygge/renovering

Alltså du börjar bli pinsam nu i dina försök att slingra dig. Jo du har kommenterat mitt stall som du skulle försöka klanka ner på men hoppsan i din iver att få till något att trycka på så råkade du vist missa den lilla biten av ventilationen som frånlufttrummorna utgjorde hoppsan lite pinsamt, nämen då försöka vi slingra oss ur missen med att börja yra om något helt annat som inte alls har med saken att göra och nej du hade ju inte alllllllls kommenterat mitt stall.
Sen gör du ett nytt påhopp genom att börja yra igen om att vi gör vissa saker som du tagit helt ur det blå, tja blåser det från öster så gör vi inte så mkt iom att då ligger stallet hyffsat i lä från andra byggnader, sen har du ju för den delen inte en aning om hur stallet är utformat eller var fönsterna finns i förhållande till boxarna resp frånlufttrummorna. För det första betyder inte reglera hur mkt det är öppet samma som att stänga du vet det finns nyanser av allting det är inte allt eller inget nödvändigt. Sen missar du nog en väsentlig sak och det är biten om alla väderstreck, skulle vi vara tvungna att stänga åt ett håll så finns 3 kvar om missat det inte bara motsatta sida.

För övrigt så om du missat det så bygger man i skåne med tanke på vinden och har gjort i alla tider, du lär inte hitta många stallbyggnader här nere speciellt inte äldre som inte bara har gavlarna i öster/väster här nere ligger de nästan alltid med långsidorna mot söder/norr varav det alltid är mest fönster åt söder och norr eftersom det sällan blåser från de hållen här nere.
 
Sv: Stallbygge/renovering

Vilken intensiv argumentation från din sida helt i onödan. Om dina frånluftsttummor och fönsterkombinationer sköts rätt är det nog perfekt. Problemet med att godkänna dörrar och fönster som enda luftintag är att de flesta stänger dem på vintern, vilket gör att många hästar lider. Hade de haft fasta luftintag och en frånluft med trumma eller lättreglerad fläkt hade luften varit Brå för alla de hästar som inte har vebtilationsexperter som samtliga kvällsfodrare.

Nej om de följer det krav på FASTA ÖPPNA för konstant ström av minst 300m3 per timme (vilket du tex inte gör) som framförts i tråd efter tråd av samma personer så hade de inte haft ett trevligt stallklimat här nere vintertid.
Nej bara idioter stänger dem på vintern som man känner sig själv känner man andra uppenbarligen, jag rör mig tydligen bara i stallar där folk bryr sig om sina hästar eftersom det är värdefulla tävlingshästar som inte hade kunnat prestera maximalt om de utsattes för dålig luft natt efter natt, det finns säkert okunniga människor i småstallar som inte bryr sig ett skit om hur deras hästars luftrör ser ut, men att dra gränsen utifrån den klicken är kanske inte riktigt seriöst se till att sprida kunskapen istället.
Regel nr ett i ett inackoderingsstall är naturligtvis att stallägaren/en ansvarig är den som ansvarar för vad som är öppet/stängt det skall knappast okunniga småtjejer göra som inte har kunskap. Det är inte det minsta svårt att upprätthålla bra luft i ett stall man lär sig snabbt hur mkt och vad som behöver vara öppet vid olika väder det är inget man ens behöver tänka efter på längre.
 
Sv: Stallbygge/renovering

det var ett stort försäljningsstall för 2,5 år sedan, 22 hästar i stallet. de hade helt enkelt inte installerat fläktarna till frisklufts intagen.

Då är det väldigt egendomligt att stallet godkändes i slutbesiktningen, inget stall får tas i bruk förrän länsstyrelsen besiktigat det efter att det är klart och då ingår bla ventilationen.
 
Sv: Stallbygge/renovering

Knapplån

Hallå allihop!
Nu tycker jag att vi har kommit långt från ämnet som TS startade!

Har ingen några andra tips än ventilationsfrågan?
 
Sv: Stallbygge/renovering

Alltså du börjar bli pinsam nu i dina försök att slingra dig. Jo du har kommenterat mitt stall som du skulle försöka klanka ner på men hoppsan i din iver att få till något att trycka på så råkade du vist missa den lilla biten av ventilationen som frånlufttrummorna utgjorde hoppsan lite pinsamt, nämen då försöka vi slingra oss ur missen med att börja yra om något helt annat som inte alls har med saken att göra och nej du hade ju inte alllllllls kommenterat mitt stall.
Sen gör du ett nytt påhopp genom att börja yra igen om att vi gör vissa saker som du tagit helt ur det blå, tja blåser det från öster så gör vi inte så mkt iom att då ligger stallet hyffsat i lä från andra byggnader, sen har du ju för den delen inte en aning om hur stallet är utformat eller var fönsterna finns i förhållande till boxarna resp frånlufttrummorna. För det första betyder inte reglera hur mkt det är öppet samma som att stänga du vet det finns nyanser av allting det är inte allt eller inget nödvändigt. Sen missar du nog en väsentlig sak och det är biten om alla väderstreck, skulle vi vara tvungna att stänga åt ett håll så finns 3 kvar om missat det inte bara motsatta sida.

För övrigt så om du missat det så bygger man i skåne med tanke på vinden och har gjort i alla tider, du lär inte hitta många stallbyggnader här nere speciellt inte äldre som inte bara har gavlarna i öster/väster här nere ligger de nästan alltid med långsidorna mot söder/norr varav det alltid är mest fönster åt söder och norr eftersom det sällan blåser från de hållen här nere.
Du är själv pinsam med tanke på att du inte fattar att öster och väster är exempel med tanke på att jag inte vet hur ditt stall ligger. Och nej, jag vet inte hur stallet är utformat utan utgår från hur stall brukar vara utformade dvs, boxar utmed väggarna. Måste ni stänga åt något håll där det ligger boxar får inte dessa boxar tillräckligt med frisk luft utifrån. Så är det bara, köp läget! Ligger boxarna på motsatt sida från den sida som fönstren är öppna räcker troligtvis inte kastlängden så långt att friskluften når de boxarna (om inte boxarna och stallgångarna är väldigt små/smala). Du kan tjata hur mycket du vill, men jag har sett tillräckligt många stall som ventilerat på det sättet som du vurmar så varmt för att förstå bristerna med det konceptet. Med slutsats att du inte har någon som helst intresse av att ta del av andras kunskaper så avslutar jag mitt deltagande i tråden här. Jag kan bara hoppas att dina råd gällande ventilation inte tas som något bra förslag av någon som tänkt förbättra ventilationen i sitt stall.
 
Sv: Stallbygge/renovering

Typ så här tänker jag mig att det ska bli (helt utan skala)
Foto-CM7BCWMX.jpg


Boxstorlekarna kommer bli:
Box 1 3x4
Box 2 3x4,2
Box 3 3x4,7
Storlekarna kan ändra sig lite när vi får väck all gammal inredning och får ett jämt golv. Men det är iaf cirka mått :)

Sedan box 4 vet jag inte riktigt hur stor den blir men den ska ändå göras vid tidigast nästa år. Funderar även på om jag ska ha en sadelkammare på den sidan, antingen närmst dörren eller längst från dörren.

Berätta jätte gärna era tankar och idéer! :)
Du skulle kunna isolera en del av logen och göra en sadelkammare där som du går in i utifrån. Dra belysning och värme dit också, det kommer du vara nöjd med tror jag.

Detta är bara ett försök att komma tillbaka till ursprungsfrågan i den här tråden.
 
Sv: Stallbygge/renovering

Vet inte riktigt syftet med box 4 men kan du inte göra en sadelkammare där annars? Eller iallafall en dörr mellan stallet och sadelkammaren? Känns väl lite onödigt att behöva gå ut för att hämta sadlar.

Belysning är väl ändå ett måste men vi har ingen värme i vår sadelkammare och jag tycker det funkar bra :)
 
Sv: Stallbygge/renovering

Vet inte riktigt syftet med box 4

Undrar det samma? (Du kanske har förklarat, jag har inte läst alla inlägg i tråden). Ska man ha en gruppbox tycker jag inte att den ska vara så smal som den ser ut att vara ovan?

Och du har ingen möjlighet att göra en gruppbox som går att öppna (på två ställen) direkt ut i hagen? Skulle jag bygga nytt så skulle jag satsa på en riktigt bra lösdrift snarare än vanliga boxar! (Ja, givetvis ha så många sjukboxar som behövs utifrån antalet hästar + ev någon box för tillfällig uppstallning).

Vidare skulle jag ha så lite stallgång som möjligt :) Och underlättat för utmockning på annat vis än det hästtjejssträvsamma...

På uppstallningsplatsen skulle jag ha skåp/hyllor i direkt anslutning med det man använder oftast för att minska onödigt spring. Sadelkammaren skulle mest vara ett huvudlager.

Lycka till med din stallrenovering!
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
981
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 392
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 557
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 159

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp