Bukefalos 28 år!

Stallbygge/renovering

Sv: Stallbygge/renovering

Ja, visst är det intressant. Jag jobbar också med ventilation (har lekt i samma "ultunesiska sandlåda" men med husdjursinriktning men fastnade i "ventilations och byggträsket" istället) och inser att det är oerhört svårt att nå fram till folk som redan bestämt sig för att det är på ett visst sätt. Spelar ingen roll hur många gånger man säger att dörrar och fönster inte ger någon vidare lättämjd ventilation eller att det inte godtas vid en förprövning. Många lyssnar inte på det örat helt enkelt. Att folk nu får reda på att det faktiskt finns en standard som måste följas utbryter det väl kaos ;) Nej, jag skriver med ironi, men ibland undrar jag faktiskt...

Skulle det vara en nyhet att det finns en standard att följa ? För dig eller ?
På vilket sätt skulle fönster och dörrar vara en mer svårtämjd ventilation än den typ av öppna ventilationer (som inte går att stänga) som du säger halleluja till hela tiden. Det är ju inget annat än bullshit. För till skillnad mot när du har helöppna tilluftsintag (vilket Wilfa verkar ha missat att ni hävdar är det enda godkända i häststall, inte reglerbara som hon tror för då kan ju de hemska hästägarna stänga igen dem). Så har du en mkt mer lätttämjd ventilation där du kan reglera exakt hur och var du vill ha luftcirkulationen.
En mkt intressant sak du gärna får svara på är hur du egentligen kan uppfylla standard med öppna luftintag som inte får kunna regleras och alltså skall vara gjorda för 300 sommartid du lär ju då inte ligga särskilt vettigt till vintertid iom att det då är lagom med 45 och det dessutom är mkt mer lättventilerat vintertid och du då alltså med luftintag för 300 lär skutta ännu högre på luftväxlingen vintertid eller hur........... Hur får du ihop den ekvationen ?

För nej det är inte ett dugg svårt att som du uttrycker det tämja ventilationen med fönster och dörrar.
Tex närmare bestämt 15 fönster i alla olika väderstreck (varav flera av dem med mått 120x120) reglerbara med allt från vädringsläge åt olika håll till fullt öppna, 4 dörrar (varav 3 dubbel) i olika väderstreck. 2 öppna frånluftstrummor (som släpper 11 m ovan mark). Till det dessutom möjlighet att öppna upp och hämta in friskluft från logen/lösdriften på 250 kvm med 11 meters takhöjd som är öppet ventilerad.
Svårt att uppnå tillräcklig ventilation ens en varm sommardag, nej inte alls. Skulle du uppnå bättre ventilation med några fjuttiga fasta öppna luftintag nej knappast.

Kostar dessutom inte en krona i drift bara lite arbete att reglera att det blir rätt för dagen. Dålig luft, nej har faktiskt aldrig hänt, lite för mkt ventilation ibland dock är det ju enkelt gjort när man går nattrunda innan sängdags att reglera en dörr eller ett fönster om det blivit för mkt när temperaturen har fallit på natten.

En sak som säger ganska mkt är att om du inte stått och rotat i en bädd så känner inte ens en icke hästmänniska att man luktar häst efter att ha hållit på i stallet.
IR ljus på övervakningskamrorna avslöja också mkt speciellt när vi hade spån, ger en bra indikering på hur ventilationen funkar när en häst skrapar och rullar sig i spån och hela luften blir full av spåndam vilket syns i IR ljuset bara några sekunder senare är luften helt fri från dammpartiklar igen när ventilationen tagit hand om det.

Tänk du det går utmärkt att uppnå sådan ventilation med dörrar och fönster som friskluftsintag.
 
Sv: Stallbygge/renovering

Fast en loge med 11 meters takhöjd är ju inte det vanliga. Sen är ju inte alla sugna på att bli ventilationsexperter och öppna och stänga luckor och fönster i olika kombinationer. Bli lätt att olika personer bedömer olika om fler delar på stallet.

Skulle strömmen av nån anledning vara av en dag per år är det ju bara att lämna några dörrar och fönster öppna den natten. Inte hänt än på 1 1/2 år men kanske kommer nån gång.

Det positiva med min variant är att konstruktionen inte krävde någon åverkan på yttertaket. Dessutom kan jag ha dörrar och fönster stängda på höst och vinter, dvs rått och musfritt. (kan man nog med en väl fungerande lösning med stora trummor med förstås men de flesta stall jag varit i med den sorten har varit lite snålt med luftflöde) . Justering kräver dessutom minimal ansträngning och kunskap. Har skrivit en ungefärlig gradering på dimmern för olika temp som brukar vara lagom så de andra i stallet inte behöver gissa.
 
Sv: Stallbygge/renovering

Oreglerbara luftintag har jag med. De har en vipplucka som öppnas inåt av undertrycket från utsugsfläkt. Dvs fullt fräs på fläkten gör att de öppnas, lägre så glipar de bara lite. Dvs motsvarande mängd luft sugs in som fläkten skickar ut. Funderade på sån med reglersnöre, men tog dessa och de funkar bra.
 
Sv: Stallbygge/renovering

Jag kan inte svara på om det är godkännt eller ej utan att ha varit i stallet och gjort mätningar.

Enligt svensk standard 951051, som Wilfa hänvisar till, ska dimensioneringen för ventilation till stor häst ( beräknat på 600 kg) vara minst 45 m3/timme ( när det är kallt på vintern) och max 320 m3/timme ( varma sommardagar).

Glömde också vår kattlucka ca 20x20 som alltid är öppen. Men antar det är godkänt, om inte reglerna blivit väldigt mycket strängare på sista tiden.
 
Sv: Stallbygge/renovering

En intressant fråga ang alla dina besök i stallar som är igenstängda, hur ofta gör ni egentligen besök på tider hästarna faktiskt är inne i stallarna, ni arbetar väl dagtid med "normala" fall och om stallar är igenstängda vintertid när hästarna är ute är väl ganska normalt om det är kallt ute vilket de väl logiskt är vid majoriteten av era besök.
Så hur många igenstängda stallar har du egentligen besökt vintertid under kvälltid när hästarna är inne ?

Kom igen, inte tar folk in hästarna och öppnar dörrarna på kvällen när det är minusgrader om de har stängt på dagen? Det kan du väl ändå inte tro på själv? De allra flesta stänger ju dörrarna för att vattnet fryser annars, och väljer då att bortse från att det blir undermålig ventilation. Det är ju inte så att de inte märker ammoniaklukten på morgonen....
 
Sv: Stallbygge/renovering

Kom igen, inte tar folk in hästarna och öppnar dörrarna på kvällen när det är minusgrader om de har stängt på dagen? Det kan du väl ändå inte tro på själv? De allra flesta stänger ju dörrarna för att vattnet fryser annars, och väljer då att bortse från att det blir undermålig ventilation. Det är ju inte så att de inte märker ammoniaklukten på morgonen....

Ehh jo så gör varenda människa jag känner i alla fall inkl att jag gör det själv. Det är liksom hästarna som värmer upp stallet när de är inne. Så snart hästarna går ut så bommas naturligtvis stallet igen för att behålla lite dräglig temperatur där inne att jobba i när man jobbar där. Sista man gör innan man går och plockar in hästarna igen är att öppna upp fönster och dörrar när det är dags för värmeelementen att komma in igen.

Jag säger tvärtom vilken idiot låter stallet stå vidöppet hela dagarna när det är svinkallt ute.
 
Sv: Stallbygge/renovering

Skulle det vara en nyhet att det finns en standard att följa ? För dig eller ?
På vilket sätt skulle fönster och dörrar vara en mer svårtämjd ventilation än den typ av öppna ventilationer (som inte går att stänga) som du säger halleluja till hela tiden. Det är ju inget annat än bullshit. För till skillnad mot när du har helöppna tilluftsintag (vilket Wilfa verkar ha missat att ni hävdar är det enda godkända i häststall, inte reglerbara som hon tror för då kan ju de hemska hästägarna stänga igen dem). Så har du en mkt mer lätttämjd ventilation där du kan reglera exakt hur och var du vill ha luftcirkulationen.
En mkt intressant sak du gärna får svara på är hur du egentligen kan uppfylla standard med öppna luftintag som inte får kunna regleras och alltså skall vara gjorda för 300 sommartid du lär ju då inte ligga särskilt vettigt till vintertid iom att det då är lagom med 45 och det dessutom är mkt mer lättventilerat vintertid och du då alltså med luftintag för 300 lär skutta ännu högre på luftväxlingen vintertid eller hur........... Hur får du ihop den ekvationen ?

För nej det är inte ett dugg svårt att som du uttrycker det tämja ventilationen med fönster och dörrar.
Tex närmare bestämt 15 fönster i alla olika väderstreck (varav flera av dem med mått 120x120) reglerbara med allt från vädringsläge åt olika håll till fullt öppna, 4 dörrar (varav 3 dubbel) i olika väderstreck. 2 öppna frånluftstrummor (som släpper 11 m ovan mark). Till det dessutom möjlighet att öppna upp och hämta in friskluft från logen/lösdriften på 250 kvm med 11 meters takhöjd som är öppet ventilerad.
Svårt att uppnå tillräcklig ventilation ens en varm sommardag, nej inte alls. Skulle du uppnå bättre ventilation med några fjuttiga fasta öppna luftintag nej knappast.

Kostar dessutom inte en krona i drift bara lite arbete att reglera att det blir rätt för dagen. Dålig luft, nej har faktiskt aldrig hänt, lite för mkt ventilation ibland dock är det ju enkelt gjort när man går nattrunda innan sängdags att reglera en dörr eller ett fönster om det blivit för mkt när temperaturen har fallit på natten.

En sak som säger ganska mkt är att om du inte stått och rotat i en bädd så känner inte ens en icke hästmänniska att man luktar häst efter att ha hållit på i stallet.
IR ljus på övervakningskamrorna avslöja också mkt speciellt när vi hade spån, ger en bra indikering på hur ventilationen funkar när en häst skrapar och rullar sig i spån och hela luften blir full av spåndam vilket syns i IR ljuset bara några sekunder senare är luften helt fri från dammpartiklar igen när ventilationen tagit hand om det.

Tänk du det går utmärkt att uppnå sådan ventilation med dörrar och fönster som friskluftsintag.
Ja, det var till att tro att man känner en person utan att egentligen veta något om den. Jag tycker nog att du ska vara lite mer återhållsam med din bedömning av andras färdigheter och kunskap när du inte känner dem. Det är bara ett råd.

Ventilation råkar vara en omfattande del av det jag jobbar med och av erfarenhet från länsstyrelsen där jag tidigare arbetade så känner jag också till vad som godkänns vid förprövning/kontroll och vad Jordbruksverket har för åsikt i frågan.

En hint är dock att koldioxid inte syns med IR-ljus. Den gasen har inte heller någon lukt.

Med den attityd du visar i detta inlägg tänker jag inte lägga någon energi på att delge den kunskap jag har när det gäller ventilationsfrågor i övrigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Stallbygge/renovering

Ehh jo så gör varenda människa jag känner i alla fall inkl att jag gör det själv. Det är liksom hästarna som värmer upp stallet när de är inne. Så snart hästarna går ut så bommas naturligtvis stallet igen för att behålla lite dräglig temperatur där inne att jobba i när man jobbar där. Sista man gör innan man går och plockar in hästarna igen är att öppna upp fönster och dörrar när det är dags för värmeelementen att komma in igen.

Jag säger tvärtom vilken idiot låter stallet stå vidöppet hela dagarna när det är svinkallt ute.

Så när det är 10 minus och blåser på tvären (som det ju oftast gör i Skåne), då öppnar skåningarna dörrar och fönster hos hästarna för natten? Säkert.... :angel:
 
Sv: Stallbygge/renovering

Så när det är 10 minus och blåser på tvären (som det ju oftast gör i Skåne), då öppnar skåningarna dörrar och fönster hos hästarna för natten? Säkert.... :angel:

Naturligtvis när det är så man ventilerar stallet, med den fina skillnaden att man kan reglera var och hur mkt luft man släpper in från vilket väderstreck med tanke på varifrån vinden ligger på. Vad skulle skillnaden vara menar du att släppa in luften genom öppna luftintag eller att göra det genom att öppna dörrar och fönster ? Det är väl en fullkomlig självklarhet att man måste ha in friskluft i stallet oavsett utetemperatur.
Inte konstigt att man läser om mkt bronkithästar om folk resonerar som du, dålig luft i ett stall är något jag aldrig någonsin skulle acceptera att ställa en häst i.

Vi hade för övrigt -5 i natt, 7 fönster och en dörr öppen (förutom ett antal andra luftintag som finns i stallet) hästarna värmer upp effektivt när de är inne och trots att detta snillet kom på i går kväll att jag inte har en aning om var sjutton jag lagt sladdarna för att koppla in värmen på ingåendevattnet som sitter på ytterväggen idiotiskt placerad så att inte värmen från hästarna går dit så frös inget vatten, bra att jag kom på det igen nu, för nu skall jag gå ut och leta upp de förbaskade sladdarna för det skall bli lika kallt i natt så är väl bäst att få igång värmen.
 
Sv: Stallbygge/renovering

Ja, det var till att tro att man känner en person utan att egentligen veta något om den. Jag tycker nog att du ska vara lite mer återhållsam med din bedömning av andras färdigheter och kunskap när du inte känner dem. Det är bara ett råd.

Ventilation råkar vara en omfattande del av det jag jobbar med och av erfarenhet från länsstyrelsen där jag tidigare arbetade så känner jag också till vad som godkänns vid förprövning/kontroll och vad Jordbruksverket har för åsikt i frågan.

En hint är dock att koldioxid inte syns med IR-ljus. Den gasen har inte heller någon lukt.

Med den attityd du visar i detta inlägg tänker jag inte lägga någon energi på att delge den kunskap jag har när det gäller ventilationsfrågor i övrigt.

Jag undrar vem det är som visar dålig attityd, hoppsan hade du inga bra argument kvar ? Ja vi har säkert koldioxid i vårt stall för att vi väljer att ventilera det med hjälp av fönster och dörrar istället för fasta luftintag, eller hur så är det stor skillnad på vad luften som kommer in genom ett fönster ventilerar bort jämfört med den som kommer in genom ett luftintag eller hur.... Ett litet tips det är samma luft den har bara kommit in genom olika öppningar.
Felet ligger ju just i den biten att det är helt uppåt väggarna att det bara skall godkännas fasta luftintag för att hästägarna idiotförklaras att inte vara betrodda att själva se till att stallet ventileras ordentligt. För det fungerar alldeles utmärkt att få tillräcklig ventilation för att uppnå normerna med hjälp av fönster och dörrar om man sköter det rätt. Och förhoppningsvis om du inte sovit dig igenom din utbildning så inser du själv det också även om du inte vill erkänna det utan börjar med löjliga påhopp när du inser att inte alla hästägare är så korkade som du utgår ifrån att alla är.

Det finns som sagt tom ett domslut som du säkert vet på att det faktiskt är upp till varje stallägare att själv välja hur de vill ventilera sitt stall inkl med fönster och dörrar så länge resultatet uppfyller kraven. Det finns inget lagstöd alls för er att kräva specifika sätt att ventilera stallet, det finns lagstöd för att ventilationen skall vara tillräcklig men det är helt upp till stallägaren hur detta uppfylls.
 
Sv: Stallbygge/renovering

Jag skulle heller aldrig acceptera att ha hästar i stall med dålig ventilation/luft, men jag inser däremot att det finns andra som har det. Jag tror att folk i allmänhet inte kan så mycket om ventilation, och inte rör luftintag eftersom de inte kan med dem. (Som tur är!) Att stänga dörrar och fönster är däremot enkelt. Framförallt om vattnet fryser annars. Och så finns det säkert ett gäng som vill att hästarna ska ha det varmt och gott... :banghead:

Själv har jag isolerade vattenledningar med värmekablar i för att slippa det bekymret, och kan därmed öppna dörrar om jag vill. Det gör jag dock inte, dels för att vi har ventilation på annat sätt och dels för att det inte ska bli drag.

Men min poäng är inte hur varken du eller jag har löst det, utan hur det ofta faktiskt är i andra stall. Där tror jag att gemene man inte har kunskap nog att sköta ventilationen med dörrar och fönster, utan behöver andra lösningar. Det bekräftar ju också elle12, som ser massa stall i sitt jobb, och hon skriver ju också att stallägarna själva säger att nej, de har inte öppet på natten.
 
Sv: Stallbygge/renovering

Och när jag säger andra lösningar så menar jag inte tvunget fasta luftintag.
 
Sv: Stallbygge/renovering

Så när det är 10 minus och blåser på tvären (som det ju oftast gör i Skåne), då öppnar skåningarna dörrar och fönster hos hästarna för natten? Säkert.... :angel:

självklart, har fönsterna öppna och dörrarna stängda så det inte ska snöa in i stallgången(eftersom det blir glashalt då) men att det blåser in lite snö in i boxarna är ju inget farligt, hästarna har lika tjocka täcken inne som ute + mycket halm så de de tar ingen fara av att ha öppet.
bor mitt i skåne i öppet landskap.
för att vattnet inte ska frysa så har jag i en skvätt olja i det och vattenslangen förvaras i sadelkammaren så det heller inte ska frysa.

och är det full storm ute så ha jag ofta en glipa på 4 cm öppet i fönsterna så det ska komma in luft ändå, men blåser det så mycket så kommer det ju ändå in lika mycket som om man har fönsterna vidöppna en normal dag.

har jobbat i stall där det var otroligt högt i tak med panel hela vägen upp i nock, fönsterna gick inte att öppna och dörrarna skulle hållas stängda när hästarna var ute då vattenkoppana frös annars, och såklart när de var inne :/. var ett fint lager mögel i taket. och stallet var dessutom nyrenoverat/nybyggt för året.
så jag håller öppet, vill inte ha mögel och dålig luft i mitt stall.
 
Sv: Stallbygge/renovering

Om man ska hårddra det så tummar du ju där på ventilationen - du stänger dörrarna för att det inte ska bli halt i stallgången. (Det räcker kanske alldeles utmärkt hos dig att ha fönstren öppna, det kan inte jag avgöra.)

Stallet du jobbade hos hade inte tillräcklig ventilation helt enkelt, då blir det mögel och dålig luft.

Jag tror inte att någon kommer ge sig in i den här tråden och skriva att de har dålig luft i sina stall och är stolta över det, men jag vill påvisa ett problem med att enögt hävda att dörrar och fönster är den enda och överlägsna ventilationen.
 
Sv: Stallbygge/renovering

har jobbat i stall där det var otroligt högt i tak med panel hela vägen upp i nock, fönsterna gick inte att öppna och dörrarna skulle hållas stängda när hästarna var ute då vattenkoppana frös annars, och såklart när de var inne :/..

Det är ju precis det jag skriver i tidigare inlägg, så är det ofta i stallarna vintertid.
 
Sv: Stallbygge/renovering

Om man ska hårddra det så tummar du ju där på ventilationen - du stänger dörrarna för att det inte ska bli halt i stallgången. (Det räcker kanske alldeles utmärkt hos dig att ha fönstren öppna, det kan inte jag avgöra.)

Stallet du jobbade hos hade inte tillräcklig ventilation helt enkelt, då blir det mögel och dålig luft.

Jag tror inte att någon kommer ge sig in i den här tråden och skriva att de har dålig luft i sina stall och är stolta över det, men jag vill påvisa ett problem med att enögt hävda att dörrar och fönster är den enda och överlägsna ventilationen.

Du missar ju då dock en viktig punkt iom att detta var ett nybyggt stall så har det alltså godkänts såväl i förprövning och i besiktning avseende ventilation av länsstyrelsen utan att dörrarna skall ingå i ventilationen. Så bra fungerar alltså den ventilation somliga här hävdar är den enda som är fungerande.....

Ingen här har hävdat att dörrar och fönster är den enda och överlägsna ventilationen, det som det handlar om är att ventilation genom fönster och dörrar inte godkänns och döms ut att inte fungera trots att det går utmärkt att ventilera så och i många fall tom ger bättre ventilation iom att den kan regleras efter klimatet utanför. Om du missat det så har det i tråd efter tråd av de som jobbar/jobbat med det (du vet säkert vilka) att enbart ÖPPNA luftintag utan möjlighet att reglera dem är godkända. Tror du att du fått mindre problem med fruset vatten i stallet om du i varje box hade helt öppna luftintag (som är konstruerade för att uppfylla max = 300 som krävs sommartid) som stod och släppte in långt över 300 vintertid när det är mer lättventilerat. Du lär ha problem så det stänker om det med fruset vatten i sådant stall, du kan stänga alla dörrar hur mkt du vill.

Hela diskussionen handlar om att de idiotförklarar stallägarna och kräver ÖPPNA luftintag (som inte går att stänga igen) alltså det handlar inte om att ha luftintag du kan reglera utan VIDÖPPNA året runt och dimentionerade för att klara det höga luftflöde som krävs en varm sommardag.
 
Sv: Stallbygge/renovering

Nu vet ju varken du eller jag om det nybyggda stallet som Buck jobbade i var tänkt att ha dörrarna stängda eller inte. De stängdes pga vattnets skull. Kanske var det godkänt med dörr som ventilation? Eller var luftintagen stängda? Eller var det helt enkelt felberäknat?

Jag tycker inte att det är någon idiotförklaring av någon här, däremot har ts fått råd och tips. Dessutom i ett par fall av sådana som faktiskt jobbar med ämnet, och vet hur det ofta funkar i praktiken i stallarna.
 
Sv: Stallbygge/renovering

Ingen här har hävdat att dörrar och fönster är den enda och överlägsna ventilationen, det som det handlar om är att ventilation genom fönster och dörrar inte godkänns och döms ut att inte fungera trots att det går utmärkt att ventilera så och i många fall tom ger bättre ventilation iom att den kan regleras efter klimatet utanför.

Jag vill förtydliga att jag håller med om det. Men den mänskliga faktorn gör att det ofta inte fungerar med den typen av ventilation.
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
981
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 392
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 561
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 159

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp