R

Risgryn

Hur mycket betalar ni för att ha era hästar uppstallade i någon annans stall? Vad ingår i hyran och vad är de för stall?

Visste inte riktigt vart jag skulle placera tråden och om de fanns en sån redan, jag vet inte. Inte så ofta inloggad här.

Själv har jag ponnyn uppstallad på en mindre ridskola. Ridskolan har själv 5 egna hästar så min ponny hjälper till att gå lektioner 2 dagar i veckan (vilket ger avdrag på hyran, men jag har ingen koll på hur mycket det är). I hyran ingår: in- och utsläpp, utfodring (fyra gånger om dagen), mockning under veckodagar, hö, spån, ridhus och vad de nu allt mer är. Jag betalar 1700kr (minus avdraget för lektionerna) och då står hon i box.

/C
 
Sv: Stallhyra

Ojdå, läste nu där den nålade tråden. :O voivoi, nå den här får väll bara vara då för jag vet inte hur jag raderar. :S
 
Sv: Stallhyra

har mina båda inackorderade (jag är den enda inackorderingen där)

jag betalar 800+moms (alltså 1000 kr) i månaden per häst, då ingår:
*4 fodringar/dag
*in/utsläpp
*kutterspån, fri tillgång
*hö/hösilage, havre, kalk (fri tillgång)
(egentligen ingår allt kraftfoder, men groov och müsli köper jag själv, det kostar ju lite mer)
*mockningshjälp om jag behöver ngn dag
*täckesbyten morgon o kväll

stallet ligger på landet, ca 4 km utanför mindre samhälle. drygt en mil till ridhus. stallet är jättefräscht, relativt nytt. stora härliga boxar, uppvärmd sadelkammare, fina vinter- och sommarhagar samt stooor ridbana med bra underlag o hinder.
Det som inte finns är vattenkoppar och spolspilta, men det går bra utan!

så mina hästar står rätt billigt :)
 
Sv: Stallhyra

jag betalar 1600:- /månad då ingår
- in/utsläpp 7dgar i veckan
- 3 fodringar /dag 7 dagar i veckan
halm,hö,kraft grund ingår oxå

litet ridhus och ridbana ingår oxå

ligger ca 1 mil utanför staden men har jättebra bussförbindelser
 
Sv: Stallhyra

Betalar 1200:- (delar med syrran) året runt.
*Utsläpp 7 dar/vecka
*Hösilage (så mkt vi behöver) o halm (2 balar vecka)
*korn, kli , havre, betfor o mineraler
*täckespåtagning ev avtagning av stalltäcke
*Fri tillgång paddock (belyst) för mig o syrran
*4 fodringar 7dar/vecka
*Betesplats på sommar ingår.
*kollektiva helger har en helg var 5:e vecka ungefär och en fast dag i veckan där man tar in 3-4 hästar, men oftast tar ägarna själv in dem så det blir kanske 2 hästar man tar in i veckan.
*ridvägar (grusvägar) finns till stranden, en mysig tur på 2 timmar fram o tillbaka.:love:
Stallet har bra bussförbindelser typ 3 m och 300 m från stallet.

(egentligen är hyran 1800:- inkl moms med paddock och 600:- inkl moms under betestid, men vi får det billigare eftersom vi hjälper till lite)
 
Sv: Stallhyra

500 kr i månaden på vintern när dom står inne, 250 kr på sommaren när dom går ute på natten på bete.

Vi har inget direkt kontrakt som säger vad som ska ingå eller inte, utan vi tar allt eftersom om man kan säga så.
Ingår typ boxplats, vatten, el, tillgång till tvättmaskin, stor box, 4 st fina hagar, saltstenar :D.. Saker som skötsel av staket, hagar och gödseltömning m.m fixar stallägaren, hö och halm köper vi ihop (stallägaren hämtar) och kraftfoder själva eftersom vi inte använder samma sorter.
Sen har vi vår katt där också, han bor i sadelkammaren gratis :p :D

Sen lånar vi grannens ridbana ibland (gummiflis med belysning och hinder/bommar) för 10 kr per gång och häst. Vi betalar lite för att hjälpa till med underhåll och sånt och det är det värt.
Mycket och jättefina ridvägar, trevligt folk både i och runtomkring stallet.

Stallet är ett litet privatstall på landet med 5 boxar, helt nybyggt och jättefint. Bara vi som hyr in oss där för tillfället. Tre hästar bor där nu, våra två och stallägarens ena.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stallhyra

Glömde, utsläpp och insläpp, täckesbyten och sånt ingår när stallägaren är hemma och hinner fixa det. Annars hjälps vi åt med mockning och sånt.
 
Sv: Stallhyra

3550: i månaden och då ingår
Spån 4 per månad
10 kg hö per dag
Havre
Betfor
Fodring morgon,
utsläpp morgon
Fodring lunch
På kvällar och helger hjälper alla till att ta in och fodra hästarna. Blir ca 1 gån per vecka per person.
Alla hästar står i box, är ute i variernade hagar hela dagarna. På gården finns ridhus 20*60 och en utebana 30*80.
Vill man ha mockning vardagar betalar man 1000 SEK extra plus moms. För 2 dagar io veckan kostar det 400 SEK plus moms.

Mkt pengar, men det är det värt.... om man triva med alla i stallet.:bump:
 
Sv: Stallhyra

500: / mån / box (betalar ingen stallhyra under betet då hästarna går hos en annan person) då ingår strö, vatten, el, hagar. Vi är 3 familjer som delar på utsläpp (jag) insläpp (de andra 2 fam.) och sedan har vi var 3:e helg. Betfor köps tillsammans, all annan mat köper var och en. Inget kontrakt.
 
Sv: Stallhyra

500:- / mån / box (betalar ingen stallhyra under betet då hästarna går hos en annan person) då ingår strö, vatten, el, hagar. Vi är 3 familjer som delar på utsläpp (jag) insläpp (de andra 2 fam.) och sedan har vi var 3:e helg. Betfor köps tillsammans, all annan mat köper var och en. Inget kontrakt. 3 hästar i stallet.
 
Sv: Stallhyra

Står i ett stall några km utanför staden (Boden). Betalar 1800:- när polle behöver täcke, 1700:- annars.

det ingår:
*spån
*korn, havre och saltsten
*hösilage på vintern
*bete+mineralsten på sommaren
*fodring och utsläpp på morgonen alla dagar
*lunchfodring på vardagarna

Tillgång till fina ridvägar och "grannens" ridbana.
 
Sv: Stallhyra

Vi betalar 1300:-
Då ingår spån och el.
In/ut släpp + lunch och eftermiddagsfodring 7dagar/veckan.
All mat står vi för själva + att vi släpper ut, ger lunch 3 ggr i månaden och tar in, kvällsfodrar 3 ggr i månaden.
Stora hagar och egen ridbana och nybyggt stall.
Mycket praktiskt!
 
Sv: Stallhyra

Vi betalar 1300:-
Då ingår spån och el.
In/ut släpp + lunch och eftermiddagsfodring 7dagar/veckan.
All mat står vi för själva + att vi släpper ut, ger lunch 3 ggr i månaden och tar in, kvällsfodrar 3 ggr i månaden.
Stora hagar och en ridbana och nybyggt stall.
Mycket praktiskt!
 
Sv: Stallhyra

Hos oss betalar inackorderingarna 800 kr vitt, och då ingår box, hage, 20*40 m ridbana, hyfsade uterittsmöjligheter för o vara här, mkt nära större stad (Lund), närhet till stora ridcenter, transport att låna. Låst, uppvärmd sadelkammaren. Morgonfodring, täckesbyte och utsläpp ingår.
 
Sv: Stallhyra

jag betalar 1000 kr och då ingår ut/insläpp lunch hösilage halvt kilo havre saltsten, och täckespåläggning om det regnar snöar eller är väldigt kallt
 
Sv: Stallhyra

Jag betalar ingenting då jag släpper ut o in hästarna på vardagarna.
Annars ligger hyran på 1600:- och då ingår hö/hösilage, korn,betfor, mineraler, 4 balar spån/månaden, täckes byten, 3 fodringar/dag fri tillgång på hö i hagen. ut och insläpp mån-fre helgerna turas vi om.
paddock och stor vinter och sommar hage.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 857
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 238
Senast: Ajda
·
Anläggning Vi har 2 lediga boxplatser i vårt stall. Vad som ingår: Halm, Hösilage av god kvalité (fri tillgång dagtid). Samt så mycket som är...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
9 626
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Jag ska klistra in ett inlägg från en ridskola. Undrar vad ni tycker är 3.500 kr/månaden dyrt för en ryttarsatsning? Detta är vad som...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
8 657
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp