Bukefalos 28 år!

Stallkatt -hur börja?

_Runaway_

Trådstartare
Vi har funderat på att köpa en katt att ha på gården, huvudsakligen boende i stallet. Dels för trevnaden, att vi gillar katter, men sen för råttorna. Känns inte toppen att ha råttgift utlagt i stallet där både människor, hundar och andra katter går. Vi har tänkt att katten ska ha sin plats i sadelkammaren, och ha kattlucka i både sadelkammardörr och stalldörr. H*n ska få mat där ute och på alla sätt leva där. Men jag och pappa hade en diskussion om hur man introducerar katten i stallet. Kan säga att vi inte kom fram till något vettigt svar, för ingen visste vad man skulle säga.. :smirk:
Så, till frågan. Ska man "placera" kattungen i stallet när man får hem den? Den ska väl inte bara lämnas där helt ensam, från att ha bott med familjen Katt, till att bo ensam i ett stall?? Men å andra sidan ska den inte vänjas vid att bo i vårt hus. Ska den bara få vara inne första dygnen för att fästa sig vid hemmet?
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

Ska ni ha en stallkatt så skaffa en katt som är född i den miljön. Gärna två, tex syskon. De bör vara MINST 12 veckor, gärna mer när de flyttar. Att ha dem inne ett par veckor och sedan ha dem inne nattetid en längre period (eller inlåsta i sadelkammaren om det är där de ska bo) hjälper dem att bli "rotade". Se till att det alltid finns mat, färskt vatten och värme i sadelkammaren, och tänk på att vaccination, försäkring och absolut kastrering är viktigt! ID-märk gärna med en tatuering i örat när ni söver dem för kastrering.
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

Varför ska den inte vänjas vid att vara inne i erat hus? Den gör antagligen ett lika bra jobb i stallet även om den får vara inne med sina människor ibland.

Jag skulle ha kattungen inne i huset och ta med den till stallet när man är där så att den lär känna stallmiljön tillsammans med någon människa. Sedan är det viktigt att få katten kastrerad. De blir könsmogna tidigt.

I övrigt har det mesta blivit sagt redan.
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

Jag hade nog tagit två kattungar, så att de får sällskap av varandra (katter är egentligen inte flockdjur, men jag vet av erfarenhet att de kissar som har kissekompisar har mycket utbyte av varandra). Försök få tag i kattungar som vuxit upp i stall e d, det är lättere för dem att anpassa sig, och stallkattungar brukar inte vara svåra att få tag på.

I början hade jag om jag var Du låtit dem bo i sadelkammaren med mat och kattlåda där, och bara låtit dem vara ute under uppsikt. När de blir större kan de använad kattluckan fritt.

När katterna/katten är runt 10 - 12 månader ska de/den kastreras. Detta är ett enkelt ingtrepp på både honor och hanar och förhindrar mycket elände med oönskade kattungar och bortsprugna hankatter. Det är även klokt att låta ID- märka dem/den, samt vaccinera mot kattpest o kattsnuva
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

Ja det tror jag. Jag tror att dom flesta katter (inte alla) gärna kommer in i huset när det drar sig neråt en 10-15 minusgrader och sover i en varm skön soffa.
Katter är värmetörstande djur och få stall har sina sadelkammare uppvärmda till 20 grader jämt, dygnet om.
 
Senast ändrad:
Sv: Stallkatt -hur börja?

Jag håller med om det du skriver, men vill säga att man kastrerar hanar redan vid 6 månader för att dom inte ska kunna para nått alls. Det går utmärkt.
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

I mitt förra stall började ägarna med att låta kissarna va inne i sadelkammaren, och följa med ut under uppsikt, sen började de använda luckan..
Sen hängde de me in i bostadshuset på vintern, och kom inte tillbaks ut i stallet igen...
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

ako skrev:
När katterna/katten är runt 10 - 12 månader ska de/den kastreras. Detta är ett enkelt ingtrepp på både honor och hanar och förhindrar mycket elände med oönskade kattungar och bortsprugna hankatter. Det är även klokt att låta ID- märka dem/den, samt vaccinera mot kattpest o kattsnuva

Ska man ha katterna lösa utomhus ska de kastreras vestydligt tidigare än så. Honkatter kan bli könsmogna redan vid 4 månaders ålder och hanar vid 6 månaders ålder så väntar man med kastrering så pass länge och har en honkatt är hon högst sannolik dräktig vid 10 månaders ålder och en hane har vid den ålders antagligen lyckats sätta barn på de närmsta löphonorna.
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

Vi har stallkatter och vill inte ha innekatter. När en ny unge introduceras får den ett fint hem i en tom hästbox med kattlåda, mat, vatten, kel och flera halmbalar att sussa på/i och sitta och titta ut från, placeras vid väggen. En öppen kattkorg med wetbed finns också. När ungen är tillräckligt stor att själv ta sig ur (den stängda) boxen är den "flygfärdig" - boxen (utan trånga galler då) överges snart och andra favoritplatser hittas. Stallkatterna genomgår varje år en rundsmörjning med öronkoll för skabb, vaccination, avmaskning, loppbehandling (lever i lopplandet Skåne) etc och är givetvis kastrerade. De trivs nog utmärkt hos oss - annars skulle de inte stanna. Vi ger bara ett bra torrfoder som det är fri tillgång till, matkontot kan blir ganska stort (obs placera maten högt så hunden/arna inte kommer åt den) eftersom grannkatter ibland bjuds in på fest, eller bjuder in sig själva, lustigt nog har hundarna full koll på vilka katter som hör till huset och vilka som är gäster - gästerna körs obönhörligt bort när tillfälle gives. Inga möss i stallet - de flyttar in i huset (kattfritt) istället på vintrarna!!! Borde kanske ha en huskatt också?!
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

Jag skulle personligen ha lite svårigheter med att sätta ut en eller två kattungar i stallet och skulle nog själv gått till ett katthem och frågat efter något äldre. Visst säljer de flesta där katter som innekatter, men de får också in katter som tydligt visar att de inte trivs inne och behöver hem ute.

Jag har jobbat som volontär på ett katthem en längre tid och ofta DRÖMDE vi om en seriös kattmänniska som letade efter stallkatt! På plussidan-du får en katt som är friskt, kastrerad, vaccinerad och IDmärkt. Är den van vid att vara ute så är det också en van råttjägare.
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

*svar till alla*

Tack för tipsen! Självklart ska kissen vara id-märkt, vaccinerad och kastrerad! Sen funderar vi lite på det där med att ha två stycken, kanske är en god ide!
Sadelkammaren ÄR uppvärmd hela vinterhalvåret.

Sen det där med att den "inte får bli en del av familjen". Förstår inte riktigt de resonemangen. Varenda dag finns flera människor i rörelse i stallet, förmiddag som eftermiddag. Vi vill inte ha den i huset av anledningen att vi har smådjur och hund. Dessutom är huvudsyftet (hur dumt det än låter) med katten att den ska vara en råttjägare i stallet. Ingen soffprydnad inne.

Elionor: Kanske är värt att tänka på också, finns ju säkert många trevliga kissar på katthemmen som vill få ett trevligt liv på landet!
Tack för alla tips!
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

Ett PS, katter tar inte råttor - det gör Jack Russel. Men vi har inga råttor, de kanske inte trivs med katt/hundsällskap.
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

_Runaway_ skrev:
Vi vill inte ha den i huset av anledningen att vi har smådjur och hund. Dessutom är huvudsyftet (hur dumt det än låter) med katten att den ska vara en råttjägare i stallet. Ingen soffprydnad inne.

Varför inte ha hunden i stallet istället, tänk att katter är oxå djur,
inte bara en som kan slänga ut i stallet osv.
Nää tänk om lilla vän, eller ska du inte ha någon katt alls. :devil:
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

så länge katten har möjlighet att komma in o sova på natten med resten av familjen om den så önskar så ser jag inga fel med att katten vistas i stallet under dagen.

om katten sen själv väljer att sova i stallet så går väl det oxå bra. nykelordet är ju VAL.

för katten ska väl ändå var en del av din familj?
eller ska den vara mera som en bil? dvs att du tankar den o byter olja, kanske trevligt att vila ögonen på samt praktisk att ha, men inte bryr dig mer än så om den. för i sånt fall ska man nog inte ha katt.
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

Men herrgud, jag har inte sagt att vi ska "slänga ut den i stallet" :mad: Den ska få mat, omvårdnad och kärlek som vilket annat av våra djur som helst. Det är varmt i sadelkammaren som jag redan sagt, och den ska inte bara finnas där för att se bra ut.
Och att jämföra katten med en bil var väl lite och ta i :smirk:
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

Många stallkatter lever faktiskt som rena biologiska råttfällor,och då bör man inte ha katt. De ses inte efter, de förökar sig helt fritt, ingen bryr sig om att katter också behöver bra mat, veterinärvård och omsorg. Att ha en välskött, kastrerad och omhändertagen stallkatt är en helt annan sak. Det kan ju finnas flera anledningar till att man inte vill ha katten i huset, även om det verkar extremt konstigt i mina ögon (som har katterna i sängen på natten)
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

Undrar :mad: ..Jag blir smått oroad på hur många tänker om katter..Ingen soffprydnad..Men att hunden är inne , det är ok..Nää detta övergår mitt förstånd.. :confused: Vad är skillnad på hunden å katten som sällskapsdjur.Låt då även hunden bo i sadelkammaren istället för inne å vara soffprydnad...Katten har lika stort värde som hunden..
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

*lite off topic*

Sålde två kattbröder, uppvuxna inne i köket, som ladugårdskatter. Nya ägaren tog kattungarna direkt till ladugården och släppte lös dom där.. Det sa bara SWISCH så var dom väck.. Han fick ägna en hel dag att leta dom stackarna..
Se´n bodde dom inne nån vecka och vande sig vid nya miljön och människorna. Efter det var det inga problem att flytta ut dom till Ladugården. Mitt råd är att ge kattungen/arna lite tid inne med er för att sedan intoducera dom till stallet.
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

Jag har 5 vuxna katter, alla bor i stallet, med kattlucka genom stalldörren, kattlucka till uppvärmd sadelkammaren.
Ingen av dem verkar lida, de är oerhört keliga och sociala.
Min första katt, som numer är 13 år, tvingade jag in i huset på vintrarna om det blev över 15 minus ute, hon hatade det....
Låg och surade i soffhörnet där jag la henne tills hon fick gå ut på morgonen,det blev en kompromiss,min gamla docksäng på verandan under tak, med fårskinnsfäll.
Hon gillar inte de andra katterna och vägrar gå¨in genom kattluckan.

Man gör olika, mina katter är steriliserade och öronmärkta, tyvärr hjälper inte det mot diverse vildkatter som kommer hit och gör livet pestigt, DET är värre än att inte ha dem inne i huset tycker jag.
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

:bow: Tror vissa har missförstått mig. Katten ska INTE placeras ut som en lagårdkatt vind för våg, som man ser på många ställen. den ska Vaccineras, märkas, kastreras, få mat och vatten, kelas med (vi är flera i stallet över hela dagen), den får gå som den vill in och ut osv osv. Och om det blir för kallt i sadelkammaren (vilket det inte blir..) så självklart får den komma in om det behövs. Den är visst lika mycket värd som alla andra djur på gården! Men kanske har hund, katt och häst också olika sätt att leva.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Skulle behöva ha någon eller några katter i stallet. Just nu är det ingen där och min egen (german Rex) är lite för fin i kanten så är...
Svar
10
· Visningar
1 133
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 049
Senast: Otherside
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 495
Senast: Stereo
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 085

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp