Bukefalos 28 år!

Stallkatt -hur börja?

Sv: Stallkatt -hur börja?

_Runaway_ skrev:
:bow: Tror vissa har missförstått mig. Katten ska INTE placeras ut som en lagårdkatt vind för våg, som man ser på många ställen. den ska Vaccineras, märkas, kastreras, få mat och vatten, kelas med (vi är flera i stallet över hela dagen), den får gå som den vill in och ut osv osv. Och om det blir för kallt i sadelkammaren (vilket det inte blir..) så självklart får den komma in om det behövs. Den är visst lika mycket värd som alla andra djur på gården! Men kanske har hund, katt och häst också olika sätt att leva.
Jag tycker synd om alla stackars kattungar som bara ska födas för att leva ett halvvilt liv i stall och ladugårdar. Inte många ger katterna sådan omvårdnad som du gör utan de flesta skiter i katterna, de har noll status och blir de sjuka så dör de - ensamma utan vård. Så ser nog verkligeheten ut för de flesta stallkatter är jag rädd för. Dina katter verkar ha ett underbart liv för de får välja själva men hur många får det?

Fast att de skulle ha olika sätt att leva, vad menar du med det? Katter är precis som hundar husdjur som man har i hemmet. En del tror visst fortfarande (trodde att den uppfattningen dog ut med de som föddes på 1800-talet) att katter har nio liv, att de alltid klarar sig, att de är billiga (för de får undermålig mat) osv. Man trodde att moderna människor skulle ha kunnat ta till sig all kunskap om djuret som ändå finns tillgänglig i dag, men det verkar inte så utan många unga tror likadant om katter som deras farfarsfar gjorde. Skamligt. Det finns massor med upplysning att hämta på Internet om katter. Gör det i stället för att fortsätta att vårda dessa idiotiska myter om katter som florerar. Bara att tänka att sätta ut en liten kattunge på 8 veckor (för jag antar att ni inte heller vet att de ska vara minst 12 veckor innan de lämnar mamman) i ett stall ensam. Man skäms för att vara människa när man hör sådant.
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

Bara för att en katt får vara inomhus innebär det inte att katten blir en soffprydnad. Min "gammelkatt" som bor kvar hos mamma går utomhus fritt, men får givetvis vara inomhus också. Att han får komma in för att äta mat, gosa och sova innebär dock inte att han inte städar grannens ladugård på smågnagare. Han är ju i ladugården i princip hela sin vakna tid! Han väljer dock att komma in för att äta (han har mat på bron också) och sova.

Att man har hund och smådjur inomhus är inget problem. Djuren vänjer sig vid varandra. Jag har haft fågel, kanin, katt och hund tillsammans... inga problem.

Har ni inte möjlighet att installera en kattlucka så att katten sjäv får välja om den vill bo i sadelkammaren eller i huset? Jag tycker faktiskt att det är en ganska tråkig attityd att alla andra djur (som går att ha inne) får vara inne, men inte katten. Den är förvisad till stallet. Visst finns det folk i stallet, men det är en helt annan sak att hälsa på en katt i stallet, klia den bakom örat än att sitta och titta på TV på kvällen med en katt i knät.

Det blir helt enkelt två olika stt att umgås på.
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

Jag tycker inte man ska göra skillnad på våra husdjur...Men det jag reagerde mest på var uttrycket ingen soffprydnad..Finns det något mysigare än en kisse som ligger å myser i soffan..jag har tre å alla får gärna vara soffprydnader i min soffa, det är dom värda..
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

Min huskatt var utekatt, men kunde gå in när hon ville. Hon var inne när jag var borta och så mycket som möjligt nattetid.
Hon bodde i ett tätbebyggt område med hyreshus och industrier, samt 1-2 fält utanför området.
Trots att hon alltid hade man i matskålen när hon kom in, så tog hon minst 50 möss/sorkar varje år. Detta i tätbebyggt område.

Jag har absolut inte mina katter som soffprydnader, däremot som sällskapsdjur. Jag har katt för att jag älskar katter och för att jag älskar deras sällskap.

Råttor tar katterna sällan, det är förenat med livsfara att ta en råtta. Möss tar dom, men större råttor får du nog använda gevär eller hund till.
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

Nej jag får be om ursäkt för det där om soffprydnad, jag tycker också att det är jättemysigt med en liten kisse i soffan! :) Jag ber verkligen om ursäkt där.

kattlover:
Ja jag gillar inte heller att det finns så många katter som släpps ut på gården och får sköta sig själva. Kanske har en skål torrfoder när någon kommer ihåg. Men så ska det absolut inte bli här! Katten ska ha tillgång till att vara i stallet, och ha en bädd där inne, sen är det ju upp till kisse om han VILL sova där. Men det finns där iaf.
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

_Runaway_ skrev:
Vi har funderat på att köpa en katt att ha på gården, huvudsakligen boende i stallet. Dels för trevnaden, att vi gillar katter, men sen för råttorna. Känns inte toppen att ha råttgift utlagt i stallet där både människor, hundar och andra katter går. Vi har tänkt att katten ska ha sin plats i sadelkammaren, och ha kattlucka i både sadelkammardörr och stalldörr. H*n ska få mat där ute och på alla sätt leva där. Men jag och pappa hade en diskussion om hur man introducerar katten i stallet. Kan säga att vi inte kom fram till något vettigt svar, för ingen visste vad man skulle säga.. :smirk:
Så, till frågan. Ska man "placera" kattungen i stallet när man får hem den? Den ska väl inte bara lämnas där helt ensam, från att ha bott med familjen Katt, till att bo ensam i ett stall?? Men å andra sidan ska den inte vänjas vid att bo i vårt hus. Ska den bara få vara inne första dygnen för att fästa sig vid hemmet?
Fast i ditt ursprungsinlägg så framgår det ju tydligt att kattungen INTE ska vänja sig att bo i ert hus, så har den något annat val än stallet då? Dessutom skriver du att den "ska på alla sätt leva där" så jag tror inte att någon har missförstått dig egentligen. Sen är det ju också så att en liten kattunge jagar inga möss eller råttor för den vet inte hur man gör. Det är något som kattmamman lär dem och annars lär de sig det när de blir äldre. Så vad är meningen alls med att placera ut en liten, förmodligen rädd, kattunge som antagligen saknar sin mamma och sina syskon ensam i ett stall? En liten kattunge behöver känna sig trygg och älskad och det gör den knappast ensam i ett mörkt stall.
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

Nej den ska inte vänja sig vid att bo inne, men OM DET BLIR kris så får man ju självklart ta in den! Frpgan är hur man ska introducera en katt i stallet. JAG (aldrig varit kattägare) har fått för mig att det kanske är olämpligt att först ha katten inne för att sen släppa ut den i stallet. Kansk bättre att den vänjer sig vid att bo där frå start? Men det är det jag behöver tips om. Jag har ju ingen aning.
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

Hemma hos oss är det oftare folk i stallet än inne ;)
Våra katter står och väntar vid ytterdörren på morgonen(halv sju) och väntar på att bli utsläppta och det sista vi gör innan vi går och lägger oss är att öppna dörren och ropa på dem. Tidigare vill de inte komma in(om det inte är smällkallt på vintern då de brukar vilja in och gå på lådan..) Sen sover de vid fotändan på sängen hela natten...
Och det jagar råttor stora som hus och fåglar och lägger dem stolt för allmän åskådning på gårdsplan...
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

runaway

jag skulle rekommendera dig att helt enkelt skaffa dig en sällskapskatt. låt den "bo" inne med möjligheter att gå ut.

om den har några som helst dragningar åt att vara den som hanterar ert möss/rått bestånd så kommer den på eget bevåg söka sig till stallet o göra sig hemmastadd.

gör den inte det får du nöja dig med en "soffprydnad" att gosa med framför tv:n. ;)

troligast är ju att den helt självmant väljer att husera i stallet iaf dagtid. eftersom ni själva håller till där så kommer den säkert göra er sällskap.

om katten visar sig vara sorten som inte alls är intresserad av jakt osv så kan du vara säker på att den skulle varit tämligen olycklig i stallet.

så igen..skaffa en sällskapskatt o håll tummarna för att den trivs i stallet när den nått förbi kattungestadiet.. :D
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

våra katter i stallet tar kål på råtterna men äter inte upp dem, ena hunden i stallet tar kål på råttor och den andra leker med de döda liken tills någon upptäcker honom och tar den ifrån han.. det är ruskigt äckligt..
i vårt stall hade vi fyra stallkatter, men nu är de bara en kvar. de andra två flyttade in i huset och en bor kvar där ute.
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

kattlover skrev:
Sen är det ju också så att en liten kattunge jagar inga möss eller råttor för den vet inte hur man gör Det är något som kattmamman lär dem och annars lär de sig det när de blir äldre.
Fast hur menar du då? En kattunge ska ju inte tas från sin kull och mamma förrän den är 12 veckor minst. Just för att den ska ha lärt sig socialt beteende och lite jakt. Mina kissar var innekatter i över 10 år. Sedan flyttade vi ut på landet och de fick gå ute mer där. Plötsligt blev ena rexen världens värsta mus och sorkjägare. Så; det finns nog där, någonstans nedärvt. Eller så lärde han sig just jakt även av sin mamma, via leken när han bodde med henne (inne).
Sen ska väl ändå katten få mat också? Den kommer väl inte sättas ut som 12 veckorsunge utan kattmat och förväntas livnära sig på råttor och möss? (den frågan får väl trådskrivaren svara på, antar jag).
 
Senast ändrad:
Sv: Stallkatt -hur börja?

Marna skrev:
Ett PS, katter tar inte råttor - det gör Jack Russel. Men vi har inga råttor, de kanske inte trivs med katt/hundsällskap.

Då har du inte träffat mina katter, som kommer hemsläpande med äckliga råttor, lika stora som dom själva.. :eek:
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

Jag tycker att ditt stall låter som ett utmärkt liv för en stallkatt. Den kommer att få mat, omvårdnad och ha ett varmt ställe att ligga på om den vill.

Precis så lever våra stall/ladugårdskatter och de verkar helt till freds med det livet. De ligger nästan aldrig i sadelkammaren utan väljer oftast halmbalen (storbal) som ligger i stallet. Där ligger de i en grop, flera tillsammans och har det så varmt och gott.
För övrigt får de både blöt- och torrfoder samt avmaskas ett par gånger per år.

Trots att de får mycket mat så har vi inte en mus eller råtta på gården. De äldre honorna tar råttor som nästan är lika stora som dem själva.

Mitt råd är att du skaffar två kattungar, gärna syskon, som är uppfödda i stall/ladugård. Dels är de vana vid miljön och sedan har de varandra att leka, sova och upptäcka livet tillsammans med. Ska du ha duktiga råttfångare, så är honor oftast lite bättre jägare, åtminstone hos oss.

Skickar ett PM också.
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

Jarrah skrev:
Jag tycker att ditt stall låter som ett utmärkt liv för en stallkatt. Den kommer att få mat, omvårdnad och ha ett varmt ställe att ligga på om den vill.

Precis så lever våra stall/ladugårdskatter och de verkar helt till freds med det livet. De ligger nästan aldrig i sadelkammaren utan väljer oftast halmbalen (storbal) som ligger i stallet. Där ligger de i en grop, flera tillsammans och har det så varmt och gott.
För övrigt får de både blöt- och torrfoder samt avmaskas ett par gånger per år.

Trots att de får mycket mat så har vi inte en mus eller råtta på gården. De äldre honorna tar råttor som nästan är lika stora som dem själva.

Mitt råd är att du skaffar två kattungar, gärna syskon, som är uppfödda i stall/ladugård. Dels är de vana vid miljön och sedan har de varandra att leka, sova och upptäcka livet tillsammans med. Ska du ha duktiga råttfångare, så är honor oftast lite bättre jägare, åtminstone hos oss.

Skickar ett PM också.




Undrar...Om du hade en hund, skulle den oxå få bo i stallet????
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

_Runaway_ skrev:
Nej den ska inte vänja sig vid att bo inne, men OM DET BLIR kris så får man ju självklart ta in den! Frpgan är hur man ska introducera en katt i stallet. JAG (aldrig varit kattägare) har fått för mig att det kanske är olämpligt att först ha katten inne för att sen släppa ut den i stallet. Kansk bättre att den vänjer sig vid att bo där frå start? Men det är det jag behöver tips om. Jag har ju ingen aning.
Nej vi märker att du aldrig har haft katt det är därför du får så många tips på hur man sköter katter fast du lyssnar ju inte särskilt bra på det. Read my lips: en liten kattunge ska inte bo ensam i ett stall. Ska man ha katt så ska den bo inomhus och om den vill vara i stallet på dagarna så kan den naturligtvis vara det men får den bo där ensam så kommer den troligen att bli väldigt skygg.
Du har fått tillräckligt med råd från seriösa kattägare för att kunna veta vad du bör göra men du väljer att lyssna på dem som säger att katter kan klara sig själva.
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

Björk skrev:
Fast hur menar du då? En kattunge ska ju inte tas från sin kull och mamma förrän den är 12 veckor minst. Just för att den ska ha lärt sig socialt beteende och lite jakt. Mina kissar var innekatter i över 10 år. Sedan flyttade vi ut på landet och de fick gå ute mer där. Plötsligt blev ena rexen världens värsta mus och sorkjägare. Så; det finns nog där, någonstans nedärvt. Eller så lärde han sig just jakt även av sin mamma, via leken när han bodde med henne (inne).
Sen ska väl ändå katten få mat också? Den kommer väl inte sättas ut som 12 veckorsunge utan kattmat och förväntas livnära sig på råttor och möss? (den frågan får väl trådskrivaren svara på, antar jag).
Men då var väl inte dina katter kattungar på 12 veckor när de började jaga???? Hur många bond/stallkatter tror du är 12 veckor när de tas från mamman f.ö. Dessa katter verkar mest ägas av folk som inte har en aning om katter så de tas vid både 6-7 veckor.
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

Jarrah skrev:
Ska du ha duktiga råttfångare, så är honor oftast lite bättre jägare, åtminstone hos oss.
Honor är också dyrare att kastrera!
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

Och jag har fått dlera tips och pm från fler förståndiga kattägare som berättar om att deras stallkatter har det jättebra. Kan du förklara vad problemet när med att ha en eller två katter i ett stall?
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

fia-lotta skrev:
Varför inte ha hunden i stallet istället, tänk att katter är oxå djur,
inte bara en som kan slänga ut i stallet osv.
Nää tänk om lilla vän, eller ska du inte ha någon katt alls. :devil:

Svarade på ett liknande inlägg i går, men det verkar ha raderats? Var inte speciellt arg, så lite konstigt tycker jag det var, men men... Har aldrig fått något raderat förr och trodde moderator skrev ett PM el likn i så fall?

Jag förstår uppriktigt talat inte alla dessa svar som tyder på att trådskrivaren skulle vara olämplig som kattägare? Alla vi som har hästar är väl bekanta med begreppet stallkatt, och varför skulle en VÄLSKÖTT stallkatt ha ett sämre liv än en innekatt?

Jag tycker inte trådskaparen ens behöver förklara varför hon vill ha katten i stallet, det viktiga är ju att hon sköter den och ger den ett bra liv, eller!? Att hon sedan dessutom skriver att hon har hund och smådjur inne, gör det hela än mer tydligt. Det är inte helt lätt att vänja kattovan hund vid katt, även fast det går. Är själv hundägare sedan ett halvår, och trots att det nu går ganska bra med katterna har det definitivt inte varit helt komplikationsfritt.

Trådskrivarens blivande katt/katter skulle ju få både mat, pyssel och varm sovplats (de 12-15 grader man har i en sadelkammare räcker faktiskt gott och väl - katter har päls, och får den dessutom en mysig filt e d att sova på tror jag att den lär må som en prins. Dessutom är sadelkammaren torr och dragfri). Djur är inte människor. Om katten sköts väl - trots att den bor i stallet, vilket inte innebär något motsatsförhållande för mig- mår den bra. Den kommer inte att ligga på sin filt i sadelkammaren och tänka "tänk om jag fick sova i mattes säng istället, stackars lilla jag".

Vad det gäller jämförelsen med hund som flera av er gör, finns det en väsentlig skillnad i katters och hundars natur: Hundar är flockdjur, och människorna i hundens familj blir flockmedlemmmar- och förhoppningsvis flockledare. Hunden behöver ha sin flock för att må bra, och bör därför inte lämnas att bo ensam ute i stall e d. Katter är inte flockdjur, och har därför inte det behovet. Att sedan många kissar uppskattar kattsällskap är en annan femma.

För att spetsa till det hela lite extra: Är det inte synd om hästarna att bo i stallet? De kanske oxå borde få sov i sängen så att de känner att de är fullvärdiga familjemedlemmar ;) ?

Det finns olika sätt att hålla djur. Vissa är självklart förkastliga, som att t ex ha en okastrerad stallkatt som driver vind för våg och inte sköts, men sedan finns det faktiskt OLIKA sätt som är BRA att sköta / hålla djur. Alla behöver inte göra likadant för att det ska vara bra djurhållning.

Tilläggas bör att jag själv har fem stycken feta, lata innekatter som endast har lust att gå ut om solen skiner...

Förlåt min miss ang kastreringsålder! Bra att andra hade bättre koll! Var så länge sedan mina var små att jag glömt (de är alla mellan 11 o 17 år...).
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Katt Skulle behöva ha någon eller några katter i stallet. Just nu är det ingen där och min egen (german Rex) är lite för fin i kanten så är...
Svar
10
· Visningar
1 152
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 096
Senast: Otherside
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 590
Senast: Stereo
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp