Bukefalos 28 år!

Stallkatt -hur börja?

Sv: Stallkatt -hur börja?

kattlover skrev:
Men då var väl inte dina katter kattungar på 12 veckor när de började jaga???? Hur många bond/stallkatter tror du är 12 veckor när de tas från mamman f.ö. Dessa katter verkar mest ägas av folk som inte har en aning om katter så de tas vid både 6-7 veckor.

Viket påhopp! Snacka om att generalisera!

De kattungar som flyttar från oss till nya hem är minst 12 veckor gamla.

Jag respekterar att en del vill ha sina katter inomhus och tycker att dessa bör respektera att andra vill ha utekatter. Huvudsaken är väl att katten har det bra och får den tillsyn och omvårdnad den behöver.

Mvh Jarrah som har både utekatter i stallet och innekatt (som får gå ut så ofta den vill genom egen lucka)
 
Senast ändrad:
Sv: Stallkatt -hur börja?

Det är ju trevligt att någon förstår mig i alla fall. :bow: Fattar inte problemet dom andra har. VAD är det jag gör för fel med att skaffa en stallkatt?
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

ako skrev:
Svarade på ett liknande inlägg i går, men det verkar ha raderats? Var inte speciellt arg, så lite konstigt tycker jag det var, men men... Har aldrig fått något raderat förr och trodde moderator skrev ett PM el likn i så fall?

Jag raderade ett inlägg som var skrivet i en alldeles för otrevlig ton. Det var dock inte ditt inlägg. Men du och och ytterligare någon svarade på det otrevliga inlägget genom att citera det - alltså raderade jag även svaren.


mandalaki/moderator
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

Jag tror att de som inte inser vad en katt är och hur de ska skötas (behöver inte betyda att de är innekatter hela tiden) är helt ointresserade av att lära sig något öht, de är bara intresserade av att få sin vilja igenom och struntar i att ta del av andras erfarenheter. Jag är 100% övertygad om att de allra flesta stallkatter varken är kastrerade, vaccinerade, id-märkta eller försäkrade vilket också gäller för de flesta katter som lever på bondgårdar. Därför att vissa människor fortfarande tror att det man gjorde för 100 år sedan fortfarande är riktigt.

När man säger sådana saker som "katter är billiga och kostar inte mycket, lite mat bara", eller "katter är inte flockdjur utan de MÅSTE få springa fritt och göra vad de vill" så är man helt enkelt inte tillräckligt insatt eller intresserad av katter utan ser dem som försumbara varelser. Om de blir sjuka så avlivas de (alltså behövs ingen försäkring), mat kan de skaffa sig själva (med lite tillskott av billigt torrfoder från ICA i bästa fall), tröttnar man så kan man dumpa dem någonstans så tar säkert ett katthem hand om dem osv, osv.

Ingen har hittills svarat på varför de inte släpper sina hästar lösa också, för de är ju också "fria" varelser från början så varför ska de stå i hagar eller stall?? Här skriver en som inte kan något om katter alls och frågar men lyssnar hon på vad erfarna kattägare säger - nej hon lyssnar bara till de som har samma inställning som hon själv (som förstår henne) nämligen att katter är djur som man inte har inomhus. Undra på då att vi som älskar katter blir upprörda! Vad hade ni väntat er?
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

kattlover skrev:
Här skriver en som inte kan något om katter alls och frågar men lyssnar hon på vad erfarna kattägare säger - nej hon lyssnar bara till de som har samma inställning som hon själv (som förstår henne) nämligen att katter är djur som man inte har inomhus. Undra på då att vi som älskar katter blir upprörda! Vad hade ni väntat er?

Jag antar att du delvis syftar på mig?

Först vill jag säga att även jag älskar katter, trots att jag håller mig med stallkatter.

Jag anser mig inte heller vara någon oerfaren kattägare, snarare tvärtom. Jag har haft katt sedan jag var liten, både sådana som bott inne i huset och sådana som enbart bor i stallet. Jag anser inte alls att man inte kan ha katter inomhus, men samtidigt anser jag att det är en nödvändighet att ha katter på en gård där det lätt samlas råttor/möss bland foder o dyl om man inte håller efter dem.

De katter som bor i vårt stall har det väldigt bra. De får mat och omvårdnad och jag ägnar mycket tid åt dem (kelar och leker). Katter som är blanka i pälsen, i gott hull och som leker även upp i vuxen ålder mår inte dåligt.

Jag tror knappt att jag har varit i något stall/ridskola där det inte finns stallkatter, ofta feta och välnärda, och inte kan väl alla dessa stall vara fulla av människor som inte vill katterna väl.

Acceptera att det finns olika sätt att hålla katt och så länge katterna mår bra om tas om hand är inget sätt fel.

Jag vet att det finns gårdar där katterna inte får mat för att de ska jaga råttor och där de flesta är halvvilda och förökar sig okontrollerat, men det finns även bra ställen där katterna har en plats och räknas som familjemedlemmar.
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

Håller med, de stallkatter jag sett har inte verkat vanskötta på något sätt. Själv har jag sett två modeller (sammantaget rör det sig om 6 stall):

1. Stallet ligger i anslutning till en gård, där stallägaren bor. I de fallen har katterna varit utekatter, och såklart kunnat sova i stallet om de ville det, men också kunnat gå in när de ville göra det. Välnärda och glada katter!

2. Stallet ligger för sig själv, exempelvis en ridskola, eller med gården en bit därifrån.
Katterna bor i stallet, med egen sovplats och mat på uppvärmd plats, oftast sadelkammaren. Trevliga och sociala katter, som ofta får väl så mycket kel som en "privatkatt" eftersom det är många i stallet, och de flesta gullar med den ibland.

Med ett undantag har katterna varit fina i hull och päls, och uppenbarligen kastrerade eftersom det aldrig blev några kattungar.

Undantaget var ett stall där de skaffade två hittekattungar från ett katthem, kullsyskon, som fick ungar med varandra. :crazy: Och möjligen ett stall till där de egna katterna sköttes enligt (1), men där det då och då flyttade in hittekatter på eget bevåg i stallet, oftast okastrerade hanar, som sen inte blev så långvariga.
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

Det kanske ska tilläggas att även i stallet där det blev ungar så var katterna välskötta och välnärda!
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

Ja men jag har väl aldrig sagt att det ska bli en sån katt som släpps ut okastrerad, oförsäkrad osv osv! Vi ska ha en katt i stallet, och jag undrar bara hur man gör i början för att den ska lära sig bo där. Jag har inte bett om åsikter hur ni tycker att det är bra eller dåligt med stallkatt. Jag har sett många stall med katter, och vissa är välskötta, andra inte. Det är synd om de katter som inte tas om hand om väl "bara för att de är stallkatter". Det finns olika sätt att ha katter, som det finns olika att ha hästar och hundar! Hundar kan bo inne i huset, och de kan bo i rastgård. Har sett mycket välskötta och glada hundar som bor i rastgård. Men kanske ska jag bygga en koja med liten hage runtom som katten ska bo i????
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

Jarrah skrev:
Jag antar att du delvis syftar på mig?

Först vill jag säga att även jag älskar katter, trots att jag håller mig med stallkatter.

Jag anser mig inte heller vara någon oerfaren kattägare, snarare tvärtom. Jag har haft katt sedan jag var liten, både sådana som bott inne i huset och sådana som enbart bor i stallet. Jag anser inte alls att man inte kan ha katter inomhus, men samtidigt anser jag att det är en nödvändighet att ha katter på en gård där det lätt samlas råttor/möss bland foder o dyl om man inte håller efter dem.

De katter som bor i vårt stall har det väldigt bra. De får mat och omvårdnad och jag ägnar mycket tid åt dem (kelar och leker). Katter som är blanka i pälsen, i gott hull och som leker även upp i vuxen ålder mår inte dåligt.

Jag tror knappt att jag har varit i något stall/ridskola där det inte finns stallkatter, ofta feta och välnärda, och inte kan väl alla dessa stall vara fulla av människor som inte vill katterna väl.

Acceptera att det finns olika sätt att hålla katt och så länge katterna mår bra om tas om hand är inget sätt fel.

Jag vet att det finns gårdar där katterna inte får mat för att de ska jaga råttor och där de flesta är halvvilda och förökar sig okontrollerat, men det finns även bra ställen där katterna har en plats och räknas som familjemedlemmar.
Vad får dig att tro att jag syftar på dig? Jag syftar på den som skrev första inlägget naturligtvis. Till skillnad från dig så har jag vetskap om MÅNGA katter som inte alls har det bra i stall och ladugårdar och jag har aldrig sagt att inte katter kan ha det bra i stall men de ska inte vara förvisade till stallet som enda bostad - då sköter man inte sina katter. Och det var ju det det skulle bli frågan om i det aktuella fallet.
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

kattlover skrev:
...de ska inte vara förvisade till stallet som enda bostad - då sköter man inte sina katter.

Okej.. Så om jag ser till att katten har bra sovplats, bra mat, är frisk, vaccinerad, får kärlek och omsorg varje dag hemma på gården där vi bor 50 meter från stallet, då sköter jag inte katten? Är det det du påstår? Då kan jag ju återkomma sen när vi köpt kisse/ar och berätta hur dom mår. Antagligen har de självdött av svält och vanvård, eller rymt hemifrån för att de inte har nånstans att bo. Tror du inte?
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

Eftersom du säger att hon (trådskaparen) bara lyssnar på dem som håller med henne och jag är en av dem så drog jag slutsatsen att du delvis syftade på mig.

Nu säger du dessutom jag inte sköter mina katter eftersom de inte bor inomhus.

Återigen vill jag säga att jag sköter mina stallkatter lika bra som den jag har boende inne i mitt hem. De får mat två gånger per dag, har torrfoder, blir avmaskade och vi både kelar med dem och leker med dem dagligen.
Är man lite djurmänniska så kan man också avgöra om ett djur mår bra, och det gör mina stallkatter.
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

jag tror att många här blundar för vad vi egentligen vill säga.

jag betvivlar inte att en katt kan ha ett synnerligt lyckligt liv som stall katt.

det som stör är att katten inte verkar få samma värde o privilegier som andra djur.

i just detta fall har jag inget att klaga på vad det gäller fysik omvårdnad utan på mig skär det ist i hjärtat för att denna katt inte ska få sova innne om den så vill.

det här handlar om..för mig..att alla dina andra djur i lämplig storlek får vistas o sova i huset. men katten ska inte få det. varför? varför har katten så dålig status?

en häst kan inte sova i huset av naturliga skäl. den är för stor helt enkelt. plus att den knappast går på lådan heller eller ber om att få gå ut o uträtta sina behov.

så för att förtydliga: du gör skillnad på husdjur o husdjur. för dig är det inte självklart att katten ska ha samma privilegier som tex hunden. DÄRI ligger problemet för mig.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stallkatt -hur börja?

Du är välkommen att komma hit och hälsa på mina 5 kastrerade/sterilisrade/öronmärkta/försäkrade stallkatter.

2 av dem skulle få panik om du tvingade in dem, några går gärna in men blir oerhört oroliga om de inte kan gå ut som de vill.

Mina ena stallkatt, försvann och kom tillbaka i ett uruselt skick, jag åkte direkt till Albano smådjursklinik, och satt med honom i flera timmar medans han fick dropp, vet ville behålla honom till morgon dagen, och jag ville avliva pga att han var så dålig, nästa dag var han bättre, och vi kom överens om att ge honom helgen.
På måndagen åkte jag dit och tyckte att han var så dålig att vi tog bort honom, först satt jag med honom och smekte en lång stund, sen avlivade vi honom i mitt knä.
Jag lämnade honom kvar för obduktion, på vets inrådan, vilket var tur, för det visadesig vara en muterad form av slinger som inte påvisats förut.
Vi sörjde och saknade våran Strindberg djup, trots att han aldrig fick bo inne, han ligger begravd bland våra andra älskade djur.

Räkningen kostade 6 800, han var inte försäkrad.

Sen liknelsen med hund.
Det finns både jägare och kennlar som håller hundar i hund gård och rastgård, då anser i alla fall jag att mina välskötta stallkater har ett FRIARE liv, utan att jag dömmer ner dem som har hund i hundgård.
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

mimus skrev:
Du är välkommen att komma hit och hälsa på mina 5 kastrerade/sterilisrade/öronmärkta/försäkrade stallkatter.

2 av dem skulle få panik om du tvingade in dem, några går gärna in men blir oerhört oroliga om de inte kan gå ut som de vill.

Mina ena stallkatt, försvann och kom tillbaka i ett uruselt skick, jag åkte direkt till Albano smådjursklinik, och satt med honom i flera timmar medans han fick dropp, vet ville behålla honom till morgon dagen, och jag ville avliva pga att han var så dålig, nästa dag var han bättre, och vi kom överens om att ge honom helgen.
På måndagen åkte jag dit och tyckte att han var så dålig att vi tog bort honom, först satt jag med honom och smekte en lång stund, sen avlivade vi honom i mitt knä.
Jag lämnade honom kvar för obduktion, på vets inrådan, vilket var tur, för det visadesig vara en muterad form av slinger som inte påvisats förut.
Vi sörjde och saknade våran Strindberg djup, trots att han aldrig fick bo inne, han ligger begravd bland våra andra älskade djur.

Räkningen kostade 6 800, han var inte försäkrad.

Sen liknelsen med hund.
Det finns både jägare och kennlar som håller hundar i hund gård och rastgård, då anser i alla fall jag att mina välskötta stallkater har ett FRIARE liv, utan att jag dömmer ner dem som har hund i hundgård.


OK, det är tydligt att folk inte läser varandras inlägg. Det är INGEN som skriver att man skall tvinga in katterna! Det som skrivs är helt enkelt att kattungen bör få vistas inne i huset med resten av familjen! Det som skrivs är att katten skall få vara en familjemedlem precis som hunden och de andra djuren som får bo inne i huset med familjen. Det står inte att man ska låsa in katten utan att den bör få välja själv om den vill sova inne i huset eller ute i sadelkammaren.
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

Man tänker olika, jag anser att mina katter är familjemedlemmar och jag tar ansvar för dem, likaså för mina hästar.

Trots det så bor de inte inne, inte ens som kattungar, den enda gången de bor i huset, med tvång, är när de är kastr/steril, för jag vill ha dem under uppsikt.

Vad jag kan hålla med om, har man en katt från den är liten, ska den inte bo själv i stallet, då ska man ha 2 st från samma kull, som redan står i tråden.

Och jo, jag läser andra inlägg, men vill på visa att man kan älska sina djur även fast man inte har dem inne.
Personligen gör jag ingen hierarki över högre eller lägre stående varelser.
Möjligen då flugor som jag slår ihjäl, både hemma och i stallet.

Inne eller ute - om katten själv får välja.
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

*knapplån*

För den som inte visste det gäller följande påståenden alla som har utekatt/stallkatt:

- kastrerar ej sina katter, de får yngla av sig bäst de vill
- ej heller vaccinerar, avmaskar och ID-märker man dem
- blir katten sjuk tar man bort den hemma bakom ladugårdsväggen, ty veterinärvård är för dyrt
- katten är ingenting värd
- man struntar i om den fryser, försvinner eller dör
- katten är alltid olycklig och misskött

osv.

Till er som jämför katter, hundar och hästar undrar jag om man inte ska ta och börja låta hundarna gå på låda också? Sedan bör man starta lydnadskurser och hopptävlingar för katterna, och hästen skall givetvis ha en plats inne framför tv-soffan.
Och vi människor - vi borde verkligen börja äta vår mat i skålar ståendes på alla fyra, för så gör ju hundar. Inte behöver vi heller borsta tänderna mer, gnag på ett tuggben istället. :smirk:
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

kattlover skrev:
Jag syftar på den som skrev första inlägget naturligtvis. Till skillnad från dig så har jag vetskap om MÅNGA katter som inte alls har det bra i stall och ladugårdar och jag har aldrig sagt att inte katter kan ha det bra i stall men de ska inte vara förvisade till stallet som enda bostad - då sköter man inte sina katter. Och det var ju det det skulle bli frågan om i det aktuella fallet.

Ja, men tror Du verkligen att trådskaparen skulle skriva hit och fråga om hur hon på bästa sätt ska sköta sin stallkatt om hon planerar att vanvårda den? Finns det NÅGOT i hennes inlägg, förutom att katten ska bo i stallet och inte i hennes säng, som tyder på ansvarslöshet eller likgiltighet inför kattens välmående? Hon har ju uttalat flera gånger skrivit att katten kommer att matas och skötas enligt konstens alla regler inkl kastr, vacc, avmaskn mm.

Att det finns människor som INTE sköter om sina stallkatter är knappast något bra argument för att såga någon som vill ha en välskött stallkatt och ber om råd...
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

beda skrev:
*knapplån*

För den som inte visste det gäller följande påståenden alla som har utekatt/stallkatt:

- kastrerar ej sina katter, de får yngla av sig bäst de vill
- ej heller vaccinerar, avmaskar och ID-märker man dem
- blir katten sjuk tar man bort den hemma bakom ladugårdsväggen, ty veterinärvård är för dyrt
- katten är ingenting värd
- man struntar i om den fryser, försvinner eller dör
- katten är alltid olycklig och misskött

osv.

Till er som jämför katter, hundar och hästar undrar jag om man inte ska ta och börja låta hundarna gå på låda också? Sedan bör man starta lydnadskurser och hopptävlingar för katterna, och hästen skall givetvis ha en plats inne framför tv-soffan.
Och vi människor - vi borde verkligen börja äta vår mat i skålar ståendes på alla fyra, för så gör ju hundar. Inte behöver vi heller borsta tänderna mer, gnag på ett tuggben istället. :smirk:


:cry: Vissa är bara så.....
 

Liknande trådar

Övr. Katt Skulle behöva ha någon eller några katter i stallet. Just nu är det ingen där och min egen (german Rex) är lite för fin i kanten så är...
Svar
10
· Visningar
1 152
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 096
Senast: Otherside
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 591
Senast: Stereo
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 142

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra
  • Guldhamster ungar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp