Bukefalos 28 år!

Stallkatt -hur börja?

Sv: Stallkatt -hur börja?

Jag tolkar nog uppsyn betydligt hårdare än tillsyn, med uppsyn avses en mer konstant kontroll än tillsyn.
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

Boj skrev:
Jag tycker att man måste vara av åsikten oavsett vilket djur man har, älska dina djur men begär inte att omgivningen skall göra det också.

Håller alldeles med dig där och lever efter detta oavsätt om lagen tvingar mig eller ej.
Det spelar ingen roll om det gäller hund, katt eller att man springer omkring i träskor inomhus när man har grannar nedanför sig. Att ta hänsyn har inget med lag att göra utan vad man som person tycker är rätt eller fel och lever som man lär.
Tyvärr finns det personer som inte bryr sig om ifall deras djur eller dom själva är till besvär.
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

Enligt SAOL är uppsyn, uppsikt och tillsyn samma sak.
Troligvis anser även domstolar att det är det samma och jag har svårt att tro att en domare får döma hårdare än vad lagen säger.
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

Herregud,

Jag tappar hakan, tror du att en kattunge inte känner sig trygg i ett mörkt stall - du vet då inte mycket om katter ! Det är ingen människobebis vi pratar om !

Jag tycker att runaway verkar vilja ordna till ett riktigt bra kattliv för sina stallkatter. Kan den/de få det bättre ? Vi har också stallkatter på gården, som bor i stallet och håller det musfritt. Råttor finns inte heller, men tror jag mer beror på närvaron av katter istället för att de jagar. Våra stallkattor mår alldeles utmärkt - de sköts på lika bra sätt som hundarna och hästarna, dessutom har de ett "jobb". De har också varm sadelkammare att gå in i för att inte tala om ligga uppe på häst ! Kan det bli mysigare.
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

Tror du att katten ser skillnad på ett bostadshus och en uppvärmd sadelkammare ? Möjligen att det luktar lite olika, men den värderar nog inte hus och stall olika, möjligen är stallet lite mer intressant ur mus-synpunkt.
Katten är KATT och inte människa, den bryr sig inte ifall filten är en stallfilt eller en inne-filt.

Till trådskaparen, skaffa två katter samtidigt och visa dem låda och matskålar. Var mycket med dem i stallet och gosa och kela i början så skall det nog gå utmärkt.
 
Senast ändrad:
Sv: Stallkatt -hur börja?

Det kan de ! Vi har faktiskt en stallhund också ! Tänk va ! Och han mår alldeles utmärkt, en Jack RUssel som också bor i sadelkammaren med "sina" katter.
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

Sol skrev:
Och det här uttalandet kan jag faktiskt inte se någo relevans i. Vi låter inte några andra tamdjur bestämma hur deras tillvaro skall se ut så varför skall vi låta katten bestämma det?

Vilket tamdjur öht skulle välja en tillvaro tillsammans med människan om de fick välja själva?

Och som sagt, katter kan man ha ute utan att släppa dem helt fria. Rastgård, någon som hört talats om det?

Självklart är det upp till ägaren att bestämma om det är lämpligt att katten går ut eller inte, beroende på hur omgivningarna ser ut, detta skrev jag också i stycket ovanför. Om ägaren tycker att det är ok att katten får går ut så är det väll rimligt att katten sedan får välja om den vill vara ute eller inte? Jag menar då att de allra flesta katter kommer välja möjligheten att gå ut.

Jag har själv en stor rasthage i anslutning till huset och går dessutom ut långa promenader med min hona, men hon längtar ut hela tiden i alla fall, hon vill springa lös och jaga precis som vår kastrerade hankatt.

Att ha sin katt ute innebär ofta risker, med vägar eller rovdjur till exempel. Många av användarna på detta forum har valt att ta en liten risk för att katten ska ha ett trevligt och innehållsrikt liv. På samma sätt tar vi risker när vi låter våra hästar gå i hage tillsammans med andra hästar på dagarna, det blir ibland hovbölder, tappade skor eller sparkskador, en liten risk man får ta för hästens bästa.

Jag förespråkar innekatter för det mesta, men precis som någon skrev tidigare så har det blivit precis tvärt om i denna debatt. Jag blir lite irriterad på de användare här som vägrar att inse att en stallkatt kan ha ett underbart liv! Stallkatterna i vårt stall lever ett fantastiskt liv och är bland de mest välskötta och harmoniska katter som jag träffat på! Katterna i vårat stall är vaccinerade och kastrerade och får omedelbar veterinärvård om de blir sjuka. Självklart finns det stallkatter som inte har det bra och även en mängd innekatter som lever ett urtrist liv sovandes på soffan!

Jag skulle önska att folk kunde respektera varandras åsikter och inte attackera med taggarna ute så fort som ordet utekatt nämns!
/Rori
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

cirkus skrev:
Tror du att katten ser skillnad på ett bostadshus och en uppvärmd sadelkammare ? Möjligen att det luktar lite olika, men den värderar nog inte hus och stall olika, möjligen är stallet lite mer intressant ur mus-synpunkt.
Katten är KATT och inte människa, den bryr sig inte ifall filten är en stallfilt eller en inne-filt.
Naturligtvis ser de skillnad på det, vilken underlig fråga. Katter är renliga djur och uppskattar inte så värst mycket att lukta som en häst eller ko (om den får bo i ladugårdar). Har du besvärat dig att fråga någon katt om den föredrar en ren filt eller en som luktar häst eftersom du är så säker på din sak? Kan du i stället ge en enda bra anledning till att du tycker att katter ska bo i stall och inte inne hos sin ägare?
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

Vet du, jag tycker du förmänskligar katter väldigt mycket nu. Vet du själv vilket katten föredrar, en filt som stinker människa, tvättmedel och parfymerat sköljmedel eller en som stinker häst? Jag vet inte, men jag tror inte de bryr sig så värst. Rovdjur brukar gilla att maskera sin doft för bytesdjuren, så att en stallkatt luktar häst borde vara bra ur dess synvinkel

Det är inte så att stallkatter inte tvättar sig, våra långhårsstallkatter t ex borstas och ansas regelbundet så att pälsen inte tjorvar ihop sig.
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

kattlover skrev:
Kan du i stället ge en enda bra anledning till att du tycker att katter ska bo i stall och inte inne hos sin ägare?

Därför att ägaren skaffat stallkatten för att jaga möss? Och katter gärna jagar på natten?

Jag förstår inte alls påståendet att stallkatten skulle ha låg status. För mig har ett bruksdjur som utför en viktig syssla högre status än ett djur man skaffat för prydnad/kel. Stallkatterna ser till att vi slipper möss och råttor bland hästarnas foder, vilket kan ge dem sjukdomar. Råttorna kan också gnaga sönder elkablar, och vet du vad det kan sluta i? Ett nedbrunnet stall och en väldig massa döda hästar. Dessutom är det ganska äckligt med möss och råttor som svansar omkring i stallet, så jag har stor respekt för våra stallkatter.
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

Men att låta katten vara inne i bostadshuset innebär ju inte att den inte kan arbeta i stallet ändå, för det är ju ingen som föreslår att katten ska spärras in inomhus. Hos min mamma öppnar man dörren och släpper ut katten, när katten vill in sätter han sig utanför fönstret, katten släpps in, han får mat, han lägger sig och sover,vaknar och går till dörren och släpps ut.

Orkar man inte öppna dörren till katten kan man installera en kattlucka så styr katten in- och utgån själv.

Det finns liksom ingen motsättning i att låta katten vara inne med familjen och även låta den vara i stallet och arbeta.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Skulle behöva ha någon eller några katter i stallet. Just nu är det ingen där och min egen (german Rex) är lite för fin i kanten så är...
Svar
10
· Visningar
1 133
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 049
Senast: Otherside
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 494
Senast: Stereo
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp