STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

cactuspower

Trådstartare
Detta är den nya kompletta stalltråden, här får ni berätta och lägga in bilder på era stall och hästgårdar. Både stallbilder såväl in som utvändigt, bilder på ridbana, ridhus, hagar, sadelkammare, tvättstugan, spolspiltan osv.. Skriv gärna t.ex. lite om hur många boxar ni har där inne, hur stora dom är, hur många hästar som bor där inne osv. Berätta om hur stora hagar ni har, i korta drag om vilket underlag ni har på ridbanan osv. Och kompletter som sagt gärna med bilder om ni har, vore jättekul att få se en mer ingående presentation och lite som en 'guidad visning' (via nätet dock ;) ) på era stall och gårdar, och få ta del av och se hur ni och hästarna har det. Har ni något speciellt som typ fiffiga lösningar på saker och ting får ni gärna visa upp dessa också! :bump:


Jag är jätte nyfiken på och se hur ni har det :)
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

OK - jag 'skryter' gärna om vårt stall:angel: . Vi är jättenöjda.

Stallet med paddocken bredvid:
HPIM1366_edited.jpg


Boxarna:
HPIM1499.jpg


Del av sadelkammaren:
HPIM1179.jpg
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Oj så fint! Var kan man köpa dessa galler? Är själv i byggartagen och kommer ha liknande "öppna" boxfronter...
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Owao, vilka snygga boxar :banana:
Jag håller också på att bygga stall.
Vad för slags trä är det och hur är det behandlat för att få den snygga färgen? Väldigt fiffigt med beslagen och skitsnyggt med gallren. Berätta gärna mer ingående om detta pliiis :bow:
//Jezz
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Jag är bara inhyrd, men visar gärna hur min pålle bor nuförtiden. :D Alla bilderna är klickbara.

Först en ej skalenlig skiss över stallet:


Stallet (och boningshuset) utvändigt:


Taget från stallgången, med utgång till gårdsplanen till höger och hagarna till vänster:


Och åt andra hållet, med foderbox till vänster och sadelkammare till höger:




Oj, vad många bilder det blev! :o Det får bli två inlägg. :p Vi har alltså fyra hästar i vårt stall, tre inhyrda och stallägaren har en häst. Där är fem boxar i stallet, så den femte används för foderförvaring. Jag har inte riktigt koll på mått, men boxarna känns rätt stora, öppningsbara fönster med galler i varje box. Två uppbindningsplatser. Högt i tak och ljust och luftigt. Vi har två hagar, en sommar- och en vinter, och en ridbana som ska bli belyst nån gång. ;)

Jag och Lidos har bara tillhört detta stallet i två månader, så vi har inte riktigt koll på alla finesser än. ;) Men en skön grej är varmvatten i stallet. Jag gillar även att vattenslangen hänger i taket så hästen inte trasslar in sig i slangen när man spolar eller duschar dem. Vi har ingen speciell spolspilta, men golvbrunn vid båda uppställningsplatserna. En annan liten bonus är att kontakten till elen i staketet sitter brevid kontakten till belysningen, så det är lätt att stänga av strömmen när man ska ut och hämta sin häst. Sånt har inte jag varit bortskämd med. :D
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Och så resten av bilderna då. :angel:

Lidos vid de båda uppbindningsplatserna:


Vinterhagen under en skånsk höstdag (mest lera vid ingången):


Sommarhagen:


På ridbanan (inte jag som rider, men det är min häst):


Sådär! Så har vi det. :D
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Owao, vilka snygga boxar :banana:

Tack!:o :bow:

Vad för slags trä är det och hur är det behandlat för att få den snygga färgen? Väldigt fiffigt med beslagen och skitsnyggt med gallren. Berätta gärna mer ingående om detta pliiis :bow:
//Jezz

Vi har gjort boxarna själva med hjälp av svetsade stålprofiler som är fyllda med ekplank. Eken är sedan bara oljad, ngt dyrare i inköp men såååå enkelt att underhålla - bara spola och på med mer olja.

'Gallrena' är ett fynd från renoveringen av K1 i Stockholm. Dessa blev 'över'. De är av gjutjärn (väger hur mkt som helst) men blev rätt snygga på plats:D . Mellanväggen är också ett gammalt galler från K1 som vi förlängt för att passa våra mått.

Vi funderar på vad vi skall göra för avslut, planen var ju en annan front därav 'pinnen' vid boxdörren, hästarna gillar dock att klia sig på den så den har blivit kvar.:confused:
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Erat stall ser jättefint ut, gillar mörkt trä och gallrena höjde ju liksom standarden ännu mer :d
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Ser väldigt trevligt ut tycker jag, fräscht och mysigt på samma gång :) . Gillade de stora hagarna också!
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Jag har visat bilderna förut och jag har bara gamla bilder men det får duga. Ser typ likadant ut i "grunden" ju ändå.
Inte vårat stall men vi har våra hästar inhyrda där.

*4 boxar á 12 kvm, 1 box á 20 kvm.
*Spolspilta
*Sadelkammare + tvättstuga ca 30 kvm?

Konstigt ljus på bilderna då de är tagna på kvällen med en skitkass kamera.

http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Stallet/TavlaNya042.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Stallet/TavlaNya048.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Stallet/TavlaNya050.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Stallet/TavlaNya039.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Stallet/TavlaNya028.jpg

Stora boxen invändigt.
http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Stallet/TavlaNya047.jpg

Förresten, det är väl tillåtet att visa bilder man själv tagit, även om det är på någon annans stall? :confused:
Är ju inga personer med på bilderna.

Här är en liten ritning jag har gjort, inte skalenling.. :o
http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Stallet/Stall.jpg
:D
1-4 boxar 12 kvm
5 box 20 kvm
6 duschspilta
7 utgång till gödselhög
8 tvättstuga
9 sadelkammare
10 garage / loge eller vad man ska kalla det. Är som garage i alla fall..

Röda streck är dörrar, blåa är fönster.
Min häst bor i box nr 3. Förra året bodde hon i nr 2.

Boxen 1 är full med halm, boxen 2 har vi hö i. Fodret finns i sadelkammaren.

Hagbilder kommer sen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Coola boxar :love: Skitfint!
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Det där ser ut som Hofterup :) Vart e det nånstans?

HUR ser det ut som Hofterup..? :eek: :p För det är precis det det är, förstås. :D Ligger bakom Dagstorps ridhus, bakom skogsdungen intill uteridbanorna. Vi kanske är grannar..? :angel:
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Så här ser det ut där jag och min häst huserar:

Stallgången:
4547923.jpg


Gång mot smårum:
4547925.jpg


Sadelkammare (garderober till höger utanför bilden, träns till vänster):
4547948.jpg


Fikarum:
4547946.jpg


Baksidan:
4547950.jpg


Gång ut mot hagarna:
4547951.jpg


Ridbanan skymtar till vänster bakom träden intill ridhuset som är sammanbyggt med stallet:
4548002.jpg

(Hästen i förgrunden är min!)
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Här är stallet som vi står i. :)

5014320.jpg


Våran lilla sadelkammare:D

5014318.jpg


5257491.jpg


Utgången.

5257310.jpg


5257308.jpg


Stallplan som vi brukar rida på.

5257309.jpg


5257490.jpg


Så ser det stallet ut som vi står i :D
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

*knapplån*

Àlin: Gillar ditt stall, fint och ser praktiskt ut. Vill också ha tvättstuga! Vi ska dock koppla in vår tvättmaskin till våren. Och jag älskar era stora fina hagar :love: .

Jempa: Fint, inbjudande, trevligt och välordnat! :)

Sessan: Ser framför allt mysigt ut, men även ljust och fräscht samtidigt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 742
Senast: Pudlan
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 245
Anläggning Min sambo kom hem igår och frågade mig: "Vill du ha en ny mobil eller en sadelkammare i stallet?" :rofl: Självklart valde jag...
Svar
14
· Visningar
3 748
Senast: spinxx
·
Anläggning Hej. Vet att det finns massor trådar om detta men jag skriver en ny för att kunna få svar på mina. Vi har nu bestämt hur vi vill bygga...
Svar
18
· Visningar
3 411
Senast: in2u
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp