Bukefalos 28 år!

Sv: Standardt

Jag har aldrig använt standardt, så jag har inga erfarenheter att dela med mig av.
Men jag blir lite fundersam när jag läser den här tråden. Samtliga varianter av Standardt har ris som största ingrediens. Varför är då fodret så hyllat av samma människor (tror jag) som förespråkar högt köttinnehåll?
Jag lägger inga värderingar i detta alls, jag tycker bara att det är lite märkligt.

Kan bara svara för mig själv. Men ris är det enda spannmål som fungerar bra att ge min hund.
Sedan ger jag inte mycket för många andras innehållsförteckningar heller. På många foder med kött som första ingrediens så ser det ut ungefär såhär:
"kött och köttbiprodukter, vete, korn, majs, havre". De klumpar alltså ihop allt animaliskt för att försöka få det att se ut som om det är mest av det, men hade man klumpat ihop allt spannmål också, så är jag 99% säker på att det, i de allra flesta fall, skulle visa sig vara mycket mer spannmål än kött i fodret.
 
Sv: Standardt

Jag skulle utan vidare kunna nämna ett 20-tal mopsar som har fått allehanda problem av foder med spannmål. Eksem, klåda, svamp, öroninfektioner är bara några av problemen. Fisighet och analsäcksproblem ska vi inte tala om.

Precis det här du nämner har min tik problem med.

Alla dessa extra grejer vi är tvugna att hålla på med bara för att hålla henne frisk gör mig ibland uppgiven. Veterinären rekomenderade oss att påbörja en allergiutredning, men nu när hon enbart går på allergifoder så har öronen blivit värre + att hon har börjat klia sig på kroppen ganska så intensivt i omgångar. (Öronen blir för övrigt droppade med kortison en gång i veckan bara för att hållas fria från svamp, veterinären som ordinerade detta). Tidigare har hon gått på Standardt normal och det har funkat hyfsat, speciellt efter att vi drog in allt godis och tuggben. Kanske ska vi byta till ett foder utan spannmål? Någon som har en rekomendation?
 
Sv: Standardt

Precis det här du nämner har min tik problem med.

Alla dessa extra grejer vi är tvugna att hålla på med bara för att hålla henne frisk gör mig ibland uppgiven. Veterinären rekomenderade oss att påbörja en allergiutredning, men nu när hon enbart går på allergifoder så har öronen blivit värre + att hon har börjat klia sig på kroppen ganska så intensivt i omgångar. (Öronen blir för övrigt droppade med kortison en gång i veckan bara för att hållas fria från svamp, veterinären som ordinerade detta). Tidigare har hon gått på Standardt normal och det har funkat hyfsat, speciellt efter att vi drog in allt godis och tuggben. Kanske ska vi byta till ett foder utan spannmål? Någon som har en rekomendation?

Ska du ge ett torrfoder så är det väl typ.. taste of wild som är spannmålsfritt? De har potatis i fodret istället. Annars finns ju färskfoder.
 
Sv: Standardt

kl

Jag hör till de som ger Standart och är nöjd.

3-åringen äter Normal och fungerar kanon - perfekt i magen, glansig päls och lagom hull på en rimlig giva. Har testat Extra också då han är en väldigt aktiv hund (kapplöpning och agility) men det funkade inte lika bra, pälsen var inte lika fin och det var nästan svårare att hålla honom i hull.
1½-åringen äter också Normal. Han är okej i magen (lite åt det lösare hållet) men päls och hull är lika fint på honom.

Är som sagt nöjd med fodret till båda, men har lite funderingar på att testa något annat på den lille för att se om man kan lite bättre konsistens på bajset...
 
Sv: Standardt

Både Acana & Orijen har spannmålsfria varianter. De innehåller potatis ist.

Ris är sällan sämre än potatis.
Orijen och Acana har flera foder med ärtor, frukt, sötpotatis, fullkornsprodukter mm som är mer svårsmält än ris.

Mycket av foderreklamen riktar sig till vad hundägaren tror bör vara nyttigt.
Är man inte insatt, så är det lätt att anta att fullkorn, grönsaker, frukt, linfrö mm är nyttigt även för hund.

Dock vet de flesta att hundens snabba tarmsystem inte är anpassat för kolhydrater. Då är dét ju även ganska självklart att svårsmälta fibrer inte är artanpassat.

Lite spannmål i lättsmält form är sällan dåligt för en normalaktiv hund.
 
Sv: Standardt

Nej precis. Potatis t ex har jag förstått inte alls är särskilt bra. Sötpotatis ska tydligen vara något bättre då.
Ris är så vitt jag vet den absolut bästa kolhydratkällan för hund.
 
Sv: Standardt

Vitt ris är en snabb kolhydrat och bidrar till blodsockersvängningar vilket inte alls är bra för hälsan. Det stressar hjärta, kärl och bukspottkörteln som får arbeta mycket hårt. Överansträngd bukspottkörtel kan ge diabetes och bukspottkörtelinflammation. Vitt ris är liksom andra snabba kokhydrater ofta en orsak till svamp på hud och i hundens öron.

Fibrer i fullkorn, frukt och grönsaker sänker det glykemiska indexet och håller blodsockret på en jämn nivå. Fibrer förhindrar jäsning i magsäcken. 3 % fibrer och däröver rekommenderas för att minska risken för magomvridning.

Det vita ris som finns i alla svenska torrfoder är ett skräpris.(brutet ris eller bryggeriris) Det är "dammet" som blivit kvar; alltså resterna av överhettat ris vars kärna spruckit. Det sämsta går till djurfoder och det näst sämsta till bryggerier och till rismjöl. Det är totalt värdelöst ut näringssynpunkt - alla vitaminer och mineraler är borta och det enda som finns kvar är de snabba kolhydraterna. Det är bra till att binda en torrfoderkula och det är en billig utfyllnad i hundfoder.

Det finns hundar som funkar på det, men det är inget jag vill ge våra hundar. Jag vill inte ge andra snabba kolhydrater heller som majs eller vitt vete. Alla har inte råd med råvaror av högre kvalitet och det förstår jag. Dyrare kvalitetstorrfoder har hälsosammare kolhydratskällor i sina foder.
 
Sv: Standardt

Visst kanske GI kan spela en viss roll om det animaliska innehållet är lågt. Som i alla foder med färskt kött.
Men då hundar inte använder kolhydrater som främsta energikälla är smältbarhet viktigare att se till.
Allt fler hundar drabbas av mag- och/eller tarmkatarrer och liknande besvär. Detta kan ofta lindras av att kosten inte innehåller svårsmälta kolhydrater.
Vilket ger en klar bild av vad som är olämpligt för hunden att äta.
Näringen i kolhydrater är ganska oviktig, om kosten innehåller tillräckligt med animalier.
Hunden har ju inget behov av näring från kolhydrater.

Hundar har heller inte så stort behov av fibrer. Det ingår mest som billig utfyllnad i hundfoder.
Det finns tyvärr allt för många tillverkare som ger avkall på kvalité för att tjäna pengar.
Och det kommer alltid att finnas köpare av dessa foder.
Själv skulle jag aldrig göra sådana val. Varken till djur eller människor.
 
Sv: Standardt

Fibrer i fullkorn, frukt och grönsaker sänker det glykemiska indexet och håller blodsockret på en jämn nivå. Fibrer förhindrar jäsning i magsäcken. 3 % fibrer och däröver rekommenderas för att minska risken för magomvridning.

.

Kan du länka till studier där det framgår att hundar behöver fibrer för att minska risk för magomvridning, jag har aldrig hört om detta och då har jag ändå en ras med risk för just den åkomman och har dessutom gått på en hel del veterinära föreläsningar där t ex magomvridning tagits upp och ingenstans har detta nämnts.

Däremot har jag, precis som Rose, alltid fått höra att en hund inte behöver särskilt mycket fibrer - tvärtom! Fibrer är svårsmälta och gör att bajset blir löst. Finns ju en anledning till att hundar gärna äter t ex hästskit, det är nästan helt smälta fibrer i det som hundarna kan smälta och tillgodogöra sig.
 
Sv: Standardt

Det finns hundar som funkar på det, men det är inget jag vill ge våra hundar. Jag vill inte ge andra snabba kolhydrater heller som majs eller vitt vete. Alla har inte råd med råvaror av högre kvalitet och det förstår jag. Dyrare kvalitetstorrfoder har hälsosammare kolhydratskällor i sina foder.

Vilket foder ger du till dina hundar? Vilket tycker du är "bra nog" och vad är det som gör dem så bra?
 
Sv: Standardt

Har inte tid att leta efter källor just nu, men kika på professor Larry Glickmans studie vid Purdue University.
Det finns en samlingslänk med det viktigaste om magomvridning och källor därtill. Googla på sidan Bloat in dogs.

Fibrer hjälper tarmen och är bra både mot hård och lös mage. Det finns hårt arbetande hundar som kan klara sig utan fibrer, men en del får rinnig avföring och behöver fibrer. Tillskott/preparat för att stabilisera tarmen innehåller fibrer.

Fibrer är djurens egen lösning på magproblem:
Vilda hundar jagar sin föda och äter hela sitt byte, även inälvorna som innehåller mycket fibrer. Tamhundar med magproblem äter ofta gräs eller annan vegetation, sannolikt för att stilla problemen med ett ökat intag av fibrer.

http://dittochdatt.com/kosttillskott/fakta.html#fibrer

Fiberpreparat, t ex Canicur eller Pro-kolin, finns att köpa hos veterinär. De innehåller fibrer som minskar passagehastigheten i tarmen samt binder upp en del vävnadsgifter. Det ger kroppen en hjälp till självhjälp att återställa vätske- och saltbalans.

http://www.sbk.nu/templates/Page.aspx?id=8582.

Stomax förbättrar hundens tarmflora med hjälp av bl.a. potatisfibrer

http://www.animalpro.com/vet/hund_katt/veterinar/stomax-200g.php
 
Sv: Standardt

Jag hade också hört att hundar inte hade något direkt behov av fibrer, men när jag för en tid sedan helt gick över på färskfoder började min hund äta gräs.
Jag rådfrågade då tillverkaren som rekommenderade mig att tillsätta fibrer i maten i form av physiliumfrön. Gräsätningen upphörde:)
 
Sv: Standardt

Smältbarheten är hög på vitt ris 90 - 95 %. Vitt rismjöl har 99 % smältbarhet så nog tar hunden upp kolhydraterna och det tas upp snabbt - alldeles för snabbt för att vara hälsosamt. Vissa hundar klarar det utan att drabbas av sjukdomar, men om det finns anlag för att utveckla diabetes eller om hunden har känslig bukspottkörtel är det inte alls bra.

Du kan inte trolla bort energin som finns i fodret. Se på mängden NFE (kolhydrater) och den ligger mellan 40 och 50 % i Standardts foder, förutom Extran som har drygt 30 %. Lägg till några procent vegetabiliskt protein så får du all energi som riset ger. Standardt är ett normalt torrfoder och de flesta torrfoder har ganska mycket kolhydrater. Det finns inga 50 % animaliska råvaror i fodret som du skriver. Även om andelen fett är ganska hög kommer du inte upp i de nivåerna. Animaliskt fett är inget märkvärdigt utan utgör merparten av fett i de allra flesta torrfoder, även de allra billigaste. Det som är dyrt är fleromättat fett från fiskolja eller rapsolja.
 
Sv: Standardt

Jo, det är ca 50 % animalier. (Extra lite mer.)
Detta beror på att även fettet och vissa vitaminer och mineraler är animaliska.
Samt att köttinnehållet är i torkad form.

Vem vill trolla?
Finns tillräckligt med energi från animaliskt fett och protein, så behöver hunden sällan utnyttja kolhydraterna som den ju inte är anpassad för.
Finns där inte rillräckligt med animaliskt fett och protein, så har den inget val, utan måste försöka använda energin från ris, vete, majs och andra vegetabiliska kolhydrater.
 
Sv: Standardt

Jo, det är ca 50 % animalier. (Extra lite mer.)
Detta beror på att även fettet och vissa vitaminer och mineraler är animaliska.
Samt att köttinnehållet är i torkad form.

Vem vill trolla?
Finns tillräckligt med energi från animaliskt fett och protein, så behöver hunden sällan utnyttja kolhydraterna som den ju inte är anpassad för.
Finns där inte rillräckligt med animaliskt fett och protein, så har den inget val, utan måste försöka använda energin från ris, vete, majs och andra vegetabiliska kolhydrater.

Nej, där har du fel. Sen benmjölet byttes ut mot kalciumkarbonat kan du inte längre räkna det till animaliskt. Askhalten har sänkts betydligt och kalciumkarbonaten utgör största delen av mineralerna. Vitaminerna är syntetiska tillsatser och räknas i mg eller ännu mindre. De som ev finns i råvarorna är i mikroskopisk storlek.

Av proteinet är en del vegetabiliskt. I normal är 21,36 % animaliskt protein och med ister 17 % blir det 38,36 % animaliska råvaror, Mild har 15,96 % animaliskt protein + 16 % fett = 31,96 % animaliskt, Vilt hjort har 17,64 % animaliskt protein + 17 % fett = 34,64 % animaliskt och Extran har 26,97 % animaliskt protein och 21 % ister = 47,97 % animaliskt.

Ska man räkna så här blir feta torrfoder mer animaliska. Animaliskt fett utgör merparten i de flesta torrfoder. Hög andel fett i ett hundfoder höjer inte fodrets kvalitet om hunden inte gör av med fettet. Hunden ska ha ett anpassat foder efter aktivitetsnivå och ålder. Hög andel fett gör fodret mer svårsmält och belastar bukspottkörteln. Akut bukspottkörtelinflammation kan utlösas av hög andel fett om det är en känslig individ.

Inget foder kommer över 50 %. Standart är ett ordinärt torrfoder och det skriver de själva på sin hemsida att de har vare sig mer eller mindre kolhydrater än andra torrfoder.

Kolkhydrater ger energi. Om hundarna inte använder energin omvandlas kolhydraterna till fett och hunden blir fet. Kolhydraterna försvinner inte i tomma intet. Antingen förbrukas de som energi eller så läggs de på kroppsfettet.
 
Sv: Standardt

Räknat på TS blir det 42,5% animaliskt i Normal, och 53,2% i Extra. (Någon procent försvann ju faktiskt med benmjölet, som du skrev.)
Nämn några med högre animaliskt innehåll, som inte har onormala proteinnivåer för normalpresterande hundar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 715
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Min ena hund har tappat en hel del massa efter att vi bytte foder från Acana small breed till Standardt normal för drygt 3 månader...
Svar
7
· Visningar
636
Senast: Åsa A
·
Hundhälsa Hej! Har två små chihuahuor, där ena äter färskfoder (MUSH Vaisto Grå) och den andra äter torrfoder för känslig mage. Vi tog över...
Svar
6
· Visningar
1 364
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Tror jag ska börja testa min hund på färskfoder igen. Tror dock inte vi vill testa nått med kyckling i då han har haft problem med det...
Svar
15
· Visningar
2 370
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp