Bukefalos 28 år!

Sv: Standardt

Räknat på TS blir det 42,5% animaliskt i Normal, och 53,2% i Extra. (Någon procent försvann ju faktiskt med benmjölet, som du skrev.)
Nämn några med högre animaliskt innehåll, som inte har onormala proteinnivåer för normalpresterande hundar.

Ska man räkna på torrsubstans blir alla torrfoder mer animaliska. Torrfoder innehåller ju ca 10 % vatten och om man räknar bort vattnet, så visst blir siffrorna högre. För att jämföra foder måste man i så fall räkna om på de foder man jämför med och det blir krångligare. Enklast är att jämföra rakt av som analyserna visar på fodrens hemsidor.

Det vore intressant att höra din förklaring om vart kolhydraterna tar vägen. Du håller med om att ris är lättsmält dvs har en hög smältbarhet (på 90- 95 %, vitt rismjöl 99 %).

Du säger att hunden inte använder kolhydrater om det finns tillräckligt av fett och protein i fodret. Eftersom det är så hög smältbarhet på ris - vart tar det vägen? Om de inte används som energi skulle alla hundar som äter Standardt (och andra kolhydratrika torrfoder) bli så smällfeta att de inte skulle få plats i sitt eget skinn:)

Med så hög smältbarhet på ris kommer bara några få procent ut som avföring. Resten då? Menar du att det sprutar ris ur öronen på hundarna? :rofl:
 
Sv: Standardt

Nilie, jag är fortfarande nyfiken på vilka foder du anser är bra hundfoder. Lust att berätta det också? :)
 
Sv: Standardt

Jag har väl aldrig påstått att energi går upp i rök eller sprutar ur öronen?
Naturligtvis kan ett intag av mer energi än vad som förbränns lätt ge övervikt.

Det jag sa var att om fodret innehöll tillräckligt med animalier (vilket långt ifrån alla foder gör), så är GI inte lika viktigt att titta på. Det var ju kolhydraternas GI som du tog upp, och som jag hade åsikt om.
Det är viktigare att kolhydraterna är lättsmälta, och inte belastar mage och tarm mer än nödvändigt.

Och väljer man ett foder med låg andel animalier, så kan kanske GI vara värt att beakta, men jag personligen gör inte det valet.

Det kan ta år att få en mage/tarm i balans, som under längre tid kämpat med svårsmälta råvaraor. Ofta tar det också flera år innan problemen blir så stora att man ser dom.
Inte bara fullkorn och fibrer, utan för stor mängd svår smälta ben, kan ge problem. Speciellt hos hundar under 1 års ålder.
Nu träffar jag förvisso mest hundar som har just kostrelaterade problem. Och många andra klarar naturligt vis större andel vegetabilier och svårsmälta (ej artanpassade) råvaror.
Men ser man till vad de sjuka hundarna ofta har ätit, så är det lätt att välja bort en hel del råvaror...
 
Sv: Standardt

Jag har väl aldrig påstått att energi går upp i rök eller sprutar ur öronen?
Naturligtvis kan ett intag av mer energi än vad som förbränns lätt ge övervikt.

Så här skrev du i ett tidigare inlägg:

"Finns tillräckligt med energi från animaliskt fett och protein, så behöver hunden sällan utnyttja kolhydraterna som den ju inte är anpassad för."

När man läser detta så undrar man var du menar att de "sällan uttnyttjade kolhydraterna" tar vägen. Eftersom det är så hög andel kolhydrater i Standardts torrfoder, så bör alltså många av hundarna som äter det fodret lida av svår övervikt med din tolkning. Nu är det oftast inte så om hunden äter det foder som är anpassat till den, så självklart används kolhydraterna främst till energi, som det gör i alla andra torrfoder.

Köttrika torrfoder hittar du bland de 5-stjärniga i länken nedan.
Förutom att de är köttrika, så har de hög kvalitet på alla råvaror. Har inte kollat igenom precis alla, men tror inte det finns något brutet ris (broken rice) eller andra snabba kolhydrater i de 5-stjärniga fodren. Mineralerna är nog kelaterade i alla fodren och tillräcklig mängd probiotike/prebiotika finns. Fettet är lättsmält och av hög kvalitet. Jag tror inget av fodren innehåller billigt grisfett (ister), men jag har som sagt inte kollat igenom alla. Några av dessa foder finns i Sverige.

http://www.dogfoodadvisor.com/dog-food-reviews/dry/5-star/
 
Sv: Standardt

Svårt att föra en diskussion med någon som hittar på lite som den vill, och inte vågar lita på vissa tillverkares information. (Medan andra tillverkare är hyllade till skyarna...)

Finns inte mycket att tillägga, då det ändå inte går in.
 
Sv: Standardt

Svårt att föra en diskussion med någon som hittar på lite som den vill, och inte vågar lita på vissa tillverkares information. (Medan andra tillverkare är hyllade till skyarna...)

Finns inte mycket att tillägga, då det ändå inte går in.

Förtydliga är du snäll! Vilken information menar du?
 
Sv: Standardt

Det är vad du i alla fall påstod för ett par år sedan, då du började intressera dig för olika fodersidor på nätet. (Max 3 år sedan, då du ju tidigare inte hade någon insikt alls inom utfodring.)
Du skrev på flera forum att hundarna "bajsat grönt" (trots att du bara gav Standardt som godis, och Magnussons som fullkost...) och du kontaktat tillverkaren med dina frågor.
Du påstod att du inte fått tillfredsställande svar.
Var det inte sanning???
 
Sv: Standardt

Det är vad du i alla fall påstod för ett par år sedan, då du började intressera dig för olika fodersidor på nätet. (Max 3 år sedan, då du ju tidigare inte hade någon insikt alls inom utfodring.)
Du skrev på flera forum att hundarna "bajsat grönt" (trots att du bara gav Standardt som godis, och Magnussons som fullkost...) och du kontaktat tillverkaren med dina frågor.
Du påstod att du inte fått tillfredsställande svar.
Var det inte sanning???

De har aldrig svarat på mejl, så jag har inte fått något svar av dem någonsin. Du skrev att jag hade fått ett svar. Du är ganska förvirrad.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 715
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Min ena hund har tappat en hel del massa efter att vi bytte foder från Acana small breed till Standardt normal för drygt 3 månader...
Svar
7
· Visningar
636
Senast: Åsa A
·
Hundhälsa Hej! Har två små chihuahuor, där ena äter färskfoder (MUSH Vaisto Grå) och den andra äter torrfoder för känslig mage. Vi tog över...
Svar
6
· Visningar
1 364
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Tror jag ska börja testa min hund på färskfoder igen. Tror dock inte vi vill testa nått med kyckling i då han har haft problem med det...
Svar
15
· Visningar
2 370
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp