Bukefalos 28 år!

A

Athina

Jag har fått i uppgift att skaffa en stång till min träning för att jag nu skall få börja rida och känna på enhandsfattningen.

Då har jag kollat lite.. skall man skaffa:
western stång ?
vanlig kandar stång? (med fasta eller rörliga skänklar, dom rörlig, då tänker jag på att dom är rörliga bakåt
så att själva mundelen ligger stilla, eller e dom inge bra?, jag tycker det verkar vara bra att den inte rör sig för mycket i hästens mun)
 
Ja iofs, men jag tänkte det kanske var någon mer som rider akademisk/klassisk/barock eller vad ni nu vill kalla det så då tänkte jag att jag kollar vad dom har... *ropar* Vad har ni där ute på/till era hästar!?
 
Har du inte fått prova någon stång av din tränare? Det finns ju en hel uppsjö av stångbett som alla har sin olika fuktion beroende på utformning och skänkellängd och alla hästar har sin egna kropp/mun och reagerar olika utifrån dem själva m.m.

Själv använder jag den som passar hästen bäst, hästen bestämmer och jag rättar mig. Jag har flera olika både westerstång- fasta rörliga, spansk stång, vanligt kandarstång och varierar lite för att hitta rätt.

Så om din tränare är seriös och kunnig så kan den hjälpa dig med rätt stång för din häst, men den skall passa hästen först och främst, det bästa är om man kan låna lite olika och prova sig fram.

MVH/
 
Jag har ridit med komplett kandar på lektionerna så frågan är om jag skall köra på med den stången enbart
eller om jag skall köpa en typ av western stång och pröva, jag umgås inte med så många som rider akademisk
så jag kan inte se vad dom har utan jag kolla på bilder från privatpersoner och alla möjliga...
Och majoriteten har någon typ av westernstång ser det ut som, där skänkeln är böjd.
Hur ser en spanskstång ut? :confused:
 
Det är väl smartast, enklast och billigast att du tar stången från kandaret.

Westernstänger är tyvärr mycket svårt att få tag på med vettiga mundelar.
 
mundelen skall anpassas efter din hästs mun. Hur ser den ut på din häst? Har hon låg eller hög gom?
Vissa hästar ogillar tryck mot tungan, vilket kräver en större tungfrihet i bettet. Men andra, som min häst, har en väldigt låg gom och därmed nästan ingen plats alls för en tungfrihet.
För henne känns det bättre med lite tryck mot tungan än ett bett som trycker upp i gommen.

Jag förstår inte varför du måste köpa ett nytt stångbett då du redan har ett som hästen uppenbarligen går bra med.
 
Som flera har sagt, försök att låna lite olika stångbett.

Jag föredrar "spanska " (för att göra en grov generalisering!) eftersom de har mer tyng i sig än de vanliga man har till kandar.
Som sagt en grov generalisering.

Ofta tycker hästarna bättre om lite tyngd eftersom de ligger mer stilla. Sen får man se till att hitta ett väl balanserat bett så det inte hela tiden ligger vinklat åt något håll.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 821
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 295
Senast: Soapbubble
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 614
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 776

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp