Stängsling

L

Linnéa

Har läst nånstans på detta forumet att eltrådar på höjden 30, 50, 80 och 120 cm håller allt från lammungar till hingstar innanför stängslet. Jag skulle gärna vilja höra erfarenheter för er med flera djurslag hur ni stängslar. Jag vill inte begränsa mig så att fåren bara kan gå i den hagen och hästarna bara i den, vitsen är ju växelbete.
Jag har visserligen ett j-a bra aggregat så det blir skjuts i trådarna men hjälper det för får? En del man hör skulle aldrig våga släppa får på annat än fårstängsel och då faller ju hela min idé...
 
Sv: Stängsling

Jag ar får, kor, minishettishingstar och mina andra hästar på elstaket. Men jag har bara fyra trådar i fårens vinterhage. I de övriga har vi tre trådar två låga som är ganska täta och en högre upp. Fast vi har vår översta högre 120 cm, har stora och unga hingstar ibland :angel:
 
Sv: Stängsling

Vi stängslar så och även våra grannar. Växelbete med får, ko och häst fungerar utmärkt. Putsar man med röjsåg och har bra jordning så är det inga problem.
 
Sv: Stängsling

Jag skulle säga att det beror på hur stor vilja fåren har till att rymma. Vi hade ett napplamm en gång som gärna rymmde genom elstängslet för att komma närmare maten inne i huset. Han lärde i sin tur upp de andra så vi hade en skock av rejäla rymmare. Inget annat alternativ för fårstängsel fanns kvar.

Nu har vi fårstängsel i alla hagar och sedan distansisolatorer på två olika höjder. Har funkat bra för det mesta förutom när fåren har lagt sig emot eltrådarna när dom varit oklippta (tydligen så känner våra får inte elen genom den tjocka pälsen...) så trådarna har blivit uttänjda.
 

Liknande trådar

E
Hästmänniskan Hej! Jag skulle behöva lite råd om val av stängsel och vill gärna höra folks erfarenheter. Ska stängsla upp ett stort område till...
2
Svar
25
· Visningar
3 601
Senast: Elisabethh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp