Starta enskild firma?

Läs om, läs rätt.

Jag skrev 50.000, minus 25 % moms.

Det är ingen beräkning, utan en angivelse av vilken av momssatserna som ska användas.
Inte minus 25% beroende på vilket värde du räknar är det antingen plus 25% eller minus 20% när du räknar moms på levande hästar.
 
Intressant tråd. Kan jag bara få slänga in en allmän fråga på nästan samma ämne nu när denna tråd har samlat lite kunniga människor .

Såg en gård till salu en med kod 120 på 18 boxar och ridhus och där står...


Ekonomibyggnad med stall på 18 boxar. Fin takhöjd. Praktiskt förråd och sadelkammare med wc. I anslutning till stallet finns en manege 24 m x 48 m (går att förlänga manegen 12 m så den blir 24x60m). Rast hagar finns. Stallet är ok för att nyttjas privatbruk. Vid uthyrning utav boxplats krävs bygglov, för att ändra från ekonomibyggnad till stall.

Min fråga på ovanstående är varför? Är det för att man drar in hästar i verksamheten eller är det något annat som ligger bakom?
 
Intressant tråd. Kan jag bara få slänga in en allmän fråga på nästan samma ämne nu när denna tråd har samlat lite kunniga människor .

Såg en gård till salu en med kod 120 på 18 boxar och ridhus och där står...


Ekonomibyggnad med stall på 18 boxar. Fin takhöjd. Praktiskt förråd och sadelkammare med wc. I anslutning till stallet finns en manege 24 m x 48 m (går att förlänga manegen 12 m så den blir 24x60m). Rast hagar finns. Stallet är ok för att nyttjas privatbruk. Vid uthyrning utav boxplats krävs bygglov, för att ändra från ekonomibyggnad till stall.

Min fråga på ovanstående är varför? Är det för att man drar in hästar i verksamheten eller är det något annat som ligger bakom?
Det låter märkligt, har de kanske blandat ihop det med förprövning på något sätt? Fast det har ju inget med att hyra ut boxar att göra, utan hästantalet.
 
Och förprövning ska vara gjord innan man bygger. Snarare ett 6.4-tillstånd som behövs för uthyrning.

@fio

Det kan gå att komma runt förprövningen ifall det var en annan ägare som byggde och det är 10+ år sedan.

Men hur som så får man inte ha 18 hästar oavsett om de är privata eller ej utan tillstånd.
 
Det kan gå att komma runt förprövningen ifall det var en annan ägare som byggde och det är 10+ år sedan.

Men hur som så får man inte ha 18 hästar oavsett om de är privata eller ej utan tillstånd.
Det låter märkligt, har de kanske blandat ihop det med förprövning på något sätt? Fast det har ju inget med att hyra ut boxar att göra, utan hästantalet.
Och förprövning ska vara gjord innan man bygger. Snarare ett 6.4-tillstånd som behövs för uthyrning.

@fio


Svarar alla.. Ja det är sjukt konstigt, tittade lite närmre på flygfotot och stallet verkar vara i en vinkel på ridhusgaveln och sen lägenheter ovanför om jag fattar saken rätt.

Länk till gården om någon är nyfiken. Jag ska inte köpa men tyckte det var jättekonstigt formulerat bara 🤔

https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-aplared-boras-kommun-roppered-8-16664716
 
Nej man kan söka förprövning i efterhand.

Förprövning är innan man bygger.
Efterprövning, som ofta är belagt med en straffavgift, kan godkänna stallet i efterhand.

Kort förklaring; Förprövning är en form av tjänst som innebär att stallet är granskat och godkänt ur djurskyddssynpunkt.

Själv skulle jag aldrig köpa ett förprövningspliktigt stall (dvs med 5 boxar eller fler) som inte var förprövat.
Men nu går vi ot.
 
Förprövning är innan man bygger.
Efterprövning, som ofta är belagt med en straffavgift, kan godkänna stallet i efterhand.

Nej du har fel, man kan bygga utan förprövning. Däremot kan man inte stalla in djur annat än i undantagsfall.
Om jag bygger en byggnad efter alla konstens regler( jordad, vatten etc) utan förprövning och inte tar in djur där på fulltid så kan jag utan x kostnad söka förprövning för detta när som.
Därefter kan jag stalla in djur.

Det du pratar om med straffavgift det är om det saknas förprövning men däri ändå hålls djur.
 
På vilket sätt skulle det påverka boendet?

Det blir en del meckande med redovisningen, beroende på hur en hade tänkt att hantera och med vilken avsikt näringsverksamheten ska drivas.

SKV skriver bl a såhär:
----
Privatbostad på lantbruksenhet
Som privatbostad räknas småhus som till största delen används (eller är avsedda att användas) för ägarens eller närståendes permanent- eller fritidsboende.

En privatbostad på en lantbruksenhet ingår inte i näringsverksamhet och ska därför hållas helt utanför näringsverksamheten. Det betyder att vissa utgifter för lantbruksenheten måste fördelas, eftersom de utgifter som avser privatbostad inte får dras av som kostnader i näringsverksamheten. Hit hör till exempel telefon, el, vissa uppvärmningskostnader, räntekostnader, sophämtning och försäkringspremier. Det betyder också att lön till anställd personal inte får dras av som kostnad i näringsverksamheten, om de avser arbeten på privatbostad.

Under vissa förutsättningar kan en privatbostad ändå ingå i näringsverksamheten om

  • huset är 400 kvadratmeter eller mer,
  • fastigheten är byggd före 1930
  • ägaren begär att bostaden ska ingå i näringsverksamheten.
Du måste själv årligen ta ställning till om bostaden ska beskattas som näringsfastighet eller privatbostadsfastighet. Läs mer om vilka regler som gäller när bostaden ingår i näringsverksamheten på sidan Näringsfastigheter.

» Näringsfastigheter

Andra bostadsbyggnader, där arrendatorer eller anställda bor eller som är uthyrda till utomstående, är alltid näringsfastigheter för fastighetsägaren och ingår i näringsverksamheten.
---
https://www.skatteverket.se/foretag...bruksfastighet.4.361dc8c15312eff6fd37482.html
 
Läs om, läs rätt.

Jag skrev 50.000, minus 25 % moms.

Det är ingen beräkning, utan en angivelse av vilken av momssatserna som ska användas.
Fortfarande inte minus 25%. Om hästen säljs för 50 000 inklusive moms blir det minus 20%. D v s priset på hästen är 40 000 utan momsen. Ska du använda 25% blir det istället plus och då 50 000 plus 25% = ett pris på hästen på 62 500.
 
Nej du har fel, man kan bygga utan förprövning. Däremot kan man inte stalla in djur annat än i undantagsfall.
Om jag bygger en byggnad efter alla konstens regler( jordad, vatten etc) utan förprövning och inte tar in djur där på fulltid så kan jag utan x kostnad söka förprövning för detta när som.
Därefter kan jag stalla in djur.

Det du pratar om med straffavgift det är om det saknas förprövning men däri ändå hålls djur.

Nej, det är faktiskt innan byggnation påbörjas.

https://www.lansstyrelsen.se/downlo...0/Information om förprövning av häststall.pdf
 
Vi har förprövat en del av djurbyggnad i efterhand , det kostade inget, vi har även kunnat använda denna del av byggnad till särskild vård av djur utan att få straffavgift, alltså innan ansökt förprövning.
Det är inte straffbart att bygga ett djurstall utan förprövning, det blir det först om djur permanent stallas in sas utan lov.
 
Vi har förprövat en del av djurbyggnad i efterhand , det kostade inget, vi har även kunnat använda denna del av byggnad till särskild vård av djur utan att få straffavgift, alltså innan ansökt förprövning.
Det är inte straffbart att bygga ett djurstall utan förprövning, det blir det först om djur permanent stallas in sas utan lov.

Länsstyrelsen är inte enig med dig utan skriver:
"Prövning i efterhand
De stall som inte har förprövats innan byggnationen satts igång, kan bli föremål för en efterprövning. Stora avvikelser från djurskyddslagstiftningen funna vid besiktning i efterhand kan leda till ett förbud att hålla djur i byggnaden. Förprövningspliktiga åtgärder som genomförts utan förprövning medför att en särskild avgift kommer att tas ut. Den särskilda avgiften som tas ut är 12 000 kronor eller 24 000 kronor beroende på byggnationens omfattning. Utöver det finns det en risk att stallet måste byggas om innan djur får hållas där."

Jag tycker det är dumt att gå ut med att det inte behövs, det finns risk att människor kommer i kläm.
 
Man ska inte glömma att Länsstyrelser är unika för varje län. Även om de är statens förlängda arm hanterar de frågor otroligt olika sinsemellan.

Det finns få självklara svar just därför.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 173
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 880
Senast: ameo
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 546
Senast: Roheryn
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 290
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp