Bukefalos 28 år!

Starta upp med lite travträning!

Sv: Starta upp med lite travträning!

Jag hade mina travare inhyrda i ett stall där man födde upp fina halvblod för en tid sedan och det slutade med att vi körde in varenda unghäst! De tyckte att det var väldigt bra reklam när de skulle säljas att hästarna var så mycket hanterade och sedan blev de lättare att rida in. (Det var alltså inte fråga om någon tuff travträning på unghästar utan mest "hantering", vill jag på en gång säga till alla som nu gick i taket för att vi började med hästarna så tidigt...)

Min erfarenhet från den tiden är att det tar ungefär 10 ggr längre tid att köra in ett halvblod jämfört med ett varmblod... Jag kommer inte att ge mig på det igen frivilligt. Särskilt inte treårshingstar. Men det gick! Ingen skadade sig. :banana:
 
Sv: Starta upp med lite travträning!

Du kanske inte kör sönder hästen på de sätt att den t;ex blir halt...men skillnaden mellan ett valnligt halvblod och en varmblods travare eller en gallopör är att de sist nämnda har ungefär dubbelt så stort hjärta o dubbelt så stor lung kapasitet jämnfört med halvblodet. De är därför man börjar träna travare o gallopörer som så unga för att de ska kunna utveckla sin lung kapasitet maximalt!!
Att börja träna ett HALVBLOD på äldre dar...du skulle föstöra hästen totalt!!
De enda jag kan rekomendera är en rockard & vanlig promenad körning/jogging...
 
Sv: Starta upp med lite travträning!

Jag tvivlar på att hon kommer sitta och köra rak- och rundbanejobb med halvblodet.
Så varför inte bara kalla det körning.. och det har jag inget emot men att travträna sitt halvblod :rofl:
Det är skillnad på körning och travträning.
 
Sv: Starta upp med lite travträning!

Jag har en häst (halvblod) som jag skulle vilja testa på att köra lite trav med. Han är inkörd men inte travkörd. Dock har han en mkt bra trav med mkt tryck i steget och är vägvinnande med mkt "häng". Brukar trava ut i skogen i fältsits på honom och han har riktigt bra klipp i steget. Travar lätt ifrån sin kompis som är en kallblodstravare.
Nu till frågan. Hur kommer man igång med travträning om man är nybörjare? Vad behöver man för utrustning? Hästen har en enklare travsele och en rockard, men man behöver kanske nåt bättre? Hur gör man med träning, man ska kanske träna för nån? Finns det travbanor där man kan träna "fritt" under vissa tider om man löser nån form av träningskort?

Nirak

Vad sjutton e de för kallblodstravare??
Den e väl förmodligen inte i någon vidare konditon??
Och om den är det så är jag övertygad att om ni fortsatte i samma trav tempo ytterligare någon KILOMETER så skulle travaren fortfarande springa stadigt i ett skapligt tempo medans ditt halvblod skulle stå och flämta runt nånn krök...
Som sagt...lung kapasiteten/uthålligheten är inte den samma hos dessa raser!!!
 
Sv: Starta upp med lite travträning!

Jag tvivlar på att hon kommer sitta och köra rak- och rundbanejobb med halvblodet.
Så varför inte bara kalla det körning.. och det har jag inget emot men att travträna sitt halvblod :rofl:
Det är skillnad på körning och travträning.

Du har så rätt så rätt... promenad körning med halvblod/ponny är då rakt inte de samma som riktig trav träning!!
För fan en varmblods travare har en max hastighet på 50 km/h på kortare sträcka....skulle vilja se ett varmblod göra de... :rofl:
 
Sv: Starta upp med lite travträning!

Ja eller hur.
Jag var ute och körde travaren för några veckor sen och en tjej i stallet som har ett halvblod hängde med ridandes. Jag frågade om vi skulle trava, hon sa ok och jag började trava. Jag höll i pållen rejält för att hon skulle kunna hänga med, så kollar jag bakåt och ser henne rida i full galopp och hästen flåsar som en idiot flera meter bakom. :rofl:
Det var inte ens min travares vanliga jogg liksom, hennes häst orkade inte ens hänga på den som jag tycker var skitsakta. När vi skrittade hemåt blåste hennes häst rejält och var helt svettig, och då är det ändå en häst som hopptränas regelbundet så lite kondis lär den väl ha?
 
Sv: Starta upp med lite travträning!

Du kanske inte kör sönder hästen på de sätt att den t;ex blir halt...men skillnaden mellan ett valnligt halvblod och en varmblods travare eller en gallopör är att de sist nämnda har ungefär dubbelt så stort hjärta o dubbelt så stor lung kapasitet jämnfört med halvblodet. De är därför man börjar träna travare o gallopörer som så unga för att de ska kunna utveckla sin lung kapasitet maximalt!!
Att börja träna ett HALVBLOD på äldre dar...du skulle föstöra hästen totalt!!
De enda jag kan rekomendera är en rockard & vanlig promenad körning/jogging...

Jag??? :confused: :confused: :confused:

Är det jag eller halvblodet som är gammalt och varifrån skulle jag få det?
 
Senast ändrad:
Sv: Starta upp med lite travträning!

Fick intryck av att TS var intresserad av att se hur hennes halvblod stod sig i konkurrens med andra hästar, men det var kanske fel. I så fall är det ju frågan om tempokörning iallfall och det sliter självklart på en häst. Att säga att det sliter lika mkt på en travare är förvisso sant men det är vad dom används till, och det finns en chans att den kostnaden medför en inkomst, hur brutalt det än låter...

Ser heller ingen anledning till att travträna ett halvblod och jag är då både rid och travmänniska:D . Viss skillnad är det, då en travare rids är oftast anledningen att den sålts till en person som vill ha en ridhäst (vilket inte detta är fallet m TS, fast tvärtom, eller:angel: ) alt att man som travtränare vill ge omväxlande el annan träning till sin travare för att den ska bli bättre travhäst och springa in pengar. Inte rider jag mina travare för skojs skull utan anledning, det finns alltid en anledning;)
 
Sv: Starta upp med lite travträning!

Ja eller hur.
Jag var ute och körde travaren för några veckor sen och en tjej i stallet som har ett halvblod hängde med ridandes. Jag frågade om vi skulle trava, hon sa ok och jag började trava. Jag höll i pållen rejält för att hon skulle kunna hänga med, så kollar jag bakåt och ser henne rida i full galopp och hästen flåsar som en idiot flera meter bakom. :rofl:
Det var inte ens min travares vanliga jogg liksom, hennes häst orkade inte ens hänga på den som jag tycker var skitsakta. När vi skrittade hemåt blåste hennes häst rejält och var helt svettig, och då är det ändå en häst som hopptränas regelbundet så lite kondis lär den väl ha?

Tänk dig mig då med en isis bakom i värsta galoppen när travaren inte ens ökat:rofl: . men roligt hade vi.
 
Sv: Starta upp med lite travträning!

Har varit med om detta fenomen oxå :D Vet inte vad det är för fel på dom där travhästarna :rofl:
 
Sv: Starta upp med lite travträning!

Ja eller hur.
Jag var ute och körde travaren för några veckor sen och en tjej i stallet som har ett halvblod hängde med ridandes. Jag frågade om vi skulle trava, hon sa ok och jag började trava. Jag höll i pållen rejält för att hon skulle kunna hänga med, så kollar jag bakåt och ser henne rida i full galopp och hästen flåsar som en idiot flera meter bakom. :rofl:
Det var inte ens min travares vanliga jogg liksom, hennes häst orkade inte ens hänga på den som jag tycker var skitsakta. När vi skrittade hemåt blåste hennes häst rejält och var helt svettig, och då är det ändå en häst som hopptränas regelbundet så lite kondis lär den väl ha?


Man kan ju undra vad det var för häst du tränade med, min RUSS galopperade i 20-tempo... så full galopp kan det väl knappast ha varit för ett halvblod även om de inte är race-hästar. Att sen hästen du tränade med verkar ha kass kondis är väl inget man kan lasta rasen för?
 
Sv: Starta upp med lite travträning!

Vad sjutton e de för kallblodstravare??
Den e väl förmodligen inte i någon vidare konditon??
Och om den är det så är jag övertygad att om ni fortsatte i samma trav tempo ytterligare någon KILOMETER så skulle travaren fortfarande springa stadigt i ett skapligt tempo medans ditt halvblod skulle stå och flämta runt nånn krök...
Som sagt...lung kapasiteten/uthålligheten är inte den samma hos dessa raser!!!

Kallblodstravaren är i bra kondition. Utbildad upp till MSV dressyr. Tävlade LA klasser när det begav sig och är fortfarande i bra kondis.. dock inte i travträning, men det är ju inte halvblodet heller
Mitt halvblod är lätt i typen med mkt fullblodsinslag, alla halvblod ser inte likadana ut då det kan vara lite av varje i dem

Nirak
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Starta upp med lite travträning!

Det var ju en mkt konstig jämförelse.. Du kan ju inte jämföra kondisen hos en ridhäst mot en travhäst. Du inser väl att de tränas helt olika!? Det är ju ungefär som att be en långdistanslöpare tävla maraton mot en spjutkastare.
Hur rättvist hade det varit att låta en aktiv travare tävla MSV dressyr mot en tränad dressyrhäst?? Nej just det :smirk:

En dressyrhäst tex. har ju helt andra muskler än en aktiv travare.. de tränas helt olika. Dressyrhästen är vältränad på sitt sätt och har helt andra muskler. Den har styrka och exlplosivitet men inte lika mkt uthållighet. Travaren har en helt annan kropp och tränas för att springa snabbt.

Trodde att du hade lite koll på hur en travare resp. ridhäst tränades?

Nirak
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Starta upp med lite travträning!

Har du testat att trava ikapp med en travare?

Det gjorde jag häromdagen, mot två stycken rättare sagt, den ena försvann i fjärran på två sekunder den hade jag inte en chans mot den andra var inga problem att ta sig förbi.
 
Sv: Starta upp med lite travträning!

Man kan ju undra vad det var för häst du tränade med, min RUSS galopperade i 20-tempo... så full galopp kan det väl knappast ha varit för ett halvblod även om de inte är race-hästar. Att sen hästen du tränade med verkar ha kass kondis är väl inget man kan lasta rasen för?

Jag tränade inte med henne, jag körde en sväng och hon hängde på..
Ja vad vet jag, jag satt ju inte på hästen, men jag hörde hovarna och det gick fort, men vi kan väl kalla det snabb galopp då så alla blir nöjda.. Om jag skulle jämföra med min andra pålla som är promenadhäst så har hon inga problem att hänga på när jag kör travaren och i vanlig jogg. Då galopperar hon glatt med utan att flåsa och en häst som hopptränas borde väl ha bättre kondis än min lilla promenadhäst.. tyckte bara det.
Jag har inte lastat rasen för att just detta halvblodet verkar ha dålig kondis.
 
Sv: Starta upp med lite travträning!

Men haha. Det var ingen jämförelse, jag skrev det för att det var kul.

Sen är det ju liiiiite skillnad på om en travare och ett halvblod tävlar i MSV dressyr, eller om en travare och ett halvblod joggar i skogen.
Så pass som jag höll in travaren trodde jag att vilken frisk häst som helst kunde hänga med om än inte i trav så i galopp, men jag hade tydligen fel där.

Hur kom du in på hur man tränar ridhäst och travhäst helt plötsligt? :confused:
 
Sv: Starta upp med lite travträning!

*kl*
Vi hade ett halvblod i "träning" på irland. Som bäbis hängde han med de jämnåriga travarna riktigt bra. (talade de andra om för mig - började där senare) Han tränades på samma sätt som alla andra så länge det gick, men tillslut fick vi ge upp.
 
Senast ändrad:
Sv: Starta upp med lite travträning!

Ja eller hur.
Jag var ute och körde travaren för några veckor sen och en tjej i stallet som har ett halvblod hängde med ridandes. Jag frågade om vi skulle trava, hon sa ok och jag började trava. Jag höll i pållen rejält för att hon skulle kunna hänga med, så kollar jag bakåt och ser henne rida i full galopp och hästen flåsar som en idiot flera meter bakom. :rofl:
Det var inte ens min travares vanliga jogg liksom, hennes häst orkade inte ens hänga på den som jag tycker var skitsakta. När vi skrittade hemåt blåste hennes häst rejält och var helt svettig, och då är det ändå en häst som hopptränas regelbundet så lite kondis lär den väl ha?


haha, jo d där känns bekant!!:rofl:
delar stall m diverse "ridfolk". bla en jätte duktig tjej som tävlar hoppning(tror d va1.30-1.40 klasser). hästen är alltså i "ridhäst-full-kondition". hon sku hänga på tur en gång, hann väl JOGGA,SAKTA i typ 5 minuter; "kan vi sakta av nu å skritta emellan"... suck... men kan väl iofs förstå d, när hon kör konditionsträning m den så galopperar hon upp och ner på rakbanan=klart...:smirk:
men sen finns det däremot en gammal ridskoleponny (new forest) den hänger på hur länge som hellst, å gärna i full trav :bow: d e en syn d :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 283
Senast: skuggi
·
F
Trav Jag har vänt ut och in på mig själv för att hitta det jag vill jobba med i framtiden. Det enda jag har kommit fram till med säkerhet är...
Svar
3
· Visningar
841
Senast: Framtiden
·
Islandshäst Något jag funderat på när jag läst annonser. Lite då och då läser man något i stil med "välriden och välutbildad, kan tex...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 165
Senast: UllaBeata
·
I
Körning Sen en tid tillbaks har jag en varmblodig travare. Hon är körd både som travare och som hobbyhäst. Alltså inkörd på nytt som 4 åring för...
2
Svar
22
· Visningar
2 786

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp