Stegrande ponny

_moa_

Trådstartare
Jag har en vallack på 5 år som jag själv har kört in när han var 3 år. Jag har tagit det mycket lungt med honom och mest kört på rakt spår ute men också tränat svängar med vagn både vida och snäva runt vagnen. Han tycker körningen är jätte roligt och är väldigt pigg, och glad. Tanken var först inte att jag skulle köra in honom själv, utan det blev mest bara så. Jag har haft honom sen dag ett då jag äger hans mamma och jag känner honom så det var något som jag ändå kände att jag klarade av.

MEN, nu har vi ett rejält bakslag i inkörningen! Jag anser honom inte vara helt inkör då han inte är så mycket utbildad samt att han fortfarande inte är så säker som jag önskar. I alla fall. Ibland har han små ställt sig när det har kommit krav ifrån mig. Kraven består av att jag bett honom om att stå still tills jag säger något annat. För en liten pigg ponny är det en mycket svår övning! Men det har gått bra och nu kan han stå still riktigt länge. Nu kom alltså nästa krav, med tanken i bakhuvudet att han kan lätta framtill tog vi det mycket försiktigt. När han stannar så står han inte rakt, så idag provade jag att försiktigt peta med snöret på spöt för att få in rumpan rakt. Det gick helt okej första gången innan helvetet bröt ut. Nästa gång lättade han framtill, jag väljer då att bara ryta med rösten för att han ska förstå att det inte är okej. Gången där efter går bra, sen ställer han sig igen. Jag ryter igen. Sen tränar vi vanliga halten igen och det går mycket bra. Petar tillsist inte rumpan igen och gör så några gånger vilket går kalas.

Sen möter vi en bil så jag väljer att gå ut på ängen då det är så otroligt trång att mötas där. När vi sedan ska gå upp ifrån ängen piggnar han till. Jag tror att jag tar ett tag i högra tyglen, dels för att styra upp honom på vägen och sen också för att sakta av. Då ställer han sig rakt upp, någon cm till och han hade gått över. Jag blir livrädd såklart, han blir nog minst lika chockad för han bara stannar till och vill inte riktigt gå fram, vilket jag tvingar honom att göra. Min enda tanke var fram med hästen så han inte ställer sig igen. Tränade sen halter hela vägen hem, vilket gick bra.

Och här är vi nu alltså. Jag vet inte vad jag ska göra. Min tanke är att om han går omkull så kan han både bryta ryggen och allting så jag vill verkligen inte att han ställer sig! Samtidigt vill jag kunna kräva saker av honom, men jag vet inte hur jag ska kunna kräva det mer försiktigt än vad jag gör?!

Hur hade ni gått vidare med honom? Jag vet att jag borde ta hjälp av en tränare men jag är lite rädd att det ska vara någon tuff som kommer be mig att gå på honom mer, för det går inte. Även om han stegrar så upplever jag att det inte går att bestraffa för det fixar han inte. Han har så mycket vilja att göra rätt så han blir hysterisk om han inte förstår! Samtidigt måste han kunna göra en halt. Jag är rädd att han kommer stegra för att komma undan i framtiden!

Någon med tips på hur ni skulle gått vidare?
 
Sv: Stegrande ponny

För mig låter det som du får en för skarp hand för din häst när du kräver att den ska flytta sig. Får din häst den eftergift som den behöver?

Ett tips för att träna raka halter är att se till att din häst är rak från början när den skrittar fram. Om du vet att den tex skjuter ut vänster bog när den stannar så var beredd med pisken på bogen när du ber hästen att stanna. Var noga med eftergift när den stannar. Vår tränare brukar säga att man ska tänka sig att hästen stannar på eftergiften då blir timingen rätt på din eftergift. Hästen måste tänka framåt tills den stannar för att få till en rak halt. På samma sätt när du sätter igång igen använd pisken på den "utskjutande" kroppsdelen.

Vi har också precis kört in en häst som är väldigt lätt i framdelen tex i en uppförsbacke. Vi har försökt att underlätta för honom genom att ha en så lätt vagn som möjligt och sedan lång tygel så han har fått lära sig att dra i låg form. (Väldigt låg) Nu har han inga problem att dra upp vagnen för en backe utan att lätta i framdelen men så fort man blir får hård i handen så svara han direkt genom att lätta i framdelen.

Har du någon duktig körtränare i närheten så är det nog väl använda pengar att ta lite hjälp.

Lycka till!
 
Jag kan säga såhär: På denna hästen kan du ena stunden ha för skarp hand och nästa inte. Krånglig jag är va? I tömkörningen så rör jag knappt munnen överhuvudtaget. Han flyttar omkring nästan helt på min position och röst, gör halt med lillfingret. När jag kör kan han ibland vara jätte pigg, och ja jag har dragit till rejält i honom, riktigt ordentligt när han satsar upp för en asfaltsbacke eller något, så att jag inte ibland har hård hand det ska jag inte neka till för det har jag.. Idag kan jag säga att jag inte var för hård i handen, för det fanns liksom inte någon kontakt att vara för hård med. Idag var han jätte fin i munnen så att jag var för hård i handen det känner jag inte. Jag blev dock livrädd när han ställde sig så högt så jag kan inte helt säkert säga att jag inte precis i det läget tog en förhållning i honom. Det kan vara så och jo visst uppenbarligen var jag för hård enligt Tappi, annars hade han ju inte ställt sig:crazy:

Jag tror själv att problemet börjar i och med att pisken var med vid bogen vid halterna och även innan. Han gick jättefint och var riktigt eftergiven och rak idag, men han fixade inte riktigt att spöet var med vid halten. Därmed så kan jag nog dra slutsatsen att spöet var orsaken till stegringar, och inte hård hand. Men samtidigt måste jag kunna ha med spöet då jag vill kunna peta! Han är fruktansvärt känslig för spöt och jag använde bara vippen och petade på magen när han skulle flytta. Det är först på senste tid som jag ens kunnat ha med spöt när jag kör, det har inte gått tidigare eftersom han då bara sprungit, vilket han gjorde idag med men mycket mer kontrollerat.

Visst skulle jag vilja träna för någon, har hittat en klubb som har träningar på ett ställe, men som läget är nu vågar jag inte åka en meter med Tappi!! För jag tror inte att jag har tillräckligt med kontroll på honom borta, och snabb som satan är han också om han lägger den sidan till. Har inga problem att hinna med storhästar om man är ute.

Ja jisses, jag hör ju själv hur det låter när jag skriver, vi har ju offantliga problem. Jag funderar mest på vad som gått fel i min hantering och träning med den här hästen, för något har jag ju gjort fel... frågan är bara vad?
 
Sv: Stegrande ponny

hej. nu är jag själv ganska så mycket nybörjare själv, men vår ena shettistjej, med MYCKET bästämda åsikter lättar oxå fram!!
det kunde vara i vilka lägen som helst, när man begärde lite, bara skrittade på lång töm och hon blev uttråkad, inte fick beta, inte fick springa, stod stilla för länge (enl. henne, ca 2sek.. :D)
Och vi jobbade jätte mycket med markarbete, tömkörning, mm, men det ville inte riktigt sig, så som sista utväg så satte vi "res-gjord" på henne och så fort hon försökte resa sig så fick hon ett rapp av pisken och ett tydligt NEJ!
Hon hade börjat göra det som svar på ALLT och tyvärr kunde vi inte lösa detta utan detta hjälpmedel, trots 2tränare och 3kunniga inkörare (som alla rekommendera detta).

Resgjorden funkar ungeför som en slaggjord, men man sätter den UNDER magen, ungefär mitt på strax framför "virveln", och fäster den i skaklarna på båda sidorna. den ska inte vara speciellt spännd, ca en handsbredd mellan gjorden och magen.
När då h*n försöker resa sig så tar gjorden stopp och hästen kan inte vinkla kroppen så den reser sig. Men en rekommendation är att ha slaggjord oxå, som en säkerhetsåtgärd, då h*n kan börja slå istället, när det inte funkar att resa sig...

MEN!!! Detta är som sagt en SISTA utväg, jobba på ledarskapet först och ta hjälp av en tränare!!
 
Sv: Stegrande ponny

En resgjord känns lite väl mäktigt att ta till på denna ponnyn, han är otroligt villig i vanliga fall så jag vågar inte riskera att han ska tappa viljan. Tömkörde här om dagen och mycket riktigt, han har fattat stegringen till att komma undan arbete. Men i tömkörningen kan man på ett helt annat sätt komma åt honom och det går att bara fortsätta be honom utföra det man vill, trots att han stegrar och jävar sig. Jag ser mest ut såhär =:D Vilken kanske inte heller är bra egentligen! Men jag kan inte bli riktigt arg på honom och han ser ut som en fet liten boll när han stegrar så han ser så rolig ut och så grymtar han av ansträngning.

All form av spö på honom vid stegring går helt bort, rösten är det enda som funkar och i vissa fall att man daskar till med tömmen så att han går framåt. Skulle jag smälla till honom med spöet så kommer jag få mig en ganska rejäl tur framåt!! Jag tror inte ledarskapet är ett så stort problem utan i grunden är det mest att han inte förstår. Men jag måste ju kunna träna på nya saker utan att han stegrar! Och jag tycker inte att det är för stora krav på en 5 årig vallack att göra halt hyfsat korrekt.

Men jag ska försöka hitta en körtränare.. Letar men utan resultat hittills..
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 089
Senast: nullo-modo
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 356
Senast: zarmino
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 997
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 862
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp