Stenmjöl eller sand på ridbana

Hedda_007

Trådstartare
Håller på att göra en ridbana.

Har grävt och jämnat till marken, dränerat med rör och singel, sedan markduk och på den stenmjöl av ganska fin sort. 08 hette den. Så långt har vi kommit nu.

Hade tänkt att lägga på ett 5 cm lager med sand ovanpå detta. Men igår testade jag att rida på banan som den är nu och den är jättebra. Dock måste jag lägga på något mer eftersom duken ligger för grunt på vissa ställen. Men nu funderar jag på att strunta i sanden och i stället lägga på mer stenmjöl. Tänker att med sand kanske det blir tungt att rida.

Är det någon som har en stenmjölsbana som vill dela med sig av sina erfarenheter. Blir den hård? dammig?
 
Sv: Stenmjöl eller sand på ridbana

Personligen föredrar jag en fast bana vilken dag som helst. Mjuka och eftergivna grusbanor är ett fördärv för kotleder och med en rätt lagd stenmjölsbana som tål att lukras upp lite i ytan tycker jag man har en bättre bana än dessa djupa paddockar som majoriteten verkar så förtjusta i (som dessutom ska djupharvas varannan dag så att man får sitta upp utanför banan för att ö h t komma upp på hästen).

Sedan beror det ju givetvis på vilken ridning man ska utföra på banan ifråga - hoppträning på svår nivå, dressyrträning, allroundridning, hålla för longering, löshoppning etc.
 
Sv: Stenmjöl eller sand på ridbana

Jag håller med moderator om fast bana.

Men du kommer att märka om du bara har stenmjöl att underlaget med tiden blir väl stumt, man kan åtgärda det genom att harva igenom ofta, efter varje rejäl regnskur ex.

Jag skulle blanda i lite sant, pö om pö, sanden gör att den inte packar sig så mycket deirekt vid nederbörd.

Jag har rätt mycket stenmjöl, lite sand o därutöver råflis.Den har varit underbar, sviktig o fin men inte lös utan fast.

Så nu knapplånar jag lite, jag behöver fylla på, jag tror jag ska ta lite sand, men vilken sort?, eller stenmjöl igen?...osäker...
 
Sv: Stenmjöl eller sand på ridbana

Min ridbana är som din är nu,alltså ingen sand. Gjorde den för typ 7 år sedan, och jag ville då för allt i världen inte ha en för "djup" ridbana hellre hårdare/fastare. Idag är den nog i behov av lite på fyllning av mer stenmjöl, men annars är jag nöjd, med tanke på att priset kanske hamnade på 35000:- Vi harvar den ganska regelbundet, på sommaren kan det ryka en del, men har man möjlighet att vattna den så är ju det inget problem. Det bästa är ju att skulle du känna att den blir för hårt för din smak, kan du ju alltid lägga på sand senare, det är ju lite jobbigt om du lägger på sand nu och ångrar dig sedan. Lycka till!
Mvh. Matten
 
Sv: Stenmjöl eller sand på ridbana

Diskuterade detta med maken, som är anläggare och tillika f d svårklassryttare som anlagt mången ridbana också på uppdrag av andra.

Han rekommenderade 300 mm stenmjöl (minst), ingen harvning (någonsin) men att man regelbundet drar den (jämna av) och trumlar. Lukningen gör hästarna själva (river upp när de går). Förutsatt att underarbetet är väl gjort och dräneringen fungerar håller denna bana för såväl hoppning, dressyr, longering som löshoppning.

Som tidigare nämnts, det är ju allitd en möjlighet att lägga på sand i ett senare skede, om du så önskar.
 
Sv: Stenmjöl eller sand på ridbana

Åhhh- kan du inte fråga din man hur man gör när det är tvärtom???
Jag har väldigt fin sand under matjorden där jag tänkte anlägga en hobbypaddock.
Där är bra dränerat nu men behöver ju få den fastare...
Tycker han ändå att man ska göra allt underarbete?
Den kommer aldrig att behöva vara "proffspaddock" det har jag ändå på typ 100m avstånd.
Men jag vill kunna rida i den lite grann- framförallt i början då det är unghästar.
Det ska alltså inte vara skadligt mjukt.
 
Sv: Stenmjöl eller sand på ridbana

Ska du skala av matjorden och rida på sanden? Eller blanda upp matjorden med grus? Vad är tanken?
 
Sv: Stenmjöl eller sand på ridbana

Skala av jorden så de inte glattar omkring... Sedan lägga på så att det går att rida på det :)
Alltså en budgetbana då det aldrig kommer bli spec använt. Bra om hästarna kan gå där om hagarna blir sliriga...
 
Sv: Stenmjöl eller sand på ridbana

Håller på att göra en ridbana.

Har grävt och jämnat till marken, dränerat med rör och singel, sedan markduk och på den stenmjöl av ganska fin sort. 08 hette den. Så långt har vi kommit nu.

Hade tänkt att lägga på ett 5 cm lager med sand ovanpå detta. Men igår testade jag att rida på banan som den är nu och den är jättebra. Dock måste jag lägga på något mer eftersom duken ligger för grunt på vissa ställen. Men nu funderar jag på att strunta i sanden och i stället lägga på mer stenmjöl. Tänker att med sand kanske det blir tungt att rida.

Är det någon som har en stenmjölsbana som vill dela med sig av sina erfarenheter. Blir den hård? dammig?

Vi hade stenmjöl under några år och det var ett grymt bra underlag. sedan lade vi 5 cm sand och banan blev inte alls lika bra (dammigare och lite för djup) så nästa gång vi ska fylla på så blir det stenmjöl igen. Man måste dock harva den ganska ofta så att den inte blir hård.
 
Sv: Stenmjöl eller sand på ridbana

Tack för alla svar.

Jag har nu bestämt mig för att jag lägger på mer stenmjöl så inte mattan kryper upp. Sedan rider jag på det och struntar i sanden. Jag är väldigt rädd för att få en tung och djup bana. Har en stor och tung häst.

Sladd har jag så jag får se till att sladda den ofta så banan håller sig mjuk.

Det är så kul att Äntligen ha fått en ridbana. Har velat ha det länge nu.
 
Sv: Stenmjöl eller sand på ridbana

Jag skulle vilja rekomendera Paddex, håller fukt jätte bra vilket gör att det inte dammar så mycket när det är varmt. Är heller inte så dyrt och väldigt bra att rida på. Kolla upp det!
 
Sv: Stenmjöl eller sand på ridbana

Det du kallar stenmjöl kallar vi rör-grus, stenmjöl är väl egentligen ännu finare än 08?
Jag har lagt 08 på min ridbana precis, kommer bli färdig i helgen. Vi har gjort ett mkt bra förarbete och har en väl packad och jämn grund så jag kommer inte lägga mer än 5cm tjockt med 08, med reservation för påfyllning senare. Sand ska du akta dig för, det sätter sig typ aldrig och skadar/frestar enormt!! Likaså lägger många på för mkt 08, då de använder det som avjämning på ett ojämnt underlag =inte bra. Tunt med 08, sladda ofta, harva aldrig.
Om ni tycker att det ryker är ett tips att salta+vattna så binds dammet bra!

Gällande paddex förstår jag inte varför det skulle vara så bra jämfört med 08, visst det är bra, blir inte tungt och dammar kanske inte men billigt är det definitivt inte! Enligt offert skulle min bana kosta över 100 000 (20*60, inkl frakt) och jag betalar MAX 8-10 000 för 08...
 
Sv: Stenmjöl eller sand på ridbana

Maken kallar 0-8 för dräneringsgrus, kärt barn har många namn (fast det räknas faktiskt som stenmjöl).

0-4 anser han vara optimalt för paddock, går att packa bra, ligger still. Är det mycket blött ofta så kan 0-2 fungera, men det blir flygigt annars anser han.
 
Sv: Stenmjöl eller sand på ridbana

Maken kallar 0-8 för dräneringsgrus, kärt barn har många namn (fast det räknas faktiskt som stenmjöl).

0-4 anser han vara optimalt för paddock, går att packa bra, ligger still. Är det mycket blött ofta så kan 0-2 fungera, men det blir flygigt annars anser han.

Vi lade på 0-4 och jag håller med din make. Banan var som en grusväg direkt efter en ordentlig hyvling... suverän svikt och höll sig på plats :)
 
Sv: Stenmjöl eller sand på ridbana

*kl*

Vi är lite i samma sits som trådskaparen..
Har gjort allt underarbete och har just nu ca 7-10 cm stenmjöl 08 på banan.

Vi är i valet och kvalet för hur vi skall gå vidare. Nu när det regnar MASSOR ett par dagar måste jag säga att jag är imponerad över våran bana. Överallt ser man vattenpölar på vägen osv, men på banan finns inte en enda pöl. Bara underbart mjukt och sviktande stenmjöl. Dock dammade det mycket när det var så varmt.. Vi hade tänkt lägga på sand (osorterad) blandat med lite lite betonggrus. Men nu när jag läser era svar så blir jag mycket tveksam.

Som stenmjölet är nu när det är blött vill jag ha det.

En fråga till er alla... Hur får ni ut stenmjölet helt jämnt? (här blir det en massa krattande efter att lastbilarna spridit det. pust!)
 
Sv: Stenmjöl eller sand på ridbana

Jag får min bana jämn med hjälp av fyrhjuling och sladd. Har man inte någon fyrhjuling kan man ju alltid dra den med hjälp av sin häst. Tror oxå att en upp och ner vänd eu pall skulle fungera om man inte har någon sladd.
 
Sv: Stenmjöl eller sand på ridbana

Sladda den för att jämna den. Det är också det enda underhåll, förutom trumlingen och besprutningen som används hos oss.
 
Sv: Stenmjöl eller sand på ridbana

och Hedda_007

Ja, då är vi inte så fel ute då. Vi sladdar och sladdar och sladdar vår bana med 4hjuling och upp och ner vänd SJ pall. Men jag tänkte att det var för tidsödande och trodde att andra gjorde på något smartare sätt..

Denna tråden har nog fått mig att tänka om vad gäller sanden också. Det blir nog en 6-7 lass till med stenmjöl, 04. För banan är verkligen perfekt nu när det är regn. Tack för tipsen
 
Sv: Stenmjöl eller sand på ridbana

Jag tycker det är viktigt att trumla den när man är nöjd med sladdningen, för att se till att den sätter sig mellan gångerna. Och i början får man ju vara lite extra omtänksam mot banan och ta hand om den oftare.

A & O är dock att packa ordentligt innan ridning påbörjas, så att underarbetet verkligen är välgjort.
 

Liknande trådar

Anläggning Stallet där jag har hästen uppstallad har en ridbana som egentligen är alldeles för djup och lös. Stallägaren har haft ute...
Svar
14
· Visningar
3 320
Senast: ufot
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 691
Senast: Amk
·
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 493
Senast: warg
·
Anläggning Hej allihopa. Nu går vi mot sommaren och vi har tänkt att fixa en ridbana. Ingen dyr historia då den bara kommer att användas av mig...
Svar
12
· Visningar
7 393
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp