Stenmjöl eller sand på ridbana

Sv: Stenmjöl eller sand på ridbana

*kl

Vilken inspirerande tråd! Hur mycket har era ridbanor gått på, ni som skrivit att ni använ stenmjöl efter att ha dränerat och lagt duk?
 
Sv: Stenmjöl eller sand på ridbana

*KL*

Halkade bara in i tråden, men ni måste ju ha koll på begreppen! Annars blir ni garanterat lurade...

Det finns 2 olika material som används. Det är dels naturgrus och dels krossmaterial. Båda kan ha dimensioneringen 0-4, 0-8 osv. Det står alltså för KORNSTORLEKEN.

Naturgrus (begreppen grus, sand) är brutet från sandtag och sedan sorterat i olika kornstorlekar. Viss naturgrus funkar underbart som ridunderlag, men det är då siltblandat och det binder lite mer fukt. Men, enbart ett tunnt lager!

Stenmjöl är krossat material, med nollfraktioner, det är alltså det som binder fukt och gör att materialet sätter sig. Detta finns i olika fraktioner, ända upp till exempelvis 0-90, då är alltså största stenen 90 mm och minsta 0 mm.

Tänk på att olika grustag har olika mått av fraktionerna, vissa kan alltså ha mer 8 mms sten, medans andra har mest mjöl. Det bästa är därför att titta på det innan och jämföra.

Sen finns ju makadam, det är krossat material utan nollfraktioner och det är det man har allra underst om man har odränerad jord. Det är även det man lägger i drändiken. Exempelvis 16-32 är en vanlig fraktion.

Lite off-topic och en del har koll, men någon blir kanske hjälpt.

Jag blir hjälpt :)

Vi har tänkt lägga 10 cm stenmjöl 0-2 ovanpå mattan, och över det 10 cm 0-4. Jag har funderat på det här med naturgrus vs bergkross och jag förstår det som att vi bör använda bergkross till båda lagren?
 
Sv: Stenmjöl eller sand på ridbana

Jag gjorde en ridbana/paddock hösten 2008.
Då tog vi bort matjorden, grävde diken och la på 15-20 cm 08 stenmjöl. Sen fick den vara så över vintern, gruset packade sig bra och det var lätt att mock o hålla rent.
I April lade jag på 5 cm 08 Natursand för att det skulle bli lite mjukare att rida på men det ångrar jag verkligen.
Banan blev tung och ojämn, sanden fastnar överallt, jättetungt att mocka då det fastnar så mycket sand på bajhögarna, vattenbaljan är full med sand och säkert hästarnas magar oxå. (Fodrar med loppfrö)
Så fort det nu blr kallt och banan hård så ska jag lägga på stenmjöl ingen.
Nån som vet om jag kan låta 08 gruset ligga kvar under eller måste det skrapas bort först ???
 
Sv: Stenmjöl eller sand på ridbana

*KL*

Är det någon som har synpunkter på Ridsportsförbundets rekommenderade underlag för utebanor?
Kopierar in nedan (ngt reviderat):

• Lager 1: 10 cm makadam 2-40 mm eller samkross 0-32 mm. Ovanpå detta en dränerande geotextil med bruksklass 3, ytlagret ska vara stenfritt. Mattan ska svetsas och läggas omlott.
• Lager 2: >10 cm stenmjöl (helst tvättad med ursprunglig kornstorlek 0-6 för dräneringens skull) som packats till en fast yta. Ytan på detta lager ska luta 1-2% med brytning i mittlinjen.
• Lager 3: 10 cm sand med kornstorlek 0-4 mm. Det är mycket viktigt att alla kornstorlekar finns representerade. Ytan på detta lager ska, liksom lager 2, luta 1-2%.
• Lager 4: 5 cm grusig sand, läggs på först då lager 3 har satt sig. Sanden läggs på i omgångar och fylls på efter hand vid behov. Ska blandas med lager 3.
 
Sv: Stenmjöl eller sand på ridbana

Mina synpunkter är väl mest att det är väldigt beroende på vilken jordmån man har från början!

Ex. bor jag i ett område med sandjord, dvs under matjorden finns det typ sandstrand. Detta dränerar otroligt bra och ger en naturlig svikt, jag behöver inget djupare bärlager för en måttligt använd ridbana.

Men ang. lager 1, det är skillnad på makadam och samkross. Makadam kan man lägga på ex lerjordar för att få en dränerande effekt. Kross packas (hoppas det står att det ska paddas??) och blir mycket tätare än makadam, detta bör anges så att man inte lägger det på en lerjord utan dränering. Tjockleken på detta lagret bör ändras beroende på jordmån. Det räcker dessutom att mattan lägges omlott med 10-20 cms överlappning, den flyttar inte sig.

Att lägga tvättat stenmjöl 0-6 för att öka dräneringen gör varken till eller ifrån på ett årsregn. Bomberingen är ju dock vettig, men den kan man påbörja redan på bärlagret (lager 1). Man kan alltså lägga stenmjöl, otvättat enligt mig.

Ang lager 3 så är det ju helt beroende på vad man ska använda banan till. Lutningen är svårare att få till på sand eftersom det förflyttar sig, öht är avrinning svår att få till på sand. Men vilket fall som kan jag tycka att man kan skippa lager 3 och utgå från samma princip som lager 4, dvs tillsätta efter hand. Att ha 15 cm sand så småningom är MYCKET.

Sammanfattningsvis, de har glömt det viktigaste vid en sån här anläggning av detta slaget, dräneringen.
 
Sv: Stenmjöl eller sand på ridbana

Nej då, dräneringen är inte bortglömd, bara inte inkluderad här av mig. :)

Tack för synpunkterna i alla fall!
Har hört från ett par håll nu att geotextilen ställer till mer oreda än nytta på lång sikt eftersom den sätter igen till slut och banan dränerar dåligt.
Dvs det verkar som om man ska skippa geotextilen och koncentrera sig på att materialen är väl satta och ligger stilla.
 
Sv: Stenmjöl eller sand på ridbana

Ungefär så tycker jag också... Geotextil är ju till för att inte lagren ska blandas alt. förhindra ogräs. Har man kross som bärlager behöver man definitivt ingen geotextil. Har man däremot makadam av stor dimension har geotextilen en avskiljande effekt, och har man makadam för dränering behöver man hålla små fraktioner borta annars sätts dränet igen.
 
Sv: Stenmjöl eller sand på ridbana

Det låter alltså som om kross är att föredra framför makadam?

(Håller på att projektera för en omlagd och utökad utebana på klubben)
 
Sv: Stenmjöl eller sand på ridbana

Underst mest rullstensås, men nu en befintlig paddock med "slut" (söndertrampat) underlag på 20 år... Okänd sammansättning på den tyvärr.
Tanken är att schakta bort toppskiktet och lägga nytt bärlager då det gamla krupit upp till ytan.
Även en breddning är aktuell, då ska förstås avtäckningsksiktet bort innan vi lägger på bärlagret.
 
Sv: Stenmjöl eller sand på ridbana

Kl, återupplivar tråden då jag tycker att den är väldigt bra.

Drömmer om en budget ridbana och vill veta om jag tänker rätt.

Vi har lerjord och det blir lätt översvämmat här då marken är platt och låg.
Men om man schaktar bort gräset, gräver drännerings rännor och har i grovt natur grus, sen makadam över allt ca 10cm djupt, sen dränering matta och sist en 20cm stenmjöl. Går det? Ridbanan kommer ju att vara upphöjd men antar att man kan lägga telefon stolpar runt om för att hålla inne materialet.

Har man den i jämnhöjd med marken så kommer den garanterat att svämma över om man inte har ordentliga dräneringsrör och djupa diken runt om. Diken runt om kommer vi nog ändå ha.

Vill såklart komma undan så billigt som möjligt men vill kunna använda den dagligen året om, allt är dock bättre än hagen jag rider nu i :p.
 
Sv: Stenmjöl eller sand på ridbana

Varför ska du ha naturgrus som bärlager? För det första är det en ändlig naturresurs som vi ska vara rädda om och för det andra förstår jag inte varför? Eller du menar inte så?

Gräv dränering, lägg i makadam av stor fraktion, geotextil och sen kan du börja bygga på med det materialet du vill ha.
 
Sv: Stenmjöl eller sand på ridbana

Tänkte bara ha i dränering rännorna, så man inte korkar igen dem med makadam det första man gör.

Men så man kan ha makadam- matta- stenmjöl bara? Hur mycket makadam i så fall är att rekommenderar? Topplagret kan man ju lägga på mer i efterhand, grunden är inte lika lätt att bygga på :/.
 
Sv: Stenmjöl eller sand på ridbana

Men makadam korkar inte igen? Tanken är ju att vattnet ska rinna genom mellanrummen som är mellan stenarna. Men sen ska du ju ha rör där det inte är något i, dräneringsrör.

Det blir väldigt lite svikt på banan om du har makadam och sen stenmjöl, speciellt om det är sank mark så att du måste ha rejält med makadam. Jag hade velat ha någon form av sviktande material också. Det finns ju folk som bygger ridbanor, det bästa hade nog varit att ta ut någon sådan så att de kan kika på hur mycket som behöver göras.
 
Sv: Stenmjöl eller sand på ridbana

Tänker bara på hur grusvägen är här, blir lätt vatten pölar osv. Men självklart så släpper det igenom vattnet ändå.
Hade lite tänkt att skippa rör, läst att bara rännor kan fungera.
 
Sv: Stenmjöl eller sand på ridbana

Jo, men i rännorna måste du ha makadam, annars sätter det ju sig. Så du får välja mellan rännor eller rör :)
 
Sv: Stenmjöl eller sand på ridbana

Angående svikt så är det sand jord ca 50 cm ner, vet inte om det hör ngn skillnad, men det är liksom ingen berggrund åtminstone :p. Men hoppas på att konstant lätt harvning + sladdning bör räcka för att hålla underlaget lagom mjukt och flexibelt.

Men ska höra vad grannen har för lager i sin padock när tiden för bygget väl kommer.
 
Sv: Stenmjöl eller sand på ridbana

Jag kan bara säga en sak och det är att åsikter/råd ang underlag och ridbanor är en djungel ... Tillochmed olika avläggare av ridbanor ger otroligt olika råd och har avvikande åsikter ...

Mitt råd utifrån det är att du ringer runt personligen så du får grepp om dessa avvikande åsikter . Sen ta ut ngn du litar på som du kan visa marken och språka mer med i fråga om tankarna osv .

Lita inte på generella internet råd innan du sätter igång är mitt genuina råd .
 
Sv: Stenmjöl eller sand på ridbana

Tänkte bara ha i dränering rännorna, så man inte korkar igen dem med makadam det första man gör.

Men så man kan ha makadam- matta- stenmjöl bara? Hur mycket makadam i så fall är att rekommenderar? Topplagret kan man ju lägga på mer i efterhand, grunden är inte lika lätt att bygga på :/.

Alltså makadam har olika storleksfraktioner, tex 8-16, det betyder att stenarna ska vara inom 8-16 mm, inte mindre och inte större, alltså kan det aldrig packa ihop sig som tex 0-30 som då har både smått och stort och blir ihop packat. På grusvägarna har man ofta väggrus som är 0-18, det blir packat och hårt, just så som man vill ha en grusväg, lägger man på makadam är det för att få en bättre bärighet och det vill man helst att det ska tryckas ner i vägbanan.

Men för att bygga paddock, prata med grusföretag i närheten, de kan även komma ut och titta på marken och ge förslag för att få det bra, är det mycket att fylla upp kan man ta riktigt grovt i botten och sen finare makadam över innan man lägger på mattan.
 

Liknande trådar

Anläggning Stallet där jag har hästen uppstallad har en ridbana som egentligen är alldeles för djup och lös. Stallägaren har haft ute...
Svar
14
· Visningar
3 320
Senast: ufot
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 691
Senast: Amk
·
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 492
Senast: warg
·
Anläggning Hej allihopa. Nu går vi mot sommaren och vi har tänkt att fixa en ridbana. Ingen dyr historia då den bara kommer att användas av mig...
Svar
12
· Visningar
7 393
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp