Stenmjöl eller sand på ridbana

Sv: Stenmjöl eller sand på ridbana

Håller på att göra en ridbana.

Har grävt och jämnat till marken, dränerat med rör och singel, sedan markduk och på den stenmjöl av ganska fin sort. 08 hette den. Så långt har vi kommit nu.

Hade tänkt att lägga på ett 5 cm lager med sand ovanpå detta. Men igår testade jag att rida på banan som den är nu och den är jättebra. Dock måste jag lägga på något mer eftersom duken ligger för grunt på vissa ställen. Men nu funderar jag på att strunta i sanden och i stället lägga på mer stenmjöl. Tänker att med sand kanske det blir tungt att rida.

Är det någon som har en stenmjölsbana som vill dela med sig av sina erfarenheter. Blir den hård? dammig?

Är också på väg att anlägga en ridbana. Har läst många inlägg här på buke, och många verkar vara nöjda med stenmjöl.
Jag undrar dock hur mycket stenmjöl man måste lägga på för att inte duken ska komma upp?
Vart kan man köpa markduk någonstans?
 
Sv: Stenmjöl eller sand på ridbana

Lägg inte sand...

Min sambo kör grus till paddockbyggen och hans chef bygger ridbanor över hela området (sveriges hästrikaste län). Han säger stenmjöl!

Själv står vi på sommarbete nu i ett stall med sandpaddock. Den e totalt värdelös och livsfarlig. Det är en gammal paddock visserligen men nu kryper duken upp i sanden. Vi har ett flertal gånger fastnat i duken så hästen snubblar, en gång gick han ner med hela mulen/framdelen i marken. Sanden är så tung så det går inte att rida i när det är minsta lilla blött. Det är som när gympaläraren tvingade oss att springa i "tjocka mattan". När det är torrt är det istället så torrt att man rider som i ett moln av damm.

Vi skall bygga egen paddock i höst, och vi kommer lägga bärlager/dränering, duk, 0-18 och toppa med 0-8 stenmjöl.
 
Sv: Stenmjöl eller sand på ridbana

Fick lite rättning av sombon som jobbar med entreprenad: 08 anger grovleken på materialet 0-8 mm, kan alltspå vara både grus och stenmjöl, vad som avgör är mängden av fint resp grövre i blandningen samt om det är brutet ur berg eller taget somnaturmaterial...

Vår bana är nu klar och blev helt super!!!

Hur vi fick ut underlaget jämnt? Egen grävmaskin :devil:
 
Sv: Stenmjöl eller sand på ridbana

Fick lite rättning av sombon som jobbar med entreprenad: 08 anger grovleken på materialet 0-8 mm, kan alltspå vara både grus och stenmjöl, vad som avgör är mängden av fint resp grövre i blandningen samt om det är brutet ur berg eller taget somnaturmaterial...

Vår bana är nu klar och blev helt super!!!

Hur vi fick ut underlaget jämnt? Egen grävmaskin :devil:

Snälla berätta hur ni har byggt er ridbana. Markduk eller inte? Vilket förarbete har ni gjort?
Som sagt är jag påväg att bygga ridbana och är således mycket intresserad av alla tips.:laugh:
 
Sv: Stenmjöl eller sand på ridbana

*delvis kl*

Kan svara alla hur vi byggt upp vår ridbana (fick hjälp från Syd**en med hur den skulle göras)

- Vi började med att shakta av o gräva dräneringsdiken.
- På med markduk och dräneringsrör i rännorna.
- Över detta la vi ut makadam i rännorna o ca 5 cm över hela ytan.
- Ovanpå detta lades 20 cm 0-16, kördes sedan över med vält
- Ovanpå det 7 cm tvättad 0-5, kördes sedan över med vält
- Som toppskikt la vi 5 cm MakHippo, kördes sedan över med vält
(tjockleken på skikten är packade skikt)

Har idag en bana som är helt underbar o rida på, precis lagom hård/mjuk! Sladdar o harvar (dock bara med småpinnar (knappt 10cm långa) över den ca en gång i veckan o den håller sig riktigt bra. Den dammar en hel del när det är torrt men det löser vi genom att salta. Saltade även spåret o volterna i vintras o hade då perfekt underlag att rida på hela vintern! Är supernöjd med vår bana och har en bana som kommer hålla i väldigt många år.
 
Sv: Stenmjöl eller sand på ridbana

*TIPS!!!

Högst upp i tråden finns det något som heter trådverktyg. Klicka där och sedan prenumerera, då ligger sidan automatiskt under fliken snabblänkar allra högst upp på sidan..
 
Sv: Stenmjöl eller sand på ridbana

Jag håller med moderator om fast bana.

Men du kommer att märka om du bara har stenmjöl att underlaget med tiden blir väl stumt, man kan åtgärda det genom att harva igenom ofta, efter varje rejäl regnskur ex.

Jag skulle blanda i lite sant, pö om pö, sanden gör att den inte packar sig så mycket deirekt vid nederbörd.

Jag har rätt mycket stenmjöl, lite sand o därutöver råflis.Den har varit underbar, sviktig o fin men inte lös utan fast.

Så nu knapplånar jag lite, jag behöver fylla på, jag tror jag ska ta lite sand, men vilken sort?, eller stenmjöl igen?...osäker...


Vi har liknande underlag som du nämner, dvs signel, stenmjöl, sen ett 10 cm lager packad sand (som för övrigt blir 8 cm när det packat sig -viktig skillnad), sen lite mer sand, och sen barkflis, det övre lagret sand ska blandas med barkflisen. Blir ett fast men sviktande underlag, som hästarna inte sjunker ner i eller behöver pulsa i. Gillar det massor!
(Tilläggas ska väl att detta är ett inomhus underlag vi har). Tror inte flisen är lika bra utomhus då den dels blir hal om det blir för blött, och dels förmultnar mycket snabbt om det handlar om vädrets egna makter, snarare än reglerad bevattning.).

Förlåt nu blev det off topic, eftersom TS pratar om utomhus underlag.....Håller dockmed ang. sand på utomhus bana - det är vidrigt, om det blir för djupt, eller är fel sorts sand.... har stått uppstallad en kort period hos folk som hade sandbana, den packade sig och blev som stumma pucklar när det var blött, och när det var torrt var den i.o.f lösare men SÅ djup och tung. Jag red hos grannen som resultat då jag vägrade utsätta hästen för underlaget, samtidigt som jag betalade för att ha tillgång till en paddock på egna stallet..... aldrig mer!
dock har ett av grannstallen (dressyr stall) nu en underbar utepaddock som är ngn sort sand mix blandat med lite flis.... helt suverän.
 
Senast ändrad:
Sv: Stenmjöl eller sand på ridbana

Lite trådkap

Jag lånar din tråd lite, hoppas det går bra :)

Vi har just vunnit budgivningen på en gård en bit norr om Uppsala. Nu har jag planer på att bygga ridbana, kruxet är ju dock att marken där ridbanan ska ligga är en upplöjd åker. På denna åker ska vi i vår så in betesmark men jag vill ju helst snabbt som ögat bygga ridbana. Hur gör man det på bästa sätt egentligen?

Har ju bara hört gott om paddex men trott att det blir billigare med "vanligt" grus, men vart sjutton har ni hittat så billigt grus. De grusställen jag ringt till ska ha uppemot 100000 för bara material för en 30x50-bana. Då kan man ju lika gärna ta paddex och slippa allt jobbigt underarbete? Eller är jag helt ute och cyklar/blivit lurad av grusförsäljarna?
 
Sv: Stenmjöl eller sand på ridbana

Jag har en ren stenmjölsbana och som du säger var den inte alls hård i början utan alldeles lagom. Nu är den ett halvår gammal och när det regnat och den torkat igen blir den lite väl hård, men jag harvar den då och sladdar den jämn igen så blir den lagom mjuk/hård igen. Så - en ren stenmjölsbana funkar bra om man rider mycket där så att underlaget "rivs upp" hela tiden eller om man sladdar/harvar ofta. Men du bör nog ha lite till stenmjöl om du ska våga harva den, när du har mattan så nära...
Min har dränering och duk, sedan 2dm 030grus och sen 1dm stenmjöl på det. Mattan kommer jag inte åt, däremot har det kommit upp lie 030grus på ett ställe där stenmjölet blitt lite tunnare. Har fått lägga på lite mer där nu. Börja du med att bara lägga på lite mer stenmjöl om du vill ha en fast bana, tycker du sen att den blir för hård med tiden kan du ju blanda upp ytan med sand då =) Jag ska troligtvis dit med lite blandsand ovanpå stenmjölet till sommaren för att få ytan lite mjukare.. Men som många sagt.. -Hellre lite för hårt än för djupt tycker jag...
 
Sv: Stenmjöl eller sand på ridbana

Man använder en trumla/vält och packar underlaget.

Wikipedia som är min vän i mycket säger så här:
---
En vält, (med ett äldre namn även benämnd trumla eller ångvält) är en anläggningsmaskin som används för komprimera och jämna ut vägbanor eller andra anläggningsarbeten som till exempel vid större grundläggningar. Underlaget som komprimeras kan bestå av grus, makadam eller asfalt
---
 
Sv: Stenmjöl eller sand på ridbana

Trumla har jag heller aldrig hört och är det inte lite overkill att behöva köpa en ÅNGVÄLT för att kunna underhålla ridbanan?
 
Sv: Stenmjöl eller sand på ridbana

Varför skulle du göra det?! Det är ju verkligen att ta i med kanon för att skjuta sparvar.
 
Sv: Stenmjöl eller sand på ridbana

Aha, anade att det var något sådant som syftades till.
Nu är jag ju ingen jordbruksmänniska, så skratta inte, men jag har sett någon vältliknande historia som man drar efter traktor som har olika rullar med mindre/låga piggar som jag antar lever sina egna liv när man vältar och ruggar ytan lite.
Kan man använda en sådan?
Om du nu förstår vad jag menar för redskap... ;)
 
Sv: Stenmjöl eller sand på ridbana

Jag drar vår lilla vält för hand, maken har en annan till ATV´n.

Vilken storlek du föredrar är nog främst en smaksak kombinerat med ekonomi.Men att köpa stora, tunga grejor för paddockarbetet tycker jag defintivt är overkill.
 
Sv: Stenmjöl eller sand på ridbana

Jag är inte så hemma i vältbranschen men den som används i ridhuset drar jag definitivt inte för hand - var hittar man en sån?
 
Sv: Stenmjöl eller sand på ridbana

Förmodligen hos trädgårdsanläggare och firmor som har grejor till dem. Nackdelen är ju att man inte får dem så tunga som jag egentligen vill ha dem.
 
Sv: Stenmjöl eller sand på ridbana

*KL*

Halkade bara in i tråden, men ni måste ju ha koll på begreppen! Annars blir ni garanterat lurade...

Det finns 2 olika material som används. Det är dels naturgrus och dels krossmaterial. Båda kan ha dimensioneringen 0-4, 0-8 osv. Det står alltså för KORNSTORLEKEN.

Naturgrus (begreppen grus, sand) är brutet från sandtag och sedan sorterat i olika kornstorlekar. Viss naturgrus funkar underbart som ridunderlag, men det är då siltblandat och det binder lite mer fukt. Men, enbart ett tunnt lager!

Stenmjöl är krossat material, med nollfraktioner, det är alltså det som binder fukt och gör att materialet sätter sig. Detta finns i olika fraktioner, ända upp till exempelvis 0-90, då är alltså största stenen 90 mm och minsta 0 mm.

Tänk på att olika grustag har olika mått av fraktionerna, vissa kan alltså ha mer 8 mms sten, medans andra har mest mjöl. Det bästa är därför att titta på det innan och jämföra.

Sen finns ju makadam, det är krossat material utan nollfraktioner och det är det man har allra underst om man har odränerad jord. Det är även det man lägger i drändiken. Exempelvis 16-32 är en vanlig fraktion.

Lite off-topic och en del har koll, men någon blir kanske hjälpt.
 

Liknande trådar

Anläggning Stallet där jag har hästen uppstallad har en ridbana som egentligen är alldeles för djup och lös. Stallägaren har haft ute...
Svar
14
· Visningar
3 320
Senast: ufot
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 691
Senast: Amk
·
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 492
Senast: warg
·
Anläggning Hej allihopa. Nu går vi mot sommaren och vi har tänkt att fixa en ridbana. Ingen dyr historia då den bara kommer att användas av mig...
Svar
12
· Visningar
7 393
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp