Bukefalos 28 år!

Stenmurkla på hösten??

Sv: Stenmurkla på hösten??

Inte hört om det förr, men denna höst verkar ju ha rubbad årsrytm... Mitt körsbärsträd blommar och lökarna har börjat växa i rabatterna (Skellefteå), tvärs över Bottenviken blommar syrenerna. Växterna verkar tro det är vår? :)
 
Sv: Stenmurkla på hösten??

O_o blommande körsbär i september! Låter nästan mer otroligt än att hitta svamp :D Ur led är tiden :cautious:
 
Sv: Stenmurkla på hösten??

Bara några få blommor, och jag hoppas inte för mycket på frukt i november... ;) Var hittade du murklorna?
 
Sv: Stenmurkla på hösten??

I ett traktorspår i blandskog norra Storstockholm :)
 
Sv: Stenmurkla på hösten??

Stenmurklor som kommer under hösten går bl a under namnet biskopsmössa eller brun hattmurkla. Dock väldigt lätta att förväxla med lömsk biskopsmössa, som för övrigt är att räkna som ordentligt giftig. Den har något mörkare brun hatt, något lite lila fot och växer direkt på marken... Utifrån din beskrivning/bilder är det inte otroligt att du fått tag i just lömsk variant. Kanske inte så bra att äta trots allt... :( Dock har jag själv gjort det tidigare flertalet gånger(innan jag visste) och uppenbart överlevt :)
 

Liknande trådar

Mat Kan inte va enda som sug på grytor nu till hösten? :d 🍂 Jag gör ofantligt lite grytor, typ bara Kalops. :rofl: Så känner behöver...
2
Svar
28
· Visningar
1 661
Senast: Linta
·
Tjatter Vad ser ni mest framemot vad gällande hösten? Jag ser framemot krispig luft, massor av tända ljus, stalla in hästarna, tända brasor och...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
3 937
Tjatter Nåt du aldrig hört eller sett förr!? Nåt du i hela ditt liv inte kunnat ana fanns över huvud taget! Nyheterna dumpas här:
2 3
Svar
40
· Visningar
2 669
Senast: Keb71
·
Hemmet Har fått tillstånd att anlägga vårt nya avlopp nu. I dokumentet som skickades ut från kommunen står det bland annat att jag ska föra...
2
Svar
30
· Visningar
1 016
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp