Stigläder på eller under?

F

fossig

Har nyss köpte en Henri De Rivel Lutetia, å funderar lite om stiglädren´ går att ha under kåpan..? Jag tycker det ser ut som att det går att ha dom under.. men har aldrig haft det på någon sadel tidigare så jag är osäker..
Någon som vet hur man kan "se" eller veta det? :confused:

Vad är för och nackdelarna med att ha dom under/över.. ?

:bow:
 
vet inte hur sadeln ser ut så jag kan inte besvara om den går att ha under på.. men det brukar vara ett ganska stort "hål" vid vulstret då iaf. fördelar med att ha dem under är väl att det kanske ser snyggare ut och att man slipper att det nyps på benen om man har det bekymret, samt att man sparar vulstren från skav. annars anser jag att nackdelarna är fler, då man lätt fastnar i sadelgjordsstropparna osv. när stiglädret är på undersidan. samma sak om man rider i skogen och skulle endera fastna i ett träd med stigbygeln (sånt händer ju!) eller ramla av och då släpper det inte lika lätt... :crazy:
jag har stiglädren ovanpå iaf. :)
 
jag red i en dressyr appaloosa förut där ägaren prompt ville att man skulle ha stiglädrena under kåpan för att inte repa sadeln..

Jag tyckte inte alls jag kunde rida så. Kunde inte bli följsam i sadeln, kändes som om stigbyglarna satt fast i sadeln.
Kunde inte röra fram eller bak eller nånting.
Skitdåligt för mig. Men så har jag inte så långa ben heller...

men det är min erfarenhet :crazy:
 
Du märker ju om du kan dra stiglädret från krampan under kåpan. Personligen tycker jag att det är robekvämt men om man säljer en sadel man haft stiglädret under kåpan på så är kåpan mkt mer skonad. Sadeln ser nyare och fräshare ut = bättre pris..
 
Om det går att ha stiglädrena under kåpan så är det en öppning vid fästet.
Jag rider med stiglädrena under kåpan och kan nästan inte komma på några nackdelar, förutom att det kan vara lite knepigt att ändra längden utan att hoppa av...

Så här ser min sadel ut:

sadeln.jpg

:love:
 
Jag har stigläderna på, så man ser dem. Vet inte ens i fall man kan ha de under på hästens sadel.

Jag tycker att det verkar krångligt att ha dem under. Det är jobbigt och ser inte riktigt klokt ut när man hissar upp dem. Dessutom kan man inte flytta skänkeln lika bra eftersom stigläderna sitter fast (om man har sluter om bra med benen). Och det verkar obekvämt också.
 
Du ska definitivt ha dem utanpå, om du är rädd om dej!

Om de sitter fast innanför så löser inte stigläderfästet ut om du faller av hästen. Du kan alltså bli hängande i stiglädret efter hästen.

Själv hade jag inte tänkt på att det kunde vara så. Men när jag köpte min hoppsadel berättade sadelutprovaren det för mig.

Immer
 
Jag har dem under. Mycket bekvämare! Själv håller jag inte på å flyttar omkring min skänkel så mycket som någon här sa, och jag tycker inte att man sitter fast heller. Dock så ÄR det inte skoj för personer med korta ben.
Angående säkerheten så undrar jag bara, hur ofta har stiglädret hängt med dig när du ramlat av? Aldrig? Nähä :p ;)
Ett tips är att inte dra upp dom när du hänger upp sadeln, det skonar sadelkåpan (och stiglädrena) ytterligare, utan häng upp sadeln med stigbyglarna hängandes! :)
 
Jag har "suttit av" ofrivilligt ett ganska stort antal gånger under mina år på hästryggen. Att stiglädret har följt med har bara hänt tre gånger, vad jag minns. Det är dock tre gånger som hade kunnat sluta riktigt illa om jag inte haft stiglädren utanpå.

För övrigt kan jag berätta att Willabs häromåret kom med en nyhet, en liten grej som man ska sätta just på stigläderskrampan så att den verkligen ska lösa ut. Du menar att de har gjort detta alldeles i onödan eftersom sådant aldrig händer? :angel:

Immer
 
Jag rider alltid (om jag själv får välja) med stiglädren innanför. Jag känner det som att jag får bättre stöd för min skänkel.

Man bör kunna se ett hål uppe vid stigläderfästet. På den nya sadel vi köpte var det ett "läderklätt hål" som man kunde skära upp om man hellre ville ha det under. Jag vet dock inte hur det ser ut på din sadel.
 
jag provade igår med stiglädrerna under kåpan, lite läskigt var det.. kändes nästan som om dom satt "fast" lite. fast jag har rätt korta ben, kan det kanske ha med det att göra?
hissade inte heller upp stigbyglarna efteråt, dom får hänga å dingla :)
vad som jag blev lite sur över var att sadeln blev lite nött efter endast en timmes ridning. :cry: den skavdes där sadelgjorden liggger an, som längst ner, fast bara på ena sidan (vänster). har en jättemjuk lädergjord.
hade smörjt sadeln helt enligt anvisningarna osv. väldigt skumt. har juh garanti på lädret, men jag antar att det är kvaliten.. blir väl samma även om jag kräver en ny,, vad hade ni gjort?
bara det inte blir nå mer så spelar det inte nån större roll, eftersom det bara syns när man lyfter kåpan..
men surt var det..
 
Alltså blir det slitage även om de sitter under kåpan!
Med tanke på säkerheten (läs mina tidigare inlägg) så är det betydligt bättre att ha dem utanpå.

Att en begagnad sadel är något sliten efter stiglädren är fullständigt normalt och sänker inte andrahandsvärdet.

Immer
 
Hejsan,

Hoppas du inte tar illa upp :o men din sadel ser ut att ligga med för hög lutning bakåt. Sadeln ska ligga helt rak på hästen annars kan du inte få stöd av den när du rider. OCh trycket blir fel på hästen. :idea: Om du inte vill byta sadel kan du köpa en kil och lägga under så bakvalvet kommer upp.

Annars är din sadel i fin fint skick! ;)
 
Nej, jag uttryckte mig väldigt klumpigt bara ;) Självklart inser jag att stiglädret inte lossnar hur somhelst, och det är inget jag skulle vilja ha på en hoppsadel exempelvis. Snarare är detta ett alternativ på dressyrsadlar, eller som för mig, på islandshästsadlar.

För övrigt har jag ramlat av pga att stigläderkrampan öppnades när hästen började bocka - stiglädret flög iväg, och så även jag... :smirk:
 
Kortet är nog bara taget för att visa sadeln, eftersom det varken finns vojlock eller schabrak på bilden, så hon avänder kanske en pad när hon rider eller så har hästen musklat om sig så här fyra år senare!
 
Jag måste prova att ha lädrena innanför idag, då kanske mina "vilda" skänklar kan hålla sig på plats!

Jag behöver nog inte oroa mig för att ramla av, min häst vet inte hur man gör för att få av ryttaren (om han inte välter eller nått) :D
 
Tar inte illa upp :)
Precis som vimsan skrev så är första bilden till för att visa sadeln bara.
Sadeln är omstoppad och hästen är mer musklad så sadeln ligger näästan perfekt nu, det ska till ännu mera ryggmuskler för att den ska ligga helt perfekt.
 
Jo, nu är den ju inriden, använd och putsad.
Köpte den begagnad, men oanvänd och den hade hängt inomhus i två år innan jag köpte den. Så den var lite stel och torr...
Ägaren sålde hästen den var måttbeställd till och köparen ville inte ha den :eek: så jag fick köpa den till extremt rea pris :D
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har precis köpt en ny dressyrsadel och funderar på att prova enkla stigläder från amerigo. Hur tycker ni att dem är? Jag har aldrig...
Svar
12
· Visningar
1 042
Senast: Amanda_F
·
Ridning hej! jag har ett litet problem. min maxade c ponny från irland tycker typ inte om att hoppa. typ 2020 hoppade han jätte bra med sin...
Svar
13
· Visningar
1 369
Senast: Nikan
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 216
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Det är ju en jäkla djungel med smartwatches! Har läst igenom gamla trådar men inte riktigt hittat var jag vill ha. Har aldrig haft en...
2
Svar
32
· Visningar
824
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp