Stimulera häst att röra sig i hagen?

finapina

Trådstartare
Jag har en häst som nu måste stå i gräsfri hage pga hård fettnacke.😐Hagen är inte jättestor jämfört med vad hästen har tillgång till annars,
men jag skulle ändå vilja försöka stimulera till mer rörelse.Tips? Mat och vatten är i varsin ände av hagen.Bollar är tråkigt...
 
Vi sprider ut höet i hela hagen, ponnyerna får i princip några strån här och där, stor hästarna får mindre högar annars blir det för mycket spill.

Korridorer är verkligen toppen om du har möjlighet till det. Jag hade ett år i ponnyhagen så att det var tvunga att gå i zig zag för att komma till den bortre delen av hagen. Mycket effektivt!

Annars försök sprids ut resurerna så mycket som möjligt, vatten i en ände, salt sten i en, ligghall i en annan, gärna även grinden på ett helt annat ställe då även den ofta blir en "resurs" i sig.

Sen ska ett aktivt, lekfullt sällskap inte underskattas för att få till rörelse men det är ju svårare att få till om det inte finns någon lämplig individ i närheten.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 445
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 493
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 984

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp