Bukefalos 28 år!

Stjärnhästen bet skötaren blodig

Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Vet inte om man kan säga att polishästar skulle ha så tufft psyke.
Snarare lite tvärtom. De "får" inte tänka själva.

Att de som du säger "inte får tänka själva" innebär inte att de ska ha ett vekt psyke. En häst som har ett vekt psyke klarar INTE av polisarbete.

Vad polisen letar efter är intelligenta, tuffa hästar som samtidigt har stark samarbetsvilja med ryttaren. Dvs bra bruksdjur.

/kt
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Jag skulle hellre vilja säga lugna stabila individer än tävlingsindivider med skarp skalle.
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Jag skulle hellre vilja säga lugna stabila individer än tävlingsindivider med skarp skalle.

Det håller jag med om, ska jag beskriva en polishäst så är det inte skarpt psyke som dyker upp i min skalle. Utan lugna coola hästar om inte hetsar upp sig i första taget.
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Mitt ena sto testar mig varenda dag när jag sätter på täcket innan hon skall ut på morgonen. När jag talat om att jag fortfarande har kommandot så slutar hon och blänga och nafsa efter mig och så är vi vänner resten av den dagen. Detta började hon med vid 10-års ålder skall jag göra korv av henne då?

Nej, du bör fundera över vad du gjorde för fel som fick hästen att börja bete sig sådär. Det gör de lixom inte utan anledning.

Det är ju skillnad på att som K_T tyckte - slakta en häst som har "lynnesfel" än en som uppenbart har gjort det pga okunnighet.
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Jag har praktiserat och jobbar i flera olika travstall. Det finns många hingstar i travstall och man kan absolut inte dra alla hingstar under samma kam. Vissa hingstar är supersnälla, som att gå med en gammal valack, medan vissa reser sig, slår och hugger.
Men jag har också träffat ston och valacker som sparkar och bits.

En häst som varit snäll i år efter år kan mitt i allt nafsa till, och har man otur har man sin arm ivägen.
Att Digger Crown högg sin skötare var knappast nåt hon hade förberett sig på.
Är det en hingst som ofta hugger och nafsar är man mer uppmärksam, men även där kan man ibland inte vara tillräckligt uppmärksam.

Alla människor är olika individer och samma är det med hästar, dra inte alla under en och samma kam och olyckor händer! :)
Vi ska va glada att det inte blev värre än några stygn.
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Jag vet en skimmel travare ( då 3 årig hingst, blev senare kastrat) som fick tag på en liten ekorre å tuggade på.. Det var ganska äckligt..


Nu var faktist det en katt och inte ekorre som jag beskrev. Skämt åsidå. men gud vad läskigt. Den hästen hade jag nog blivit ganska rädd för :angel:. Var den typ helt .. blodig om munnen när ni upptäkte den :eek:? Skimmel dessutom. Låter helt .. groteskt iallafall.

KungTulle: Självklart beror det på hur man sätter reglerna, och det är ingen ursäkt att man ska bita någon så hårt att de måste sys. Jag matar Pokkis direkt ur handen ibland, och hon "nosa" gärna igenom mina fickor (asså biter inte, bara nosa runt med mulen). Det är acceptabelt för mig. Jag skadas inte av det, och det är mysigt med en mule som gosar med mig :angel:
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Nu var faktist det en katt och inte ekorre som jag beskrev. Skämt åsidå. men gud vad läskigt. Den hästen hade jag nog blivit ganska rädd för :angel:. Var den typ helt .. blodig om munnen när ni upptäkte den :eek:? Skimmel dessutom. Låter helt .. groteskt iallafall.

Nej jag vet, kom bara å tänka på det när du skrev vegetarian & jaga katt ;)

Det var min vän som skötte om honom & beskrev lukten som "köttfärs".
Han var genomgående knepig i sitt sätt ( iaf att arbeta med som aktiv travhäst).
Han travade in 378.500 på 54 lopp och vann lopp på 14,7k. En mkt vacker häst!!
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

"så är det med alla hingstar. Man ska inte lita på dem, "



/kt
Snick snack! Det går att lita på dem, men alla hästar måste uppfostras ordentligt!
Säkerligen har journalister också överdrivit en smula!
Ingen vet ju vad som har lett till detta beteende.
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

En hingst som Digger Crown har redan utvecklat ett revirbeteende som en gammal avelshingst.Det är ganska ovanligt innan dom börjar betäcka.Jag lovar en tusenlapp till den som vågar gå in och stanna hos honom i boxen i 5min.
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

En hingst som Digger Crown har redan utvecklat ett revirbeteende som en gammal avelshingst.Det är ganska ovanligt innan dom börjar betäcka.Jag lovar en tusenlapp till den som vågar gå in och stanna hos honom i boxen i 5min.
Ursäkter säger jag bara för en opålitlig och ouppfostrad häst!
Hingstar ska precis som alla andra hästar uppföra sig i boxen, under sadel. Det ska inte vara någon skillnad.
En väluppfostrad hingst kan ett litet barn hantera utan problem.
Opålitliga hästar ska ha en kula i huvudet!
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Det är inga ursäkter. Att däremot inte behandla hästar som individer är otroligt naivt.
Olika hästar har olika psyke och allt är inte hanteringsrelaterat.
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

OK, då är det väl olika vad folk accepterar! Jag skulle aldrig i livet acceptera att en häst bits just för den är hingst!
Går det inte att behandla så är det en kula mellan ögonen på den, för att spara dess lidande. För då är något allvarligt fel!
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Avlivning för att bespara lidande? Ännu naivare.
Hästar kan bitas och det av olika orsaker oberoende av kön.
Om man tror att man aldrig KAN bli sparkad elelr biten så är nog faktiskt käpphästar det bästa alternativet.
Fast dem KAN man å andra sidan bryta benen om man snubblar under "ridning"
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Enstaka tillfälle om något skulle hända av olika orsaker är en sak. Men ett felaktigt beteende ska aldrig accepteras i längden och det är vad denna hingst sysslar med.
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Enstaka tillfälle om något skulle hända av olika orsaker är en sak. Men ett felaktigt beteende ska aldrig accepteras i längden och det är vad denna hingst sysslar med.

Man måste förstå att häster som har till uppgift att explodera varje gång de ska tävla, kan bli överladdade och då tar det sig uttryck i att vissa bits. Vissa sparkar och vissa tänder inte till förren inne på banan. Allt beror ju på hur individen är.
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

En väluppfostrad hingst kan ett litet barn hantera utan problem.
Opålitliga hästar ska ha en kula i huvudet!


Tur att inte du är travhästuppfödare :grin:

Ingen Nevele Pride, ingen Peace Corp, ingen God as Gold, ingen Mack Lobell, ingen Alf PAlema..osv...
Som tur är så är det kompetent personal som haterar dessa värdefula avelsdjur så slipper dom slaktmasken.

Håll dig till ridhästarna.

AM
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Ridhästar kan också ta sig en tugga då och då...:angel:
I övrigt instämmer jag med det du skrev.;)
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

OK, då är det väl olika vad folk accepterar! Jag skulle aldrig i livet acceptera att en häst bits just för den är hingst!
Går det inte att behandla så är det en kula mellan ögonen på den, för att spara dess lidande. För då är något allvarligt fel!

Ja stackars Digger lider nog oerhört..

Att se skillnaden mellan tävlingshästar som behöver en hel del tuffhet och en ponny på ridskolan är inte möjligt för dig?

Och att ens komma på tanken att låta ett barn hantera avelshingstar är ju i mitt tycke helt sjukt!
Snarare föräldern i det fallet som borde ha en kula i pannan :devil:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Inför V75 på Umåker intervjuade TV 4-reportern Matteus Lillieborg Rommetränaren Jörgen Westholm – då bet hästen Copimade tag i...
2
Svar
23
· Visningar
1 508
  • Artikel
Hästnyheter Han har inte varit på trav sedan han blev sjuk för ett drygt år sedan. Under söndagen är Stefan Hultman på plats på Vincennes för att se...
Svar
0
· Visningar
332
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Hör kör elitryttarna ”Elitloppet” i Jörgen Westholms takraka. Dressyrstjärnan Johanna Due-Boje fick testa hur det var att sitta bakom en...
Svar
0
· Visningar
541
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter För liten för fotboll. För lätt för utförsåkning. Men en lärare i skolan fick in Fanny Olsson på galopp. – Läraren födde upp...
Svar
0
· Visningar
451
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp