Bukefalos 28 år!

Stjärnhästen bet skötaren blodig

Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Haha..
Tänk så gräsligt..
Läste nyss att Digger går till avelsboxen.

Pass upp nu :devil:

Får han full bok i tre år så betyder det 450 nya "biljett-tänger" :D


AM
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Haha..
Tänk så gräsligt..
Läste nyss att Digger går till avelsboxen.

Pass upp nu :devil:

Får han full bok i tre år så betyder det 450 nya "biljett-tänger" :D


AM

Kanske en kavaljer passande Humlan.. :angel:
Jag hämtar avkomman när den är avvand o uppfostrad.. ;):p
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Jaja, där har vi olika syn på saken!
Jag har hanterat avelshingstar som tävlar och dessa är fromma som ett lamm och mycket väluppfostrade. En sex-åring kan leda dem utan problem. Flera av dem har även nybörjare ridit på!
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Jaja, där har vi olika syn på saken!
Jag har hanterat avelshingstar som tävlar och dessa är fromma som ett lamm och mycket väluppfostrade. En sex-åring kan leda dem utan problem. Flera av dem har även nybörjare ridit på!

En liten chock kanske, men hästar är individer :idea:
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Det vet jag! Jag är ingen nybörjare! Precis som oss kan de må dåligt osv. Jag vet allt detta!
Men vissa saker är för mig och för många oacceptabelt oavsett vilket kön de har!
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Jaja.... det är som det är...
Jag har jobbat med elithästar på olika ställen och jag har aldrig varit med om att de accepterar att en häst bits pga att den är hingst. Har det varit något så har de jobbat på att uppfostra hästen. För det viss de som stampar en med avsikt osv, men då måste man ju se till att parera och aldrig ge dem tillfälle att göra något, dvs hålla dem kort.
En häst som bits vid tiggning pga den fått för mycket äpplen osv, slutar man ju ge en tid just för att den ska lugna sig och efter mycket lång tid så kan man pröva igen.
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Jaja.... det är som det är...
Jag har jobbat med elithästar på olika ställen och jag har aldrig varit med om att de accepterar att en häst bits pga att den är hingst. Har det varit något så har de jobbat på att uppfostra hästen. För det viss de som stampar en med avsikt osv, men då måste man ju se till att parera och aldrig ge dem tillfälle att göra något, dvs hålla dem kort.
En häst som bits vid tiggning pga den fått för mycket äpplen osv, slutar man ju ge en tid just för att den ska lugna sig och efter mycket lång tid så kan man pröva igen.

Men det är ju en stor skillnad mellan att acceptera att hästen bits och att tala om att hästar som kan bitas lider och ska ha en kula i pannan.

Tror du verkligen skötaren till Digger accepterar o låter honom tugga på sig lite när han känner för det?
Det är en travhingst som tävlat framgångsrikt i många år, vi kan ju gissa att han är något sånär hanterbar o uppfostrad.
Dock en vass hingst som absolut inte ska hanteras av vem som helst.

Hingstar precis som alla andra hästar är individer o det är ju korkat att säga att kan de inte hanteras av barn, ska de skjutas.

Avelshingstar är olika o vissa av dem har en så hög drift att de är farliga, därför hanteras de enbart av folk som klarar av att hantera dem.
Men lider de för det?

För inte så många år sen vart en stuteriägare o mycket rutinerad hingsthållare nedslagen av sin hingst, varför?
Han glömde tvätta sig när han gick mellan hingstarna o luktade fortfarande av den andra hingsten, vilket gjorde hingsten galen.
Vi människor är ganska små jämnfört med hästen o att tro vi står över allt är dumt o korkat o det får man oftast betala för förr eller senare.
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Visst visst....
Jag kanske antog fel! Men oftast en häst som bits hela tiden och det inte går att få bukt med, brukar vara något fel på. Visst det finns enmans hästar som bara biter ifall de skiftar i ryttare, skötare, personal ofta men har de en och samma person är de fromma som lamm.
Ang stuteriägaren så är jag bara tyst. Vet bara där jag har varit, inte sjutton tvättade vi oss för att vi först ryktade en hingst och sedan en annan direkt efter, eller något sto mellan. Hingstarna fick helt enkelt bara hålla sig i skinnet. Men visst det finns hingstar och det finns hingstar, en del lite mer galen än andra.
De kanske inte lider, men det är inte bra för dem och häst som inte går att hantera för att den bits för mycket är farlig för sin omgivning. Titta bara vad som händer när det gäller hundar ifall någon bits där, då avlivas den direkt om det inte går att göra något åt.
Felaktigt beteende ska man inte försvara på något sätt med att säga ja men den är hingst eller hanne osv.
Denna artikel hade inte kommit fram om det inte hade varit så att något inte stämde eller hur?
Jag anser att skötaren i artikeln ursäktar Diggers dåliga beteende genom att säga; han är hingst och hingstar kan man inte lita på. Det ska man visst kunna anser jag!
 
Senast ändrad:
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Visst visst....
Jag kanske antog fel! Men oftast en häst som bits hela tiden och det inte går att få bukt med, brukar vara något fel på. Visst det finns enmans hästar som bara biter ifall de skiftar i ryttare, skötare, personal ofta men har de en och samma person är de fromma som lamm.
Ang stuteriägaren så är jag bara tyst. Vet bara där jag har varit, inte sjutton tvättade vi oss för att vi först ryktade en hingst och sedan en annan direkt efter, eller något sto mellan. Hingstarna fick helt enkelt bara hålla sig i skinnet. Men visst det finns hingstar och det finns hingstar, en del lite mer galen än andra.
De kanske inte lider, men det är inte bra för dem och häst som inte går att hantera för att den bits för mycket är farlig för sin omgivning. Titta bara vad som händer när det gäller hundar ifall någon bits där, då avlivas den direkt om det inte går att göra något åt.
Felaktigt beteende ska man inte försvara på något sätt med att säga ja men den är hingst eller hanne osv.
Denna artikel hade inte kommit fram om det inte hade varit så att något inte stämde eller hur?

Ja men det funkar väl så på de flesta ställen, men de är ju individer o just avelshingstar har en drift som gör att det kan smälla när som helst.
Bara för att vi haft dem i fångeskap o avel betyder ju inte det att alla drifter är borta.


Att han en häst som kan bitas är ju upp till personen som hanterar i vilken utsträckning det är accepterbart. Inte upp till annat folk på ett forum att avgöra om hästen lider o bör skjutas.
Jag har en häst som kan bitas, hon (ja, ett sto) är av vass sort o visar det tydlig när hon anser man gör fel.
Vi har en fungerande relation, jag accepterar inte att hon bits eller sparkas, men jag accepterar bra mycket mer från henne än vad de flesta andra gör. detta har lett till att vi har en mycket bra realtion där vi kompromissat fram en hantering som passar oss båda, vi vet vart gränserna går.
Hon mår alldeles utmärkt som häst o har alltid varit den samma, hon är väluppfostrad o fullt hanterbar för de flesta med normalt hästvett.

Hon kommer gå i avel i år o eftersom jag inte kommer kunna ha henne hemma har jag lyckats få plats på det enda stuteri där jag vet att de kommer acceptera henne o behandla henne rätt.
DE kommer inte försöka uppfostra henne med våld.. De förstår sig på speciella individer o låter dem vara som de är o respekterar dem! DE finner samförstånden och därmed undviker de bråken.
Dessa människor respekterar jag högt o jag kommer vara närvarande den första tiden just för att de ska lära känna varandra o vistelsen ska vara trevlig för alla inblandade.
Så är det att ha en speciell häst :)

Jag gissar att Digger o hans skötare har en liknande relation o när han tog en tugga så brast det någonstans, skötaren vet att han kan bitas o var väl inte 100 uppmärksam på vad han gjorde.
Och läser man artikeln så ser inte skötaren det som en big deal..
Varför de skriver om det är väl för det fått nys om det o Digger är som sagt en elithäst o ett namn i travvärlden...
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

:bow::bow::bow:
Tycker det är för många här som haft drastiska synpunkter på vad man skall göra med hästen.
PL
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Där ser väl jag det stora ? i frågan... :crazy: Det lynnet vill man väl inte avla vidare på :o?
Jag förstår väl Stig H (eller andra hästägare oxå!) om han vill kunna fortsätta tjäna pengar på sin stjärnhäst efter avsluta tävlingskarriär som avelshingst, men med det lynnet tycker jag inte att det är smart :cool:
Med tanke på att hästen är 12 o slutar tävlar iom kort så lär han väl inte kastrera just denna häst, men varför i hela fridens namn behåller man en sån häst som hingst från första början? Jag menar han blev väl inte opålitlig förra veckan??
Att man aldrig kan lita på en hingst till 100% är ingen hemlighet, men att förvänta sig att man vid varje tillfälle man ska hantera den måste räkna med att bli biten/sparkad eller på annat vis skadad är inte "friskt" i mina ögon :confused:



Avel på varmblod o även andra tävlingshästar är ju lite annorlunda mot vanliga ridhästar... Tror många inte tänker för mycket på lynne o temprament när dom ska välja hingst/sto. kollar nog mest på stamtavla o vinster. Tyvärr! Får ju hoppas att hans föl inte ärver den "aggresiva" sidan.

Min häst (fullblod) var hingst till han va 3 o han skulle inte användas till avel (klapphingst). Varför brhöll de honom som hingst? Jo, dom tror att dom kan få ut "hingstigheten" på banan o då ger dom de där lilla extra. Kan ju säga att numer ger han "det lilla extra" på hoppning ist :D

Naturligtvis så handlar mycket om uppfostran. KAn ju tänkas att folk som har så många hästar som större travtränare, helt enkelt inte tid att "uppfostra" sina hästar. :crazy:
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Avel på varmblod o även andra tävlingshästar är ju lite annorlunda mot vanliga ridhästar... Tror många inte tänker för mycket på lynne o temprament när dom ska välja hingst/sto. kollar nog mest på stamtavla o vinster. Tyvärr! Får ju hoppas att hans föl inte ärver den "aggresiva" sidan.

Min häst (fullblod) var hingst till han va 3 o han skulle inte användas till avel (klapphingst). Varför brhöll de honom som hingst? Jo, dom tror att dom kan få ut "hingstigheten" på banan o då ger dom de där lilla extra. Kan ju säga att numer ger han "det lilla extra" på hoppning ist :D

Naturligtvis så handlar mycket om uppfostran. KAn ju tänkas att folk som har så många hästar som större travtränare, helt enkelt inte tid att "uppfostra" sina hästar. :crazy:

Eftersom det inte finns särskillt många aggresiva hästar inom travsporten trots att vi inte bryr oss så mycket om aggresivitet, de flesta är kunniga nog att hantera dessa hästar trots detta anlag, så kan vi ju anta att travsporten uppfostrar sina hästar.
Travhästar brukar ha ett rykte om sig att vara väluppfostrade o välhanterade.

Travtränare som Stig H i detta fallet har personal, dessa är otroligt kunniga o det är de som har hand om hästarna, de ser till att hästen har det bra o det är vad de har betalt för.
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Naturligtvis så handlar mycket om uppfostran. KAn ju tänkas att folk som har så många hästar som större travtränare, helt enkelt inte tid att "uppfostra" sina hästar. :crazy:

Det är snarare så att travtränare inte har tid att ha ouppfostrade hästar. Självklart finns det undantag, men de flesta är väldigt fogliga.

Jag skulle snarare säga tvärtom att många i ridsporten uppfostrar alldeles för lite.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Inför V75 på Umåker intervjuade TV 4-reportern Matteus Lillieborg Rommetränaren Jörgen Westholm – då bet hästen Copimade tag i...
2
Svar
23
· Visningar
1 508
  • Artikel
Hästnyheter Han har inte varit på trav sedan han blev sjuk för ett drygt år sedan. Under söndagen är Stefan Hultman på plats på Vincennes för att se...
Svar
0
· Visningar
332
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Hör kör elitryttarna ”Elitloppet” i Jörgen Westholms takraka. Dressyrstjärnan Johanna Due-Boje fick testa hur det var att sitta bakom en...
Svar
0
· Visningar
541
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter För liten för fotboll. För lätt för utförsåkning. Men en lärare i skolan fick in Fanny Olsson på galopp. – Läraren födde upp...
Svar
0
· Visningar
451
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hudvårdstråden 2
  • Melatonin
  • Var vill vi bo?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp