Bukefalos 28 år!

Stjärnhästen bet skötaren blodig

Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

"så är det med alla hingstar. Man ska inte lita på dem, "


18 miljoner insprunga eller ej. Hästar som man inte kan lita på ska bli korv enligt min åsikt. Att det rör sig om en hingst är INGEN ursäkt.

( Har själv sedan många år 2 vuxna hingstar)

/kt
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

"så är det med alla hingstar. Man ska inte lita på dem, "


18 miljoner insprunga eller ej. Hästar som man inte kan lita på ska bli korv enligt min åsikt. Att det rör sig om en hingst är INGEN ursäkt.

( Har själv sedan många år 2 vuxna hingstar)

/kt

Mupp...:mad:
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Haha, man kan aldrig lita på någon häst till 100% de är flyktdjur. Dom har instinkter, du ska aldrig lita på en häst. Så i dina ögon ska alla hästar bli korv?
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Jag tror nog KT menade att man ska kunna lita mer på hästen än att den plötsligt hugger sin skötare blodig.
Att då skylla på att den är hingst och att de "bara är så" är bara dumheter.

Självklart kan man inte lita till 100% på ett flyktdjur, men en häst som man anser att man får förvänta sig hugg som kräver sutur av, anser inte jag är frisk nog att ha kvar i livet.


Men, 18 mille, klart man får klara lite sjukhusbesök då... :cool:
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Med 18 miljoner på pluskontot får man ta en del. Hade jag haft en häst som sprang in de pengarna hade jag stått ut med några stygn. Och det tror jag fler hade haft. För ärligt, vem föredrar att göra korv av en häst i stället för att utnyttja dess kapacitet? Jag skulle gärna vilja se den person som väljer mellan 200 kg korv och 18 miljoner och väljer korven.
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Jag tror nog KT menade att man ska kunna lita mer på hästen än att den plötsligt hugger sin skötare blodig.
Att då skylla på att den är hingst och att de "bara är så" är bara dumheter.

Självklart kan man inte lita till 100% på ett flyktdjur, men en häst som man anser att man får förvänta sig hugg som kräver sutur av, anser inte jag är frisk nog att ha kvar i livet.


Men, 18 mille, klart man får klara lite sjukhusbesök då... :cool:

Ja ungefär så.

Jag har LITET för många kompisar som sysslar med tävlingshästar som lynnesmässigt är farliga att hantera och som behålls pga av att de drar in pengar till ägarna.

Är det värt det att bli översprungen, biten, inträngd i väggar, sparkad och avkastad ibland flera ggr per månad? Sånt hör jag talas om nästan varje gång jag fikar med de jag känner som sysslar med trav och galopp.

En av mina kompisar blev tex sparkad i huvudet när hon skulle lasta av en fullblodshäst i träning. Rena turen att hon inte satt tofflorna den gången.

Ok kanske för 18 miljoner men de flesta tävlingshästar tjänar inte så mycket.

Men skulle 18 mille vara värt att någon kanske dör när dom hanterar ens häst?

Det finns ju faktiskt tävlingshästar som har ett tevligt lynne OCH som tjänar pengar dom med.

Jag ser ingen anledning att avla på hästar med dåligt lynne. Eller hålla hästar med extremt dåligt lynne i träning och tävling.

/kt
 
Senast ändrad:
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Med 18 miljoner på pluskontot får man ta en del. Hade jag haft en häst som sprang in de pengarna hade jag stått ut med några stygn.

Jo särskilt om det är en underbetald stalltjej som hanterar hästen och ägaren inte tar riskerna utan bara kasserar in pengarna!

/KT
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

"så är det med alla hingstar. Man ska inte lita på dem, "


18 miljoner insprunga eller ej. Hästar som man inte kan lita på ska bli korv enligt min åsikt. Att det rör sig om en hingst är INGEN ursäkt.

( Har själv sedan många år 2 vuxna hingstar)

/kt



..............Amen.
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Jo särskilt om det är en underbetald stalltjej som hanterar hästen och ägaren inte tar riskerna utan bara kasserar in pengarna!

/KT

Så vitt jag vet har Stig H vit avtalsenlig lön till sina anställda hästskötare:grin:

Ska man lita på någon häst?

Sedan ska man kanske komma ihåg att det går inte att jämföra en trav- galopp eller för den delen elit tävlingshäst inom någon annan gren med de hästar som de flesta här inne har på hobbynivå. Ni kanske tränar era hästar någon gång i veckan för tränare och rider mest ut i skogen och hoppar någon tävling i månaden max...

Tävlingshästar inom trav och galopp behöver oerhört med energi i fodret och får väldigt mycket foder, de tränas betydligt hårdare än de flesta hästar inom andra grenar, de vet exakt när det är vila och de ska ut och gå jobb... Jag tycker inte det är så konstigt att de blir på tårna då... Vilken tur att de flesta som håller på med dessa hästar yrkesmässigt vet om det och behandlar dem därefter och är väldigt kunniga...
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

KungTulle;11881992 18 miljoner insprunga eller ej. Hästar som man inte kan lita på ska bli korv enligt min åsikt. Att det rör sig om en hingst är INGEN ursäkt. [/QUOTE skrev:
Räknar du den här hästen som korvobjekt om man går efter enbart denna bitskada?:eek:
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Jag ser ingen anledning att avla på hästar med dåligt lynne. Eller hålla hästar med extremt dåligt lynne i träning och tävling.

/kt

Där ser väl jag det stora ? i frågan... :crazy: Det lynnet vill man väl inte avla vidare på :o?
Jag förstår väl Stig H (eller andra hästägare oxå!) om han vill kunna fortsätta tjäna pengar på sin stjärnhäst efter avsluta tävlingskarriär som avelshingst, men med det lynnet tycker jag inte att det är smart :cool:
Med tanke på att hästen är 12 o slutar tävlar iom kort så lär han väl inte kastrera just denna häst, men varför i hela fridens namn behåller man en sån häst som hingst från första början? Jag menar han blev väl inte opålitlig förra veckan??
Att man aldrig kan lita på en hingst till 100% är ingen hemlighet, men att förvänta sig att man vid varje tillfälle man ska hantera den måste räkna med att bli biten/sparkad eller på annat vis skadad är inte "friskt" i mina ögon :confused:
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Räknar du den här hästen som korvobjekt om man går efter enbart denna bitskada?:eek:

Enligt hästskötaren så säger hon ju att han har alltid varit opålitlig...

"En gång är ingen gång, men 2 gånger är en vana"..

Att det är en hingst är ingen ursäkt för att han får gå till anfall! Tvärtom så är detta en avelshingst som ska föra sina gener vidare o bör väl kanske då inte vara aggressiv :o
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

...hobbynivå. Ni kanske tränar era hästar någon gång i veckan för tränare och rider mest ut i skogen och hoppar någon tävling i månaden max...

Tävlingshästar
Jag tycker inte det är så konstigt att de blir på tårna då... Vilken tur att de flesta som håller på med dessa hästar yrkesmässigt vet om det och behandlar dem därefter och är väldigt kunniga...


Jag skulle inte vilja påstå att detta är ett fenomen som gäller trav/galopp bara utan ALLA TÄVLINGSHÄSTAR på högre nivå!!

Men ja, du har rätt i att tävlingshästar är i en mkt högre kondition/fodergiva och därmed blir mer explosiva ;)
Därmed inte sagt att man ska behöva förvänta sig att "påpucklad" av en häst bara för att den är hingst och eller i toppkondis.. :confused:

Man kan aldrig lita på nån häst till 100%, allra minst en hingst som dessutom är i topkondis :cool:, men att behöva förvänta sig anfall (i varierande grader..) varje gång man hanterar en specifik häst är i mins ögon inte en frisk häst som defenetivt inte ska användas i aveln :crazy:
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Eller så var det en gång en häst som var frisk i huvudet, men något hände (eller hände inte) i dess liv som gjorde att hästen utvecklade ett felaktigt beteende.
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Det finns nog många hästar som ska avlivas då... Jag skrev tävlingshästar i mitt första inlägg men eftersom jag framförallt har erfarenhet av trav och galopp hästar så tänker jag inte uttala mig om hur mycket energi hästar i andra grenar gör av med... Däremot avlas det ju på hästar som blir mer och mer svårridna för den normala hobbyryttaren i andra grenar också...

Kan ju vara så att journalisterna har överdrivit det lite också, trots allt lär det ju inte hända att skötaren blir blodig varje vecka...

Det är ingen slump att många inne på trav kommer ihåg hästar som numer funkar utmärkt som ridhästar som riktiga ragator / knäppskallar när de låg i träning...

Hade själv en galoppör som bara försökte kasta av folk när det inte handlade om riktiga jobb, när han blev ridhäst och fick mindre foder blev han otroligt snäll på alla sätt.

Jag tycker inte det är konstigt att tävlingshästar är mer "på" än de hästar som räknas som hobbyhästar...
Huruvida det ska verkas i aveln eller inte kan man ju diskutera... Personligen skulle jag inte tveka att betäcka med Digger Crown (som travhästuppfödare), ok stam om än lite svag moderstam, rättställd och dessutom otroligt hållbar... Att avkomman kan bli lite vass bryr sig inte särskilt många som håller på med travsport (vare sig det gäller som hästägare, tränare eller skötare) om. Snarare är det så att de som är lite småvassa är de som blir de bästa hästarna på tävlingsovalen.
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Eller så var det en gång en häst som var frisk i huvudet, men något hände (eller hände inte) i dess liv som gjorde att hästen utvecklade ett felaktigt beteende.

Jag är helt benägen att hålla med.Det behöver alltså inte vara något som förärvs.
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Att det är en hingst är ingen ursäkt för att han får gå till anfall! Tvärtom så är detta en avelshingst som ska föra sina gener vidare o bör väl kanske då inte vara aggressiv :o



Har du inside information, eller har du läst någon annan artikel såkan du väl länka dit?

Jag räknar inte en liten bitskada som behöver sys som givet "att hästen gått till anfall".
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Kan ju vara så att journalisterna har överdrivit det lite också, trots allt lär det ju inte hända att skötaren blir blodig varje vecka...

Precis min tanke. Ännu har jag inte läst en artikel/sett ett nyhetsinslag utan faktafel om något jag har god kännedom om. Då kan man ju räkna ut att det finns endel grodor i alla de artiklar/inslag man själv inte vet ett jota om :grin:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Inför V75 på Umåker intervjuade TV 4-reportern Matteus Lillieborg Rommetränaren Jörgen Westholm – då bet hästen Copimade tag i...
2
Svar
23
· Visningar
1 508
  • Artikel
Hästnyheter Han har inte varit på trav sedan han blev sjuk för ett drygt år sedan. Under söndagen är Stefan Hultman på plats på Vincennes för att se...
Svar
0
· Visningar
332
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Hör kör elitryttarna ”Elitloppet” i Jörgen Westholms takraka. Dressyrstjärnan Johanna Due-Boje fick testa hur det var att sitta bakom en...
Svar
0
· Visningar
541
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter För liten för fotboll. För lätt för utförsåkning. Men en lärare i skolan fick in Fanny Olsson på galopp. – Läraren födde upp...
Svar
0
· Visningar
451
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp