Störtblödningar på södernresa

tott

Trådstartare
Jag är på en efterlängtad solresa med goda vänner. Är i (för)klimakteriet och har normalt lite opålitliga och rikliga blödningar. Min gynekolog skrev ut hormoner som jag kunde ta under resan för att inte blöda då, men gick mens innan jag hann börja ta hormonerna. Jag jublade över det då jag räknade med att mensen skulle avta och vara slut några dagar in på semestern...men tji fick jag! Blödningarna ökade och nu har jag galna störtblödningar 1-2 gånger per dygn och däremellan är det lugnt. Jag har varit i kontakt med min gynekolog och har lyckats få tag på tranexamsyra som jag nu tagit 3 ggr 4 av. Ingen förbättring. Ska om några timmar få Provera och ska ta det 1 eller 2 ggr per dag. Hoppas innerligt på förbättring för en lång hemresa stundar i övermorgon.

Har någon nåt tips eller erfarenheter att berätta om så tar jag med tacksamhet emot.
Vad suger upp en störtblödning på en 2 timmars bussresa???
 
Förlossningsbindor? Inte jättekul att ha på sig, men kanske att föredra framför alternativet? De är ju ändå gjorda för att suga upp rejäla blödningar.
 
Jag vet inte hur stor dina blödningar är, men kan du få tag i en menskopp där du är? Det plus nattbinda kanske kan hjälpa? Menskoppen kan ju vara på plats även om du inte blöder.
 
Jag vet inte hur stor dina blödningar är, men kan du få tag i en menskopp där du är? Det plus nattbinda kanske kan hjälpa? Menskoppen kan ju vara på plats även om du inte blöder.
Jag har ingen erfarenhet av menskopp så jag vågar mig nog inte på det nu.
 
Hade så medans jag åt blodförtunnande, fruktansvärd känsla :cry:
Åt jag Cyklo-F fick jag fruktansvärda magkramper och blöde som fan ändå.
Så snart hematologen började hinta om ta bort det blodförtunnande var jag på som en igel att slippa.
Hur slutade du blöda?
 
Jag är på en efterlängtad solresa med goda vänner. Är i (för)klimakteriet och har normalt lite opålitliga och rikliga blödningar. Min gynekolog skrev ut hormoner som jag kunde ta under resan för att inte blöda då, men gick mens innan jag hann börja ta hormonerna. Jag jublade över det då jag räknade med att mensen skulle avta och vara slut några dagar in på semestern...men tji fick jag! Blödningarna ökade och nu har jag galna störtblödningar 1-2 gånger per dygn och däremellan är det lugnt. Jag har varit i kontakt med min gynekolog och har lyckats få tag på tranexamsyra som jag nu tagit 3 ggr 4 av. Ingen förbättring. Ska om några timmar få Provera och ska ta det 1 eller 2 ggr per dag. Hoppas innerligt på förbättring för en lång hemresa stundar i övermorgon.

Har någon nåt tips eller erfarenheter att berätta om så tar jag med tacksamhet emot.
Vad suger upp en störtblödning på en 2 timmars bussresa???
Fortsätt med tranexamsyra! Jag tycker det brukar hjälpa, men det har lite fördröjning innan det "kickar in" fullt ut. Jag är också i klimakterieålder och har (haft) besvär med både rikliga och ibland långvariga blödningar. Även antiinflammatoriska läkemedel (NSAID), till exempel Naproxen, kan hjälpa för att minska blödningsmängden. Det ska då tas i maxdos några dagar.

För min del har blödningarna minskat EXTREMT mycket av p-piller (Slinda). Blöder fortfarande (vill helst bli helt blödnignsfri), men mängden är kanske 1/4 mot tidigare. Hoppas dock bli helt blödningsfri efter lite längre behandlingstid!
 
Diskreta pull-on-blöjor, typ tena pants eller Drynites funkar bra för rikliga blödningar. Jag kör på det mina värsta mensdagar då jag pga framfall inte kan använda tampong längre (körde dubbla/trippla mensskydd tidigare). Hade ett tag binda i kombination med menstrosa som tar bindans läckage, men då måste fortfarande bindan bytas ofta. Med blöja kan jag ha samma i flera timmar (tills det känns ofräscht, läckt har det aldrig gjort) och det känns befriande, och det syns inte under kläder om man inte har extremt tighta.
 
En liten desperat uppdatering.

Blödningarna avtog efter några dagar med Provera och slutade sen helt. Hade telefonkontakt med min gyn som tyckte jag skulle fortsätta med Provera 10 dagar/månad. Första pausen gick bra och jag blödde normalt. Innan andra pausen fick jag en liten blödning redan sista dagen med provera men blödningen kändes ok...MEN DEN SLUTAR ALDRIG!! Fick plötsligt en kväll, efter att det varit lugnt på blödningsfronten i 2 dagar, en mindre störtblödning igen. Var tvungen att ta fram en tantblöja som jag köpte på resan för att klara natten. Fick följande dag en akuttid på sjukan. Allt såg bra ut på ultra och "vattenultra" men det togs ändå biopsi på livmodern. "Jag misstänker absolut ingenting och förväntar mig ett rent svar", sa gynekologen. Den enda orsaken hon hade kvar var hormonerna. Hon sade också att det kan ta några cykler med Provera innan det stabiliserar sig.

...men jag håller på att deppa ihop. Jag känner mig hela tiden osäker och vet aldrig när det kommer en blödningsattack och hur riklig den är. Jag vågar knappt åka och handla mat. De senaste dagarna har jag haft 1-2 attacker/dag. Idag är hag inne på dag 12 (förutom 2 lindriga dagar ti-ons).

Har någon erfarenhet av en sån här jävla process! @Roheryn - du skrev att du hade utdragna blödningar. Kommer du ihåg hur länge du blödde då?
 
Glöm inte kolla dina järnvärden sen om du blöder så mkt.
Mvh fått två gånger järninfusioner med ett års mellanrum
Efter resan käkade jag järn några veckor. Nu, på sjukan, tog de ett snabbt blodprov och Hb var 142. Vet att det inte säger nåt om järnvärdet, men ändå.

Varför hade du lågt järnvärde?
 
Mensen…
Första gången hade jag ferretin (eller vad det nu heter. depå/reserv) på 2. Sen fick jag järn i dropp. Därefter ett år senare sjönk den igen. Så återigen dropp.

Du kan be om att kolla depån , då måste du göra riktigt blodprov, inte bara stick i fingret.
Det är reserven som sjunker först har jag förstått det som

Nu visade det sig att jag har en polyp i livmodern som man tror ställer till det.jag får störtblödningar. Denna ska opereras bort.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 387
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 590
Senast: cassiopeja
·
Gravid - 1år Hur sjutton gör man? Jag trodde att det var jobbigt att bli mamma första gången. Allt var nytt, mitt barn hade kolik och skrek och var...
2
Svar
20
· Visningar
3 556
Senast: Jaahl
·
Hästvård Alternativen börjar ta slut. Hästen har varit halt i nio veckor nu. Veterinären är rådvill, jag likaså. Så snälla Bukefalister, kom med...
2
Svar
27
· Visningar
4 762
Senast: lillcrim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp