Störtblödningar på södernresa

Mensen…
Första gången hade jag ferretin (eller vad det nu heter. depå/reserv) på 2. Sen fick jag järn i dropp. Därefter ett år senare sjönk den igen. Så återigen dropp.

Du kan be om att kolla depån , då måste du göra riktigt blodprov, inte bara stick i fingret.
Det är reserven som sjunker först har jag förstått det som

Nu visade det sig att jag har en polyp i livmodern som man tror ställer till det.jag får störtblödningar. Denna ska opereras bort.
Tänkte jag skulle be om ferritinprov via arbetshälsan senare i höst. Var yr tidigare men är inte det mera.

Gyn kollade efter polyper också men jag hade inga sådana. Har 2 myom men både min egna eller sjukhusets gynekolog säger att de inte ska påverka där de sitter och i den storlek de är.

Får jag fråga hur gammal du är @lillsmurfagirl ?
 
Har någon erfarenhet av en sån här jävla process! @Roheryn - du skrev att du hade utdragna blödningar. Kommer du ihåg hur länge du blödde då?
Jag äter som sagt Slinda, men är ändå inte blödningsfri, fick därför Provera först i en kur på 10 dagar, men med total störtblödning när den tog slut. Fick då Provera igen som jag äter kontinuerligt (ej bara 10 dagar/månad) och efter drygt en vecka med den är jag nu blödningsfri (äter alltså både Slinda och Provera utan uppehål). Jag har dock efter undersökning fått förklaring till blödningarna, då jag dels har en polyp i livmodern och dels flera myom. Polypen och så mycket som möjligt av myomen kommer att tas bort via hysteroskopi, så hoppas innerligt att det hjälper (annars får de f*n ta bort hela livmodern!). Ska också i samband med ingreppet få insatt en hormonspiral.

Som längst har jag nog blött upp till 4 veckor sammanhängande, men då inte mer än 3-4 dagar med riktigt riklig blödning.
 
Jag äter som sagt Slinda, men är ändå inte blödningsfri, fick därför Provera först i en kur på 10 dagar, men med total störtblödning när den tog slut. Fick då Provera igen som jag äter kontinuerligt (ej bara 10 dagar/månad) och efter drygt en vecka med den är jag nu blödningsfri (äter alltså både Slinda och Provera utan uppehål). Jag har dock efter undersökning fått förklaring till blödningarna, då jag dels har en polyp i livmodern och dels flera myom. Polypen och så mycket som möjligt av myomen kommer att tas bort via hysteroskopi, så hoppas innerligt att det hjälper (annars får de f*n ta bort hela livmodern!). Ska också i samband med ingreppet få insatt en hormonspiral.

Som längst har jag nog blött upp till 4 veckor sammanhängande, men då inte mer än 3-4 dagar med riktigt riklig blödning.
Ja fy för att vara åldrande kvinna! Det är så handikappade att hela tiden vara nervös för att det ska komma en "skur". Beställde precis menstrosor som kanske och förhoppningsvis kan hjälpa mig att slappna av lite.
För mig får de gärna ringa imorgon och säga "Nu ska vi operera bort din livmoder. Välkommen genast."

Hoppas du blir hjälpt av operationen.
 
Jag har "bara" vanlig ("min vanliga" mens just nu. trots L i menskopp och största nattbindan så har jag niagarafall de 2 första dygnen. och då räcker inte ovan, jag vaknar ändå med genomblödda trosor. Så förstår att dina störtblödningar stör dej väldigt.
Mitt järnvärde var också under isen TROTS bra HB, aldrig legat under 140 på HB. Att järnvärdet var lågt upptäcktes enbart när de tog rena järnprovet. Låg på 8 då, nu ligger jag på 10 efter att ha ätit Niferex 3 ggr om dagen i snart ett år. Äter fortfarande Niferex på recept, och försöker fortfarande ligga på minst 2 tabletter om dagen, helst 3 för att komma upp i järnvärdet mer än "bara över nedre gränsvärdet"..
Jag fyller 50 nästa år och har inte börjat "hoppa över mensen än" mer än max en månad/år men det har jag gjort sen flera år så de kan bero på exakt vad som helst...
 
Jag har "bara" vanlig ("min vanliga" mens just nu. trots L i menskopp och största nattbindan så har jag niagarafall de 2 första dygnen. och då räcker inte ovan, jag vaknar ändå med genomblödda trosor. Så förstår att dina störtblödningar stör dej väldigt.
Mitt järnvärde var också under isen TROTS bra HB, aldrig legat under 140 på HB. Att järnvärdet var lågt upptäcktes enbart när de tog rena järnprovet. Låg på 8 då, nu ligger jag på 10 efter att ha ätit Niferex 3 ggr om dagen i snart ett år. Äter fortfarande Niferex på recept, och försöker fortfarande ligga på minst 2 tabletter om dagen, helst 3 för att komma upp i järnvärdet mer än "bara över nedre gränsvärdet"..
Jag fyller 50 nästa år och har inte börjat "hoppa över mensen än" mer än max en månad/år men det har jag gjort sen flera år så de kan bero på exakt vad som helst...
Hur fixar du jobb och sånt de två första dygnen?

Jag har ju lugnt största delen av dygnet, som det är just nu, men sen plötsligt kommer det en blödning som om man skulle spräcka en vattenballong...och sen blir det lugnt igen några (eller flera) timmar. Jättejättestressande!
 
Hur fixar du jobb och sånt de två första dygnen?

Jag har ju lugnt största delen av dygnet, som det är just nu, men sen plötsligt kommer det en blödning som om man skulle spräcka en vattenballong...och sen blir det lugnt igen några (eller flera) timmar. Jättejättestressande!

På Jobbet blir det byte OFTA, tömma menskoppen och byta binda... Som sagt som tur är e de bara de första 2 dygnen, sen blir de pyttelite i fem ish dagar till...
 
Hur funkar ni i vardagen då ni har det som värst?
Har man sådana här groteska blödningar finns inget ”fungera” i vardagen.
Jag hade en period på ett år när blödningar kom oftare, tätare och längre än vanligt. Det eskalerade såpass att jag en dag blödde det så illa på bara några timmar att mitt Hb-värde hamnade på 90 (normalt värde 120+), och jag nästintill svimmade på parkeringen pga blodsbristen. Fanns inga pads i världen som kunde fånga flödet. Det var som en scen hämtad ur Texas chainsaw massacre (nåja, kändes så iaf). Jag åkte direkt till akuten.

Sök hjälp. Rid inte ut det här extremblödandet för det är inte normalt och det blir bara värre och värre.
 
Har man sådana här groteska blödningar finns inget ”fungera” i vardagen.
Jag hade en period på ett år när blödningar kom oftare, tätare och längre än vanligt. Det eskalerade såpass att jag en dag blödde det så illa på bara några timmar att mitt Hb-värde hamnade på 90 (normalt värde 120+), och jag nästintill svimmade på parkeringen pga blodsbristen. Fanns inga pads i världen som kunde fånga flödet. Det var som en scen hämtad ur Texas chainsaw massacre (nåja, kändes så iaf). Jag åkte direkt till akuten.

Sök hjälp. Rid inte ut det här extremblödandet för det är inte normalt och det blir bara värre och värre.
Jag har sökt hjälp som åtminstone inte ännu har hjälpt speciellt bra. Har undersökts i mars, innan störtblödningarna började, och förra veckan. Har telefontid till min gyn 21 september men kan nog få en tid tidigare om det behövs. Idag blödde jag lite mera i morse och efter det har det varit väldigt lugnt igen, men inte 0. Så frustrerande!
Om ca 3 veckor borde jag få svar på biopsierna som gyn på sjukan tog bara för att, och förväntar sig friska resultat. Hoppas hon har rätt.

Ska börja ta Provera igen 10 dagar med start på torsdag. Förhoppningsvis får jag 10 blödningsfria dagar då...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 387
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 588
Senast: cassiopeja
·
Gravid - 1år Hur sjutton gör man? Jag trodde att det var jobbigt att bli mamma första gången. Allt var nytt, mitt barn hade kolik och skrek och var...
2
Svar
20
· Visningar
3 556
Senast: Jaahl
·
Hästvård Alternativen börjar ta slut. Hästen har varit halt i nio veckor nu. Veterinären är rådvill, jag likaså. Så snälla Bukefalister, kom med...
2
Svar
27
· Visningar
4 762
Senast: lillcrim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp