Stooora problem med svärmor!

Nillizan

Trådstartare
Har känt henne i snart 6 år? Och ja, det blir bara värre och värre med vår relation.
Vi bor ju som sagt på samma gård, det är hennes föräldrargård sen flera generationer tillbaks. Så vem som styr och ställer på gården är ganska tydligt och klart.
Det är småsaker hela tiden, det har tyvärr blivit så mycket så att bägaren har runnit över för mig och jag tål inte människan att ens vistas i samma rum som mig.
Jag vill verkligen få relationen att fungera, men vad jag än gör eller säger tolkas fel och hon drar fel slutatser. Säger jag A, så säger hon B. Är färgen blå så säger hon att den är vit. Ja, ni fattar!
Har nu bokat tid hos en psykolog för att bena ut det här, för snart flyttar jag och barnen, relationen till min man slits pga detta. Då han helst vill stå utanför detta, vi får lösa detta själva tycker han. Det värsta är ju att när jag och hon har haft ett s.k krig (jag skäller inte, fast hon tycker det). Utbrott här på gården är när man höjer rösten typ eller suckar. När vi har kriget och hon vägrar att lyssna, t ex ge inte mina hästar en hink äpplen, du kan istället ge det till hönsen. (Har haft fångkänningar och kolik på den hästen det handlar om). Men hon säger bara emot och hävdar att minsann hennes arbetskamraters hästar får äpplen och mina hästar ligger ju inte ner och är döda. Men då säger jag återigen: Jag vill inte att du ger hästarna äpplen.
Jag upprepade mig flera gånger tills jag insåg att vi hade stått så i 20 minuter utan att vi kommit någonvart. Så är det varje höst, nu i år gick jag till min man och sa att nu får du ta tag i detta. Han pratade med henne och hon sa jajamensan, inga äpplen till hästarna. :eek:
1 dag senare hittade jag äpplen i hagen i alla fall.... Vad är hennes problem??? :devil: Jag gick förbi henne och sa respekterar inte du mig så respekterar inte jag dig, enkelt va? Inte så värst smart kanske!?
Sådana saker kan det vara. Nu har det blivit så att hon inte pratar med mig längre, om det inte gäller henne själv eller hon har något att klaga på. Hon hälsar inte. Börjar jag prata så avbryter hon och börjar prata med någon annan eller så "hör" hon inte. Behandlar mig som luft. Bjuder in hela familjen till fika, men "glömmer" att säga till mig. Sa en tid till mig innan jag skulle ut och köra häst och en annan tid till de övriga. När jag kom så hade alla ätit klart och maten var kall. Gör man så? Vad ska jag göra för att stå ut, alt. hur ska jag ändra mitt sätt så hon kan förstå att det hon gör förminskar mig och få mig att må dåligt? Kan ju nämna att de är ganska känslokalla och inte talar om känslor. "Arbetar man tillräckligt hårt så känner man inte efter hur man mår" " De psykiskt sjuka tänker och känner efter för mycket" kan de säga ganska ofta. Detta får mig att känna ännu mer skam att gå till en psykolog.. Hjälp mig!
 
Sv: Stooora problem med svärmor!

Jag tycker det låter som att ni borde flytta därifrån, tror det blir svårt att få rätsida på relationen så länge ni bor så tätt inpå varandra. Märkligt också att din man tycker att du och hans mamma ska reda ut saker, rimligen är det väl han som borde ta de diskussionerna? Var och en reder ut saker med sina egna föräldrar, tycker jag, det är ofta väldigt mycket enklare än att ens partner ska försöka göra det.
 
Sv: Stooora problem med svärmor!

Det stora problemet är ju att vi sålde ett hus ca 5 mil härifrån och investerade alla pengarna i huset på gården och byggde ett stall. Så vi har ju totalrenoverat ett hus som är deras. Pengarna är ju inget problem, men jag och min man har lagt hela vår själ i detta. Barnen trivs ju jättebra här och jag trivs så himla bra så länge inte svärmor är hemma på gården. Allt funkar kanon så länge vi inte träffas och jag får hålla på med mitt. Tror du inte att det kan gå att lösa ändå fast man bor så nära. Känns som jag behöver ett par verktyg, lite kött på benen och ett stort stöd av sambon. Kan man försöka samla ihop oss och ta det vid köksbordet? (Är bara skräckslagen av tanken...) :crazy:
 
Sv: Stooora problem med svärmor!

Jag har nog inte så mycket att komma med som hjälper dig men vill börja med att ge dig en :bow: för att du tar tag i problemet!

Delar också gård med mina svärföräldrar, svärmors barndomsgård. Jag lider dock fortfarande i det tysta pga av min oförmåga att förmedla vad jag känner. Känner mig precis som dig, inte respekterad till fullo. Hon planterar buskar på VÅR gräsmatta, gör rabatter på VÅR gård etc etc Respekterar sällan och aldrig när jag säger att sonen t ex inte behöver äta/smaka om dom fikar efter som han oftast redan har fikat/ätit. De få ggr det går in i skallen så syns det tydligt att hon blir sur. Samma sak med våra katter. Har sagt 100 gånger att jag inte vill att dom ger dom mat (ena katten har känslig mage och kräks lätt) men, nog står det kattmat där borta alltid...Jag fattar inte varför man inte bara kan respektera det jag säger?

Det går så långt att till slut stör jag mig på allt, nu senast på att hon ansåg sig ha rätt att tycka till vad vår nästa son ska heta. Ett namn som för mig inte alls passar då systersonen heter det i andranamn och bekantas ena son (som vi umgås en del med) heter så. Men hon tragglade på..."Jo men det passar så bra i hop med ****"...bla bla bla bla....

Våran dåliga relation har däremot inte gått lika långt som mellan dig och din svärmor men känner igen mig i mycket av det du skriver. Stundtals kan jag umgås med henne, men känner ofta att det blir för mycket. Är fler än en gång man känt att man vill flytta. Dels pga av henne och dels pga att vår familj nästan aldrig får vara i fred. Märker även tydligt att allt detta tär enormt på min och sambons relation :crazy: Lyckligaste tiden på året är dom ggr svärföräldrarna åker bort på semester :o

Som jag skrev i början, inlägget kanske inte hjälper dig så mycket men du vet iaf att du inte är ensam. Lycka till!
 
Sv: Stooora problem med svärmor!

Har ni lagt ner pengar på någons annans (svärmors) hus, eller har jag missuppfattat?

Att gå till en psykolog är inget att skämmas för oavsett vad andra säger, det bevisar väl snarare att dom är rädda för att gå dit & gömmer känslorna inom sig, kanske därför hon är så sur & tvär?
 
Sv: Stooora problem med svärmor!

Du behöver stöd av maken, att ens antyda att det här inte är hans problem är så jäkla lågt.

Sedan sitter jag just nu så här :eek:. Har du investerat dina pengar i ett hus som du absolut har noll äganderätt i? Snälla säg att jag missförstod dig där ?
 
Sv: Stooora problem med svärmor!

Nej, du har inte missuppfattat mig. Vi har investerat i ett hus som inte är vårat. Tanken är att vi ska köpa loss gården billigare om några år. Frågan är om jag står ut så pass länge. Men oavsett om vi köper det eller inte, så är gården hennes.
Jag har planer på att anlägga en paddock nedanför vårat hus. Detta kan inte jag göra förrän vi äger detta, det räcker att se hennes min när jag berättar om mina planer och drömmar. Jag får nu istället rida i skogen eller på gärdet som dock är för surt för att ens gå där med häst.
 
Sv: Stooora problem med svärmor!

Vad jag känner igen mig! Jag har också lidit i det tysta, men sen jag fick barn så får jag stå på mig, för ingen annan gör det åt mig... :angel: Sambon tycker att jag har fått tjockt skinn på näsan, det är både för och nackdelar tycker han. Jag börjar ju dock ställa krav och börjar behandla andra som de behandlar mig. Han är inte riktigt van att jag konfronterar dem. Men svärmor vill jag inte behandla så, inte när vi ska bo så nära flera år fram över.
Hon går över gränsen hela tiden, som du skrev att din planterade saker i DIN trädgård. Min gör precis så också.
Hon ställer ALDRIG tillbaka redskapen hon lånat av mig (vi har ett gemensamt förråd) de som hon gjort sönder förblir trasiga.
Hon ger min son fika precis innan maten. När jag säger att sonen inte får komma in till dem, för vi ska just på skogspromenad. Hon vägrar att höra och börjar klä av sonen. Sonen springer in i trädgården oftas när vi ska på promenad, jag försöker få med honom. Men hon motarbetar mig hela tiden och lockar sonen att vara med henne, fast jag säger att vi ska på promenad. Ni får leka senare typ. Ingen respons... Lovar till höger och vänster att folk får komma hit och köra/rida.... Ja, listan kan göras lång.
Hon är ironisk, sarkastisk och bitter dam, så länge jag känt henne.
 
Sv: Stooora problem med svärmor!

Har ni lagt ner pengar på någons annans (svärmors) hus, eller har jag missuppfattat?

Att gå till en psykolog är inget att skämmas för oavsett vad andra säger, det bevisar väl snarare att dom är rädda för att gå dit & gömmer känslorna inom sig, kanske därför hon är så sur & tvär?

Det är tyvärr tabu här. Gissa vad jag fick för reaktioner när jag var sjukskriven för ischias och foglossning.
 
Sv: Stooora problem med svärmor!

Nej, du har inte missuppfattat mig. Vi har investerat i ett hus som inte är vårat. Tanken är att vi ska köpa loss gården billigare om några år. Frågan är om jag står ut så pass länge. Men oavsett om vi köper det eller inte, så är gården hennes.
Jag har planer på att anlägga en paddock nedanför vårat hus. Detta kan inte jag göra förrän vi äger detta, det räcker att se hennes min när jag berättar om mina planer och drömmar. Jag får nu istället rida i skogen eller på gärdet som dock är för surt för att ens gå där med häst.

Men varför gör man så? Vilket ekonomiskt skydd har du om du och din sambo skulle gå isär? I svärmorsfrågan skulle jag be min sambo lösa problemen, hans föräldrar är hans problem. Jag hade för övrigt aldrig klarat av att bo så nära utan flytta kanske är den bästa lösningen. Men huset och stallet ni byggt, ni lär ju knappast få nån ersättning för det elller? Hoppas ni har vattentäta avtal skrivna i alla fall.
 
Sv: Stooora problem med svärmor!

Det stora problemet är ju att vi sålde ett hus ca 5 mil härifrån och investerade alla pengarna i huset på gården och byggde ett stall. Så vi har ju totalrenoverat ett hus som är deras. Pengarna är ju inget problem, men jag och min man har lagt hela vår själ i detta. Barnen trivs ju jättebra här och jag trivs så himla bra så länge inte svärmor är hemma på gården. Allt funkar kanon så länge vi inte träffas och jag får hålla på med mitt. Tror du inte att det kan gå att lösa ändå fast man bor så nära. Känns som jag behöver ett par verktyg, lite kött på benen och ett stort stöd av sambon. Kan man försöka samla ihop oss och ta det vid köksbordet? (Är bara skräckslagen av tanken...) :crazy:

Den första du måste ta det med är din man, som jag ser det. Så att ni är överens om hur ni vill ha ert familjeliv. Och sen får han ta det med sin mamma. Och först efter det skulle jag försöka mäkla fred på egen hand med svärmor.

Mitt intryck med fall som ditt och Emmahs är att det är män som liksom inte riktigt blivit vuxna i relationen till sina föräldrar - de kanske är vuxna gentemot sin partner, men gentemot mamman är de fortfarande barn. Och det funkar ju inte, det blir jättekonstigt när man samtidigt är barn och vuxen. Särskilt om man ska leva tätt inpå varandra så är det jätteviktigt, tror jag, att man är färdig med att vara barn, och har en vuxen relation till föräldrarna.
 
Sv: Stooora problem med svärmor!

Den första du måste ta det med är din man, som jag ser det. Så att ni är överens om hur ni vill ha ert familjeliv. Och sen får han ta det med sin mamma. Och först efter det skulle jag försöka mäkla fred på egen hand med svärmor.

Mitt intryck med fall som ditt och Emmahs är att det är män som liksom inte riktigt blivit vuxna i relationen till sina föräldrar - de kanske är vuxna gentemot sin partner, men gentemot mamman är de fortfarande barn. Och det funkar ju inte, det blir jättekonstigt när man samtidigt är barn och vuxen. Särskilt om man ska leva tätt inpå varandra så är det jätteviktigt, tror jag, att man är färdig med att vara barn, och har en vuxen relation till föräldrarna.

:bow: Stämmer bra tycker jag.

TS

Men när är det sagt att ni skall få köpa loss gården?
För ärligt talat har jag svårt att se att din svärmor kommer ändra ett livslångt beteende för att ni sätter er ner vid köksbordet och pratar om det. Det kommer antagligen bli som med äpplena, hon säger ja, men menar nej.

Din sambo vet väl antagligen om läget, men jag skulle ta det med honom igen. Jag skulle iaf inte stått ut:crazy: Skulle nog sökt mig en lägenhet och bott särbo till gården kan köpas . det kanske skulle få sambon att inse allvaret i din situation oxå?
 
Sv: Stooora problem med svärmor!

Nej, du har inte missuppfattat mig. Vi har investerat i ett hus som inte är vårat. Tanken är att vi ska köpa loss gården billigare om några år. Frågan är om jag står ut så pass länge. Men oavsett om vi köper det eller inte, så är gården hennes.
Jag har planer på att anlägga en paddock nedanför vårat hus. Detta kan inte jag göra förrän vi äger detta, det räcker att se hennes min när jag berättar om mina planer och drömmar. Jag får nu istället rida i skogen eller på gärdet som dock är för surt för att ens gå där med häst.

Men oj det är inte min mening att ifrågasätta ditt val, men jag kan inte för mitt liv förstå att du ger bort pengar och i samma veva sätter dig själv på pottkanten :crazy:

Alltså jag blir verkligen bestört av att läsa det du skriver. Har ni skrivit papper på detta eller :confused:
 
Sv: Stooora problem med svärmor!

Ett tips i all välmening : kontakta jurist för rådgivning angående er bostadssituation. Jag hör stora varningsklockor ringa angående att ni investerat pengar i svärmors gård utan att ha något skriftligt.?.

Sen angående svärmor: ta med dig maken till familljerådgivning. Din situation är helt oacceptabel i mina ögon. Din karl kunde nog behöva gå till psykolog och få några tips på hur man frigör sig.

Svärmor ska naturligtvis inte lägga sig i varken hästhållning eller barnhållning. Hade det varit min familj hade jag förväntat mig att min man redde ut den biten och inte jag.
 
Sv: Stooora problem med svärmor!

Fy vilken tråkig situation:( Min första tanke var att du skulle kunna läsa boken "Härskartekniker" av Elaine Bergkvist (Finns andra också)

I den kan du kanske få lite verktyg att hantera tanten, för det hon gör är att förminska och nedvärdera och få dig osäker med sitt sätt att uppträda (egentligen skulle jag säga att hon är en svartsjuk surkärring, men det är jag för artig för;) )

Lycka till!
 
Sv: Stooora problem med svärmor!

Jag tycker att din man tar på tok för lite ansvar. Det är hans mamma= hans problem. Det är oerhört viktigt att du och din man är på samma planhalva när det gäller relationen med svärmor.

Sedan blir jag lika förskräckt som alla andra när jag hör om er bostadssituation. Ytterst osmart rent ekonomiskt.

I dina kläder skulle jag bestämt propsa på att mannen får sätta sig ner och tala med sin mamma om vilka gränser som finns mellan hennes och ert. Hon planterar på sin tomt, inte på er. Hon ger sina djur äpplen, inte era. Hon respekterar att det är ert barn och er uppfostran som gäller inte hennes.

Jag skulle tro att det ligger i svärmors intresse att ni stannar kvar på gården, hon har ett guldläge när det gäller att få vara nära barnbarn och får säkert viss hjälp av er med skötseln.

Just därför är det så viktigt att ni alla respekterar varandra och varandras gränser.

Du är säkert en bättre människa än jag men jag hade antagligen blivit så förbannat att jag börjat anlägga rabatter på hennes gård om beteendet fortsatte!:o
Jag tror dock att det är en mkt bättre väg att gå att själv agera gentemot svärmor som du hade velat att hon skulle agera mot dig!:idea:
 
Sv: Stooora problem med svärmor!

Tack för era svar! Ja, det är ett trist läge att sitta i den här sitsen med ett hus som man investerat i och inte har några papper. Tanken var ju att vi skulle köpa loss gården snarast efter vi flyttat in, det har inte blivit så. Men jag vill verkligen inte flytta, har flyttat tok för mycket sen jag föddes, här är nog det stället jag bott längst på. Jag vill försöka lösa detta ändå.
I början var hon ganska ok tyckte jag, det blev värre när jag skaffade hästar och sen ännu värre när barnen kom.
Jag har försökt få med mannen till familjerådgivning, men han vägrar och inser inte problemet riktigt. Mina känslor tas inte på allvar, inte så konstigt med tanke på hans föräldrar.
Har boken härskartekniker, har använt tipsen, men de funkar inte. Hon och svärfar ser sig själva som ledartyper. De har varit med i diverse styrelser, föreningar, kommunfullmäktie, men har blivit avsagda eller utkastade. Alla deras arbetskamrater är ju så usla och jobbar dåligt. Men de själva är så bra. Min man klättrar också, tyvärr så får jag ta ner honom på jorden ibland för de sidorna kommer fram emellanåt. Måste man förminska sina medmänniskor för att man är chef/ledare? De är stenhårda, medans jag är för ödmjuk och för vek tydligen.
 
Sv: Stooora problem med svärmor!

Jag tycker att din man tar på tok för lite ansvar. Det är hans mamma= hans problem. Det är oerhört viktigt att du och din man är på samma planhalva när det gäller relationen med svärmor.

Sedan blir jag lika förskräckt som alla andra när jag hör om er bostadssituation. Ytterst osmart rent ekonomiskt.

I dina kläder skulle jag bestämt propsa på att mannen får sätta sig ner och tala med sin mamma om vilka gränser som finns mellan hennes och ert. Hon planterar på sin tomt, inte på er. Hon ger sina djur äpplen, inte era. Hon respekterar att det är ert barn och er uppfostran som gäller inte hennes.

Jag skulle tro att det ligger i svärmors intresse att ni stannar kvar på gården, hon har ett guldläge när det gäller att få vara nära barnbarn och får säkert viss hjälp av er med skötseln.

Just därför är det så viktigt att ni alla respekterar varandra och varandras gränser.

Du är säkert en bättre människa än jag men jag hade antagligen blivit så förbannat att jag börjat anlägga rabatter på hennes gård om beteendet fortsatte!:o
Jag tror dock att det är en mkt bättre väg att gå att själv agera gentemot svärmor som du hade velat att hon skulle agera mot dig!:idea:

Jag har inga som helst problem att respektera hennes gränser. Hon har inte klargjort några, men det oskrivna finns ju väl hos alla? Visst tänker man att man ska svara med samma mynt och det har jag talat om för min man. Men jag skulle aldrig göra det, då blir det ju krig som kan spåra ur hur som helst.
Jag har försökt att agera mot henne så som jag själv vill att hon ska agera mot mig. Det går en stund, men jag blir helt slut. Hon är en energitjuv också. Hon ska strykas medhårs hela tiden, annars blir hon surare än vad hon är.
 
Sv: Stooora problem med svärmor!

Visst är det ett guldläge att ha sina barnbarn så nära. Men hon är ju bara ute i sin trädgård, hon kommer aldrig till sina barnbarn och leker med dem eller kommer och frågar om hon och barnen kan hitta på något. Bollen ligger hos oss hela tiden. När jag har haft annat att göra än att springa upp till henne, så får jag en kommentar att hon aldrig får se sina barnbarn, det är ju såååå roligt att få träffa sina barnbarn. Sen återgår hon till sin trädgård igen, min son tycker inte det är så roligt längre att rensa i jorden och så. Han vill sitta i sandlådan, klappa djuren, gå i skogen eller åka på traktorn.
När hon säger så kommenterar jag alltid att vår dörr är öppen och hon vet var vi bor någonstans. Men hon har aldrig kommit, förutom när hon ska låna något eller har något klagomål... Men inte pratar hon med barnen då... :mad:
 
Sv: Stooora problem med svärmor!

Jag tycker du ska slå näven i bordet (ja inte bokstavligt kanske ;) ) åt din man och kräva att han tar tag i det här. Hur står du ut?
Både han och hans föräldrar bagatelliserar dina känslor och nedvärderar dina åsikter. Fina gårdar finns överallt, är det verkligen värt att bo på ett ställe där du får sådan hemsk behandling?
 

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
6 104
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 049
Senast: BornAgain
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 140
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 006
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp