Bukefalos 28 år!

Stor häst/ponny i hoppningen?

ellaj

Trådstartare
Hej! :) Jag rider vanligtvis ponny på ridskola och hos en kompis. Jag hoppar en liten d-ponny på 80 språng vilket fungerar super än så länge. Men i sommar sen kommer jag rida en stor häst på 165 cm, även under ett ridläger. Jag har ridit den på ett kortare träningsläger vilket fungerade bra men nu har jag inte ridit den på ett halvår så det känns som om jag inte kommer känna mig bekvam/hemma eller hur man ska säga med en så stor höjdskillnad, jag tänker främst inom hoppningen, har bara fått för mig att det är enklare att få in det flytet i sprången på ponnysar då de är mindre... men så är det inte :P

Ni som rider stora hästar, hur var övergången från ponny för er? Är det några speciella saker jag bör tänka på nu när det är en större häst jag kommer rida under en längre period?
Tacksam för svar :) ;)
 
Sv: Stor häst/ponny i hoppningen?

Det är mycket enklare att rida ponny! :p

Men så länge du inte ska upp på högre höjder direkt så kommer det säkert inte vara några problem.

Mitt bästa tips är att lyssna på hästen. Den säger till om du gör fel.
Det är när man börjar lägga sig i och 'bråka' med hästen som det går dåligt. Gör ingen stor grej av det helt enkelt, så kommer det gå galant! :)
 
Sv: Stor häst/ponny i hoppningen?

haha ja det har jag förstått ;) ne vi hoppar ju kring 80-90 och jag har redan hoppat 75 med honom så jag hoppas det går prima ;)
Tack för tipset :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 620
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 348
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 600
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 021
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp